GIS analysisLaajuus (5 cr)
Code: ME00DS94
Credits
5 op
Objective
You know the basics of different data models used in GIS. You know the GIS data sources and solutions used in forestry. You are able to make different GIS analyses and visual representations.
Content
What is GIS?
What are the vector and raster data models used in GIS?
From where do you get or how do you produce GIS data?
What kind of visual representations and analysis can you make with GIS?
For what kind of solutions is GIS used in forestry?
Enrollment
04.11.2024 - 17.11.2024
Timing
01.01.2025 - 04.04.2025
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Department of Forestry and Environmental Technology
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
15 - 30
Degree programmes
- Degree Programme in Forestry
Teachers
- Pertti Kilpeläinen
Groups
-
MEMI22SPBForestry, full-time studies
-
MEMI22SPAForestry, full-time studies
Objective
You know the basics of different data models used in GIS. You know the GIS data sources and solutions used in forestry. You are able to make different GIS analyses and visual representations.
Content
What is GIS?
What are the vector and raster data models used in GIS?
From where do you get or how do you produce GIS data?
What kind of visual representations and analysis can you make with GIS?
For what kind of solutions is GIS used in forestry?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa ja materiaali päivittyy toteutuksen aikana
Yksilölliset oppimisväylät
• Opetus toteutetaan lähiopetuksena Mikkelin kampuksella lukujärjestyksen mukaan. Etäosallistuminen ei ole mahdollista. Lähiopetusta ei lähtökohtaisesti tallenneta, eikä sitä korvata etäluennoilla silloin, kun lähiopetusta annetaan lukujärjestyksen mukaan. Valtaosa opetuksesta tapahtuu tietokoneympäristössä.
• Opiskelu rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien/ryhmässä tehtävien oppimistehtävien mukaan. Opintojakso koostuu n. 50 luento-opetustunnista ja tunnilla tehtävistä yksilö ja pienryhmätehtävistä. Lisäksi tehdään arvioitavia harjoitustöitä.
• Opettajan ohjausta saatavilla lähituntien yhteydessä ja tarvittaessa kysymällä esim. löörnialustalla.
• Arvioitavat tehtävät tehdään aikataulun mukaisesti itsenäisesti/ryhmänä/paritöinä.
• Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia palautteenantotapoja. Niitä voivat olla esimerkiksi kirjallinen ja suullinen palaute. Lisäksi voidaan hyödyntää myös vertaispalautteenantoa
*********
Opintojakson tavoitteiden (Osoitat perehtyneisyyttä erilaisiin metsäalan vektori- ja rasteripaikkatietoaineistoihin sekä paikkatietoanalyyseihin. Osaat laatia paikkatieto-ohjelmistolla eri tyyppisiä analyysejä ja visualisoida paikkatietoaineistoa. Osaat kuvata millaisiin sovelluksiin paikkatietoa ja -analyyseja käytetään yleisemmin sekä erityisesti metsäalalla.) saavuttamisessa pääosassa ovat:
1) Kontaktiopetukseen ja itsenäiseen työskentelyyn pohjautuvat harjoitukset metsäalan ajankohtaisilla paikkatietoaineistoilla ja -ohjelmistoilla. Hyödynnettävien aineiston tuottajia/ylläpitäjiä/jakajia ovat mm. SMK, MML Syke, Museovirasto, GTK, Luke ja kaukokartoitus - drone/ilmakuvaus/satelliitti ...). Harjoitukset pidetään ensisijaisesti QGIS- ja ArcGis -alustoilla. QGIS on freewareohjelmisto. ArcGis on lisensoitu ohjelmisto ja pohjana mm. Suomen metsäkeskuksen, Metsähallituksen ja Elyn paikkatietoratkaisuissa. ArcGis ja QGIS painotus tarkentuu opintojaksolla. Harjoituksista laaditaan portfolio.
2) Vierailuluennot ja soveltuvin osin ajankohtaiswebinaarit.
3) Itsellinen osoitetun kirjallisuuden ja materiaalin opiskelu.
4) Mahdollinen valinnainen harjoitustyö(t),
5) Kirjallinen koe.
Kontaktiopetusta atk-harjoitusten ja vierailuluentojen muodossa on n. 50h.
Opintojakson toteutus alkaa 17.1.2025
Opintojaksolla osallistujalle on erityiseksi hyödyksi, mikäli hän on suorittanut Tietokone työvälineenä, Metsänmittaus ja Metsäninventointi opintojaksot sekä osallistunut Metsäsuunnittelun opintojaksolle. Opintojaksoa tukevat oleellisesti myös muut aiemmin suoritetut metsäympäristön, metsänhoidon ja puunhankinnan opintojaksot (esim. metsäekologia, metsäluonnonhoito, metsän uudistaminen, metsänkasvatus, leimikon suunnittelu, ojat ja tiet,...)
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Ota yhteys OVAan
Työhön integroitu oppimisväylä:
Ota yhteys Ovaan
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla tehdään työelämävierailu/ja / simulaatioita työelämää vastaavissa ympäristöissä.
Opintojaksolla vierailee mahdollisesti työelämän edustajia.
Tentit ja muut määräajat
Opintojakson viimeisellä lähiopetuskerralla tehdään tentti.
Opintojaksolla on arvioitavia aikataulutettuja harjoitustehtäviä.
Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät, suorittanut tentit ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.
Opiskelijan työmäärä
• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta n. 50 t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 85 t itsenäisesti työstettäviä oppimistehtäviä.
Evaluation scale
Approved/Failed
Assessment methods and criteria
Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää 50/100 pistekertymää arvioitavista harjoitustehtävistä ja tentistä.
Ilmoita opintojakson arviointiasteikko: 1–5 tai hyväksytty/hylätty
Enrollment
06.11.2023 - 17.11.2023
Timing
01.01.2024 - 31.07.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Department of Forestry and Environmental Technology
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
15 - 50
Degree programmes
- Degree Programme in Forestry
Teachers
- Hannu Numminen
Groups
-
MEMI21SPBForestry, full-time studies
-
MEMI21SPAForestry, full-time studies
Objective
You know the basics of different data models used in GIS. You know the GIS data sources and solutions used in forestry. You are able to make different GIS analyses and visual representations.
Content
What is GIS?
What are the vector and raster data models used in GIS?
From where do you get or how do you produce GIS data?
What kind of visual representations and analysis can you make with GIS?
For what kind of solutions is GIS used in forestry?
Opiskelumateriaali
Osoitetaan opintojakson alussa löörnissä.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakson tavoitteiden (Osoitat perehtyneisyyttä erilaisiin metsäalan vektori- ja rasteripaikkatietoaineistoihin sekä paikkatietoanalyyseihin. Osaat laatia paikkatieto-ohjelmistolla eri tyyppisiä analyysejä ja visualisoida paikkatietoaineistoa. Osaat kuvata millaisiin sovelluksiin paikkatietoa ja -analyyseja käytetään ja miten sekä yleisemmin että erityisesti metsäalalla.) saavuttamisessa pääosassa ovat:
1) Kontaktiopetukseen ja itsenäiseen työskentelyyn pohjautuvat harjoitukset metsäalan ajankohtaisilla paikkatietoaineistoilla ja -ohjelmistoilla. Hyödynnettävien aineistojen tuottajia/ylläpitäjiä/jakajia ovat mm. SMK, MML Syke, Museovirasto, GTK, Luke sekä kaukokartoittavat tahot (drone/ilmakuvaus/satelliitti ...). Harjoitukset pidetään ensisijaisesti QGIS- ja ArcGis -alustoilla, joiden painotus ja rooli tarkentuvat opintojaksolla. QGIS -freewareohjelmisto on ladattavissa omalle koneelle. ArcGis tuotteista käytetään ArcPro- ja osin myös ArcOnline-sovelluksia. ArcGis on pohjana (ArcMap, ArcOnline) mm. osassa Suomen metsäkeskuksen, Metsähallituksen ja Elyn paikkatietoratkaisuja. Esimerkiksi Metsäkeskus hyödyntää myös QGISiä. Harjoituksista laaditaan portfolio.
2) Vierailuluennot ja soveltuvin osin ajankohtaiswebinaarit.
3) Itsellinen osoitetun kirjallisuuden ja materiaalin opiskelu.
4) Valinnainen mahdollinen harjoitustyö.
5) Kirjallinen koe.
Käytettävien QGIS:n ja ArcPro:n käyttöliittymät ovat englanninkielisiä. Opintojaksolla hyödynnettävä ohjemateraali on osin englanninkielistä (esim. ohjelmien omat ohjeet, youtube...)
Kontaktiopetusta atk-harjoitusten ja vierailuluentojen muodossa on n. 50h. Harjoitustehtävien itsenäinen tekeminen, mahdollinen harjoitustyö sekä itsenäinen tiedonhankinta ja analysointi koetta varten on n. 85h => Yht 135
Opintojakosolla osallistujalle on erityiseksi hyödyksi aiemmin suoritetut Tietokone työvälineenä, Metsänmittaus, Metsäninventointi ja Metsäsuunnittelun opintojaksot. Esimerkiksi Metsäninventointi -opintojaksollla on jo hankittu osaaminen 1) metsävaratuotannon (SMK, Luke) prosesseista ja tuottamasta datasta sekä 2) kaukokartoituksen (satelliitti, ilmakuva, drone), paikkatiedon ja QGIS:n käytön perusteista ja käsitteistä.
Lisäksi opintojaksoa tukevat aiemmin suoritetut opintojaksot Metsäekologia, Metsänuudistaminen, Puunhankinnnan toimintaympäristö, Metsätalouden matematiikka, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen,
Metsänkasvatus, Metsätuhot ja jatkuva kasvatus, Ojat ja tiet, Luonnonhoito talousmetsissä sekä Leimikonsuunnittelu.
Edellä mainittujen opintojaksojen käsitteet ja asiat "pyörivät" mukana Paikkatietoanalyysit -opintojakson paikatietoaineistoissa, materiaaleissa ja harjoituksissa.
Opintojakson toteutus alkaa 13.1.2024
Tarkempi tiedotus ja ohjeistus toteutuksesta opintojakson alkaessa löörnissä.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Ota yhteys OVAan
Työhön integroitu oppimisväylä:
Ota yhteys Ovaan
TKI ja työelämäyhteistyö
Luentovierailut
Tentit ja muut määräajat
Kirjallinen kokeen ja harjoitustehtävien palautusten ajoitukset ja käytänteet ilmoitetaan opintojakson löörnissä.
Opiskelijan työmäärä
5 op * 27 h/op = 135 h
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Opintojakson aikana tarjolla olevat harjoitustehtävät, mahdolliset harjoitustyö(t) sekä kirjallinen koe.
Enrollment
07.11.2022 - 18.11.2022
Timing
01.01.2023 - 31.03.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Department of Forestry and Environmental Technology
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
15 - 31
Degree programmes
- Degree Programme in Forestry
Teachers
- Pertti Kilpeläinen
Groups
-
MEMI20SPAForestry, full-time studies
-
MEMI20SPBForestry, full-time studies
Objective
You know the basics of different data models used in GIS. You know the GIS data sources and solutions used in forestry. You are able to make different GIS analyses and visual representations.
Content
What is GIS?
What are the vector and raster data models used in GIS?
From where do you get or how do you produce GIS data?
What kind of visual representations and analysis can you make with GIS?
For what kind of solutions is GIS used in forestry?
Opiskelumateriaali
Opintojaksolla on perehdyttävä/käytetään seuraavaa kirjallisuutta
• Vilkka, H., 2015 tai uudempi. Tutki ja kehitä. Jyväskylä: PS-Kustannus.
• Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015 tai muu painos. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. WSOYPro.
• Kananen, J.: lukuisia tutkimustyön ja kehittämistyön kirjoja ammattikorkeakoulun opinnäytetyön tekemiseen
Muu opiskelumateriaali jaetaan toteutuksen aikana/julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa
Yksilölliset oppimisväylät
• Opetus toteutetaan kokonaan lähiopetuksena XX kampuksella lukujärjestyksen mukaan. Etäosallistuminen ei ole mahdollista. Lähiopetusta ei lähtökohtaisesti tallenneta, eikä sitä korvata etäluennoilla silloin, kun lähiopetusta annetaan lukujärjestyksen mukaan. Osa opetuksesta tapahtuu laboratorioympäristössä/simulaatioympäristössä. Läsnäolo simulaatioharjoituksissa/suullisissa harjoituksissa/työelämävierailuilla on välttämätöntä opintojakson suorittamiseksi.
• Opiskelu rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien/ryhmässä tehtävien oppimistehtävien mukaan. Opintojakso koostuu xxx luento-opetuskerrasta ja tunnilla tehtävistä yksilö ja pienryhmätehtävistä. Lisäksi tehdään projektitehtävä/harjoitustyö/simulaatioharjoitus/osaamisen näyttö.
• Opettajan ohjausta saatavilla lähituntien yhteydessä ja ....
• Arvioitavat tehtävät tehdään itsenäisesti/ryhmänä/paritöinä.
• Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia palautteenantotapoja. Niitä voivat olla esimerkiksi kirjallinen ja suullinen palaute. Lisäksi voidaan hyödyntää myös vertaispalautteenantoa
• Opintojakso koostuu kahdesta osa-alueesta, jotka arvioidaan erikseen: xxxx 3op ja xxxx 2 op. Tarkempi kuvaus kohdassa toteutuksen osat.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla vierailee työelämän edustajia.
Opintojaksolla tehdään työelämävierailu/ja / simulaatioita työelämää vastaavissa ympäristöissä.
Opintojakson oppimistehtävät perustuvat työelämän toimeksiantoihin.
Opintojaksolla tehdään työelämäprojekti ryhmätyönä. (Kuvaa tarkemmin)
Mahdollisuus hyödyntää opintojakson harjoitustöitä työelämätoimeksiannon tai oman tuotteen kehittämiseen.
Tentit ja muut määräajat
Opintojaksolla suoritetaan kunkin osion päätteeksi oppimistehtävä. Opintojakson viimeisellä lähiopetuskerralla tehdään tentti/Opintojakson päätteeksi tentti Exam-tenttiakvaariossa kampuksella/Opintojakso ei sisällä erillistä tenttiä.
Opintojaksolla on viikoittaisia tehtäviä. Opintojakson aikana tehdään ryhmissä projektitehtävä, jonka tulee olla valmiina opintojakson päättymispäivään mennessä.
Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät, suorittanut mahdolliset tentit ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.
Opiskelijan työmäärä
• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta n. xx t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. xx t itsenäisesti työstettäviä oppimistehtäviä.
Toteutuksen osien kuvaus
Kuvaa Peppiin merkityt toteutuksen osat ja niiden suhteellinen osuus toteutuksesta. Kuvaa myös eri osioiden suoritustapa erityisesti, jos suoritustavat ovat erilaiset.
Further information
Mainitse asioita, jotka eivät tule esille muissa kohdissa esille ja ovat opiskelijoille hyödyllisiä.
Assessment methods and criteria
Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää X:n ja Y:n tekemistä hyväksytyllä arvosanalla.”
Ilmoita opintojakson arviointiasteikko: 1–5 tai hyväksytty/hylätty