Yhteisöpedagogi kehittäjänäLaajuus (5 op)
Tunnus: YP00ER02
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Osaat tunnistaa ja arvioida ammattialan kehittämistarpeita yhdessä työ- ja kohderyhmien kanssa.
Osaat valita ammattialan kannalta tarkoituksenmukaiset kehittämismenetelmät kehittämistehtävän ratkaisemiseen ja perustella valintasi.
Osaat suunnitella, toteuttaa, raportoida ja arvioida yhteisöpedagogin työkenttään liittyvän kehittämis- ja muutosprosessin.
Sisältö
Mitä on ammattialasi kehittämistoiminta?
Mitä ovat ammattialallasi käytettävät kehittämismenetelmät ja miten niitä sovelletaan kehittämisprosessin eri vaiheissa?
Miten kehittämistyö etenee prosessina?
Miten kehittämistyön vaikutusta voidaan arvioida?
Ilmoittautumisaika
04.11.2024 - 17.11.2024
Ajoitus
13.01.2025 - 30.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
- Pekka Penttinen
Vastuuopettaja
Pekka Penttinen
Ryhmät
-
YPMI23KPYhteisöpedagogi, päivätoteutus (ympäristökasvatus ja yhteisöjen kehittäjä)
Tavoitteet
Osaat tunnistaa ja arvioida ammattialan kehittämistarpeita yhdessä työ- ja kohderyhmien kanssa.
Osaat valita ammattialan kannalta tarkoituksenmukaiset kehittämismenetelmät kehittämistehtävän ratkaisemiseen ja perustella valintasi.
Osaat suunnitella, toteuttaa, raportoida ja arvioida yhteisöpedagogin työkenttään liittyvän kehittämis- ja muutosprosessin.
Sisältö
Mitä on ammattialasi kehittämistoiminta?
Mitä ovat ammattialallasi käytettävät kehittämismenetelmät ja miten niitä sovelletaan kehittämisprosessin eri vaiheissa?
Miten kehittämistyö etenee prosessina?
Miten kehittämistyön vaikutusta voidaan arvioida?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa. Tarvittava opiskelumateriaali löytyy suurelta osin opintojakson verkkoalustalta. Opintojakson oppimistehtävien suorittamista varten opiskelija etsii myös itse tarvittavaa opiskelumateriaalia.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opetus toteutetaan kokonaan lähiopetuksena Mikkelin kasarmin kampuksella lukujärjestyksen mukaan. Etäosallistuminen ei ole mahdollista. Opintojakso koostuu 52 tunnin luento-opetuskerrasta ja tunnilla tehtävistä pienryhmätehtävistä. Lisäksi tehdään mahdollisia työelämään kytkeytyviä soveltavia tehtäviä. Opintojakson arvioitavat tehtävät tehdään itsenäisesti tai paritehtävinä.
Opetus koostuu opettajan luennoista, pienryhmissä toteutettavista harjoitteista sekä työelämään kytkeytyvistä harjoitteista.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakson tehtävät linkittyvät sisällöllisesti tutkimisen, kehittämisen innovoinnin menetelmien ja työkalujen avaamiseen. Niitä on sovelletaan soveltuvin osin Nuorisoalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Juvenian hankkeissa. Opintojakso valmistaa opiskelijoita myös kehittämiseen suuntautuvan oman opinnäytetyön suunnitteluun ja toteutukseen.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojaksolla tehtävät oppimistehtävät jakautuvat kevään ajalle. Ne noudattavat opintojakson sisällöllistä sekä mahdollisia työelämäyhteistyön etenemistä. Opintojakson oppimistehtävät suoritetaan yksin tai parin kanssa.
- Oppimistehtävä 1: Tutustuminen kehittämisprosessiin, 2-3 sivua
- Oppimistehtävä 2: Kehittämistarpeen arviointi, 2-3 sivua
- Oppimistehtävä 3: Kehittämisprosessin suunnittelu ja toteutus, 2-3 sivua
- Oppimistehtävä 4: Kehittämisprosessin arviointi, 2-3 sivua
Kansainvälinen yhteistyö
Opiskelijan on mahdollista kytkeä opintojakso ja sen tehtäviä myös kansainvälisiin yhteyksiin.
Opiskelijan työmäärä
1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta. 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on 135 t, josta 52 on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja pienryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa. Opintojaksolla suoritettavia oppimistehtäviä on neljä.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso tukee kehittämisopinnäytetyön suunnittelua ja toteutusta.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso koostuu neljästä kehittämisosaamista käsittelevästä ja arvioitavasta oppimistehtävästä. Ensimmäinen oppimistehtävä arvioidaan hyväksytty - hylätty, loput kolme numeerisesti 1 - 5. Lopullinen arvosana synty numeroarvioitujen osien keskiarvosta.