Yrityksen perustaminen ja markkinointiLaajuus (5 op)
Tunnus: MO00DB95
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija: - tunnistaa yrittäjyyden merkityksen kansantaloudessa - osaa arvioida omia yrityksen perustamisen mahdollisuuksia sekä tietojen, taitojen ja asenteiden näkökulmista. - tunnistaa yrityksen perustamisen keskeisimmät vaatimukset - Ymmärrät yrityksen imagon merkityksen ja osaat hyödyntää yrityksen tukiverkostoja. - Ymmärrät asiakkaiden, markkinoinnin ja Sos. Median merkityksen. - Osaat hinnoitella omat tuotteet.
Sisältö
Onko liikeideatoimiva? Mikä yritysmuoto on paras yrityksesi kannalta ? Miten rahoitat yritystoimintasi? Miten käynnistät yritystoiminnan? Miten yritys toimii? Mikä merkitys on yrityksen asiakkailla? Mitä tarkoitetaan asiakaslähtöisellä markkinoinnilla? Mitkä tekijät vaikuttavat yritysimagon syntymiseen? Miten hinnoittelet tuotteet/palvelut ? Sisältö: 1. Yrittäjyys yritystoiminnan lähtökohtana 2. Yritysidean mahdollisuuksien löytäminen 3. Yritysidean kehittäminen liikeideaksi 4. Yrityksen perustamiseen liittyvät tukijärjestelmät 5. Perustettavan yrityksen rahoitustarve ja -lähteet 6. Uuden yrityksen riskien arvionti ja hallinta 7. Käytännön perustamistoimet 8. PK-yrityksen markkinoinnin suunnittelu
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Osaat arvioida käyttämääsi tietoa kriittisesti. Osaat hahmottaa, miten yritys toimii ja mitä sen käynnistäminen edellyttää. Osaat suunnitella yrityksen toimintaa ja hankkia asiakkaita. Tunnet viestinnän, hinnoittelun ja markkinoinnin perusteet. Kiitettävä (5), Hyvä (4-3), Tyydyttävä (2-1), Hylätty (0)
Ilmoittautumisaika
12.08.2024 - 06.10.2024
Ajoitus
15.01.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Yhteisten opintojen koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Englanti
- Suomi
Paikat
20 - 40
Opettaja
- Slaveya Hämäläinen
Vastuuopettaja
Slaveya Hämäläinen
Ryhmät
-
VV2024-2025Valinnaiset opinnot 2024-2025
-
VV2023-2024Valinnaiset opinnot 2023-2024
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija: - tunnistaa yrittäjyyden merkityksen kansantaloudessa - osaa arvioida omia yrityksen perustamisen mahdollisuuksia sekä tietojen, taitojen ja asenteiden näkökulmista. - tunnistaa yrityksen perustamisen keskeisimmät vaatimukset - Ymmärrät yrityksen imagon merkityksen ja osaat hyödyntää yrityksen tukiverkostoja. - Ymmärrät asiakkaiden, markkinoinnin ja Sos. Median merkityksen. - Osaat hinnoitella omat tuotteet.
Sisältö
Onko liikeideatoimiva? Mikä yritysmuoto on paras yrityksesi kannalta ? Miten rahoitat yritystoimintasi? Miten käynnistät yritystoiminnan? Miten yritys toimii? Mikä merkitys on yrityksen asiakkailla? Mitä tarkoitetaan asiakaslähtöisellä markkinoinnilla? Mitkä tekijät vaikuttavat yritysimagon syntymiseen? Miten hinnoittelet tuotteet/palvelut ? Sisältö: 1. Yrittäjyys yritystoiminnan lähtökohtana 2. Yritysidean mahdollisuuksien löytäminen 3. Yritysidean kehittäminen liikeideaksi 4. Yrityksen perustamiseen liittyvät tukijärjestelmät 5. Perustettavan yrityksen rahoitustarve ja -lähteet 6. Uuden yrityksen riskien arvionti ja hallinta 7. Käytännön perustamistoimet 8. PK-yrityksen markkinoinnin suunnittelu
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Ilmoitetaan kurssialustalla.
Kansainvälinen yhteistyö
Mahdollinen opiskelijoiden välinen kansainvälinen yhteistyö.
Opiskelijan työmäärä
135 tuntia
Toteutuksen osien kuvaus
1 Yrittäjyyden haaste
2 Liiketoiminnan mahdollisuudet ja liikeidean kehittäminen
3 Liiketoiminnan suunnittelu
4 Aloittavan yrityksen käytännön toimet
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Osaat arvioida käyttämääsi tietoa kriittisesti. Osaat hahmottaa, miten yritys toimii ja mitä sen käynnistäminen edellyttää. Osaat suunnitella yrityksen toimintaa ja hankkia asiakkaita. Tunnet viestinnän, hinnoittelun ja markkinoinnin perusteet. Kiitettävä (5), Hyvä (4-3), Tyydyttävä (2-1), Hylätty (0)
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointiperusteet ilmoitetaan jokaisen tehtävän yhteydessä.
Tehtävistä annetaan arviointipisteet.