ProjektityöLaajuus (5 op)
Tunnus: KH00EE48
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Tunnet projektityön vaiheet ja osaat tehdä projektisuunnitelman.
Tunnet keskeiset rahoituslähteet.
Osaat kehittää kumppanuuslähtöisesti ja innovatiivisesti uudenlaisia yhteistyön ja ohjauksen menetelmiä, työkäytäntöjä tai palveluprosesseja sosiaalialan ja kouluhyvinvoinnin edistämiseksi.
Sisältö
Mitkä ovat projektityön yleiset periaatteet?
Mitkä ovat keskeiset rahoituslähteet?
Millainen on projektin suunnittelu, toteutus ja arviointiprosessi?
Mikä on projektityön merkitys sosiaalialan ja kouluhyvinvoinnin kehittämisen välineenä?
Ilmoittautumisaika
04.11.2024 - 17.11.2024
Ajoitus
10.03.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
Opettaja
- Hanna-Leena Lipsanen
Ryhmät
-
KHSA24SPSosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
Tavoitteet
Tunnet projektityön vaiheet ja osaat tehdä projektisuunnitelman.
Tunnet keskeiset rahoituslähteet.
Osaat kehittää kumppanuuslähtöisesti ja innovatiivisesti uudenlaisia yhteistyön ja ohjauksen menetelmiä, työkäytäntöjä tai palveluprosesseja sosiaalialan ja kouluhyvinvoinnin edistämiseksi.
Sisältö
Mitkä ovat projektityön yleiset periaatteet?
Mitkä ovat keskeiset rahoituslähteet?
Millainen on projektin suunnittelu, toteutus ja arviointiprosessi?
Mikä on projektityön merkitys sosiaalialan ja kouluhyvinvoinnin kehittämisen välineenä?
Opiskelumateriaali
Opintojaksolla on perehdyttävä/käytetään seuraavaa kirjallisuutta
Kirjallisuus:
Mäntyneva, Mikko 2020.Hallittu projekti. Jäntevästä suunnittelusta menestykselliseen toteutukseen.
Rantala, Teija 2019. Pieni kirja johtamisesta.
Muu opiskelumateriaali jaetaan toteutuksen aikana/julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa/aikana.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
• Opetus toteutetaan kokonaan lähiopetuksena Savonlinnan kampuksella lukujärjestyksen mukaan työelämäyhteistyössä.
Etäosallistuminen ei ole mahdollista.
Lähiopetusta ei tallenneta, eikä sitä korvata etäluennoilla silloin, kun lähiopetusta annetaan lukujärjestyksen mukaan.
Toteutus työelämäymoöristössä.
Läsnäolo työelämätoteutuksessa on välttämätöntä opintojakson suorittamiseksi.
• Opiskelu rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien/ryhmässä tehtävien oppimistehtävien mukaan.
Opintojakso koostuu 15 luento-opetuskerrasta ja tunnilla tehtävistä yksilö ja pienryhmätehtävistä. Lisäksi suunnitellaan ja toteutetaan työelämään pienimuotoinen projekti.
• Opettajan ohjausta saatavilla lähituntien yhteydessä
• Arvioitavat tehtävät tehdään itsenäisesti ja projektiryhmissä
• Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia palautteenantotapoja. Niitä voivat olla esimerkiksi kirjallinen ja suullinen palaute tai webropol-muotoinen palautekysely.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla vierailee työelämän edustajia hankemaailmasta.
Opintojaksolla tehdään työelämäprojekti ryhmätyönä. Opiskelijat jaetaan pienryhmiin ja heille annetaan eri alojen työelämän edustajia yhteistyökumppaneiksi. Opiskelijat ottavat yhteyttä työelämäkumppaniin ja sopivat pienimuotoisen projektityön toteuttamisen projektin kaaren mukaisesti. Projekti toteutetaan työelämässä ja loppuseminaarissa projekti esitetään opiskelukavereille. Työelämäedustaja on tervetullut mukaan seminaariin.
Varhaiskasvatuksen sosionomeiksi suuntautuneet tekevät projektin varhaiskasvatusmaailmaan.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojakso ei sisällä erillistä tenttiä.
Opintojaksolla on viikoittaisia tehtäviä. Opintojakson aikana tehdään ryhmissä projektitehtävä, jonka tulee olla valmiina opintojakson päättymispäivään mennessä.
Opiskelijan työmäärä
• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, joista n. 55 h työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 80 t itsenäisesti suoritettavaan oppimistehtävään ja projektin suunnitteluun ja toteutukseen.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin (alkuvaiheen opiskelija). Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää opintojakson yksilötehtävän ja ryhmän yhteisen projektin tekemistä hyväksytyllä arvosanalla.
Yksilötehtävä ja projektitehtävä arvioiidaan asteikolla 1–5.
Ilmoittautumisaika
06.11.2023 - 17.11.2023
Ajoitus
04.03.2024 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
Opettaja
- Hanna Haatainen
- Hanna-Leena Lipsanen
Ryhmät
-
KHSA23SPSosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
Tavoitteet
Tunnet projektityön vaiheet ja osaat tehdä projektisuunnitelman.
Tunnet keskeiset rahoituslähteet.
Osaat kehittää kumppanuuslähtöisesti ja innovatiivisesti uudenlaisia yhteistyön ja ohjauksen menetelmiä, työkäytäntöjä tai palveluprosesseja sosiaalialan ja kouluhyvinvoinnin edistämiseksi.
Sisältö
Mitkä ovat projektityön yleiset periaatteet?
Mitkä ovat keskeiset rahoituslähteet?
Millainen on projektin suunnittelu, toteutus ja arviointiprosessi?
Mikä on projektityön merkitys sosiaalialan ja kouluhyvinvoinnin kehittämisen välineenä?
Opiskelumateriaali
Opintojakson alussa kerrottu materiaali.
Kirjallisuus.
Mäntyneva, Mikko 2020.Hallittu projekti. Jäntevästä suunnittelusta menestykselliseen toteutukseen.
Rantala, Teija 2019. Pieni kirja johtamisesta.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä.
Opintojakson suoritukseen kuuluu lähiopetukseen osallistuminen ja ryhmässä toteutettavan projektin suunnittelu, toteutus ja arvioiminen.
Opintojakso on mahdollista suorittaa myös itsenäisesti opettajalle laaditun suunnitelman mukaisesti.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakso toteutetaan työelämäpedagogiikkana.. Projektit toteutuvat työelämälähtöisesti.
Opiskelijan työmäärä
5 op eli 135 h opiskelijan työtä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5/täydennettävä. Arvioinnin kohteet ovat: projektityön aiheen valinta työelämätarpeesta ja yhteistyökumppanista lähtien ja tavoitteiden asettelu; tietoperustan ja käsitteiden hallinta; kehittämismenetelmien soveltaminen; tulokset/tuotokset; projektityön tavoitteiden saavuttaminen ja johtopäätösten esittäminen; projektityön prosessin hallinta; kirjallinen raportointi ja projektityön tulosten jakaminen seminaarissa.
Ilmoittautumisaika
06.04.2023 - 21.04.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö
Toimipiste
Savonlinnan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Sosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
Opettaja
- Hanna Haatainen
- Hanna-Leena Lipsanen
Ryhmät
-
KHSA22SPSosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
Tavoitteet
Tunnet projektityön vaiheet ja osaat tehdä projektisuunnitelman.
Tunnet keskeiset rahoituslähteet.
Osaat kehittää kumppanuuslähtöisesti ja innovatiivisesti uudenlaisia yhteistyön ja ohjauksen menetelmiä, työkäytäntöjä tai palveluprosesseja sosiaalialan ja kouluhyvinvoinnin edistämiseksi.
Sisältö
Mitkä ovat projektityön yleiset periaatteet?
Mitkä ovat keskeiset rahoituslähteet?
Millainen on projektin suunnittelu, toteutus ja arviointiprosessi?
Mikä on projektityön merkitys sosiaalialan ja kouluhyvinvoinnin kehittämisen välineenä?
Opiskelumateriaali
Opintojakson alussa kerrottu materiaali
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväyä:
Opintojakson suoritukseen kuuluu lähiopetukseen osallistuminen ja oman projektin suunnittelu, toteutus ja arvioiminen.
TKI ja työelämäyhteistyö
Työelämälähtöiset asiakastapaukset
Opiskelijan työmäärä
135h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5/täydennettävä. Arvioinnin kohteet ovat: projektityön aiheen valinta ja tavoitteiden asettelu; tietoperustan ja käsitteiden hallinta; kehittämismenetelmien soveltaminen; tulokset/tuotokset; projektityön tavoitteiden saavuttaminen ja johtopäätösten esittäminen; projektityön prosessin hallinta; kirjallinen raportointi ja projektityön tulosten jakaminen
Ilmoittautumisaika
06.04.2022 - 22.04.2022
Ajoitus
07.09.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö
Toimipiste
Savonlinnan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Sosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
Opettaja
- Hanna-Leena Lipsanen
Ryhmät
-
KHSA21SPSosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
Tavoitteet
Tunnet projektityön vaiheet ja osaat tehdä projektisuunnitelman.
Tunnet keskeiset rahoituslähteet.
Osaat kehittää kumppanuuslähtöisesti ja innovatiivisesti uudenlaisia yhteistyön ja ohjauksen menetelmiä, työkäytäntöjä tai palveluprosesseja sosiaalialan ja kouluhyvinvoinnin edistämiseksi.
Sisältö
Mitkä ovat projektityön yleiset periaatteet?
Mitkä ovat keskeiset rahoituslähteet?
Millainen on projektin suunnittelu, toteutus ja arviointiprosessi?
Mikä on projektityön merkitys sosiaalialan ja kouluhyvinvoinnin kehittämisen välineenä?
Opiskelumateriaali
Opintojakson alussa kerrottu materiaali.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakson suoritukseen kuuluu lähiopetukseen osallistuminen ja oman projektin suunnittelu, toteutus ja arvioiminen.
Englanniksi
TKI ja työelämäyhteistyö
Työelämälähtöiset asiakastapaukset.
Opiskelijan työmäärä
135 h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5/täydennettävä. Arvioinnin kohteet ovat: projektityön aiheen valinta ja tavoitteiden asettelu; tietoperustan ja käsitteiden hallinta; kehittämismenetelmien soveltaminen; tulokset/tuotokset; projektityön tavoitteiden saavuttaminen ja johtopäätösten esittäminen; projektityön prosessin hallinta; kirjallinen raportointi ja projektityön tulosten jakaminen