Siirry suoraan sisältöön

Yhteisöpedagogi kehittäjänäLaajuus (5 op)

Tunnus: YP00ER02

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Osaat tunnistaa ja arvioida ammattialan kehittämistarpeita yhdessä työ- ja kohderyhmien kanssa.
Osaat valita ammattialan kannalta tarkoituksenmukaiset kehittämismenetelmät kehittämistehtävän ratkaisemiseen ja perustella valintasi.
Osaat suunnitella, toteuttaa, raportoida ja arvioida yhteisöpedagogin työkenttään liittyvän kehittämis- ja muutosprosessin.

Sisältö

Mitä on ammattialasi kehittämistoiminta?
Mitä ovat ammattialallasi käytettävät kehittämismenetelmät ja miten niitä sovelletaan kehittämisprosessin eri vaiheissa?
Miten kehittämistyö etenee prosessina?
Miten kehittämistyön vaikutusta voidaan arvioida?

Ilmoittautumisaika

04.11.2024 - 17.11.2024

Ajoitus

13.01.2025 - 30.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
  • Pekka Penttinen
Vastuuopettaja

Pekka Penttinen

Ryhmät
  • YPMI23KP
    Yhteisöpedagogi, päivätoteutus (ympäristökasvatus ja yhteisöjen kehittäjä)

Tavoitteet

Osaat tunnistaa ja arvioida ammattialan kehittämistarpeita yhdessä työ- ja kohderyhmien kanssa.
Osaat valita ammattialan kannalta tarkoituksenmukaiset kehittämismenetelmät kehittämistehtävän ratkaisemiseen ja perustella valintasi.
Osaat suunnitella, toteuttaa, raportoida ja arvioida yhteisöpedagogin työkenttään liittyvän kehittämis- ja muutosprosessin.

Sisältö

Mitä on ammattialasi kehittämistoiminta?
Mitä ovat ammattialallasi käytettävät kehittämismenetelmät ja miten niitä sovelletaan kehittämisprosessin eri vaiheissa?
Miten kehittämistyö etenee prosessina?
Miten kehittämistyön vaikutusta voidaan arvioida?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa. Tarvittava opiskelumateriaali löytyy suurelta osin opintojakson verkkoalustalta. Opintojakson oppimistehtävien suorittamista varten opiskelija etsii myös itse tarvittavaa opiskelumateriaalia.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opetus toteutetaan kokonaan lähiopetuksena Mikkelin kasarmin kampuksella lukujärjestyksen mukaan. Etäosallistuminen ei ole mahdollista. Opintojakso koostuu 52 tunnin luento-opetuskerrasta ja tunnilla tehtävistä pienryhmätehtävistä. Lisäksi tehdään mahdollisia työelämään kytkeytyviä soveltavia tehtäviä. Opintojakson arvioitavat tehtävät tehdään itsenäisesti tai paritehtävinä.
Opetus koostuu opettajan luennoista, pienryhmissä toteutettavista harjoitteista sekä työelämään kytkeytyvistä harjoitteista.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakson tehtävät linkittyvät sisällöllisesti tutkimisen, kehittämisen innovoinnin menetelmien ja työkalujen avaamiseen. Niitä on sovelletaan soveltuvin osin Nuorisoalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Juvenian hankkeissa. Opintojakso valmistaa opiskelijoita myös kehittämiseen suuntautuvan oman opinnäytetyön suunnitteluun ja toteutukseen.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojaksolla tehtävät oppimistehtävät jakautuvat kevään ajalle. Ne noudattavat opintojakson sisällöllistä sekä mahdollisia työelämäyhteistyön etenemistä. Opintojakson oppimistehtävät suoritetaan yksin tai parin kanssa.

- Oppimistehtävä 1: Tutustuminen kehittämisprosessiin, 2-3 sivua
- Oppimistehtävä 2: Kehittämistarpeen arviointi, 2-3 sivua
- Oppimistehtävä 3: Kehittämisprosessin suunnittelu ja toteutus, 2-3 sivua
- Oppimistehtävä 4: Kehittämisprosessin arviointi, 2-3 sivua

Kansainvälinen yhteistyö

Opiskelijan on mahdollista kytkeä opintojakso ja sen tehtäviä myös kansainvälisiin yhteyksiin.

Opiskelijan työmäärä

1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta. 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on 135 t, josta 52 on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja pienryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa. Opintojaksolla suoritettavia oppimistehtäviä on neljä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso tukee kehittämisopinnäytetyön suunnittelua ja toteutusta.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso koostuu neljästä kehittämisosaamista käsittelevästä ja arvioitavasta oppimistehtävästä. Ensimmäinen oppimistehtävä arvioidaan hyväksytty - hylätty, loput kolme numeerisesti 1 - 5. Lopullinen arvosana synty numeroarvioitujen osien keskiarvosta.