Siirry suoraan sisältöön

Inkluusio ja osallistavat menetelmätLaajuus (5 op)

Tunnus: YP00EQ97

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Ymmärrät peruskäsitteiden segregaatio, integraatio ja inkluusio sisällöt.
Ymmärrät inklusiivisen ajattelutavan pääperiaatteet.
Osoitat perehtyneisyytesi erityistä tukea tarvitseviin ryhmiin ja osaat hyödyntää osallistavia pedagogisia menetelmiä erilaisten yksilöiden ja ryhmien kohtaamisessa ja ohjaamisessa.
Perehdyt yhteisökasvatukseen osallistavana menetelmänä.

Sisältö

Mitä segregaatio, integraatio ja inkluusio tarkoittavat?
Mitkä ovat inklusiivisen ajattelutavan pääperiaatteet?
Millaisia erityistä tukea tarvitsevia ryhmiä yhteisöpedagogin työkentällä on ja millaisia osallistavia menetelmiä yksilöitä ja ryhmiä kohdatessa ja ohjatessa voidaan hyödyntää?
Millainen menetelmä yhteisökasvatus on?

Ilmoittautumisaika

04.11.2024 - 17.11.2024

Ajoitus

13.01.2025 - 30.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
  • Hanne Salovaara-Pitkänen
Vastuuopettaja

Hanne Salovaara-Pitkänen

Ryhmät
  • YPMI24KP
    Yhteisöpedagogi, päivätoteutus (ympäristökasvatus ja yhteisöjen kehittäjä)

Tavoitteet

Ymmärrät peruskäsitteiden segregaatio, integraatio ja inkluusio sisällöt.
Ymmärrät inklusiivisen ajattelutavan pääperiaatteet.
Osoitat perehtyneisyytesi erityistä tukea tarvitseviin ryhmiin ja osaat hyödyntää osallistavia pedagogisia menetelmiä erilaisten yksilöiden ja ryhmien kohtaamisessa ja ohjaamisessa.
Perehdyt yhteisökasvatukseen osallistavana menetelmänä.

Sisältö

Mitä segregaatio, integraatio ja inkluusio tarkoittavat?
Mitkä ovat inklusiivisen ajattelutavan pääperiaatteet?
Millaisia erityistä tukea tarvitsevia ryhmiä yhteisöpedagogin työkentällä on ja millaisia osallistavia menetelmiä yksilöitä ja ryhmiä kohdatessa ja ohjatessa voidaan hyödyntää?
Millainen menetelmä yhteisökasvatus on?

Opiskelumateriaali

Opintojaksolla perehdytään seuraaviin inkluusioon kytkeytyviin artikkeihin:

Ruohonen, K. 2021. Urheilun vaikutus romanien inkluusioon Suomessa. Jyväskylän yliopisto.

Pekkola, N. & Tervonen, T. 2022. Kehitysvammaisten lasten ja nuorten harrastustoiminnan kehittäminen. Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu.

Saarinen, M. & Takala, M. 2016. Draama osallisuuden innoittajana - nuorten kokemuksellinen oppimisprosessi. Helsingin yliopisto

Savilaakso, I. 2021. Green Care -menetelmät lasten ja nuorten osallisuuden mahdollistajana. Itä-Suomen Yliopisto.

Muu opiskelumateriaali jaetaan toteutuksen aikana Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opetus toteutetaan kokonaan lähiopetuksena Mikkelin kampuksella lukujärjestyksen mukaan. Etäosallistuminen ei ole mahdollista. Opiskelu rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten sekä itsenäisen työskentelyn mukaan.

Opintojakso koostuu viikoittain toistuvasta lähiopetuksesta. Opintojakson suorittamiseen kuuluu itsenäisesti työstettävästä oppimistehtävä, joka esitellään pienryhmän jäsenille. Opintojakson sisällön teemoja (käsitteet segregaatio, integraatio ja inkluusio, inklusiivisen ajattelutavan pääperiaatteet, erityistä tukea tarvitsevat ryhmät ja Yhteisöpedagogin työkentällä käytettävät osallistavat menetelmät, yhteisökasvatus osallistavana menetelmänä) käsitellään monipuolisia menetelmiä hyödyntäen (esim luento, ryhmissä tapahtuva työskentely, opetuskeskustelu sekä yhteiset harjoitukset). Opintojakson päätteeksi on tentti keskeisistä sisällöistä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla vierailee työelämän edustajia.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojakso päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelijan tulee palauttaa suoritukseen vaadittavat osiot:
Oppimistehtävän hyväksytty suorittamien sekä tehtävän esitteleminen osana pienryhmän toimintaa.
Opiskelumateriaaliin pohjautuvan tentin hyväksytty suorittaminen.

Opiskelijan työmäärä

1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t. Lähiopetus toteutetaan työjärjestyksen rytmillä 3 tuntia / viikko opintojakson keston ajan. Tämän lisäksi opintojaksoon kuuluu itsenäistä ja ryhmässä toteutettavaa työskentelyä. Opintojaksoon kuuluva oppimistehtävä työstetään itsenäisesti sekä esitellään pienryhmän jäsenille. Opintojakson päätteeksi on tentti keskeisistä sisällöistä.

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojakso koostuu seuraavista toteutuksen osista:
Oppimistehtävän työstäminen ja esitteleminen osana pienryhmän toimintaa. Pienryhmäkeskusteluun osallistumien sekä muistion laatiminen pienryhmätyöskentelystä (2 op).
Opintojakson keskeisistä sisällöistä suoritettava tentti (3 op).

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää oppimistehtävän suorittamista (hyväksytty / hylätty) sekä opiskelumateriaaliin pohjautuvan tentin hyväksyttyä suorittamista (1-5).

I

Ilmoittautumisaika

06.11.2023 - 17.11.2023

Ajoitus

08.01.2024 - 30.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
  • Hanne Salovaara-Pitkänen
Vastuuopettaja

Hanne Salovaara-Pitkänen

Ryhmät
  • YPMI23KP
    Yhteisöpedagogi, päivätoteutus (ympäristökasvatus ja yhteisöjen kehittäjä)

Tavoitteet

Ymmärrät peruskäsitteiden segregaatio, integraatio ja inkluusio sisällöt.
Ymmärrät inklusiivisen ajattelutavan pääperiaatteet.
Osoitat perehtyneisyytesi erityistä tukea tarvitseviin ryhmiin ja osaat hyödyntää osallistavia pedagogisia menetelmiä erilaisten yksilöiden ja ryhmien kohtaamisessa ja ohjaamisessa.
Perehdyt yhteisökasvatukseen osallistavana menetelmänä.

Sisältö

Mitä segregaatio, integraatio ja inkluusio tarkoittavat?
Mitkä ovat inklusiivisen ajattelutavan pääperiaatteet?
Millaisia erityistä tukea tarvitsevia ryhmiä yhteisöpedagogin työkentällä on ja millaisia osallistavia menetelmiä yksilöitä ja ryhmiä kohdatessa ja ohjatessa voidaan hyödyntää?
Millainen menetelmä yhteisökasvatus on?

Opiskelumateriaali

Inkluusioon kytkeytyvät artikkelit:

Ruohonen, K. 2021. Urheilun vaikutus romanien inkluusioon Suomessa. Jyväskylän yliopisto.

Pekkola, N. & Tervonen, T. 2022. Kehitysvammaisten lasten ja nuorten harrastustoiminnan kehittäminen. Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu.

Saarinen, M. & Takala, M. 2016. Draama osallisuuden innoittajana - nuorten kokemuksellinen oppimisprosessi. Helsingin yliopisto

Savilaakso, I. 2021. Green Care -menetelmät lasten ja nuorten osallisuuden mahdollistajana. Itä-Suomen Yliopisto.

Yhteisökasvatukseen Learn-alustalle linkitetty materiaali.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen väylä
Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan. Opintojakso koostuu lähiopetuksesta, sekä opintojaksoon itsenäisesti työstettävästä oppimistehtävästä, jonka esittelet pienryhmäsi jäsenille. Opintojakson sisällön teemoja käsitellään monipuolisia menetelmiä hyödyntäen (esim luento, ryhmissä tapahtuva työskentely, opetuskeskustelu sekä yhteiset harjoitukset). Opintojakson päätteeksi on tentti keskeisistä sisällöistä.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä / työhön integroitu väylä:
Opintoja nopeuttavalla väylällä opintojakso toteutetaan pääsääntöisesti toisen opiskelijaryhmän mukana päiväopetuksessa tai itsenäisenä suoritusvaihtoehtona. Nopeuttaminen edellyttää opiskelijavastaavan kanssa tehtyä nopeuttamissuunnitelmaa.
Opintoja nopeuttava / työhön integroitu väylä kiinnittyy opintojakson keskeisiin teemoihin (Käsitteet segregaatio, integraatio ja inkluusio, inklusiivisen ajattelutavan pääperiaatteet, erityistä tukea tarvitsevat ryhmät ja yhteisöpedagogin työkentällä käytettävät osallistavat menetelmät, yhteisökasvatus osallistavana menetelmänä )

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla vierailee työelämän asiantuntijoita.

Opiskelijan työmäärä

Lähiopetus n.50 tuntia, itsenäinen työskentely (oppimistehtävä ja tentti)

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Oppimistehtävän hyväksytty suorittamien sekä tehtävän esitteleminen osana pienryhmän toimintaa. Opiskelumateriaaliin pohjautuvan tentin hyväksytty suorittamien.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakson sisällöllisiin teemoihin (ks nopettajien väylä) pohjautuvan oppimistehtävän hyväksytty suorittaminen.