Diabetic foot healthLaajuus (5 cr)
Code: FJ00DW20
Credits
5 op
Teaching language
- Finnish
Responsible person
- Marjo Heikkilä
Objective
You understand the effects of diabetes on foot health.
You understand the importance of annual foot screening and the connection of the results to diabetic foot health.
You are able to apply your knowledge in professional activities and environments.
You can apply your foot health knowledge in guiding and counseling diabetics.
You understand the importance of multi-professional cooperation in promoting diabetic foot health.
You can guide other healthcare professionals in diabetic foot health from your own professional perspective .
Content
How does diabetes affect foot health?
What does annual foot screening include and what does it mean to foot health?
What does diabetic foot health knowledge mean in your own profession?
How do you apply your foot health knowledge in diabetic guidance and counseling?
What does multi-professional cooperation mean for diabetic foot health?
How do you guide other healthcare professionals in promoting diabetic foot health from your professional perspective?
Qualifications
Attending the course requires that the learning outcomes of the first and second academic year studies have been achieved.
Enrollment
04.11.2024 - 17.11.2024
Timing
07.01.2025 - 31.05.2025
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Department of Social Services and Health Care
Campus
Ecampus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 1000
Degree programmes
- Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
- Marjo Heikkilä
Groups
-
FTSA23KPPhysiotherapy, full-time studies
Objective
You understand the effects of diabetes on foot health.
You understand the importance of annual foot screening and the connection of the results to diabetic foot health.
You are able to apply your knowledge in professional activities and environments.
You can apply your foot health knowledge in guiding and counseling diabetics.
You understand the importance of multi-professional cooperation in promoting diabetic foot health.
You can guide other healthcare professionals in diabetic foot health from your own professional perspective .
Content
How does diabetes affect foot health?
What does annual foot screening include and what does it mean to foot health?
What does diabetic foot health knowledge mean in your own profession?
How do you apply your foot health knowledge in diabetic guidance and counseling?
What does multi-professional cooperation mean for diabetic foot health?
How do you guide other healthcare professionals in promoting diabetic foot health from your professional perspective?
Opiskelumateriaali
• Opintojaksoon liittyvä materiaali on linkitetty Learniin
• Halutessaan tarkemmin voi perehtyä
• Perusteoksena ja tukena opintojaksolla opiskelija voi käyttää Stolt, M.; Lepistö, J.; Saarikoski, R.; Väyrynen, P.
Jalkaterveys, 2023. Teos löytyy myös Oppiportista e-kirjana.
Yksilölliset oppimisväylät
• Opintojakso toteutetaan kokonaan aikaan ja paikkaan sitomattomana verkko-opetuksena
• Opiskelu tapahtuu Learn-ympäristössä. Pääsy opintojaksoalustalle aukeaa opintojakson alkamispäivänä klo
10.00
• Opiskelua rytmittävät itsenäisesti tehtävät pienet testit ja keskustelut, lisäksi opintojakson lopussa on kokoava
verkkotentti
• Testit, keskustelut ja tentti on tehtävä opintojakson aikataulun sisällä
• Opintojakson tehtävistä, keskusteluista ei tule palautetta.
TKI ja työelämäyhteistyö
• Opintojaksoon ei sisälly TKI/ työelämäyhteistyötä.
Tentit ja muut määräajat
• Opintojakson sisällä on pieniä tehtäviä ja keskusteluista tehtäväksi, joissa arviointi hyväksytty / ei suoritusta.
• Opintojakso päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä kaikki tehtävät, keskustelut
ja tentti on oltava tehtyinä.
• Opintojakson päätteeksi on lopputentti, jossa hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan 60/100 p. Sallittuja
suorituksia on 1.
Kansainvälinen yhteistyö
*
Opiskelijan työmäärä
• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t
Toteutuksen osien kuvaus
*
Further information
Opiskelija voi kiinnittyä opintojaksolle omalla aikataulullaan kevät lukukaudella ja suorittaa vaadittavat tehtävät keskusteluineen ja lopputentteineen opintojakson toteutusaikana. Kaikki tehtävät tulee olla tehtynä ennen toteutusajan päättymistä, että arviointi voidaan tehdä.
Evaluation scale
Approved/Failed
Assessment methods and criteria
• Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin.
• Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää opintjakson sisällä olevien tehtävien ja keskusteluiden
tekemistä. Lisäksi tentistä tulee saada vähintään 60/100 pistettä.
• Arviointiasteikko: hyväksytty/hylätty.
Qualifications
Attending the course requires that the learning outcomes of the first and second academic year studies have been achieved.
Enrollment
08.04.2024 - 21.04.2024
Timing
02.09.2024 - 20.12.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Department of Social Services and Health Care
Campus
Savonlinna Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 1000
Degree programmes
- Degree Programme in Health Care
- Degree Programme in Podiatry
- Degree Programme in Physiotherapy
- Degree Programme in Nursing
Teachers
- Marjo Heikkilä
Teacher in charge
Marjo Heikkilä
Groups
-
FTSA22SMPhysiotherapy, part-time studies
Objective
You understand the effects of diabetes on foot health.
You understand the importance of annual foot screening and the connection of the results to diabetic foot health.
You are able to apply your knowledge in professional activities and environments.
You can apply your foot health knowledge in guiding and counseling diabetics.
You understand the importance of multi-professional cooperation in promoting diabetic foot health.
You can guide other healthcare professionals in diabetic foot health from your own professional perspective .
Content
How does diabetes affect foot health?
What does annual foot screening include and what does it mean to foot health?
What does diabetic foot health knowledge mean in your own profession?
How do you apply your foot health knowledge in diabetic guidance and counseling?
What does multi-professional cooperation mean for diabetic foot health?
How do you guide other healthcare professionals in promoting diabetic foot health from your professional perspective?
Opiskelumateriaali
Diabeetikon jalkaongelmat käypähoitosuositus, Duodecim
Diabeetikon jalkojen omahoidon oppaat, esim. Diabetesliitto
Diabeetikolle sopiva jalkine (uusimpia lähteitä hyödyntäen)
Duodecim, oppiportti
Opintojaksoa tukevia materiaaleja tarjolla Learnin kautta:
Diabetes verkkokirja Oppiportista (Linkki Learn alustalla).
Yksilölliset oppimisväylät
Itsenäisesti verkossa suoritettava opintojakso, johon kuuluu erilaisia oppimistehtäviä ja opintojakson lopussa on kokoava tentti.
TKI ja työelämäyhteistyö
Ei TKI ja työelämäyhteistyötä.
Tentit ja muut määräajat
Opintojakson lopuksi kokoava verkkotentti.
Opiskelijan työmäärä
27h x 5 op= 135h
Further information
Edeltävä osaaminen: Edellytetään 1. ja 2. lukuvuoden opintojen osaamistavoitteiden mukaista osaamista.
Evaluation scale
Approved/Failed
Assessment methods and criteria
Arviointikriteerit:
a. käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
b. arvioida käyttämiään tietolähteitä kriittisesti
c. työskennellä tiimin jäsenenä asiantuntijatehtävissä työelämässä sekä huomata ja kuvata ammattialan ongelmia
d. arvioida toimintaa asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa
e. valita tarkoituksenmukaiset mallit, menetelmät, ohjelmistot ja tekniikat ja perustella valinnan
f. edistää tiimin tavoitteellista toimintaa
g. soveltaa kriittisesti oman alan eettisiä periaatteita eri tilanteissa
Qualifications
Attending the course requires that the learning outcomes of the first and second academic year studies have been achieved.
Enrollment
06.11.2023 - 17.11.2023
Timing
08.01.2024 - 31.05.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
(Department of Sports and Rehabilitation)
Campus
Ecampus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 1000
Degree programmes
- Degree Programme in Health Care
- Degree Programme in Podiatry
- Degree Programme in Physiotherapy
- Degree Programme in Nursing
Teachers
- Marjo Heikkilä
Teacher in charge
Marjo Heikkilä
Groups
-
FTSA22KPPhysiotherapy, full-time studies
Objective
You understand the effects of diabetes on foot health.
You understand the importance of annual foot screening and the connection of the results to diabetic foot health.
You are able to apply your knowledge in professional activities and environments.
You can apply your foot health knowledge in guiding and counseling diabetics.
You understand the importance of multi-professional cooperation in promoting diabetic foot health.
You can guide other healthcare professionals in diabetic foot health from your own professional perspective .
Content
How does diabetes affect foot health?
What does annual foot screening include and what does it mean to foot health?
What does diabetic foot health knowledge mean in your own profession?
How do you apply your foot health knowledge in diabetic guidance and counseling?
What does multi-professional cooperation mean for diabetic foot health?
How do you guide other healthcare professionals in promoting diabetic foot health from your professional perspective?
Opiskelumateriaali
Diabeetikon jalkaongelmat käypähoitosuositus, Duodecim
Diabeetikon jalkojen omahoidon oppaat, esim. Diabetesliitto
Diabeetikolle sopiva jalkine (uusimpia lähteitä hyödyntäen)
Duodecim, oppiportti
Opintojaksoa tukevia materiaaleja tarjolla Learnin kautta:
Diabetes verkkokirja Oppiportista (Linkki Learn alustalla).
Yksilölliset oppimisväylät
Itsenäisesti verkossa suoritettava opintojakso, johon kuuluu erilaisia oppimistehtäviä ja opintojakson lopussa on kokoava tentti.
TKI ja työelämäyhteistyö
Ei TKI ja työelämäyhteistyötä.
Tentit ja muut määräajat
Opintojakson lopuksi kokoava verkkotentti.
Opiskelijan työmäärä
27h x 5 op= 135h
Further information
Edeltävä osaaminen: Edellytetään 1. ja 2. lukuvuoden opintojen osaamistavoitteiden mukaista osaamista.
Evaluation scale
Approved/Failed
Assessment methods and criteria
Arviointikriteerit:
a. käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
b. arvioida käyttämiään tietolähteitä kriittisesti
c. työskennellä tiimin jäsenenä asiantuntijatehtävissä työelämässä sekä huomata ja kuvata ammattialan ongelmia
d. arvioida toimintaa asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa
e. valita tarkoituksenmukaiset mallit, menetelmät, ohjelmistot ja tekniikat ja perustella valinnan
f. edistää tiimin tavoitteellista toimintaa
g. soveltaa kriittisesti oman alan eettisiä periaatteita eri tilanteissa
Qualifications
Attending the course requires that the learning outcomes of the first and second academic year studies have been achieved.
Enrollment
06.04.2023 - 21.04.2023
Timing
01.08.2023 - 31.12.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
(Department of Sports and Rehabilitation)
Campus
Savonlinna Campus
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Degree Programme in Health Care
- Degree Programme in Podiatry
- Degree Programme in Physiotherapy
- Degree Programme in Nursing
Teachers
- Marjo Heikkilä
Groups
-
FTSA20SMPhysiotherapy, part-time studies
-
FTSA21KPPhysiotherapy, full-time studies
-
FTSA21SMPhysiotherapy, part-time studies
Objective
You understand the effects of diabetes on foot health.
You understand the importance of annual foot screening and the connection of the results to diabetic foot health.
You are able to apply your knowledge in professional activities and environments.
You can apply your foot health knowledge in guiding and counseling diabetics.
You understand the importance of multi-professional cooperation in promoting diabetic foot health.
You can guide other healthcare professionals in diabetic foot health from your own professional perspective .
Content
How does diabetes affect foot health?
What does annual foot screening include and what does it mean to foot health?
What does diabetic foot health knowledge mean in your own profession?
How do you apply your foot health knowledge in diabetic guidance and counseling?
What does multi-professional cooperation mean for diabetic foot health?
How do you guide other healthcare professionals in promoting diabetic foot health from your professional perspective?
Evaluation scale
1-5
Qualifications
Attending the course requires that the learning outcomes of the first and second academic year studies have been achieved.
Enrollment
07.11.2022 - 18.11.2022
Timing
02.01.2023 - 31.05.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
(Department of Sports and Rehabilitation)
Campus
Ecampus
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Degree Programme in Health Care
- Degree Programme in Podiatry
- Degree Programme in Physiotherapy
- Degree Programme in Nursing
Teachers
- Marjo Heikkilä
Groups
-
FTSA20KPPhysiotherapy, full-time studies
-
FTSA20SMPhysiotherapy, part-time studies
-
FTSA21KPPhysiotherapy, full-time studies
Objective
You understand the effects of diabetes on foot health.
You understand the importance of annual foot screening and the connection of the results to diabetic foot health.
You are able to apply your knowledge in professional activities and environments.
You can apply your foot health knowledge in guiding and counseling diabetics.
You understand the importance of multi-professional cooperation in promoting diabetic foot health.
You can guide other healthcare professionals in diabetic foot health from your own professional perspective .
Content
How does diabetes affect foot health?
What does annual foot screening include and what does it mean to foot health?
What does diabetic foot health knowledge mean in your own profession?
How do you apply your foot health knowledge in diabetic guidance and counseling?
What does multi-professional cooperation mean for diabetic foot health?
How do you guide other healthcare professionals in promoting diabetic foot health from your professional perspective?
Opiskelumateriaali
Diabeetikon jalkaongelmat käypähoitosuositus, Duodecim
Diabeetikon jalkojen omahoidon oppaat, esim. Diabetesliitto
Diabeetikolle sopiva jalkine (uusimpia lähteitä hyödyntäen)
Duodecim, oppiportti
Opintojaksoa tukevia materiaaleja tarjolla Learnin kautta:
Diabetes verkkokirja Oppiportista (Linkki Learn alustalla).
Yksilölliset oppimisväylät
Itsenäisesti verkossa suoritettava opintojakso, johon kuuluu erilaisia oppimistehtäviä ja opintojakson lopussa on kokoava tentti.
TKI ja työelämäyhteistyö
Ei TKI ja työelämäyhteistyötä.
Tentit ja muut määräajat
Opintojakson lopuksi kokoava verkkotentti.
Opiskelijan työmäärä
27h x 5 op= 135h
Evaluation scale
Approved/Failed
Assessment methods and criteria
Arviointikriteerit:
a. käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
b. arvioida käyttämiään tietolähteitä kriittisesti
c. työskennellä tiimin jäsenenä asiantuntijatehtävissä työelämässä sekä huomata ja kuvata ammattialan ongelmia
d. arvioida toimintaa asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa
e. valita tarkoituksenmukaiset mallit, menetelmät, ohjelmistot ja tekniikat ja perustella valinnan
f. edistää tiimin tavoitteellista toimintaa
g. soveltaa kriittisesti oman alan eettisiä periaatteita eri tilanteissa
Qualifications
Attending the course requires that the learning outcomes of the first and second academic year studies have been achieved.
Enrollment
06.04.2022 - 22.04.2022
Timing
10.01.2022 - 16.12.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
(Department of Sports and Rehabilitation)
Campus
Ecampus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 100
Degree programmes
- Degree Programme in Health Care
- Degree Programme in Podiatry
- Degree Programme in Physiotherapy
- Degree Programme in Nursing
Teachers
- Marjo Heikkilä
Groups
-
FTSA20KPPhysiotherapy, full-time studies
-
FTSA20SMPhysiotherapy, part-time studies
Objective
You understand the effects of diabetes on foot health.
You understand the importance of annual foot screening and the connection of the results to diabetic foot health.
You are able to apply your knowledge in professional activities and environments.
You can apply your foot health knowledge in guiding and counseling diabetics.
You understand the importance of multi-professional cooperation in promoting diabetic foot health.
You can guide other healthcare professionals in diabetic foot health from your own professional perspective .
Content
How does diabetes affect foot health?
What does annual foot screening include and what does it mean to foot health?
What does diabetic foot health knowledge mean in your own profession?
How do you apply your foot health knowledge in diabetic guidance and counseling?
What does multi-professional cooperation mean for diabetic foot health?
How do you guide other healthcare professionals in promoting diabetic foot health from your professional perspective?
Opiskelumateriaali
Diabeetikon jalkaongelmat käypähoitosuositus, Duodecim
Diabeetikon jalkojen omahoidon opas 7esim. Diabetesliitto
Diabeetikolle sopiva jalkine (uusimpia lähteitä hyödyntäen)
Yksilölliset oppimisväylät
Soveltuu hyvin itsenäisesti opiskeltavaksi, koska toteutus on verkossa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Soveltaminen käytännön tilanteissa
Tentit ja muut määräajat
Verkkotentti
Evaluation scale
Approved/Failed
Assessment methods and criteria
Tavoitteet:
Ymmärrät diabeteksen vaikutukset jalkaterveyteen.
Ymmärrät diabeetikon jalkojen vuositarkastuksen merkityksen ja tutkimusten yhteyden diabeetikon jalkaterveyteen.
Osaat soveltaa tietämystäsi ammattialasi tehtävissä, toimissa ja toimintaympäristöissä.
Osaat soveltaa jalkaterveystietouttasi diabeetikoiden ohjauksessa ja neuvonnassa.
Ymmärrät moniammatillisen yhteistyön merkityksen diabeetikoiden jalkaterveyden edistämissä.
Osaat ohjata toista terveydenhuoltoalan ammattilaista oman ammattisi näkökulmasta.
Verkkoteutus, jossa seuraavat tehtävät ja lisäksi kokoava verkkotentti:
Tutustu diabeetikon jalkongelmat käypähoitosuositukseen?
Mikä on riskiluokitus?
Mitä diabeetikoiden tulisi tietää jalkojensa kunnosta?
Kokoava verkkotentti
Vuositarkastus? Kuka tekee? Miksi?
Miten otat toiminnassasi huomioon diabeetikoiden jalkojen kunnon ja jalkineet?
Mitä ohjaat diabeetikolle jalkojen omahoidosta ja jalkinevalinnoista?
Milloin konsultoit toista ammattilista tai ohjaat diabeetikon toiselle terveydenhuollon ammattilaiselle?
Mitä näkökohtia nostaisit esille oman ammattisi näkökulmasta ja jakaisit toisiille ammattilaisille?
Arviointikriteerit:
a. käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
b. arvioida käyttämiään tietolähteitä kriittisesti
c. työskennellä tiimin jäsenenä asiantuntijatehtävissä työelämässä sekä huomata ja kuvata ammattialan ongelmia
d. arvioida toimintaa asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa
e. valita tarkoituksenmukaiset mallit, menetelmät, ohjelmistot ja tekniikat ja perustella valinnan
f. edistää tiimin tavoitteellista toimintaa
g. soveltaa kriittisesti oman alan eettisiä periaatteita eri tilanteissa
Hyväksytty/Täydennettävä/Hylätty
Qualifications
Attending the course requires that the learning outcomes of the first and second academic year studies have been achieved.