Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus ja raportointiLaajuus (5 op)

Tunnus: RE00EC99

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuasi osaat

- asettaa tavoitteet, tutkimuskysymyksen ja tutkimustehtävän, käsitekartan ja viitekehyksen projektillesi

- valita soveltuvat tutkimusmetodit projektin läpiviemiseksi ja tutkimustehtävän ratkaisemiseksi

- laatia projektille aikataulun tutkimussuunnitelmassasi

- ennakoida ongelmatilanteita projektissa

- laatia lähdeluettelon ja suhtautua kriittisesti lähdemateriaaliin, hallita ohjeenmukaisen viittaustekniikan

- soveltaa ammattialan prosessissa tarvittavaa tietoa luovasti ja kriittisesti

- analysoida sitä, miten valitut metodit tulevat palvelemaan tutkimustehtävän ratkaisemisessa ja laatia siitä lähteisiin viitaten tutkielman

-arvioida tutkimuksen luotettavuutta

Sisältö

- Miten laadit kirjallinen esseemuotoisen tutkimussuunnitelman omasta projektistasi?

- Mikä on viitekehys ja käsitekartta?

- Mikä on tutkimussuunnitelmasi projektissasi?

- Miten muodostat objektiivisen ja analyyttisen näkemyksen tutkittavalle kohteelle ja miten valitset menetelmät, joilla toteutat projektisi?

Edeltävä osaaminen

Restauroinnin pakolliset opinnot ovat suoritettuina.

Viestintätaidon opintojakso ja Tutkimus- ja kehittämisosaaminen -opintojakso suoritettuina.

Oppimateriaalit

Materiaalikemia 5 op

Projekti 10 op

Ilmoittautumisaika

08.04.2024 - 21.04.2024

Ajoitus

01.11.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kulttuurin koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 30

Koulutus
  • Restauroinnin koulutus
Opettaja
  • Leena Muotio
  • Jari-Pekka Muotio
  • Elina Rauhala
Vastuuopettaja

Leena Muotio

Ryhmät
  • REKV22SP
    Restaurointi, päivätoteutus

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi osaat

- asettaa tavoitteet, tutkimuskysymyksen ja tutkimustehtävän, käsitekartan ja viitekehyksen projektillesi

- valita soveltuvat tutkimusmetodit projektin läpiviemiseksi ja tutkimustehtävän ratkaisemiseksi

- laatia projektille aikataulun tutkimussuunnitelmassasi

- ennakoida ongelmatilanteita projektissa

- laatia lähdeluettelon ja suhtautua kriittisesti lähdemateriaaliin, hallita ohjeenmukaisen viittaustekniikan

- soveltaa ammattialan prosessissa tarvittavaa tietoa luovasti ja kriittisesti

- analysoida sitä, miten valitut metodit tulevat palvelemaan tutkimustehtävän ratkaisemisessa ja laatia siitä lähteisiin viitaten tutkielman

-arvioida tutkimuksen luotettavuutta

Sisältö

- Miten laadit kirjallinen esseemuotoisen tutkimussuunnitelman omasta projektistasi?

- Mikä on viitekehys ja käsitekartta?

- Mikä on tutkimussuunnitelmasi projektissasi?

- Miten muodostat objektiivisen ja analyyttisen näkemyksen tutkittavalle kohteelle ja miten valitset menetelmät, joilla toteutat projektisi?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali annetaan Lernissa.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Mahdollisesta yksilöllisestä oppimisväylästä tulee neuvotella opettajien kanssa.

Opiskelua on mahdollista suorittaa joustavasti kolme eri oppimisväylää:
- Työviikkopohjainen oppimisväylä
- Opintoja nopeuttava oppimisväylä
- Työhön integroitu oppimisväylä
Lisätietoja: https://ksamk.sharepoint.com/sites/Opiskelu/SitePages/Opinnot.aspx

Oppimisväylistä keskustellaan ovan kanssa Hops-keskusteluissa ja sovitaan lopullisesti opintojakson opettajan kanssa

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla tehdään työelmäprojekti.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Selviävät Learnista.

Projektitutkeilma-opintojaksolla tehdään osatehtävät, jotka muodostavat tutkimussuunnitelman sekä kirjoitetaan suunnitelman pohjalta projektitutkielma.

Kansainvälinen yhteistyö

Opintojakso on mahdollista suorittaa esimerkiksi vaihdossa tai kv-työharjoittelussa.

Opiskelijan työmäärä

Selviää tarkemmin Learnissa.

Opiskelijan tekemä työmäärä on 27 tuntia yhtä opintopistettä kohden.
10 x 27 t, yhteensä 270 t, josta kontaktiopetuksen osuus on 100-120 t ja loppu itsenäistä työskentelyä projekteissa sekä projektitutkielman kirjoittamista.

Toteutuksen osien kuvaus

Projekti 10 op
Projekti ja tutkimus 5 op

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Projektin suorittaminen hyväksytysti, projektitutkielman kirjoittaminen hyväksytysti.

Esitietovaatimukset

Restauroinnin pakolliset opinnot ovat suoritettuina.

Viestintätaidon opintojakso ja Tutkimus- ja kehittämisosaaminen -opintojakso suoritettuina.

Ilmoittautumisaika

06.04.2023 - 21.04.2023

Ajoitus

30.10.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kulttuurin koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 30

Koulutus
  • Restauroinnin koulutus
Opettaja
  • Leena Muotio
  • Jari-Pekka Muotio
  • Elina Rauhala
Vastuuopettaja

Leena Muotio

Ryhmät
  • REKV21SP
    Restaurointi, päivätoteutus

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi osaat

- asettaa tavoitteet, tutkimuskysymyksen ja tutkimustehtävän, käsitekartan ja viitekehyksen projektillesi

- valita soveltuvat tutkimusmetodit projektin läpiviemiseksi ja tutkimustehtävän ratkaisemiseksi

- laatia projektille aikataulun tutkimussuunnitelmassasi

- ennakoida ongelmatilanteita projektissa

- laatia lähdeluettelon ja suhtautua kriittisesti lähdemateriaaliin, hallita ohjeenmukaisen viittaustekniikan

- soveltaa ammattialan prosessissa tarvittavaa tietoa luovasti ja kriittisesti

- analysoida sitä, miten valitut metodit tulevat palvelemaan tutkimustehtävän ratkaisemisessa ja laatia siitä lähteisiin viitaten tutkielman

-arvioida tutkimuksen luotettavuutta

Sisältö

- Miten laadit kirjallinen esseemuotoisen tutkimussuunnitelman omasta projektistasi?

- Mikä on viitekehys ja käsitekartta?

- Mikä on tutkimussuunnitelmasi projektissasi?

- Miten muodostat objektiivisen ja analyyttisen näkemyksen tutkittavalle kohteelle ja miten valitset menetelmät, joilla toteutat projektisi?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali annetaan Lernissa.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Mahdollisesta yksilöllisestä oppimisväylästä tulee neuvotella opettajien kanssa.

Opiskelua on mahdollista suorittaa joustavasti kolme eri oppimisväylää:
- Työviikkopohjainen oppimisväylä
- Opintoja nopeuttava oppimisväylä
- Työhön integroitu oppimisväylä
Lisätietoja: https://ksamk.sharepoint.com/sites/Opiskelu/SitePages/Opinnot.aspx

Oppimisväylistä keskustellaan ovan kanssa Hops-keskusteluissa ja sovitaan lopullisesti opintojakson opettajan kanssa

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla tehdään työelmäprojekti.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Selviävät Learnista.

Kansainvälinen yhteistyö

Opintojakso on mahdollista suorittaa esimerkiksi vaihdossa tai kv-työharjoittelussa.

Opiskelijan työmäärä

Selviää tarkemmin Learnissa.

Opiskelijan tekemä työmäärä on 27 tuntia yhtä opintopistettä kohden.
10 x 27 t, yhteensä 270 t, josta kontaktiopetuksen osuus on 100-120 t ja loppu itsenäistä työskentelyä projekteissa sekä projektitutkielman kirjoittamista.

Toteutuksen osien kuvaus

Projekti 10 op
Projekti ja tutkimus 5 op

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Projektin suorittaminen hyväksytysti, projektitutkielman kirjoittaminen hyväksytysti.

Esitietovaatimukset

Restauroinnin pakolliset opinnot ovat suoritettuina.

Viestintätaidon opintojakso ja Tutkimus- ja kehittämisosaaminen -opintojakso suoritettuina.

Ilmoittautumisaika

06.04.2022 - 22.04.2022

Ajoitus

31.10.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Kulttuurin koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 30

Koulutus
  • Restauroinnin koulutus
Opettaja
  • Leena Muotio
  • Jari-Pekka Muotio
  • Jaana Hermunen
  • Elina Rauhala
Vastuuopettaja

Leena Muotio

Ryhmät
  • REKV20SP
    Restaurointi, päivätoteutus

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi osaat

- asettaa tavoitteet, tutkimuskysymyksen ja tutkimustehtävän, käsitekartan ja viitekehyksen projektillesi

- valita soveltuvat tutkimusmetodit projektin läpiviemiseksi ja tutkimustehtävän ratkaisemiseksi

- laatia projektille aikataulun tutkimussuunnitelmassasi

- ennakoida ongelmatilanteita projektissa

- laatia lähdeluettelon ja suhtautua kriittisesti lähdemateriaaliin, hallita ohjeenmukaisen viittaustekniikan

- soveltaa ammattialan prosessissa tarvittavaa tietoa luovasti ja kriittisesti

- analysoida sitä, miten valitut metodit tulevat palvelemaan tutkimustehtävän ratkaisemisessa ja laatia siitä lähteisiin viitaten tutkielman

-arvioida tutkimuksen luotettavuutta

Sisältö

- Miten laadit kirjallinen esseemuotoisen tutkimussuunnitelman omasta projektistasi?

- Mikä on viitekehys ja käsitekartta?

- Mikä on tutkimussuunnitelmasi projektissasi?

- Miten muodostat objektiivisen ja analyyttisen näkemyksen tutkittavalle kohteelle ja miten valitset menetelmät, joilla toteutat projektisi?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali on Learn-alustalla. Opintojaksolla opiskelija osallistuu tiedonhaun opetukseen.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso on sidottu restauroinnin 3. vuosikurssin projektityöhön.

TKI ja työelämäyhteistyö

Projektitutkielma voidaan kirjoittaa myös työharjoittelun aikana tehdystä projektista.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Projektitutkielman eteneminen ja aikataulu kerrotaan lähiopetuksena tapahtuvan aloituskerran aikana. Aikataulu selviää myös Learnissa.

Kansainvälinen yhteistyö

Opiskelija voi valita projektitutkielman aiheen myös vaihto-opiskelun tai kansainvälisen harjoittelun aikana tekemästään projektista. Projektitutkielman voi tehdä myös vaihto-opiskelun tai kansainvälisen työharjoittelun aikana.

Opiskelijan työmäärä

Tutkimussuunnitelman laatiminen pienten osatehtävien avulla.
Projektitutkielman kirjottaminen ja siihen liittyvä arviointiprosessi.

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojaksolla opetellaan projektin tutkimussuunnitelman laadinta ja projektitutkielman kirjoittaminen tutkimussuunnitelman pohjalta. Opintojakso etenee Learn-alustalla seuraavassa järjestyksessä:

1) VERKKOKURSSIN TEHTÄVÄT, joista kootaan
2) TUTKIMUSSUUNNITELMA PROJEKTILLE (ohjaavat opettajat arvioivat ja antavat palautetta)
3) PROJEKTIN TOTEUTUS JA RAPORTIN KIRJOITTAMINEN (ohjaajat antavat palautetta ja arvioivat)
4) RAPORTIN VÄLITARKASTUS, joka muokataan ohjaajien kommettien perusteella
5) VALMIS RAPORTTI (ohjaajat antavat palautetta ja arvoivat)

Opintojakso opastaa tutkimussuunnitelman laadintaan, tutkimusasetelman luomiseen todellisessa projektissa, tutkimuksen luotettavuuden arviointiin sekä tutkielman kirjoittamiseen. Myös kuvien käsittelyä tutkimuksessa harjoitellaan.
Nämä taidot valmentavat opinnäytetyöprosessiin ja helpottavat sen haltuunottoa.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso edeltää opinnäytetyöprosessia ja sen suorittaminen on edellytys opinnäytetyön tekemisen aloittamiselle.

Opintojaksolla ammatillisesta näkökulmasta tutkimusta opettaa ja arvioi ammattilan opettaja opettaja. Leena Muotio keskittyy tutkimusasetelman, tutkimusmenetelmien ja raportoinnin ohjaamiseen ja arviointiin.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelija saa yksilöllisesti arvioinnin niin ammattialan opettajalta kuin tutkimusmenetelmien ja raportoinnin opettajalta.
Lyhyehkö sanallinen arvointi annetaan tutkimussuunnitelmaa rakentavista osatehtävistä sekä laajempi sanallinen sekä numeerinen arvointi tutkielmasta. Tutkielman ammatillisesta puolesta opiskelija saa tarkan arvoinnin ammattilan opettajalta sekä tutkimusasetelmasta, tutkimusmenetelmien käytöstä ja raportoinnista Leena Muotiolta.
Arviontiprosessi antaa opiskelijalle hyvää ennakkotietoa myös opinnäytetyön arvoinnista.

Esitietovaatimukset

Restauroinnin pakolliset opinnot ovat suoritettuina.

Viestintätaidon opintojakso ja Tutkimus- ja kehittämisosaaminen -opintojakso suoritettuina.