Skip to main content

Development and growth of a young personLaajuus (5 cr)

Code: YP00DU07

Credits

5 op

Objective

You are able to use the basic terminology related to young people's growth, development and education.


You recognize the interaction between the individual and the environment, and the contexts of development in an individual's growth and development.


You are able to identify the different life stages of youth and their characteristics.

Content

What are the basic concepts related to an individual's growth?


How is the interaction between an individual and the environment and the contexts of development in connection with the development and growth of a young person?


What is adolescence like as a phycological stage of life?

Enrollment

14.08.2024 - 08.09.2024

Timing

02.09.2024 - 15.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
  • Hanne Salovaara-Pitkänen
Teacher in charge

Hanne Salovaara-Pitkänen

Groups
  • YPMI24SP
    Civic Activities and Youth Work, fulltime studies

Objective

You are able to use the basic terminology related to young people's growth, development and education.


You recognize the interaction between the individual and the environment, and the contexts of development in an individual's growth and development.


You are able to identify the different life stages of youth and their characteristics.

Content

What are the basic concepts related to an individual's growth?


How is the interaction between an individual and the environment and the contexts of development in connection with the development and growth of a young person?


What is adolescence like as a phycological stage of life?

Opiskelumateriaali

Dunderfelt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia.
Lehtinen, E. ym. 2007. Kasvatuspsykologia.
Lyytinen, P. ym. 2008. Näkökulmia kehityspsykologiaan.
Nurmi, J-E. ym. 2023. Ihmisen psykologinen kehitys.
Salokoski, T & Mustonen, A. 2007. Media identiteetin rakentajana.
Vehkalahti, K & Suurpää, L. 2014. Nuoruuden sukupolvet. Monitieteisiä näkökulmia nuoruuteen eilen ja tänään.
Muut opiskelumateriaalit löydät opintojakson Learn-alustalta

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena. Lähiopetuksen sisältöjä työstetään seuraavin menetelmin: luento, opetuskeskustelu sekä yhteistoiminnallinen oppiminen. Opintojakson aikana työstetään yhteistoiminnallisella menetelmällä nuoren kasvuun ja kehitykseen kiinnittyvä oppimistehtävä. Opintojakson päätteeksi on tentti keskeisistä sisällöistä.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintoja nopeuttavalla väylällä opintojakso toteutetaan ensisijaisesti toisen opiskelijaryhmän mukana päiväopetuksessa tai itsenäisenä suoritusvaihtoehtona. Nopeuttaminen edellyttää opiskelijavastaavan kanssa tehtyä nopeuttamissuunnitelmaa. Opintojakson itsenäinen suorittaminen tarkoittaa oppimistehtävän suorittamista sekä seuraavan teoksen tenttimistä:
Nurmi, J-E; Ahonen, T; Lyytinen, H. ym (uusin painos) Ihmisen psykologinen kehitys. Itsenäisen suoritusvaihtoehdon oppimistehtävän saat vastuuopettajalta opintojakson ensimmäisellä lähiopetuskerralla.

Opintojaksoa ei ole mahdollista suorittaa työhön integroidusti.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakson keskiössä on nuoruuden elämänvaihe.
Opintojakson tuottama elämänvaiheen ymmärrys on työelämäkontekstin ydintä.

Tentit ja muut määräajat

Tentittävä materiaali

Työviikkopohjainen oppimisväylä (=lähiopetusvaihtoehto): Tentti luontomateriaalista ym lähiopetukseen liittyvästä materiaalista opintojakson päätteeksi.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä: Tentti teoksesta Nurmi, J-E; Ahonen, T; Lyytinen, H. ym (2023) Ihmisen psykologinen kehitys. Tentti toteutetaan opintojakson päätteeksi.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä jakautuu seuraavasti:
Lähiopetus n 45-48 tuntia
Itsenäinen työskentelyn 85 tuntia

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetukseen osallistuminen ja yhteistoiminnallisen oppimisen menetelmällä toteutetun oppimistehtävän hyväksytty suorittaminen (arviointi hyv +++, hyv ++, hyv+, täydennettävä / uusittava).
Luentomateriaaliin pohjautuvan tentin hyväksytty suorittaminen (arviointi 0-5).
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Oppimistehtävän hyväksytty suorittaminen (arviointi hyv +++, hyv ++, hyv+, täydennettävä / uusittava).
Kirjatentin (Nurmi, J-E; Ahonen, T; Lyytinen, H. ym (2023) Ihmisen psykologinen kehitys.) hyväksytty suorittaminen. Arviointi 0-5.

Enrollment

21.08.2023 - 01.09.2023

Timing

04.09.2023 - 15.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
  • Hanne Salovaara-Pitkänen
Teacher in charge

Hanne Salovaara-Pitkänen

Groups
  • YPMI23SP
    Civic Activities and Youth Work, fulltime studies

Objective

You are able to use the basic terminology related to young people's growth, development and education.


You recognize the interaction between the individual and the environment, and the contexts of development in an individual's growth and development.


You are able to identify the different life stages of youth and their characteristics.

Content

What are the basic concepts related to an individual's growth?


How is the interaction between an individual and the environment and the contexts of development in connection with the development and growth of a young person?


What is adolescence like as a phycological stage of life?

Opiskelumateriaali

Dunderfelt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia.
Lehtinen, E. ym. 2007. Kasvatuspsykologia.
Lyytinen, P. ym. 2008. Näkökulmia kehityspsykologiaan.
Nurmi, J-E. ym. 2023. Ihmisen psykologinen kehitys.
Salokoski, T & Mustonen, A. 2007. Media identiteetin rakentajana.
Vehkalahti, K & Suurpää, L. 2014. Nuoruuden sukupolvet. Monitieteisiä näkökulmia nuoruuteen eilen ja tänään.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena. Lähiopetuksen sisältöjä työstetään seuraavin menetelmin: luento, opetuskeskustelu sekä yhteistoiminnallinen oppiminen. Opintojakson aikana työstetään yhteistoiminnallisella menetelmällä nuoren kasvuun ja kehitykseen kiinnittyvä oppimistehtävä. Opintojakson päätteeksi on tentti keskeisistä sisällöistä.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintoja nopeuttavalla väylällä opintojakso toteutetaan pääsääntöisesti toisen opiskelijaryhmän mukana päiväopetuksessa tai itsenäisenä suoritusvaihtoehtona. Nopeuttaminen edellyttää opiskelijavastaavan kanssa tehtyä nopeuttamissuunnitelmaa. Opintojakson itsenäinen suorittaminen tarkoittaa oppimistehtävän suorittamista sekä seuraavan teoksen tenttimistä:
Nurmi, J-E; Ahonen, T; Lyytinen, H. ym (2014, tai uusin painos) Ihmisen psykologinen kehitys. Itsenäisen suoritusvaihtoehdon oppimistehtävän saat vastuuopettajalta opintojakson ensimmäisellä lähiopetuskerralla.

Opintojaksoa ei ole mahdollista suorittaa työhön integroidusti.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakson keskiössä on nuoruuden elämänvaihe.
Opintojakson tuottama elämänvaiheen ymmärrys on työelämäkontekstin ydintä.

Tentit ja muut määräajat

Tentti suoritetaan opintojakson päätteeksi.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä jakautuu seuraavasti:
Lähiopetus n 45-48 tuntia
Itsenäinen työskentelyn 85 tuntia

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetukseen osallistuminen ja yhteistoiminnallisen oppimisen menetelmällä toteutetun oppimistehtävän hyväksytty suorittaminen.
Luentomateriaaliin pohjautuvan tentin hyväksytty suorittaminen.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä
Oppimistehtävän hyväksytty suorittaminen.
Kirjatentin (Nurmi, J-E; Ahonen, T; Lyytinen, H. ym (2014, tai uusin painos) Ihmisen psykologinen kehitys.) hyväksytty suorittaminen

Enrollment

22.08.2022 - 28.08.2022

Timing

29.08.2022 - 12.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
  • Hanne Salovaara-Pitkänen
Teacher in charge

Hanne Salovaara-Pitkänen

Groups
  • YPMI22SP
    Civic Activities and Youth Work, fulltime studies

Objective

You are able to use the basic terminology related to young people's growth, development and education.


You recognize the interaction between the individual and the environment, and the contexts of development in an individual's growth and development.


You are able to identify the different life stages of youth and their characteristics.

Content

What are the basic concepts related to an individual's growth?


How is the interaction between an individual and the environment and the contexts of development in connection with the development and growth of a young person?


What is adolescence like as a phycological stage of life?

Opiskelumateriaali

Dunderfelt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia.
Lehtinen, E. ym. 2007. Kasvatuspsykologia.
Lyytinen, P. ym. 2008. Näkökulmia kehityspsykologiaan.
Nurmi, J-E. ym. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys.
Salokoski, T & Mustonen, A. 2007. Media identiteetin rakentajana.
Vehkalahti, K & Suurpää, L. 2014. Nuoruuden sukupolvet. Monitieteisiä näkökulmia nuoruuteen eilen ja tänään.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena. Lähiopetuksen sisältöjä työstetään seuraavin menetelmin: luento, opetuskeskustelu, yhteistoiminnallinen oppiminen sekä elokuva-analyysi. Opintojakson aikana työstetään yhteistoiminnallisella menetelmällä nuoren kasvuun ja kehitykseen kiinnittyvä oppimistehtävä. Opintojakson päätteeksi on tentti keskeisistä sisällöistä.
Opintojakson voit suorittaa myös itsenäisesti (ks. opintoja nopeuttava väylä)

Työhön integroitu oppimisväylä / Opintoja nopeuttava väylä :
Voit suorittaa opintojakson itsenäisesti tekemällä oppimistehtävän sekä tenttimällä seuraavan teoksen:
Nurmi, J-E; Ahonen, T; Lyytinen, H. ym (2014, tai uusin painos) Ihmisen psykologinen kehitys. Itsenäisen suoritusvaihtoehdon oppimistehtävän saat vastuuopettajalta opintojakson ensimmäisellä lähiopetuskerralla.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakson keskiössä on nuoruuden elämänvaihe.
Opintojakson tuottama elämänvaiheen ymmärrys on työelämäkontekstin ydintä.

Tentit ja muut määräajat

Tentti suoritetaan opintojakson päätteeksi.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä jakautuu seuraavasti:
Lähiopetus n 45-48 tuntia
Itsenäinen työskentelyn 85 tuntia

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetukseen osallistuminen ja yhteistoiminnallisen oppimisen menetelmällä toteutetun oppimistehtävän hyväksytty suorittaminen.
Luentomateriaaliin pohjautuvan tentin hyväksytty suorittaminen.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä
Oppimistehtävän hyväksytty suorittaminen.
Kirjatentin (Nurmi, J-E; Ahonen, T; Lyytinen, H. ym (2014, tai uusin painos) Ihmisen psykologinen kehitys.) hyväksytty suorittaminen

Enrollment

03.01.2022 - 16.01.2022

Timing

10.01.2022 - 29.04.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
  • Hanne Salovaara-Pitkänen
Teacher in charge

Hanne Salovaara-Pitkänen

Groups
  • YPMI22KP
    Civic Activities and Youth Work, full-time studies

Objective

You are able to use the basic terminology related to young people's growth, development and education.


You recognize the interaction between the individual and the environment, and the contexts of development in an individual's growth and development.


You are able to identify the different life stages of youth and their characteristics.

Content

What are the basic concepts related to an individual's growth?


How is the interaction between an individual and the environment and the contexts of development in connection with the development and growth of a young person?


What is adolescence like as a phycological stage of life?

Opiskelumateriaali

Dunderfelt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia.
Lehtinen, E. ym. 2007. Kasvatuspsykologia.
Lyytinen, P. ym. 2008. Näkökulmia kehityspsykologiaan.
Nurmi, J-E. ym. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys.
Salokoski, T & Mustonen, A. 2007. Media identiteetin rakentajana.
Vehkalahti, K & Suurpää, L. 2014. Nuoruuden sukupolvet. Monitieteisiä näkökulmia nuoruuteen eilen ja tänään.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena. Lähiopetuksen sisältöjä työstetään seuraavin menetelmin: luento, opetuskeskustelu, yhteistoiminnallinen oppiminen sekä elokuva-analyysi. Opintojakson aikana työstetään yhteistoiminnallisella menetelmällä nuoren kasvuun ja kehitykseen kiinnittyvä oppimistehtävä. Opintojakson päätteeksi on tentti keskeisistä sisällöistä.
Opintojakson voit suorittaa myös itsenäisesti (ks. opintoja nopeuttava väylä)

Työhön integroitu oppimisväylä / Opintoja nopeuttava väylä :
Voit suorittaa opintojakson itsenäisesti tekemällä oppimistehtävän sekä tenttimällä seuraavan teoksen:
Nurmi, J-E; Ahonen, T; Lyytinen, H. ym (2014, tai uusin painos) Ihmisen psykologinen kehitys.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakson keskiössä on nuoruuden elämänvaihe.
Opintojakson tuottama elämänvaiheen ymmärrys on työelämäkontekstin ydintä.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä jakautuu seuraavasti:
Lähiopetus n 45-48 tuntia
Itsenäinen työskentelyn 85 tuntia

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetukseen osallistuminen ja yhteistoiminnallisen oppimisen menetelmällä toteutetun oppimistehtävän hyväksytty suorittaminen.
Luentomateriaaliin pohjautuvan tentin hyväksytty suorittaminen.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä
Oppimistehtävän hyväksytty suorittaminen.
Kirjatentin (Nurmi, J-E; Ahonen, T; Lyytinen, H. ym (2014, tai uusin painos) Ihmisen psykologinen kehitys.) hyväksytty suorittaminen