Johdatus ohjelmointiinLaajuus (5 op)
Tunnus: OM00EE03
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Tutustut algoritmisen ajattelun periaatteisiin.
Osaat ohjelmoida yksinkertaisen ohjelman jollain ohjelmointikielellä
Tunnistat jollain ohjelmointikielellä kirjoitetuista ohjelmista perustoimintoja ja rakenteita
Ymmärrät, mitä on ohjelmointi, mihin ohjelmointitaitoja tarvitaan ja mitä ohjelmoimalla voidaan toteuttaa.
Sisältö
Mikä on algoritmi? Miten se esitetään?
Miten toteuttaa yksinkertaisia ohjelmoituja ohjelmia?
Missä kaikkialla on ohjelmia?
Mitä on ohjelmointi?
Mitä ohjelmointiin tarvitaan?
Miksi ohjelmointia tarvitaan? Mitä ovat erilaiset ohjelmointikielet?
Ilmoittautumisaika
06.11.2023 - 14.01.2024
Ajoitus
22.01.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Yhteisten opintojen koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 30
Opettaja
- Pekka Vilpponen
Vastuuopettaja
Pekka Vilpponen
Ryhmät
-
VV2023-2024Valinnaiset opinnot 2023-2024
Tavoitteet
Tutustut algoritmisen ajattelun periaatteisiin.
Osaat ohjelmoida yksinkertaisen ohjelman jollain ohjelmointikielellä
Tunnistat jollain ohjelmointikielellä kirjoitetuista ohjelmista perustoimintoja ja rakenteita
Ymmärrät, mitä on ohjelmointi, mihin ohjelmointitaitoja tarvitaan ja mitä ohjelmoimalla voidaan toteuttaa.
Sisältö
Mikä on algoritmi? Miten se esitetään?
Miten toteuttaa yksinkertaisia ohjelmoituja ohjelmia?
Missä kaikkialla on ohjelmia?
Mitä on ohjelmointi?
Mitä ohjelmointiin tarvitaan?
Miksi ohjelmointia tarvitaan? Mitä ovat erilaiset ohjelmointikielet?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaalit ilmoitetaan opintojakson Learn-alustalla ja tarpeen mukaan opintojakson Teams-tiimissä.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Suoritustavasta sovittava ennen opintojakson alkua. Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain.
Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä.
TKI ja työelämäyhteistyö
Vahvaa yhteistyötä peliohjelmointiin liittyvien TKI-hankkeiden kanssa. Mahdollisuus hyödyntää opintojakson harjoitustöitä työelämätoimeksiannon tai oman tuotteen kehittämiseen.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät, suorittanut mahdolliset tentit ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.
Kansainvälinen yhteistyö
Mahdollinen kansainvälinen yhteistyö ilmoitetaan toteutuksen alussa kurssin Learn-alustalla ja tarpeen mukaan opintojakson Teams-tiimissä.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä on 135t, josta n. 55t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 80t itsenäisesti työstettäviä kotitehtäviä ja harjoitustöitä.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso on tarjolla:
Tutkinto-opiskeljoille 30 paikkaa
Avoimen AMKin opiskeljoille 30 paikkaa
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Palautettavat harjoitustehtävät, tentit ja lähiopetukseen osallistuminen.
Ilmoittautumisaika
02.01.2023 - 15.01.2023
Ajoitus
18.01.2023 - 19.04.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Yhteisten opintojen koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 30
Koulutus
- Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettaja
- Pekka Vilpponen
Vastuuopettaja
Pekka Vilpponen
Ryhmät
-
VV2022-2023Valinnaiset opinnot 2022-2023
Tavoitteet
Tutustut algoritmisen ajattelun periaatteisiin.
Osaat ohjelmoida yksinkertaisen ohjelman jollain ohjelmointikielellä
Tunnistat jollain ohjelmointikielellä kirjoitetuista ohjelmista perustoimintoja ja rakenteita
Ymmärrät, mitä on ohjelmointi, mihin ohjelmointitaitoja tarvitaan ja mitä ohjelmoimalla voidaan toteuttaa.
Sisältö
Mikä on algoritmi? Miten se esitetään?
Miten toteuttaa yksinkertaisia ohjelmoituja ohjelmia?
Missä kaikkialla on ohjelmia?
Mitä on ohjelmointi?
Mitä ohjelmointiin tarvitaan?
Miksi ohjelmointia tarvitaan? Mitä ovat erilaiset ohjelmointikielet?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaalit ilmoitetaan opintojakson Learn-alustalla ja tarpeen mukaan opintojakson Teams-tiimissä.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Suoritustavasta sovittava ennen opintojakson alkua. Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain.
Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä.
TKI ja työelämäyhteistyö
Vahvaa yhteistyötä peliohjelmointiin liittyvien TKI-hankkeiden kanssa. Mahdollisuus hyödyntää opintojakson harjoitustöitä työelämätoimeksiannon tai oman tuotteen kehittämiseen.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät, suorittanut mahdolliset tentit ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.
Kansainvälinen yhteistyö
Mahdollinen kansainvälinen yhteistyö ilmoitetaan toteutuksen alussa kurssin Learn-alustalla ja tarpeen mukaan opintojakson Teams-tiimissä.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä on 135t, josta n. 55t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 80t itsenäisesti työstettäviä kotitehtäviä ja harjoitustöitä.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso on tarjolla:
Tutkinto-opiskeljoille 30 paikkaa
Avoimen AMKin opiskeljoille 30 paikkaa
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Palautettavat harjoitustehtävät, tentit ja lähiopetukseen osallistuminen.
Ilmoittautumisaika
03.01.2022 - 16.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 30.04.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Informaatioteknologian koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 20
Koulutus
- Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettaja
- Pekka Vilpponen
Vastuuopettaja
Pekka Vilpponen
Ryhmät
-
VV2021-2022Valinnaiset opinnot 2021-2022
Tavoitteet
Tutustut algoritmisen ajattelun periaatteisiin.
Osaat ohjelmoida yksinkertaisen ohjelman jollain ohjelmointikielellä
Tunnistat jollain ohjelmointikielellä kirjoitetuista ohjelmista perustoimintoja ja rakenteita
Ymmärrät, mitä on ohjelmointi, mihin ohjelmointitaitoja tarvitaan ja mitä ohjelmoimalla voidaan toteuttaa.
Sisältö
Mikä on algoritmi? Miten se esitetään?
Miten toteuttaa yksinkertaisia ohjelmoituja ohjelmia?
Missä kaikkialla on ohjelmia?
Mitä on ohjelmointi?
Mitä ohjelmointiin tarvitaan?
Miksi ohjelmointia tarvitaan? Mitä ovat erilaiset ohjelmointikielet?
Opiskelumateriaali
Ilmoitetaan opintojakson alussa opintojakson Moodle-sivulla.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Palautettavat harjoitustehtävät.