Service system and multiprofessional cooperationLaajuus (5 cr)
Code: YP00DU25
Credits
5 op
Objective
You are able to define the parts of young people’s service system.
You learn how youth guidance and service networks work to promote young people’s wellbeing. You are able to define the tasks of municipalities in maintaining and promoting young people’s wellbeing.
You learn the principles of municipal administration and good administration.
You are able to work in multiprofessional networks.
You can search for information from different sources. You can critically evaluate them and the reliability of information and handle digital information.
Content
What is included in young people’s cross-sectoral service system?
How do youth guidance and service networks promote the well-being of young people?
In what kind of roles do community educators work in youth guidance and service network?
How does the law govern municipal and regional service production?
How does the municipal decision-making system work?
How do community educators make use of the information resources?
Qualifications
Attending the course requires that the course Operational environments of youth education has been completed.
Enrollment
04.11.2024 - 17.11.2024
Timing
10.02.2025 - 20.04.2025
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
4 op
Mode of delivery
20 % Contact teaching, 80 % Distance learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Kouvola Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 60
Degree programmes
- Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
- Sirpa Räikkönen
Teacher in charge
Sirpa Räikkönen
Groups
-
YPKV24KMYhteisöpedagogi, päivätoteutus (nuorisokasvatus ja nuorisotyö)
Objective
You are able to define the parts of young people’s service system.
You learn how youth guidance and service networks work to promote young people’s wellbeing. You are able to define the tasks of municipalities in maintaining and promoting young people’s wellbeing.
You learn the principles of municipal administration and good administration.
You are able to work in multiprofessional networks.
You can search for information from different sources. You can critically evaluate them and the reliability of information and handle digital information.
Content
What is included in young people’s cross-sectoral service system?
How do youth guidance and service networks promote the well-being of young people?
In what kind of roles do community educators work in youth guidance and service network?
How does the law govern municipal and regional service production?
How does the municipal decision-making system work?
How do community educators make use of the information resources?
Opiskelumateriaali
Opintojaksolla käytetään seuraavaa kirjallisuutta:
- Ammattialan ajankohtainen lainsäädäntö ja tilastoaineisto.
- Purhonen, Kirsi (2017). Ammattien rajapinnoilla ja kolmannen työn äärellä. Suomen Kulttuurirahasto.
- Sallinen, S. & Majoinen, K. & Seppälä, J. & Eskelinen L. toim. (2017 ). Toimiva kunta. Hyvinvointi! Sivistystä! Elinvoimaa. Helsinki: Suomen kuntaliitto.
- Valtioneuvosto (2023). Hallitusohjelma. Vahva ja välittävä Suomi.
- Muu opetusmateriaali saatavissa Learnissa.
Yksilölliset oppimisväylät
Opintojaksosta on tarjolla kaksi erilaista suoritustapaa.
Vaihtoehto 1: Kontaktiopetus verkossa ja kampuksella. Tämä suoritustapa koostuu kahdesta tapaamisesta
- 12.2.2025 (8t) Verkkotapaaminen Teams
- 12.3.2025 (8t) Lähiopetus Kouvolan kampus
Loppu aika opintojaksosta on aikaan sitomatonta itsenäistä työskentelyä verkkoympäristössä.
Lähiopetusta annetaan arkipäivinä ryhmän lähipäivien aikana. Opintojakso toteutetaan yhteistoiminnallisena oppimisena, jossa verkkotunneille ja lähitunneille osallistuminen prosessin onnistumisen kannalta on välttämätöntä.
Opintojakso sisältää ryhmätehtävän, jota tehdään molemmilla tapaamiskerroilla. Ryhmätehtävä esitellään opintojakson toisella tapaamiskerralla. Yksilölliset oppimistehtävät palautetaan opintojakson päätteeksi.
Opettajan ohjausta on saatavissa lähiopetuksen aikoina ja tarvittaessa sähköpostilla myös lähijaksojen välillä. Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia palautteenantotapoja. Opintojaksolla toteutetaan vertaisarvioitava ryhmätehtävä.
Vaihtoehto 2: Opintojakson toinen suoritustapa on itsenäinen verkkototeutus.
Voit suorittaa opintojakson itsenäisesti verkko-opintoina. Itsenäisen suoritustavan saamiseksi ota yhteys opintojakson vastuuopettajaan. Tehtävät saa helmikuun -25 aikana.
Mikäli aikaisempi tai nykyinen työkokemuksesi on kohdistunut Ohjaamon tai vastaavan matalan kynnyksen palveluissa, voit suorittaa opintojakson työpaikallasi yhteistyöverkostoja hyödyntäen joko kokonaan tai osittain. Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua vastuuopettajaan.
Opintojakso koostuu neljästä eri osa-alueesta, jotka arvioidaan erikseen: Case tehtävä 1 op, Kirjallisuustehtävät 1,5 op, Kuntahallinnon tentti 2 op sekä tietoturvatesti 0,5 op. Tarkempi kuvaus kohdassa toteutuksen osat.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakso on mahdollista suorittaa työhön integroidusti. Katso yksilölliset oppimisväylät kohta.
Tentit ja muut määräajat
Opintojakson toteutukseen kuuluu kunnallishallintoon ja hyvän hallinnon periaatteisiin liittyvä tentti.
Tentti toteutetaan verkkotenttinä opintojakson aikana. Opiskelija voi itse määritellä tentin ajankohdan.
Opiskelijan työmäärä
1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
Lähiopetusta 16 tuntia, opiskelijan itsenäistä opiskelua 119 tuntia.
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojakso koostuu neljästä eri osasuorituksesta.
Case- tehtävä (1op) toteutetaan ryhmätehtävänä kahdella tapaamiskerralla. Tehtävä on vertaisarvioitava ja tuotos esitellään toisella tapaamiskerralla Kouvolan kampuksen lähiopetuksessa.
Kirjallisuustehtävät (1,5 op) suoritetaan opintojakson aikana itsenäisesti. Kirjallisuustehtävänä mm. nykyisen hallitusohjelmaan liittyvä tehtävä.
Kuntahallinnon tentti (2 op) on suoritettavissa koko opintojakson ajan. Opiskelija voi itse määritellä tentin suorittamisen ajankohdan. Mikäli tenttiä ei pääse hyväksytysti läpi on mahdollista tehdä uusintatentti. Uusintatentin aikataulu on nähtävissä Learn ympäristössä.
Opintojaksoon kuuluu tietoturvatesti. (0,5 op). Saat sähköpostiisi tarvittavat tunnukset testiä varten helmikuun 2025 aikana. Jos olet työelämässä ja sinulta löytyy työnantajan toteuttama tietoturvatestin todistus ja se ei ole kahta (2) vuotta vanhempi, voit suorittaa tämän osasuorituksen tällä todistuksella.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Hyväksytty tehtävien suoritus.
Aktiivinen osallistuminen molempiin lähiopetuskertoihin ja Case tehtävän hyväksytty suoritus sekä tehty vertaisarvio (1-5)
Kirjallisuustehtävät (1-5)
Kuntahallinnon tentti (1-5)
Tietoturvatesti (Hyväksytty)
Qualifications
Attending the course requires that the course Operational environments of youth education has been completed.
Enrollment
04.11.2024 - 17.11.2024
Timing
13.01.2025 - 30.04.2025
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
2 op
RDI portion
1 op
Mode of delivery
60 % Contact teaching, 40 % Distance learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
- Sirpa Räikkönen
Teacher in charge
Sirpa Räikkönen
Groups
-
YPMI22SPCivic Activities and Youth Work, fulltime studies
Objective
You are able to define the parts of young people’s service system.
You learn how youth guidance and service networks work to promote young people’s wellbeing. You are able to define the tasks of municipalities in maintaining and promoting young people’s wellbeing.
You learn the principles of municipal administration and good administration.
You are able to work in multiprofessional networks.
You can search for information from different sources. You can critically evaluate them and the reliability of information and handle digital information.
Content
What is included in young people’s cross-sectoral service system?
How do youth guidance and service networks promote the well-being of young people?
In what kind of roles do community educators work in youth guidance and service network?
How does the law govern municipal and regional service production?
How does the municipal decision-making system work?
How do community educators make use of the information resources?
Opiskelumateriaali
Opintojaksolla käytetään seuraavaa kirjallisuutta:
- Ammattialan ajankohtainen lainsäädäntö ja tilastoaineisto.
- Purhonen, Kirsi (2017). Ammattien rajapinnoilla ja kolmannen työn äärellä. Suomen Kulttuurirahasto.
- Sallinen, S. & Majoinen, K. & Seppälä, J. & Eskelinen L. toim. (2017 ). Toimiva kunta. Hyvinvointi! Sivistystä! Elinvoimaa. Helsinki: Suomen kuntaliitto.
- Valtioneuvosto (2023). Hallitusohjelma. Vahva ja välittävä Suomi.
- Muu opetusmateriaali saatavissa Learnissa.
Yksilölliset oppimisväylät
Opetus toteutetaan kokonaan lähiopetuksena Mikkelin kampuksella lukujärjestyksen mukaan. Etäosallistuminen ei ole mahdollista. Lähiopetusta ei lähtökohtaisesti tallenneta, eikä sitä korvata etäluennoilla silloin, kun lähiopetusta annetaan lukujärjestyksen mukaan.
Lähiopetusta annetaan arkipäivinä ryhmän lähiopetuspäivien aikana. Opintojakso toteutetaan yhteistoiminnallisena oppimisena, jossa lähitunneille osallistuminen prosessin onnistumisen kannalta on välttämätöntä.
Opintojakso sisältää ryhmätehtävän, jota tehdään tiiviisti opintojakson alussa. Ryhmätehtävä esitellään opintojakson aikana.
Läsnäolo koko prosessin ajan on välttämätöntä. Yksilölliset oppimistehtävät palautetaan opintojakson päätteeksi.
Opettajan ohjausta on saatavissa lähiopetuksen aikoina ja tarvittaessa sähköpostilla myös lähijaksojen välillä. Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia palautteenantotapoja. Opintojaksolla toteutetaan vertaisarvioitava ryhmätehtävä.
Mikäli aikaisempi tai nykyinen työkokemuksesi on kohdistunut Ohjaamon tai vastaavan matalan kynnyksen palveluissa, voit suorittaa opintojakson työpaikallasi yhteistyöverkostoja hyödyntäen joko kokonaan tai osittain. Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua vastuuopettajaan.
Opintojakso koostuu neljästä eri osa-alueesta, jotka arvioidaan erikseen: Case tehtävä 1 op, Kirjallisuustehtävät 1,5 op, Kuntahallinnon tentti 2 op sekä tietoturvatesti 0,5 op. Tarkempi kuvaus kohdassa toteutuksen osat.
TKI ja työelämäyhteistyö
Asiantuntijavierailijoita eri palvelujärjestelmistä (esim. Hyvinvointialue)
Opintomatka toteutetaan 5.3.2025
Jos opiskelet osana Juvenia Akatemia toimintaa voit liittää opintojakson osaksi tätä kokonaisuutta. Voit suorittaa opintojakson osallistumalla kevätlukukauden ajan (vähintään 15 op) Juvenia Akatemian työskentelyyn. Lisätietoja työskentelystä antaa Jussi Ronkainen (Juvenia), Katja Komonen (yhteisöpedagogikoulutus) ja Sari Miettinen (yhteisöpedagogikoulutus).
Tentit ja muut määräajat
Opintojaksoon kuuluu kunnallishallintoon ja hyvän hallinnon periaatteisiin liittyvä tentti. Tentti toteutetaan pelillisesti ja tietokilpailun omaisesti arvotuissa pienryhmissä tai pareissa.
Opiskelijan työmäärä
1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
Lähiopetusta n. 52 oppituntia, itsenäisen työn osuus n. 73 tuntia.
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojakso koostuu neljästä eri osasuorituksesta.
Case- tehtävä (1op) toteutetaan ryhmätehtävänä opintojakson alussa. Tehtävä on vertaisarvioitava ja tuotos esitellään opintojakson alkupuolella.
Kirjallisuustehtävät (1,5 op) suoritetaan opintojakson aikana itsenäisesti. Kirjallisuustehtävänä mm. nykyisen hallitusohjelmaan liittyvä tehtävä.
Kuntahallinnon tentti (2 op) suoritetaan pelillisesti ja tietokilpailunomaisesti kahden lähiopetuskerran aikana.
Opintojaksoon kuuluu tietoturvatesti. (0,5 op). Saat sähköpostiisi tarvittavat tunnukset testiä varten helmikuun 2025 aikana. Jos olet työelämässä ja sinulta löytyy työnantajan toteuttama tietoturvatestin todistus ja se ei ole kahta (2) vuotta vanhempi, voit suorittaa tämän osasuorituksen tällä todistuksella.
Further information
Opintojaksoon kuuluu opintomatka.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Hyväksytty tehtävien suoritus.
Aktiivinen osallistuminen Case tehtävän lähiopetuskertoihin, Case tehtävän hyväksytty suoritus sekä tehty vertaisarvio (1-5)
Kirjallisuustehtävät (1-5)
Kuntahallinnon tentti ja aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen (1-5)
Tietoturvatesti (Hyväksytty)
Qualifications
Attending the course requires that the course Operational environments of youth education has been completed.
Enrollment
08.04.2024 - 21.04.2024
Timing
02.09.2024 - 20.12.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
2 op
RDI portion
1 op
Mode of delivery
60 % Contact teaching, 40 % Distance learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
- Maija-Sisko Kauppila
- Sirpa Räikkönen
Teacher in charge
Maija-Sisko Kauppila
Groups
-
YPMI22KPCivic Activities and Youth Work, full-time studies
Objective
You are able to define the parts of young people’s service system.
You learn how youth guidance and service networks work to promote young people’s wellbeing. You are able to define the tasks of municipalities in maintaining and promoting young people’s wellbeing.
You learn the principles of municipal administration and good administration.
You are able to work in multiprofessional networks.
You can search for information from different sources. You can critically evaluate them and the reliability of information and handle digital information.
Content
What is included in young people’s cross-sectoral service system?
How do youth guidance and service networks promote the well-being of young people?
In what kind of roles do community educators work in youth guidance and service network?
How does the law govern municipal and regional service production?
How does the municipal decision-making system work?
How do community educators make use of the information resources?
Opiskelumateriaali
Ammattialan ajankohtainen lainsäädäntö ja tilastoaineisto.
Berg, P. & Myllyniemi, S. (toim.) 2021. Palvelu pelaa! Nuorisobarometri 2020. Valtion nuorisoneuvoston julkaisuja, nro 67.
Purhonen, Kirsi (2017). Ammattien rajapinnoilla ja kolmannen työn äärellä. Suomen Kulttuurirahasto.
Sallinen, S. & Majoinen, K. & Seppälä, J. & Eskelinen L. toim. (2017 ). Toimiva kunta. Hyvinvointi! Sivistystä! Elinvoimaa. Helsinki: Suomen kuntaliitto.
Hallitusohjema 2023
Muu opetusmateriaali saatavissa Learnissa.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso toteutetaan yhteistoiminnallisena oppimisena, jossa lähitunneille osallistuminen on prosessin onnistumisen kannalta välttämätön. Mikäli et pysty sitoutumaan lähiopetukseen, valitse vaihtoehtoinen suoritustapa (opintoja nopeuttava oppimisväylä).
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson itsenäisesti verkko-opintoina mikäli haluat nopeuttaa opintojasi. Opettaja voi perustelluista syistä harkintansa mukaan antaa opiskelijalle itsenäisen suoritusvaihtoehdon.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Jos työskentelet Ohjaamossa tai vastaavassa matalan kynnyksen palvelussa, voit suorittaa opintojakson työpaikallasi yhteistyöverkostoja hyödyntäen joko kokonaan tai osittain. Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua vastuuopettajaan ja sovi työsi opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.
TKI ja työelämäyhteistyö
Asiantuntijavierailijoita eri palvelujärjestelmistä (esim. Hyvinvointialue)
Mahdollinen opintomatka.
Jos opiskelet osana Juvenia Akatemia toimintaa voit liittää opintojakson osaksi tätä kokonaisuutta. Voit suorittaa opintojakson osallistumalla kevätlukukauden ajan (vähintään 15 op) Juvenia Akatemian työskentelyyn. Lisätietoja työskentelystä antaa Jussi Ronkainen (Juvenia), Katja Komonen (yhteisöpedagogikoulutus) ja Sari Miettinen (yhteisöpedagogikoulutus).
Tentit ja muut määräajat
Opintojaksoon kuuluu kunnallishallintoon ja hyvän hallinnon periaatteisiin liittyvä tentti.
Opiskelijan työmäärä
Lähiopetusta n. 52 oppituntia ja opintomatka, itsenäisen työn osuus n. 73 tuntia.
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää:
1. työviikkopohjaisessa toteutuksessa
- aktiivista osallistumista yhteistoiminnalliseen oppimisprosessiin
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
- kuntatrivian hyväksytty suorittaminen
- itse/ryhmäarviointia
2. opintoja nopeuttavalla oppimisväylällä
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
- kuntatentti
3. työhön integroidulla oppimisväylällä
- hyväksyttyä osaamisen näyttöä
Evaluation scale
1-5
Qualifications
Attending the course requires that the course Operational environments of youth education has been completed.
Enrollment
06.11.2023 - 17.11.2023
Timing
12.02.2024 - 21.04.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
4 op
Mode of delivery
20 % Contact teaching, 80 % Distance learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Kouvola Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
- Maija-Sisko Kauppila
- Sirpa Räikkönen
Teacher in charge
Maija-Sisko Kauppila
Groups
-
YPKV23KVMCivic activities and youth work, part-time studies
Objective
You are able to define the parts of young people’s service system.
You learn how youth guidance and service networks work to promote young people’s wellbeing. You are able to define the tasks of municipalities in maintaining and promoting young people’s wellbeing.
You learn the principles of municipal administration and good administration.
You are able to work in multiprofessional networks.
You can search for information from different sources. You can critically evaluate them and the reliability of information and handle digital information.
Content
What is included in young people’s cross-sectoral service system?
How do youth guidance and service networks promote the well-being of young people?
In what kind of roles do community educators work in youth guidance and service network?
How does the law govern municipal and regional service production?
How does the municipal decision-making system work?
How do community educators make use of the information resources?
Opiskelumateriaali
Ammattialan ajankohtainen lainsäädäntö ja tilastoaineisto.
Purhonen, Kirsi (2017). Ammattien rajapinnoilla ja kolmannen työn äärellä. Suomen Kulttuurirahasto.
Sallinen, S. & Majoinen, K. & Seppälä, J. & Eskelinen L. toim. (2017 ). Toimiva kunta. Hyvinvointi! Sivistystä! Elinvoimaa. Helsinki: Suomen kuntaliitto.
Valtioneuvosto (2023). Hallitusohjelma. Vahva ja välittävä Suomi.
Muu opetusmateriaali saatavissa Learnissa
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso toteutetaan yhteistoiminnallisena oppimisena, jossa lähitunneille osallistuminen on prosessin onnistumisen kannalta välttämätön. Mikäli et pysty sitoutumaan lähiopetukseen, valitse vaihtoehtoinen suoritustapa (opintoja nopeuttava oppimisväylä).
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson itsenäisesti verkko-opintoina. Itsenäisen suoritustavan saamiseksi ota yhteys opintojakson vastuuopettajaan. Tehtävät saa helmikuun alusta alkaen.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Jos työskentelet Ohjaamossa tai vastaavassa matalan kynnyksen palvelussa, voit suorittaa opintojakson työpaikallasi yhteistyöverkostoja hyödyntäen joko kokonaan tai osittain. Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua vastuuopettajaan ja sovi työsi opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.
TKI ja työelämäyhteistyö
Katso kohta yksilölliset oppimisväylät - Työhön integroitu oppimisväylä.
Tentit ja muut määräajat
Opintojakson toteutukseen kuuluu kunnallishallintoon ja hyvän hallinnon periaatteisiin liittyvä tentti.
Opiskelijan työmäärä
Lähiopetus 16 tuntia, opiskelijan itsenäistä työskentelyä 119 tuntia.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää:
1. työviikkopohjaisessa toteutuksessa
- aktiivista osallistumista yhteistoiminnalliseen oppimisprosessiin
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
- tentti
- itse/ryhmäarviointia
2. opintoja nopeuttavalla oppimisväylällä
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
- tentti
3. työhön integroidulla oppimisväylällä
- hyväksyttyä osaamisen näyttöä
Qualifications
Attending the course requires that the course Operational environments of youth education has been completed.
Enrollment
06.11.2023 - 17.11.2023
Timing
08.01.2024 - 30.04.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
2 op
RDI portion
1 op
Mode of delivery
60 % Contact teaching, 40 % Distance learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
- Maija-Sisko Kauppila
- Sirpa Räikkönen
Teacher in charge
Maija-Sisko Kauppila
Groups
-
YPMI21SPCivic Activities and Youth Work, full-time studies
Objective
You are able to define the parts of young people’s service system.
You learn how youth guidance and service networks work to promote young people’s wellbeing. You are able to define the tasks of municipalities in maintaining and promoting young people’s wellbeing.
You learn the principles of municipal administration and good administration.
You are able to work in multiprofessional networks.
You can search for information from different sources. You can critically evaluate them and the reliability of information and handle digital information.
Content
What is included in young people’s cross-sectoral service system?
How do youth guidance and service networks promote the well-being of young people?
In what kind of roles do community educators work in youth guidance and service network?
How does the law govern municipal and regional service production?
How does the municipal decision-making system work?
How do community educators make use of the information resources?
Opiskelumateriaali
Ammattialan ajankohtainen lainsäädäntö ja tilastoaineisto.
Purhonen, Kirsi (2017). Ammattien rajapinnoilla ja kolmannen työn äärellä. Suomen Kulttuurirahasto.
Sallinen, S. & Majoinen, K. & Seppälä, J. & Eskelinen L. toim. (2017 ). Toimiva kunta. Hyvinvointi! Sivistystä! Elinvoimaa. Helsinki: Suomen kuntaliitto.
Valtioneuvosto (2023). Hallitusohjelma. Vahva ja välittävä Suomi.
Muu opetusmateriaali saatavissa Learnissa
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso toteutetaan yhteistoiminnallisena oppimisena, jossa lähitunneille osallistuminen on prosessin onnistumisen kannalta välttämätön. Mikäli et pysty sitoutumaan lähiopetukseen, valitse vaihtoehtoinen suoritustapa (opintoja nopeuttava oppimisväylä).
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson itsenäisesti verkko-opintoina. Itsenäisen suoritustavan saamiseksi ota yhteys opintojakson vastuuopettajaan.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Jos työskentelet Ohjaamossa tai vastaavassa matalan kynnyksen palvelussa, voit suorittaa opintojakson työpaikallasi yhteistyöverkostoja hyödyntäen joko kokonaan tai osittain. Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua vastuuopettajaan ja sovi työsi opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.
TKI ja työelämäyhteistyö
Asiantuntijavierailijoita eri palvelujärjestelmistä (esim. TE-palvelut, Kela, Ohjaamo, Kuntaliitto).
Mahdollinen opintomatka.
Jos opiskelet osana Juvenia Akatemia toimintaa voit liittää opintojakson osaksi tätä kokonaisuutta. Voit suorittaa opintojakson osallistumalla kevätlukukauden ajan (vähintään 15 op) Juvenia Akatemian työskentelyyn. Lisätietoja työskentelystä antaa Jussi Ronkainen (Juvenia), Katja Komonen (yhteisöpedagogikoulutus) ja Sari Miettinen (yhteisöpedagogikoulutus).
Tentit ja muut määräajat
Opintojaksoon kuuluu kunnallishallintoon ja hyvän hallinnon periaatteisiin liittyvä tentti.
Opiskelijan työmäärä
Lähiopetusta n. 52 oppituntia ja opintomatka, itsenäisen työn osuus n. 73 tuntia.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää:
1. työviikkopohjaisessa toteutuksessa
- aktiivista osallistumista yhteistoiminnalliseen oppimisprosessiin
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
- kuntatrivian hyväksytty suorittaminen
- itse/ryhmäarviointia
2. opintoja nopeuttavalla oppimisväylällä
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
- kuntatentti
3. työhön integroidulla oppimisväylällä
- hyväksyttyä osaamisen näyttöä
Qualifications
Attending the course requires that the course Operational environments of youth education has been completed.
Enrollment
06.04.2023 - 21.04.2023
Timing
04.09.2023 - 15.12.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
2 op
RDI portion
1 op
Mode of delivery
60 % Contact teaching, 40 % Distance learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
- Maija-Sisko Kauppila
- Sirpa Räikkönen
Teacher in charge
Maija-Sisko Kauppila
Groups
-
YPMI21KPCivic Activities and Youth Work, full-time studies
Objective
You are able to define the parts of young people’s service system.
You learn how youth guidance and service networks work to promote young people’s wellbeing. You are able to define the tasks of municipalities in maintaining and promoting young people’s wellbeing.
You learn the principles of municipal administration and good administration.
You are able to work in multiprofessional networks.
You can search for information from different sources. You can critically evaluate them and the reliability of information and handle digital information.
Content
What is included in young people’s cross-sectoral service system?
How do youth guidance and service networks promote the well-being of young people?
In what kind of roles do community educators work in youth guidance and service network?
How does the law govern municipal and regional service production?
How does the municipal decision-making system work?
How do community educators make use of the information resources?
Opiskelumateriaali
Ammattialan ajankohtainen lainsäädäntö ja tilastoaineisto.
Berg, P. & Myllyniemi, S. (toim.) 2021. Palvelu pelaa! Nuorisobarometri 2020. Valtion nuorisoneuvoston julkaisuja, nro 67.
Gissler, M. & Kekkonen, M. & Känkänen, P. (toim.) 2018. Nuoret palveluiden pauloissa - Nuorten elinolot -vuosikirja 2018. THL:n, Nuorisotutkimusverkoston ja Valtion nuorisoneuvoston kirjasarja 12.vuosijulkaisu.
Määttä, Mirja & Piiroinen, Miikka. 2022. Etsivän nuorisotyön ja työpajatoiminnan anti ja näkymät kunnan monialaisessa yhteistyössä. Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu ja Opetus- ja kulttuuriministeriö.
Purhonen, Kirsi (2017). Ammattien rajapinnoilla ja kolmannen työn äärellä. Suomen Kulttuurirahasto.
Sallinen, S. & Majoinen, K. & Seppälä, J. & Eskelinen L. toim. (2017 ). Toimiva kunta. Hyvinvointi! Sivistystä! Elinvoimaa. Helsinki: Suomen kuntaliitto.
Muu opetusmateriaali saatavissa Learnissa.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso toteutetaan yhteistoiminnallisena oppimisena, jossa lähitunneille osallistuminen on prosessin onnistumisen kannalta välttämätön. Mikäli et pysty sitoutumaan lähiopetukseen, valitse vaihtoehtoinen suoritustapa (opintoja nopeuttava oppimisväylä).
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson itsenäisesti verkko-opintoina. Itsenäisen suoritustavan saamiseksi ota yhteys opintojakson vastuuopettajaan.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Jos työskentelet Ohjaamossa tai vastaavassa matalan kynnyksen palvelussa, voit suorittaa opintojakson työpaikallasi yhteistyöverkostoja hyödyntäen joko kokonaan tai osittain. Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua vastuuopettajaan ja sovi työsi opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.
TKI ja työelämäyhteistyö
Asiantuntijavierailijoita eri palvelujärjestelmistä.
Mahdollinen opintomatka.
Jos opiskelet osana Juvenia Akatemia toimintaa voit liittää opintojakson osaksi tätä kokonaisuutta. Voit suorittaa opintojakson osallistumalla kevätlukukauden ajan (vähintään 15 op) Juvenia Akatemian työskentelyyn. Lisätietoja työskentelystä antaa Jaana Poikolainen (Juvenia), Katja Komonen (yhteisöpedagogikoulutus) ja Sari Miettinen (yhteisöpedagogikoulutus).
Tentit ja muut määräajat
Opintojaksoon kuuluu kunnallishallintoon ja hyvän hallinnon periaatteisiin liittyvä tentti.
Opiskelijan työmäärä
Lähiopetusta n. 52 oppituntia ja opintomatka, itsenäisen työn osuus n. 73 tuntia.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää:
1. työviikkopohjaisessa toteutuksessa
- aktiivista osallistumista yhteistoiminnalliseen oppimisprosessiin
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
- kuntatrivian hyväksytty suorittaminen
- itse/ryhmäarviointia
2. opintoja nopeuttavalla oppimisväylällä
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
- kuntatentti
3. työhön integroidulla oppimisväylällä
- hyväksyttyä osaamisen näyttöä
Qualifications
Attending the course requires that the course Operational environments of youth education has been completed.
Enrollment
07.11.2022 - 18.11.2022
Timing
09.01.2023 - 28.04.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
2 op
RDI portion
1 op
Mode of delivery
60 % Contact teaching, 40 % Distance learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
- Maija-Sisko Kauppila
- Sirpa Räikkönen
Teacher in charge
Maija-Sisko Kauppila
Groups
-
YPMI20SPCivic Activities and Youth Work, full-time studies
Objective
You are able to define the parts of young people’s service system.
You learn how youth guidance and service networks work to promote young people’s wellbeing. You are able to define the tasks of municipalities in maintaining and promoting young people’s wellbeing.
You learn the principles of municipal administration and good administration.
You are able to work in multiprofessional networks.
You can search for information from different sources. You can critically evaluate them and the reliability of information and handle digital information.
Content
What is included in young people’s cross-sectoral service system?
How do youth guidance and service networks promote the well-being of young people?
In what kind of roles do community educators work in youth guidance and service network?
How does the law govern municipal and regional service production?
How does the municipal decision-making system work?
How do community educators make use of the information resources?
Opiskelumateriaali
Ammattialan ajankohtainen lainsäädäntö ja tilastoaineisto.
Berg, P. & Myllyniemi, S. (toim.) 2021. Palvelu pelaa! Nuorisobarometri 2020. Valtion nuorisoneuvoston julkaisuja, nro 67.
Gissler, M. & Kekkonen, M. & Känkänen, P. (toim.) 2018. Nuoret palveluiden pauloissa - Nuorten elinolot -vuosikirja 2018. THL:n, Nuorisotutkimusverkoston ja Valtion nuorisoneuvoston kirjasarja 12.vuosijulkaisu.
Määttä, Mirja & Piiroinen, Miikka. 2022. Etsivän nuorisotyön ja työpajatoiminnan anti ja näkymät kunnan monialaisessa yhteistyössä. Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu ja Opetus- ja kulttuuriministeriö.
Määttä, Mirja & Anne-Mari Souto (toim.) (2020). Tutkittu ja tulkittu Ohjaamo. Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura verkkojulkaisuja 154.
Purhonen, Kirsi (2017). Ammattien rajapinnoilla ja kolmannen työn äärellä. Suomen Kulttuurirahasto.
Sallinen, S. & Majoinen, K. & Seppälä, J. & Eskelinen L. toim. (2017 ). Toimiva kunta. Hyvinvointi! Sivistystä! Elinvoimaa. Helsinki: Suomen kuntaliitto.
Muu opetusmateriaali saatavissa Learnissa.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso toteutetaan yhteistoiminnallisena oppimisena, jossa lähitunneille osallistuminen on prosessin onnistumisen kannalta välttämätön. Mikäli et pysty sitoutumaan lähiopetukseen, valitse vaihtoehtoinen suoritustapa (opintoja nopeuttava oppimisväylä).
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson itsenäisesti verkko-opintoina. Itsenäisen suoritustavan saamiseksi ota yhteys opintojakson vastuuopettajaan.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Jos työskentelet Ohjaamossa tai vastaavassa matalan kynnyksen palvelussa, voit suorittaa opintojakson työpaikallasi yhteistyöverkostoja hyödyntäen joko kokonaan tai osittain. Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua vastuuopettajaan ja sovi työsi opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.
TKI ja työelämäyhteistyö
Asiantuntijavierailijoita eri palvelujärjestelmistä (esim. TE-palvelut, Kela, Ohjaamo, Kuntaliitto).
Mahdollinen opintomatka.
Jos opiskelet osana Juvenia Akatemia toimintaa voit liittää opintojakson osaksi tätä kokonaisuutta. Voit suorittaa opintojakson osallistumalla kevätlukukauden ajan (vähintään 15 op) Juvenia Akatemian työskentelyyn. Lisätietoja työskentelystä antaa Jussi Ronkainen (Juvenia), Katja Komonen (yhteisöpedagogikoulutus) ja Sari Miettinen (yhteisöpedagogikoulutus).
Tentit ja muut määräajat
Opintojaksoon kuuluu kunnallishallintoon ja hyvän hallinnon periaatteisiin liittyvä tentti.
Opiskelijan työmäärä
Lähiopetusta n. 52 oppituntia ja opintomatka, itsenäisen työn osuus n. 73 tuntia.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää:
1. työviikkopohjaisessa toteutuksessa
- aktiivista osallistumista yhteistoiminnalliseen oppimisprosessiin
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
- kuntatrivian hyväksytty suorittaminen
- itse/ryhmäarviointia
2. opintoja nopeuttavalla oppimisväylällä
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
- kuntatentti
3. työhön integroidulla oppimisväylällä
- hyväksyttyä osaamisen näyttöä
Qualifications
Attending the course requires that the course Operational environments of youth education has been completed.
Enrollment
07.11.2022 - 18.11.2022
Timing
09.01.2023 - 14.05.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
3 op
Mode of delivery
40 % Contact teaching, 60 % Distance learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Kouvola Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
- Maija-Sisko Kauppila
- Sirpa Räikkönen
Teacher in charge
Maija-Sisko Kauppila
Groups
-
YPKV22KMCivic activities and youth work, part-time studies
Objective
You are able to define the parts of young people’s service system.
You learn how youth guidance and service networks work to promote young people’s wellbeing. You are able to define the tasks of municipalities in maintaining and promoting young people’s wellbeing.
You learn the principles of municipal administration and good administration.
You are able to work in multiprofessional networks.
You can search for information from different sources. You can critically evaluate them and the reliability of information and handle digital information.
Content
What is included in young people’s cross-sectoral service system?
How do youth guidance and service networks promote the well-being of young people?
In what kind of roles do community educators work in youth guidance and service network?
How does the law govern municipal and regional service production?
How does the municipal decision-making system work?
How do community educators make use of the information resources?
Opiskelumateriaali
Ammattialan ajankohtainen lainsäädäntö ja tilastoaineisto.
Berg, P. & Myllyniemi, S. (toim.) 2021. Palvelu pelaa! Nuorisobarometri 2020. Valtion nuorisoneuvoston julkaisuja, nro 67.
Gissler, M. & Kekkonen, M. & Känkänen, P. (toim.) 2018. Nuoret palveluiden pauloissa - Nuorten elinolot -vuosikirja 2018. THL:n, Nuorisotutkimusverkoston ja Valtion nuorisoneuvoston kirjasarja 12.vuosijulkaisu.
Määttä Mirja & Piiroinen Miikka. 2022. Etsivän nuorisotyön ja työpajatoiminnan anti ja näkymät kunnan monialaisessa yhteistyössä. Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu ja Opetus ja kulttuuriministeriö.
Määttä, Mirja, Anne-Mari Souto (toim.) (2020). Tutkittu ja tulkittu Ohjaamo. Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura verkkojulkaisuja 154.
Purhonen, Kirsi (2017). Ammattien rajapinnoilla ja kolmannen työn äärellä. Suomen Kulttuurirahasto.
Sallinen, S. & Majoinen, K. & Seppälä, J. & Eskelinen L. toim. (2017 ). Toimiva kunta. Hyvinvointi! Sivistystä! Elinvoimaa. Helsinki: Suomen kuntaliitto.
Muu opetusmateriaali saatavissa Learnissa.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso toteutetaan yhteistoiminnallisena oppimisena, jossa lähitunneille osallistuminen on prosessin onnistumisen kannalta välttämätön. Mikäli et pysty sitoutumaan lähiopetukseen, valitse vaihtoehtoinen suoritustapa (opintoja nopeuttava oppimisväylä).
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson itsenäisesti verkko-opintoina. Itsenäisen suoritustavan saamiseksi ota yhteys opintojakson vastuuopettajaan. Tehtävät saa helmikuun alusta alkaen.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Jos työskentelet Ohjaamossa tai vastaavassa matalan kynnyksen palvelussa, voit suorittaa opintojakson työpaikallasi yhteistyöverkostoja hyödyntäen joko kokonaan tai osittain. Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua vastuuopettajaan ja sovi työsi opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.
TKI ja työelämäyhteistyö
Katso kohta yksilölliset oppimisväylät - Työhön integroitu oppimisväylä.
Tentit ja muut määräajat
Opintojakson toteutukseen kuuluu kunnallishallintoon ja hyvän hallinnon periaatteisiin liittyvä tentti.
Opiskelijan työmäärä
Lähiopetus 16 tuntia, opiskelijan itsenäistä työskentelyä 119 tuntia.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää:
1. työviikkopohjaisessa toteutuksessa
- aktiivista osallistumista yhteistoiminnalliseen oppimisprosessiin
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
- tentti
- itse/ryhmäarviointia
2. opintoja nopeuttavalla oppimisväylällä
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
- tentti
3. työhön integroidulla oppimisväylällä
- hyväksyttyä osaamisen näyttöä
Qualifications
Attending the course requires that the course Operational environments of youth education has been completed.
Enrollment
06.04.2022 - 22.04.2022
Timing
29.08.2022 - 12.12.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
2 op
RDI portion
1 op
Mode of delivery
60 % Contact teaching, 40 % Distance learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
- Maija-Sisko Kauppila
- Sirpa Räikkönen
Teacher in charge
Maija-Sisko Kauppila
Groups
-
YPMI20KPCivic Activities and Youth Work, full-time studies
Objective
You are able to define the parts of young people’s service system.
You learn how youth guidance and service networks work to promote young people’s wellbeing. You are able to define the tasks of municipalities in maintaining and promoting young people’s wellbeing.
You learn the principles of municipal administration and good administration.
You are able to work in multiprofessional networks.
You can search for information from different sources. You can critically evaluate them and the reliability of information and handle digital information.
Content
What is included in young people’s cross-sectoral service system?
How do youth guidance and service networks promote the well-being of young people?
In what kind of roles do community educators work in youth guidance and service network?
How does the law govern municipal and regional service production?
How does the municipal decision-making system work?
How do community educators make use of the information resources?
Opiskelumateriaali
Ammattialan ajankohtainen lainsäädäntö ja tilastoaineisto.
Berg, P. & Myllyniemi, S. (toim.) 2021. Palvelu pelaa! Nuorisobarometri 2020. Valtion nuorisoneuvoston julkaisuja, nro 67.
Gissler, M. & Kekkonen, M. & Känkänen, P. (toim.) 2018. Nuoret palveluiden pauloissa - Nuorten elinolot -vuosikirja 2018. THL:n, Nuorisotutkimusverkoston ja Valtion nuorisoneuvoston kirjasarja 12.vuosijulkaisu.
Määttä, Mirja & Piiroinen, Miikka. 2022. Etsivän nuorisotyön ja työpajatoiminnan anti ja näkymät kunnan monialaisessa yhteistyössä. Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu ja Opetus- ja kulttuuriministeriö.
Määttä, Mirja & Anne-Mari Souto (toim.) (2020). Tutkittu ja tulkittu Ohjaamo. Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura verkkojulkaisuja 154.
Purhonen, Kirsi (2017). Ammattien rajapinnoilla ja kolmannen työn äärellä. Suomen Kulttuurirahasto.
Sallinen, S. & Majoinen, K. & Seppälä, J. & Eskelinen L. toim. (2017 ). Toimiva kunta. Hyvinvointi! Sivistystä! Elinvoimaa. Helsinki: Suomen kuntaliitto.
Valtakari M. & Arnkil, R. & Eskelinen ,J. & Mayer, M. & Nyman, J. & Sillanpää, K. & Spangar, T. & Ålander, T. & Yli-Koski, M. (2020). Ohjaamot - monialaista yhteistyötä, vaikuttavuutta ja uutta toimintakulttuuria Monialaisen yhteistyön vaikuttavuus nuorten työllistymistä edistävissä palveluissa. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimus- toiminnan julkaisusarja 2020
Muu opetusmateriaali saatavissa Learnissa.
Yksilölliset oppimisväylät
Suomeksi
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso toteutetaan yhteistoiminnallisena oppimisena, jossa lähitunneille osallistuminen on prosessin onnistumisen kannalta välttämätön. Mikäli et pysty sitoutumaan lähiopetukseen, valitse vaihtoehtoinen suoritustapa (opintoja nopeuttava oppimisväylä).
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson itsenäisesti verkko-opintoina. Itsenäisen suoritustavan saamiseksi ota yhteys opintojakson vastuuopettajaan.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Jos työskentelet Ohjaamossa tai vastaavassa matalan kynnyksen palvelussa, voit suorittaa opintojakson työpaikallasi yhteistyöverkostoja hyödyntäen joko kokonaan tai osittain. Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua vastuuopettajaan ja sovi työsi opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.
TKI ja työelämäyhteistyö
Asiantuntijavierailijoita eri palvelujärjestelmistä (esim. TE-palvelut, Kela, Ohjaamo, Kuntaliitto).
Mahdollinen opintomatka.
Jos opiskelet osana Juvenia Akatemia toimintaa voit liittää opintojakson osaksi tätä kokonaisuutta. Voit suorittaa opintojakson osallistumalla kevätlukukauden ajan (vähintään 15 op) Juvenia Akatemian työskentelyyn. Lisätietoja työskentelystä antaa Jussi Ronkainen (Juvenia), Katja Komonen (yhteisöpedagogikoulutus) ja Sari Miettinen (yhteisöpedagogikoulutus).
Opiskelijan työmäärä
Lähiopetusta n. 52 oppituntia ja opintomatka, itsenäisen työn osuus n. 73 tuntia.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää:
1. työviikkopohjaisessa toteutuksessa
- aktiivista osallistumista yhteistoiminnalliseen oppimisprosessiin
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
- itse/ryhmäarviointia
2. opintoja nopeuttavalla oppimisväylällä
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
3. työhön integroidulla oppimisväylällä
- hyväksyttyä osaamisen näyttöä
Qualifications
Attending the course requires that the course Operational environments of youth education has been completed.
Enrollment
08.11.2021 - 21.11.2021
Timing
14.02.2022 - 31.05.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
4 op
Mode of delivery
20 % Contact teaching, 80 % Distance learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Kouvola Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
- Maija-Sisko Kauppila
- Sirpa Räikkönen
Teacher in charge
Maija-Sisko Kauppila
Groups
-
AVKVYP21KPOMPolku yhteisöpedagogi Kouvola
-
AVKVYP21SPOMPolku yhteisöpedagogi Kouvola
-
YPKV21KMCivic activities and youth work, part-time studies
Objective
You are able to define the parts of young people’s service system.
You learn how youth guidance and service networks work to promote young people’s wellbeing. You are able to define the tasks of municipalities in maintaining and promoting young people’s wellbeing.
You learn the principles of municipal administration and good administration.
You are able to work in multiprofessional networks.
You can search for information from different sources. You can critically evaluate them and the reliability of information and handle digital information.
Content
What is included in young people’s cross-sectoral service system?
How do youth guidance and service networks promote the well-being of young people?
In what kind of roles do community educators work in youth guidance and service network?
How does the law govern municipal and regional service production?
How does the municipal decision-making system work?
How do community educators make use of the information resources?
Opiskelumateriaali
Ammattialan ajankohtainen lainsäädäntö ja tilastoaineisto.
Berg, P. & Myllyniemi, S. (toim.) 2021. Palvelu pelaa! Nuorisobarometri 2020. Valtion nuorisoneuvoston julkaisuja, nro 67.
Gissler, M. & Kekkonen, M. & Känkänen, P. (toim.) 2018. Nuoret palveluiden pauloissa - Nuorten elinolot -vuosikirja 2018. THL:n, Nuorisotutkimusverkoston ja Valtion nuorisoneuvoston kirjasarja 12.vuosijulkaisu.
Määttä Mirja & Piiroinen Miikka. 2022. Etsivän nuorisotyön ja työpajatoiminnan anti ja näkymät kunnan monialaisessa yhteistyössä. Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu ja Opetus ja kulttuuriministeriö.
Määttä, Mirja, Anne-Mari Souto (toim.) (2020). Tutkittu ja tulkittu Ohjaamo. Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura verkkojulkaisuja 154.
Purhonen, Kirsi (2017). Ammattien rajapinnoilla ja kolmannen työn äärellä. Suomen Kulttuurirahasto.
Sallinen, S. & Majoinen, K. & Seppälä, J. & Eskelinen L. toim. (2017 ). Toimiva kunta. Hyvinvointi! Sivistystä! Elinvoimaa. Helsinki: Suomen kuntaliitto.
Valtakari M. & Arnkil, R. & Eskelinen ,J. & Mayer, M. & Nyman, J. & Sillanpää, K. & Spangar, T. & Ålander, T. & Yli-Koski, M. (2020). Ohjaamot - monialaista yhteistyötä, vaikuttavuutta ja uutta toimintakulttuuria Monialaisen yhteistyön vaikuttavuus nuorten työllistymistä edistävissä palveluissa. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimus- toiminnan julkaisusarja 2020
Muu opetusmateriaali saatavissa Learnissa.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso toteutetaan yhteistoiminnallisena oppimisena, jossa lähitunneille osallistuminen on prosessin onnistumisen kannalta välttämätön. Mikäli et pysty sitoutumaan lähiopetukseen, valitse vaihtoehtoinen suoritustapa (opintoja nopeuttava oppimisväylä).
Työhön integroitu oppimisväylä:
Jos työskentelet Ohjaamossa tai vastaavassa matalan kynnyksen palvelussa, voit suorittaa opintojakson työpaikallasi yhteistyöverkostoja hyödyntäen joko kokonaan tai osittain. Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua vastuuopettajaan ja sovi työsi opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson itsenäisesti verkko-opintoina. Itsenäisen suoritustavan saamiseksi ota yhteys opintojakson vastuuopettajaan.
TKI ja työelämäyhteistyö
Katso kohta yksilölliset oppimisväylät - Työhön integroitu oppimisväylä.
Opiskelijan työmäärä
Lähiopetus 16 tuntia, opiskelijan itsenäistä työskentelyä 119 tuntia.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää:
1. työviikkopohjaisessa toteutuksessa
- aktiivista osallistumista yhteistoiminnalliseen oppimisprosessiin
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
- itse/ryhmäarviointia
2. opintoja nopeuttavalla oppimisväylällä
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
3. työhön integroidulla oppimisväylällä
- hyväksyttyä osaamisen näyttöä
Qualifications
Attending the course requires that the course Operational environments of youth education has been completed.