Siirry suoraan sisältöön

ProjektityöLaajuus (5 op)

Tunnus: KH00EE48

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Tunnet projektityön vaiheet ja osaat tehdä projektisuunnitelman.
Tunnet keskeiset rahoituslähteet.
Osaat kehittää kumppanuuslähtöisesti ja innovatiivisesti uudenlaisia yhteistyön ja ohjauksen menetelmiä, työkäytäntöjä tai palveluprosesseja sosiaalialan ja kouluhyvinvoinnin edistämiseksi.

Sisältö

Mitkä ovat projektityön yleiset periaatteet?
Mitkä ovat keskeiset rahoituslähteet?
Millainen on projektin suunnittelu, toteutus ja arviointiprosessi?
Mikä on projektityön merkitys sosiaalialan ja kouluhyvinvoinnin kehittämisen välineenä?

Ilmoittautumisaika

04.11.2024 - 17.11.2024

Ajoitus

10.03.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
Opettaja
  • Hanna-Leena Lipsanen
Ryhmät
  • KHSA24SP
    Sosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö

Tavoitteet

Tunnet projektityön vaiheet ja osaat tehdä projektisuunnitelman.
Tunnet keskeiset rahoituslähteet.
Osaat kehittää kumppanuuslähtöisesti ja innovatiivisesti uudenlaisia yhteistyön ja ohjauksen menetelmiä, työkäytäntöjä tai palveluprosesseja sosiaalialan ja kouluhyvinvoinnin edistämiseksi.

Sisältö

Mitkä ovat projektityön yleiset periaatteet?
Mitkä ovat keskeiset rahoituslähteet?
Millainen on projektin suunnittelu, toteutus ja arviointiprosessi?
Mikä on projektityön merkitys sosiaalialan ja kouluhyvinvoinnin kehittämisen välineenä?

Opiskelumateriaali

Opintojaksolla on perehdyttävä/käytetään seuraavaa kirjallisuutta

Kirjallisuus:
Mäntyneva, Mikko 2020.Hallittu projekti. Jäntevästä suunnittelusta menestykselliseen toteutukseen.

Rantala, Teija 2019. Pieni kirja johtamisesta.

Muu opiskelumateriaali jaetaan toteutuksen aikana/julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa/aikana.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

• Opetus toteutetaan kokonaan lähiopetuksena Savonlinnan kampuksella lukujärjestyksen mukaan työelämäyhteistyössä.
Etäosallistuminen ei ole mahdollista.
Lähiopetusta ei tallenneta, eikä sitä korvata etäluennoilla silloin, kun lähiopetusta annetaan lukujärjestyksen mukaan.
Toteutus työelämäymoöristössä.
Läsnäolo työelämätoteutuksessa on välttämätöntä opintojakson suorittamiseksi.
• Opiskelu rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien/ryhmässä tehtävien oppimistehtävien mukaan.
Opintojakso koostuu 15 luento-opetuskerrasta ja tunnilla tehtävistä yksilö ja pienryhmätehtävistä. Lisäksi suunnitellaan ja toteutetaan työelämään pienimuotoinen projekti.
• Opettajan ohjausta saatavilla lähituntien yhteydessä
• Arvioitavat tehtävät tehdään itsenäisesti ja projektiryhmissä
• Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia palautteenantotapoja. Niitä voivat olla esimerkiksi kirjallinen ja suullinen palaute tai webropol-muotoinen palautekysely.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla vierailee työelämän edustajia hankemaailmasta.
Opintojaksolla tehdään työelämäprojekti ryhmätyönä. Opiskelijat jaetaan pienryhmiin ja heille annetaan eri alojen työelämän edustajia yhteistyökumppaneiksi. Opiskelijat ottavat yhteyttä työelämäkumppaniin ja sopivat pienimuotoisen projektityön toteuttamisen projektin kaaren mukaisesti. Projekti toteutetaan työelämässä ja loppuseminaarissa projekti esitetään opiskelukavereille. Työelämäedustaja on tervetullut mukaan seminaariin.
Varhaiskasvatuksen sosionomeiksi suuntautuneet tekevät projektin varhaiskasvatusmaailmaan.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojakso ei sisällä erillistä tenttiä.

Opintojaksolla on viikoittaisia tehtäviä. Opintojakson aikana tehdään ryhmissä projektitehtävä, jonka tulee olla valmiina opintojakson päättymispäivään mennessä.

Opiskelijan työmäärä

• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, joista n. 55 h työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 80 t itsenäisesti suoritettavaan oppimistehtävään ja projektin suunnitteluun ja toteutukseen.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin (alkuvaiheen opiskelija). Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää opintojakson yksilötehtävän ja ryhmän yhteisen projektin tekemistä hyväksytyllä arvosanalla.

Yksilötehtävä ja projektitehtävä arvioiidaan asteikolla 1–5.

Ilmoittautumisaika

06.11.2023 - 17.11.2023

Ajoitus

04.03.2024 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
Opettaja
  • Hanna Haatainen
  • Hanna-Leena Lipsanen
Ryhmät
  • KHSA23SP
    Sosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö

Tavoitteet

Tunnet projektityön vaiheet ja osaat tehdä projektisuunnitelman.
Tunnet keskeiset rahoituslähteet.
Osaat kehittää kumppanuuslähtöisesti ja innovatiivisesti uudenlaisia yhteistyön ja ohjauksen menetelmiä, työkäytäntöjä tai palveluprosesseja sosiaalialan ja kouluhyvinvoinnin edistämiseksi.

Sisältö

Mitkä ovat projektityön yleiset periaatteet?
Mitkä ovat keskeiset rahoituslähteet?
Millainen on projektin suunnittelu, toteutus ja arviointiprosessi?
Mikä on projektityön merkitys sosiaalialan ja kouluhyvinvoinnin kehittämisen välineenä?

Opiskelumateriaali

Opintojakson alussa kerrottu materiaali.
Kirjallisuus.
Mäntyneva, Mikko 2020.Hallittu projekti. Jäntevästä suunnittelusta menestykselliseen toteutukseen.
Rantala, Teija 2019. Pieni kirja johtamisesta.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä.
Opintojakson suoritukseen kuuluu lähiopetukseen osallistuminen ja ryhmässä toteutettavan projektin suunnittelu, toteutus ja arvioiminen.

Opintojakso on mahdollista suorittaa myös itsenäisesti opettajalle laaditun suunnitelman mukaisesti.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakso toteutetaan työelämäpedagogiikkana.. Projektit toteutuvat työelämälähtöisesti.

Opiskelijan työmäärä

5 op eli 135 h opiskelijan työtä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5/täydennettävä. Arvioinnin kohteet ovat: projektityön aiheen valinta työelämätarpeesta ja yhteistyökumppanista lähtien ja tavoitteiden asettelu; tietoperustan ja käsitteiden hallinta; kehittämismenetelmien soveltaminen; tulokset/tuotokset; projektityön tavoitteiden saavuttaminen ja johtopäätösten esittäminen; projektityön prosessin hallinta; kirjallinen raportointi ja projektityön tulosten jakaminen seminaarissa.

Ilmoittautumisaika

06.04.2023 - 21.04.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö

Toimipiste

Savonlinnan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Sosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
Opettaja
  • Hanna Haatainen
  • Hanna-Leena Lipsanen
Ryhmät
  • KHSA22SP
    Sosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö

Tavoitteet

Tunnet projektityön vaiheet ja osaat tehdä projektisuunnitelman.
Tunnet keskeiset rahoituslähteet.
Osaat kehittää kumppanuuslähtöisesti ja innovatiivisesti uudenlaisia yhteistyön ja ohjauksen menetelmiä, työkäytäntöjä tai palveluprosesseja sosiaalialan ja kouluhyvinvoinnin edistämiseksi.

Sisältö

Mitkä ovat projektityön yleiset periaatteet?
Mitkä ovat keskeiset rahoituslähteet?
Millainen on projektin suunnittelu, toteutus ja arviointiprosessi?
Mikä on projektityön merkitys sosiaalialan ja kouluhyvinvoinnin kehittämisen välineenä?

Opiskelumateriaali

Opintojakson alussa kerrottu materiaali

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväyä:
Opintojakson suoritukseen kuuluu lähiopetukseen osallistuminen ja oman projektin suunnittelu, toteutus ja arvioiminen.

TKI ja työelämäyhteistyö

Työelämälähtöiset asiakastapaukset

Opiskelijan työmäärä

135h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5/täydennettävä. Arvioinnin kohteet ovat: projektityön aiheen valinta ja tavoitteiden asettelu; tietoperustan ja käsitteiden hallinta; kehittämismenetelmien soveltaminen; tulokset/tuotokset; projektityön tavoitteiden saavuttaminen ja johtopäätösten esittäminen; projektityön prosessin hallinta; kirjallinen raportointi ja projektityön tulosten jakaminen

Ilmoittautumisaika

06.04.2022 - 22.04.2022

Ajoitus

07.09.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö

Toimipiste

Savonlinnan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Sosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
Opettaja
  • Hanna-Leena Lipsanen
Ryhmät
  • KHSA21SP
    Sosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö

Tavoitteet

Tunnet projektityön vaiheet ja osaat tehdä projektisuunnitelman.
Tunnet keskeiset rahoituslähteet.
Osaat kehittää kumppanuuslähtöisesti ja innovatiivisesti uudenlaisia yhteistyön ja ohjauksen menetelmiä, työkäytäntöjä tai palveluprosesseja sosiaalialan ja kouluhyvinvoinnin edistämiseksi.

Sisältö

Mitkä ovat projektityön yleiset periaatteet?
Mitkä ovat keskeiset rahoituslähteet?
Millainen on projektin suunnittelu, toteutus ja arviointiprosessi?
Mikä on projektityön merkitys sosiaalialan ja kouluhyvinvoinnin kehittämisen välineenä?

Opiskelumateriaali

Opintojakson alussa kerrottu materiaali.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakson suoritukseen kuuluu lähiopetukseen osallistuminen ja oman projektin suunnittelu, toteutus ja arvioiminen.
Englanniksi

TKI ja työelämäyhteistyö

Työelämälähtöiset asiakastapaukset.

Opiskelijan työmäärä

135 h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5/täydennettävä. Arvioinnin kohteet ovat: projektityön aiheen valinta ja tavoitteiden asettelu; tietoperustan ja käsitteiden hallinta; kehittämismenetelmien soveltaminen; tulokset/tuotokset; projektityön tavoitteiden saavuttaminen ja johtopäätösten esittäminen; projektityön prosessin hallinta; kirjallinen raportointi ja projektityön tulosten jakaminen