Siirry suoraan sisältöön

Mediakasvatuksen syventävä kokonaisuusLaajuus (5 op)

Tunnus: SO00AD42

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

• Olet syventänyt näkemystäsi jostakin mediakasvatuksen teoreettisesta tai käytännöllisestä teemasta.
• Kykenet arvioimaan kriittisesti valitsemasi mediakasvatuksen teeman tavoitteita ja menetelmiä kyseisen teeman toimintaympäristöissä.
• Osaat laatia suunnitelman, miten sovellat tarkastelemasi mediakasvatuksen teeman tavoitteita ja menetelmiä käytäntöön.

Sisältö

Valitset 1 – 2 vapaavalintaista mediakasvatuksen teemaa seuraavasta joukosta:
1. Mitä on lasten mediakasvatus (2,5 op)
2. Mitä on nuorten mediakasvatus (2,5 op)
3. Mitä on aikuisten mediakasvatus (2,5 op)
4. Mitä ovat sosiaalinen media ja digitaalinen toimijuus (2,5 op)
5. Miten toteutan ja teen syventävän media-analyysin ja -tuotanto projektin (5 op)
6. Miten toteutan mediakasvatuksen kehittämisprojektin (5 op)

Esitietovaatimukset

Mediakasvatuksen perusteet 5 op ja Sosiaalialan mediatuotanto 5 op

Oppimateriaalit

Mediatuotanto 5 op

Ilmoittautumisaika

04.11.2024 - 17.11.2024

Ajoitus

15.01.2025 - 30.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 30

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Harri Mäkinen
  • Osku Kiri
Ryhmät
  • SOKT23KM
    Sosionomi, monimuoto
  • SOKT22SP
    Sosionomi, päivätoteutus
  • SOKT22KM
    Sosionomi, monimuoto
  • SOMI22SP
    Sosionomi, päivätoteutus
  • SOMI23SP
    Sosionomi, päivätoteutus
  • SOMI22KM
    Sosionomi, monimuoto

Tavoitteet

• Olet syventänyt näkemystäsi jostakin mediakasvatuksen teoreettisesta tai käytännöllisestä teemasta.
• Kykenet arvioimaan kriittisesti valitsemasi mediakasvatuksen teeman tavoitteita ja menetelmiä kyseisen teeman toimintaympäristöissä.
• Osaat laatia suunnitelman, miten sovellat tarkastelemasi mediakasvatuksen teeman tavoitteita ja menetelmiä käytäntöön.

Sisältö

Valitset 1 – 2 vapaavalintaista mediakasvatuksen teemaa seuraavasta joukosta:
1. Mitä on lasten mediakasvatus (2,5 op)
2. Mitä on nuorten mediakasvatus (2,5 op)
3. Mitä on aikuisten mediakasvatus (2,5 op)
4. Mitä ovat sosiaalinen media ja digitaalinen toimijuus (2,5 op)
5. Miten toteutan ja teen syventävän media-analyysin ja -tuotanto projektin (5 op)
6. Miten toteutan mediakasvatuksen kehittämisprojektin (5 op)

Opiskelumateriaali

Opintojaksolla erikseen ilmoitettavat aineistot

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso on rakennettu flipped classroom -menetelmän mukaisesti. Opintojakson aikana opiskelija perehtyy itsenäisesti kunkin teeman materiaaleihin ennen osallistumista lähitapaamiseen. Lähitapaamisella keskustellaan pienryhmissä siitä, miten kukin opiskelija on ymmärtänyt teeman sisällöt ja kootaan pienryhmän näkemykset yhteen. Lopulta lähitapaamisen päätteeksi pienryhmät puretaan ja pienryhmien tuloksista keskustellaan yhteisesti.

Opintojaksolla käsitellään mm. seuraavia teemoja:
- Median vaikutukset
- Kriittinen ajattelu ja media-analyysi
- Diginatiivimyytti ja sen vasta-argumentit
- Digitaalinen vanhemmuus
- Digitaalinen kuilu ja digitaalinen syrjäytyminen

TKI ja työelämäyhteistyö

Työelämäyhteistyö toteutuu vierailevien asiantuntijoiden muodossa.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä on 135 tuntia.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso sisältää viisi (5) koko ryhmän yhteistä tapaamista:
- Ensimmäisellä tapaamisella käynnistetään kurssi ja perehdytään kurssin työskentelytapoihin.
- Toisella, kolmannella, neljännellä ja viidennellä kerralla käydään yhteisesti kurssin opiskelumenetelmien mukaisesti mediakasvatuksen syventäviä teemoja läpi.
- Viimeisellä, viidennellä kerralla on myös kurssin yhteenveto- ja palautekeskustelu.

Tapaamisten päivämäärät kevätlukukaudella 2025:
- Aloitustapaaminen keskiviikkona 15.1. klo 12.45–16
- Toinen tapaaminen keskiviikkona 12.2. klo 12.45–16
- Kolmas tapaaminen keskiviikkona 12.3. klo 12.45–16
- Neljäs tapaaminen keskiviikkona 9.4. klo 12.45–16
- Opintojakson päätös 14.5. klo 12.45–16
Lähitapaamisten ohella kurssilla pidetään tarpeen mukaan reaaliaikaisia Teams-tapaamisia. Tapaamisista sovitaan kurssilla.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Esitietovaatimukset

Mediakasvatuksen perusteet 5 op ja Sosiaalialan mediatuotanto 5 op

Ilmoittautumisaika

06.11.2023 - 17.11.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 30.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 30

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Harri Mäkinen
  • Osku Kiri
Ryhmät
  • SOKT21SP
    Sosionomi, päivätoteutus
  • SOKT21KM
    Sosionomi, monimuoto

Tavoitteet

• Olet syventänyt näkemystäsi jostakin mediakasvatuksen teoreettisesta tai käytännöllisestä teemasta.
• Kykenet arvioimaan kriittisesti valitsemasi mediakasvatuksen teeman tavoitteita ja menetelmiä kyseisen teeman toimintaympäristöissä.
• Osaat laatia suunnitelman, miten sovellat tarkastelemasi mediakasvatuksen teeman tavoitteita ja menetelmiä käytäntöön.

Sisältö

Valitset 1 – 2 vapaavalintaista mediakasvatuksen teemaa seuraavasta joukosta:
1. Mitä on lasten mediakasvatus (2,5 op)
2. Mitä on nuorten mediakasvatus (2,5 op)
3. Mitä on aikuisten mediakasvatus (2,5 op)
4. Mitä ovat sosiaalinen media ja digitaalinen toimijuus (2,5 op)
5. Miten toteutan ja teen syventävän media-analyysin ja -tuotanto projektin (5 op)
6. Miten toteutan mediakasvatuksen kehittämisprojektin (5 op)

Opiskelumateriaali

Opintojaksolla erikseen ilmoitettavat aineistot

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso on rakennettu flipped classroom -menetelmän mukaisesti. Opintojakson aikana opiskelija perehtyy itsenäisesti kunkin teeman materiaaleihin ennen osallistumista lähitapaamiseen. Lähitapaamisella keskustellaan pienryhmissä siitä, miten kukin opiskelija on ymmärtänyt teeman sisällöt ja kootaan pienryhmän näkemykset yhteen. Lopulta lähitapaamisen päätteeksi pienryhmät puretaan ja pienryhmien tuloksista keskustellaan yhteisesti.

Opintojaksolla käsitellään mm. seuraavia teemoja:
- Median vaikutukset
- Kriittinen ajattelu ja media-analyysi
- Diginatiivimyytti ja sen vasta-argumentit
- Digitaalinen vanhemmuus
- Digitaalinen kuilu ja digitaalinen syrjäytyminen

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä on 135 tuntia.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso sisältää viisi (5) koko ryhmän yhteistä tapaamista:
- Ensimmäisellä tapaamisella käynnistetään kurssi ja perehdytään kurssin työskentelytapoihin.
- Toisella, kolmannella, neljännellä ja viidennellä kerralla käydään yhteisesti kurssin opiskelumenetelmien mukaisesti mediakasvatuksen syventäviä teemoja läpi.
- Viimeisellä, viidennellä kerralla on myös kurssin yhteenveto- ja palautekeskustelu.

Tapaamisten päivämäärät kevätlukukaudella 2024:
- Aloitustapaaminen torstaina18.1. klo 12.45–16
- Toinen tapaaminen perjantaina 16.2. klo 12.45–16
- Kolmas tapaaminen tiistaina 12.3. klo 12.45–16
- Neljäs tapaaminen keskiviikkona 10.4. klo 12.45–16
- Opintojakson päätös 15.5. klo 12.45–16
Lähitapaamisten ohella kurssilla pidetään tarpeen mukaan reaaliaikaisia Teams-tapaamisia. Tapaamisista sovitaan kurssilla.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Esitietovaatimukset

Mediakasvatuksen perusteet 5 op ja Sosiaalialan mediatuotanto 5 op

Ilmoittautumisaika

02.01.2023 - 15.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 01.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 30

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Harri Mäkinen
  • Osku Kiri
Vastuuopettaja

Osku Kiri

Ryhmät
  • SOKT20SP
    Sosionomi, päivätoteutus
  • VV2022-2023
    Valinnaiset opinnot 2022-2023
  • SOKT20KM
    Sosionomi, monimuoto

Tavoitteet

• Olet syventänyt näkemystäsi jostakin mediakasvatuksen teoreettisesta tai käytännöllisestä teemasta.
• Kykenet arvioimaan kriittisesti valitsemasi mediakasvatuksen teeman tavoitteita ja menetelmiä kyseisen teeman toimintaympäristöissä.
• Osaat laatia suunnitelman, miten sovellat tarkastelemasi mediakasvatuksen teeman tavoitteita ja menetelmiä käytäntöön.

Sisältö

Valitset 1 – 2 vapaavalintaista mediakasvatuksen teemaa seuraavasta joukosta:
1. Mitä on lasten mediakasvatus (2,5 op)
2. Mitä on nuorten mediakasvatus (2,5 op)
3. Mitä on aikuisten mediakasvatus (2,5 op)
4. Mitä ovat sosiaalinen media ja digitaalinen toimijuus (2,5 op)
5. Miten toteutan ja teen syventävän media-analyysin ja -tuotanto projektin (5 op)
6. Miten toteutan mediakasvatuksen kehittämisprojektin (5 op)

Opiskelumateriaali

Kurssilla ilmoitettavat aineistot.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opiskelija valitset toteutumuodoksi joko kirjallisten töiden polun tai projektipolun.
Opinnot rytmittyvät ohjaajan ja opiskelijan ohjauskeskusteluiden sekä opiskelijan itsenäisen työskentelyn vuorottelun mukaan.
Opintojakson ihannemitoitus on 15 viikkoa.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä on 135 tuntia.

Lisätietoja opiskelijoille

Edeltävät opinnot: Mediakasvatuksen perusteet (5 op) ja Sosiaalialan mediatuotanto (5 op).
Opintojakso sisältää viisi (5) koko ryhmän yhteistä tapaamista:
- Ensimmäisellä tapaamisella käynnistetään kurssi ja perehdytään kurssin työskentelytapoihin.
- Toisella, kolmannella, neljännellä ja viidennellä kerralla käydään yhteisesti kurssin opiskelumenetelmien mukaisesti mediakasvatuksen syventäviä teemoja läpi.
- Viimeisellä, viidennellä kerralla on myös kurssin yhteenveto- ja palautekeskustelu.
Tapaamisten päivämäärät kevätlukukaudella 2023:
- Aloitustapaaminen keskiviikkona 18.1. klo 12.45–16
- Toinen tapaaminen keskiviikkona 15.2. klo 12.45–16
- Kolmas tapaaminen keskiviikkkona 15.3. klo 12.45–16
- Neljäs tapaaminen keskiviikkona 12.4. klo 12.45–16
- Opintojakson päätös 10.5. klo 12.45–16
Lähitapaamisten ohella kurssilla pidetään tarpeen mukaan reaaliaikaisia Teams-tapaamisia. Tapaamisista sovitaan kurssilla.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointimeneltelminä jatkuva palautekeskustelu, arviointikeskustelu sekä itsearviointi.
Arvioinnin perusteena i) oppimisaineistojen omaksuminen, ii) kyky osoittaa tietoaineiston omaksumista ja yhdistämistä opiskelijan omaan ajatteluun suullisesti ja/tai kirjallisesti hyvässä kielellisessä muodossa, iii) kyky osoittaa tietopohjaisesti perusteltua kriittistä ajattelua ja iv) taito muotoilla oma, lyhyt raporttimainen kirjallinen tuotos tieteellisen kirjoittamisen tyyliä ja vaatimuksia noudattaen.

Projektipolku: Arvioinnin perusteena i) kyky hankkia ja omaksua valittuun kehittämisaiheeseen liittyvää syventävää tietoaineistoa, ii) kyky analysoida kehittämiskohteena olevaa ilmiötä ja sen kehittämistarpeita, iii) taito soveltaa mediakasvatuksen tietotaitoja valitun kehittämiskohteen tarpeiden mukaisesti ja iv) valmius kirjallisesti ilmaista omaksuttua tietoaineistoa yhdistettynä omaan kriittiseen ajatteluun.

Esitietovaatimukset

Mediakasvatuksen perusteet 5 op ja Sosiaalialan mediatuotanto 5 op

Ilmoittautumisaika

08.11.2021 - 21.11.2021

Ajoitus

19.01.2022 - 11.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 25

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Harri Mäkinen
  • Osku Kiri
Vastuuopettaja

Osku Kiri

Ryhmät
  • SOKT19SP
    Sosionomi, päivätoteutus

Tavoitteet

• Olet syventänyt näkemystäsi jostakin mediakasvatuksen teoreettisesta tai käytännöllisestä teemasta.
• Kykenet arvioimaan kriittisesti valitsemasi mediakasvatuksen teeman tavoitteita ja menetelmiä kyseisen teeman toimintaympäristöissä.
• Osaat laatia suunnitelman, miten sovellat tarkastelemasi mediakasvatuksen teeman tavoitteita ja menetelmiä käytäntöön.

Sisältö

Valitset 1 – 2 vapaavalintaista mediakasvatuksen teemaa seuraavasta joukosta:
1. Mitä on lasten mediakasvatus (2,5 op)
2. Mitä on nuorten mediakasvatus (2,5 op)
3. Mitä on aikuisten mediakasvatus (2,5 op)
4. Mitä ovat sosiaalinen media ja digitaalinen toimijuus (2,5 op)
5. Miten toteutan ja teen syventävän media-analyysin ja -tuotanto projektin (5 op)
6. Miten toteutan mediakasvatuksen kehittämisprojektin (5 op)

Opiskelumateriaali

Kurssilla ilmoitettavat aineistot.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opiskelija valitset toteutumuodoksi joko kirjallisten töiden polun tai projektipolun.
Opinnot rytmittyvät ohjaajan ja opiskelijan ohjauskeskusteluiden sekä opiskelijan itsenäisen työskentelyn vuorottelun mukaan.
Opintojakson ihannemitoitus on 15 viikkoa.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä on 135 tuntia.

Lisätietoja opiskelijoille

Edeltävät opinnot: Mediakasvatuksen perusteet (5 op) ja Sosiaalialan mediatuotanto (5 op).
Opintojakso sisältää kolme (5) koko ryhmän yhteistä tapaamista:
- Ensimmäisellä tapaamisella käynnistetään kurssi ja perehdytään kurssin työskentelytapoihin.
- Toisella, kolmannella, neljännellä ja viidennellä kerralla käydään yhteisesti kurssin opiskelumenetelmien mukaisesti mediakasvatuksen syventäviä teemoja läpi.
- Viimeisellä, viidennellä kerralla on myös kurssin yhteenveto- ja palautekeskustelu.
Tapaamisten päivämäärät kevätlukukaudella 2022:
- Aloitustapaaminen keskiviikkona 19.1.2020. klo 12.45–16
- Toinen tapaaminen keskiviikkona 16.2. klo 12.45–16
- Opintojakson päätös 11.5. klo 12.45–16

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointimeneltelminä jatkuva palautekeskustelu, arviointikeskustelu sekä itsearviointi.
Arvioinnin perusteena i) oppimisaineistojen omaksuminen, ii) kyky osoittaa tietoaineiston omaksumista ja yhdistämistä opiskelijan omaan ajatteluun suullisesti ja/tai kirjallisesti hyvässä kielellisessä muodossa, iii) kyky osoittaa tietopohjaisesti perusteltua kriittistä ajattelua ja iv) taito muotoilla oma, lyhyt raporttimainen kirjallinen tuotos tieteellisen kirjoittamisen tyyliä ja vaatimuksia noudattaen.

Projektipolku: Arvioinnin perusteena i) kyky hankkia ja omaksua valittuun kehittämisaiheeseen liittyvää syventävää tietoaineistoa, ii) kyky analysoida kehittämiskohteena olevaa ilmiötä ja sen kehittämistarpeita, iii) taito soveltaa mediakasvatuksen tietotaitoja valitun kehittämiskohteen tarpeiden mukaisesti ja iv) valmius kirjallisesti ilmaista omaksuttua tietoaineistoa yhdistettynä omaan kriittiseen ajatteluun.

Esitietovaatimukset

Mediakasvatuksen perusteet 5 op ja Sosiaalialan mediatuotanto 5 op