Nuoren kasvu ja kehitysLaajuus (5 op)
Tunnus: YP00DU07
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Osaat käyttää nuoren kasvuun ja kehitykseen liittyvää peruskäsitteistöä.
Tunnistat yksilön ja ympäristön vuorovaikutuksen ja kehityksen kontekstien merkityksen nuoren kasvussa ja kehityksessä.
Osoitat perehtyneisyytesi nuoruuden psykologiseen kehitykseen.
Sisältö
Mitkä ovat nuoren kasvuun ja kehitykseen liittyvät peruskäsitteet?
Miten yksilön ja ympäristön vuorovaikutus ja kehityksen kontekstit ovat yhteydessä nuoren kasvuun ja kehitykseen?
Miten nuoruuden psykologisen kehityksen lainalaisuuden jäsentyvät?
Ilmoittautumisaika
14.08.2024 - 08.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 15.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
- Hanne Salovaara-Pitkänen
Vastuuopettaja
Hanne Salovaara-Pitkänen
Ryhmät
-
YPMI24SPYhteisöpedagogi, päivätoteutus (nuorisokasvatus ja nuorisotyö)
Tavoitteet
Osaat käyttää nuoren kasvuun ja kehitykseen liittyvää peruskäsitteistöä.
Tunnistat yksilön ja ympäristön vuorovaikutuksen ja kehityksen kontekstien merkityksen nuoren kasvussa ja kehityksessä.
Osoitat perehtyneisyytesi nuoruuden psykologiseen kehitykseen.
Sisältö
Mitkä ovat nuoren kasvuun ja kehitykseen liittyvät peruskäsitteet?
Miten yksilön ja ympäristön vuorovaikutus ja kehityksen kontekstit ovat yhteydessä nuoren kasvuun ja kehitykseen?
Miten nuoruuden psykologisen kehityksen lainalaisuuden jäsentyvät?
Opiskelumateriaali
Dunderfelt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia.
Lehtinen, E. ym. 2007. Kasvatuspsykologia.
Lyytinen, P. ym. 2008. Näkökulmia kehityspsykologiaan.
Nurmi, J-E. ym. 2023. Ihmisen psykologinen kehitys.
Salokoski, T & Mustonen, A. 2007. Media identiteetin rakentajana.
Vehkalahti, K & Suurpää, L. 2014. Nuoruuden sukupolvet. Monitieteisiä näkökulmia nuoruuteen eilen ja tänään.
Muut opiskelumateriaalit löydät opintojakson Learn-alustalta
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena. Lähiopetuksen sisältöjä työstetään seuraavin menetelmin: luento, opetuskeskustelu sekä yhteistoiminnallinen oppiminen. Opintojakson aikana työstetään yhteistoiminnallisella menetelmällä nuoren kasvuun ja kehitykseen kiinnittyvä oppimistehtävä. Opintojakson päätteeksi on tentti keskeisistä sisällöistä.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintoja nopeuttavalla väylällä opintojakso toteutetaan ensisijaisesti toisen opiskelijaryhmän mukana päiväopetuksessa tai itsenäisenä suoritusvaihtoehtona. Nopeuttaminen edellyttää opiskelijavastaavan kanssa tehtyä nopeuttamissuunnitelmaa. Opintojakson itsenäinen suorittaminen tarkoittaa oppimistehtävän suorittamista sekä seuraavan teoksen tenttimistä:
Nurmi, J-E; Ahonen, T; Lyytinen, H. ym (uusin painos) Ihmisen psykologinen kehitys. Itsenäisen suoritusvaihtoehdon oppimistehtävän saat vastuuopettajalta opintojakson ensimmäisellä lähiopetuskerralla.
Opintojaksoa ei ole mahdollista suorittaa työhön integroidusti.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakson keskiössä on nuoruuden elämänvaihe.
Opintojakson tuottama elämänvaiheen ymmärrys on työelämäkontekstin ydintä.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Tentittävä materiaali
Työviikkopohjainen oppimisväylä (=lähiopetusvaihtoehto): Tentti luontomateriaalista ym lähiopetukseen liittyvästä materiaalista opintojakson päätteeksi.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä: Tentti teoksesta Nurmi, J-E; Ahonen, T; Lyytinen, H. ym (2023) Ihmisen psykologinen kehitys. Tentti toteutetaan opintojakson päätteeksi.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä jakautuu seuraavasti:
Lähiopetus n 45-48 tuntia
Itsenäinen työskentelyn 85 tuntia
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetukseen osallistuminen ja yhteistoiminnallisen oppimisen menetelmällä toteutetun oppimistehtävän hyväksytty suorittaminen (arviointi hyv +++, hyv ++, hyv+, täydennettävä / uusittava).
Luentomateriaaliin pohjautuvan tentin hyväksytty suorittaminen (arviointi 0-5).
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Oppimistehtävän hyväksytty suorittaminen (arviointi hyv +++, hyv ++, hyv+, täydennettävä / uusittava).
Kirjatentin (Nurmi, J-E; Ahonen, T; Lyytinen, H. ym (2023) Ihmisen psykologinen kehitys.) hyväksytty suorittaminen. Arviointi 0-5.
Ilmoittautumisaika
21.08.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 15.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
- Hanne Salovaara-Pitkänen
Vastuuopettaja
Hanne Salovaara-Pitkänen
Ryhmät
-
YPMI23SPYhteisöpedagogi, päivätoteutus (nuorisokasvatus ja nuorisotyö)
Tavoitteet
Osaat käyttää nuoren kasvuun ja kehitykseen liittyvää peruskäsitteistöä.
Tunnistat yksilön ja ympäristön vuorovaikutuksen ja kehityksen kontekstien merkityksen nuoren kasvussa ja kehityksessä.
Osoitat perehtyneisyytesi nuoruuden psykologiseen kehitykseen.
Sisältö
Mitkä ovat nuoren kasvuun ja kehitykseen liittyvät peruskäsitteet?
Miten yksilön ja ympäristön vuorovaikutus ja kehityksen kontekstit ovat yhteydessä nuoren kasvuun ja kehitykseen?
Miten nuoruuden psykologisen kehityksen lainalaisuuden jäsentyvät?
Opiskelumateriaali
Dunderfelt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia.
Lehtinen, E. ym. 2007. Kasvatuspsykologia.
Lyytinen, P. ym. 2008. Näkökulmia kehityspsykologiaan.
Nurmi, J-E. ym. 2023. Ihmisen psykologinen kehitys.
Salokoski, T & Mustonen, A. 2007. Media identiteetin rakentajana.
Vehkalahti, K & Suurpää, L. 2014. Nuoruuden sukupolvet. Monitieteisiä näkökulmia nuoruuteen eilen ja tänään.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena. Lähiopetuksen sisältöjä työstetään seuraavin menetelmin: luento, opetuskeskustelu sekä yhteistoiminnallinen oppiminen. Opintojakson aikana työstetään yhteistoiminnallisella menetelmällä nuoren kasvuun ja kehitykseen kiinnittyvä oppimistehtävä. Opintojakson päätteeksi on tentti keskeisistä sisällöistä.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintoja nopeuttavalla väylällä opintojakso toteutetaan pääsääntöisesti toisen opiskelijaryhmän mukana päiväopetuksessa tai itsenäisenä suoritusvaihtoehtona. Nopeuttaminen edellyttää opiskelijavastaavan kanssa tehtyä nopeuttamissuunnitelmaa. Opintojakson itsenäinen suorittaminen tarkoittaa oppimistehtävän suorittamista sekä seuraavan teoksen tenttimistä:
Nurmi, J-E; Ahonen, T; Lyytinen, H. ym (2014, tai uusin painos) Ihmisen psykologinen kehitys. Itsenäisen suoritusvaihtoehdon oppimistehtävän saat vastuuopettajalta opintojakson ensimmäisellä lähiopetuskerralla.
Opintojaksoa ei ole mahdollista suorittaa työhön integroidusti.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakson keskiössä on nuoruuden elämänvaihe.
Opintojakson tuottama elämänvaiheen ymmärrys on työelämäkontekstin ydintä.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Tentti suoritetaan opintojakson päätteeksi.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä jakautuu seuraavasti:
Lähiopetus n 45-48 tuntia
Itsenäinen työskentelyn 85 tuntia
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetukseen osallistuminen ja yhteistoiminnallisen oppimisen menetelmällä toteutetun oppimistehtävän hyväksytty suorittaminen.
Luentomateriaaliin pohjautuvan tentin hyväksytty suorittaminen.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä
Oppimistehtävän hyväksytty suorittaminen.
Kirjatentin (Nurmi, J-E; Ahonen, T; Lyytinen, H. ym (2014, tai uusin painos) Ihmisen psykologinen kehitys.) hyväksytty suorittaminen
Ilmoittautumisaika
22.08.2022 - 28.08.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 12.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
- Hanne Salovaara-Pitkänen
Vastuuopettaja
Hanne Salovaara-Pitkänen
Ryhmät
-
YPMI22SPYhteisöpedagogi, päivätoteutus (nuorisokasvatus ja nuorisotyö)
Tavoitteet
Osaat käyttää nuoren kasvuun ja kehitykseen liittyvää peruskäsitteistöä.
Tunnistat yksilön ja ympäristön vuorovaikutuksen ja kehityksen kontekstien merkityksen nuoren kasvussa ja kehityksessä.
Osoitat perehtyneisyytesi nuoruuden psykologiseen kehitykseen.
Sisältö
Mitkä ovat nuoren kasvuun ja kehitykseen liittyvät peruskäsitteet?
Miten yksilön ja ympäristön vuorovaikutus ja kehityksen kontekstit ovat yhteydessä nuoren kasvuun ja kehitykseen?
Miten nuoruuden psykologisen kehityksen lainalaisuuden jäsentyvät?
Opiskelumateriaali
Dunderfelt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia.
Lehtinen, E. ym. 2007. Kasvatuspsykologia.
Lyytinen, P. ym. 2008. Näkökulmia kehityspsykologiaan.
Nurmi, J-E. ym. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys.
Salokoski, T & Mustonen, A. 2007. Media identiteetin rakentajana.
Vehkalahti, K & Suurpää, L. 2014. Nuoruuden sukupolvet. Monitieteisiä näkökulmia nuoruuteen eilen ja tänään.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena. Lähiopetuksen sisältöjä työstetään seuraavin menetelmin: luento, opetuskeskustelu, yhteistoiminnallinen oppiminen sekä elokuva-analyysi. Opintojakson aikana työstetään yhteistoiminnallisella menetelmällä nuoren kasvuun ja kehitykseen kiinnittyvä oppimistehtävä. Opintojakson päätteeksi on tentti keskeisistä sisällöistä.
Opintojakson voit suorittaa myös itsenäisesti (ks. opintoja nopeuttava väylä)
Työhön integroitu oppimisväylä / Opintoja nopeuttava väylä :
Voit suorittaa opintojakson itsenäisesti tekemällä oppimistehtävän sekä tenttimällä seuraavan teoksen:
Nurmi, J-E; Ahonen, T; Lyytinen, H. ym (2014, tai uusin painos) Ihmisen psykologinen kehitys. Itsenäisen suoritusvaihtoehdon oppimistehtävän saat vastuuopettajalta opintojakson ensimmäisellä lähiopetuskerralla.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakson keskiössä on nuoruuden elämänvaihe.
Opintojakson tuottama elämänvaiheen ymmärrys on työelämäkontekstin ydintä.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Tentti suoritetaan opintojakson päätteeksi.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä jakautuu seuraavasti:
Lähiopetus n 45-48 tuntia
Itsenäinen työskentelyn 85 tuntia
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetukseen osallistuminen ja yhteistoiminnallisen oppimisen menetelmällä toteutetun oppimistehtävän hyväksytty suorittaminen.
Luentomateriaaliin pohjautuvan tentin hyväksytty suorittaminen.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä
Oppimistehtävän hyväksytty suorittaminen.
Kirjatentin (Nurmi, J-E; Ahonen, T; Lyytinen, H. ym (2014, tai uusin painos) Ihmisen psykologinen kehitys.) hyväksytty suorittaminen
Ilmoittautumisaika
03.01.2022 - 16.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 29.04.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
- Hanne Salovaara-Pitkänen
Vastuuopettaja
Hanne Salovaara-Pitkänen
Ryhmät
-
YPMI22KPYhteisöpedagogi, päivätoteutus
Tavoitteet
Osaat käyttää nuoren kasvuun ja kehitykseen liittyvää peruskäsitteistöä.
Tunnistat yksilön ja ympäristön vuorovaikutuksen ja kehityksen kontekstien merkityksen nuoren kasvussa ja kehityksessä.
Osoitat perehtyneisyytesi nuoruuden psykologiseen kehitykseen.
Sisältö
Mitkä ovat nuoren kasvuun ja kehitykseen liittyvät peruskäsitteet?
Miten yksilön ja ympäristön vuorovaikutus ja kehityksen kontekstit ovat yhteydessä nuoren kasvuun ja kehitykseen?
Miten nuoruuden psykologisen kehityksen lainalaisuuden jäsentyvät?
Opiskelumateriaali
Dunderfelt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia.
Lehtinen, E. ym. 2007. Kasvatuspsykologia.
Lyytinen, P. ym. 2008. Näkökulmia kehityspsykologiaan.
Nurmi, J-E. ym. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys.
Salokoski, T & Mustonen, A. 2007. Media identiteetin rakentajana.
Vehkalahti, K & Suurpää, L. 2014. Nuoruuden sukupolvet. Monitieteisiä näkökulmia nuoruuteen eilen ja tänään.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena. Lähiopetuksen sisältöjä työstetään seuraavin menetelmin: luento, opetuskeskustelu, yhteistoiminnallinen oppiminen sekä elokuva-analyysi. Opintojakson aikana työstetään yhteistoiminnallisella menetelmällä nuoren kasvuun ja kehitykseen kiinnittyvä oppimistehtävä. Opintojakson päätteeksi on tentti keskeisistä sisällöistä.
Opintojakson voit suorittaa myös itsenäisesti (ks. opintoja nopeuttava väylä)
Työhön integroitu oppimisväylä / Opintoja nopeuttava väylä :
Voit suorittaa opintojakson itsenäisesti tekemällä oppimistehtävän sekä tenttimällä seuraavan teoksen:
Nurmi, J-E; Ahonen, T; Lyytinen, H. ym (2014, tai uusin painos) Ihmisen psykologinen kehitys.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakson keskiössä on nuoruuden elämänvaihe.
Opintojakson tuottama elämänvaiheen ymmärrys on työelämäkontekstin ydintä.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä jakautuu seuraavasti:
Lähiopetus n 45-48 tuntia
Itsenäinen työskentelyn 85 tuntia
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetukseen osallistuminen ja yhteistoiminnallisen oppimisen menetelmällä toteutetun oppimistehtävän hyväksytty suorittaminen.
Luentomateriaaliin pohjautuvan tentin hyväksytty suorittaminen.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä
Oppimistehtävän hyväksytty suorittaminen.
Kirjatentin (Nurmi, J-E; Ahonen, T; Lyytinen, H. ym (2014, tai uusin painos) Ihmisen psykologinen kehitys.) hyväksytty suorittaminen