Siirry suoraan sisältöön

3D-mallintamisen perusteetLaajuus (5 op)

Tunnus: GD00CU16

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • englanti

Vastuuhenkilö

  • Brenda Jiménez

Osaamistavoitteet

Tunnet 3D-mallinnuksen perusterminologian ja teorian.
Ymmärrät 3D-tilan ja pystyt asettamaan yksiköt ja ruudukon mallinnusta varten.
Hallitset ohjelmiston käyttöliittymän ja osaat etsiä työkaluja mallinnusta varten.
Tunnet teksturoinnin ja varjostuksen perustermit ja osaat lisätä yksinkertaisia materiaaleja malleihisi.
Tunnet tärkeimmät valaistustekniikat ja valaistusterminologian 3D:ssä.
Sinulla on käsitys yhden ja usean ruudun renderoinnin perusteista.

Sisältö

Mikä on 3D-mallintaminen? Mikä on monikulmio ja kuinka monikulmiot toimivat 3D-tilassa mallien luomiseen? Mitkä ovat 3d mallien komponentit ja elementit?
3D-mallinnuksen perusteet? Kuinka manipuloida ja deformoida monikulmioita mallin luomisessa?
Kuinka hyödynnät erilaisia tekniikoita ja työmenetelmiä? Mitä työkaluja tarvitaan eri tekniikoille ja milloin niitä käytetään?

Ilmoittautumisaika

04.11.2024 - 17.11.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 30.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Kulttuurin koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

20 - 21

Koulutus
  • Degree Programme in Game Design
Opettaja
  • Panu Vuoristo
Ryhmät
  • GDKV24SP
    Game design, full-time studies

Tavoitteet

Tunnet 3D-mallinnuksen perusterminologian ja teorian.
Ymmärrät 3D-tilan ja pystyt asettamaan yksiköt ja ruudukon mallinnusta varten.
Hallitset ohjelmiston käyttöliittymän ja osaat etsiä työkaluja mallinnusta varten.
Tunnet teksturoinnin ja varjostuksen perustermit ja osaat lisätä yksinkertaisia materiaaleja malleihisi.
Tunnet tärkeimmät valaistustekniikat ja valaistusterminologian 3D:ssä.
Sinulla on käsitys yhden ja usean ruudun renderoinnin perusteista.

Sisältö

Mikä on 3D-mallintaminen? Mikä on monikulmio ja kuinka monikulmiot toimivat 3D-tilassa mallien luomiseen? Mitkä ovat 3d mallien komponentit ja elementit?
3D-mallinnuksen perusteet? Kuinka manipuloida ja deformoida monikulmioita mallin luomisessa?
Kuinka hyödynnät erilaisia tekniikoita ja työmenetelmiä? Mitä työkaluja tarvitaan eri tekniikoille ja milloin niitä käytetään?

Opiskelumateriaali

Luennot, videot, linkit ja tutoriaalit Learnissa.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Osallistut oppitunneille annetun aikataulun mukaan. Oppituntiharjoitusten lisäksi tehdään erikseen annettavia, itsenäisesti työstettäviä kotitehtäviä.

Jos sinulla on vastaava aiempi opintosuoritus (ts. korkeakoulutasoinen kurssisuoritus), olet opiskellut vuoden esim. kansanopistossa ja sinulla on työnäytteet esitettävissä tai sinulla on kurssia tasoa vastaava tai ylittävä osaaminen esim. työkokemuksen kautta ja portfolio esiteltävissä voit halutessasi pyrkiä hyväksilukemaan kurssin. Tästä on kuitenkin ensin keskusteltava kurssin opettajan kanssa.

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelijat suorittavat tehtäviä myös itsenäisesti ohjeistuksen ja videoiden avulla. Lähipäivillä töistä saa palautetta ja syvennetään osaamista.

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

08.04.2024 - 21.04.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kulttuurin koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Englanti
Koulutus
  • Degree Programme in Game Design
Opettaja
  • Panu Vuoristo
Vastuuopettaja

Brenda Jiménez

Ryhmät
  • GDKV24KM
    Game design, part-time studies

Tavoitteet

Tunnet 3D-mallinnuksen perusterminologian ja teorian.
Ymmärrät 3D-tilan ja pystyt asettamaan yksiköt ja ruudukon mallinnusta varten.
Hallitset ohjelmiston käyttöliittymän ja osaat etsiä työkaluja mallinnusta varten.
Tunnet teksturoinnin ja varjostuksen perustermit ja osaat lisätä yksinkertaisia materiaaleja malleihisi.
Tunnet tärkeimmät valaistustekniikat ja valaistusterminologian 3D:ssä.
Sinulla on käsitys yhden ja usean ruudun renderoinnin perusteista.

Sisältö

Mikä on 3D-mallintaminen? Mikä on monikulmio ja kuinka monikulmiot toimivat 3D-tilassa mallien luomiseen? Mitkä ovat 3d mallien komponentit ja elementit?
3D-mallinnuksen perusteet? Kuinka manipuloida ja deformoida monikulmioita mallin luomisessa?
Kuinka hyödynnät erilaisia tekniikoita ja työmenetelmiä? Mitä työkaluja tarvitaan eri tekniikoille ja milloin niitä käytetään?

Opiskelumateriaali

Materiaali Learnissä

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkoon perustuva oppimisreitti
Osallistut opetus- ja ohjaustilaisuuksiin aikataulun mukaisesti. Opintoaikataulusi määräytyy ajoitettujen ryhmätilaisuuksien ja itseopiskelujen perusteella.

Oppimisreitti, joka nopeuttaa opintoja
Jos olet hankkinut aiheesta aikaisempaa oppimista (kokonaan / osittain), ota ennen kurssia vastuuopettajaan yhteyttä. Näin voitte keskustella siitä, onko sinulla tarvittava pätevyys ja mitkä ovat menetelmät kyseisen pätevyyden osoittamiseksi. Jos et pysty osallistumaan kaikkiin lähiopetustilaisuuksiin muiden kurssien takia, sinun on suoritettava oppimistehtävät itsenäisesti.

Työperusteinen oppimisreitti
Sinun on otettava yhteyttä kurssin opettajaan ennen kurssia sopiaksesi kehitystehtävistä, jotka suoritat työpaikallasi. Sinun on todistettava oppimasi sekä teoreettisesti että käytännössä pitämällä esitys, jossa jaat osaamisesi myös muulle luokalle.

TKI ja työelämäyhteistyö

Kurssin pääpaino on perustaidoissa. Ei TKI-yhteistyötä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehdyt tehtävät.

Ilmoittautumisaika

06.11.2023 - 17.11.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 30.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Kulttuurin koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

10 - 25

Koulutus
  • Degree Programme in Game Design
Opettaja
  • Panu Vuoristo
Vastuuopettaja

Brenda Jiménez

Ryhmät
  • GDKV23SP
    Game design, full-time studies

Tavoitteet

Tunnet 3D-mallinnuksen perusterminologian ja teorian.
Ymmärrät 3D-tilan ja pystyt asettamaan yksiköt ja ruudukon mallinnusta varten.
Hallitset ohjelmiston käyttöliittymän ja osaat etsiä työkaluja mallinnusta varten.
Tunnet teksturoinnin ja varjostuksen perustermit ja osaat lisätä yksinkertaisia materiaaleja malleihisi.
Tunnet tärkeimmät valaistustekniikat ja valaistusterminologian 3D:ssä.
Sinulla on käsitys yhden ja usean ruudun renderoinnin perusteista.

Sisältö

Mikä on 3D-mallintaminen? Mikä on monikulmio ja kuinka monikulmiot toimivat 3D-tilassa mallien luomiseen? Mitkä ovat 3d mallien komponentit ja elementit?
3D-mallinnuksen perusteet? Kuinka manipuloida ja deformoida monikulmioita mallin luomisessa?
Kuinka hyödynnät erilaisia tekniikoita ja työmenetelmiä? Mitä työkaluja tarvitaan eri tekniikoille ja milloin niitä käytetään?

Opiskelumateriaali

Materiaali Learnissä

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkoon perustuva oppimisreitti
Osallistut opetus- ja ohjaustilaisuuksiin aikataulun mukaisesti. Opintoaikataulusi määräytyy ajoitettujen ryhmätilaisuuksien ja itseopiskelujen perusteella.

Oppimisreitti, joka nopeuttaa opintoja
Jos olet hankkinut aiheesta aikaisempaa oppimista (kokonaan / osittain), ota ennen kurssia vastuuopettajaan yhteyttä. Näin voitte keskustella siitä, onko sinulla tarvittava pätevyys ja mitkä ovat menetelmät kyseisen pätevyyden osoittamiseksi. Jos et pysty osallistumaan kaikkiin lähiopetustilaisuuksiin muiden kurssien takia, sinun on suoritettava oppimistehtävät itsenäisesti.

Työperusteinen oppimisreitti
Sinun on otettava yhteyttä kurssin opettajaan ennen kurssia sopiaksesi kehitystehtävistä, jotka suoritat työpaikallasi. Sinun on todistettava oppimasi sekä teoreettisesti että käytännössä pitämällä esitys, jossa jaat osaamisesi myös muulle luokalle.

TKI ja työelämäyhteistyö

Kurssin pääpaino on perustaidoissa. Ei TKI-yhteistyötä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehdyt tehtävät.

Ilmoittautumisaika

06.04.2023 - 21.04.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Kulttuurin koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

0 - 35

Koulutus
  • Degree Programme in Game Design
Opettaja
  • Brenda Jiménez
Ryhmät
  • GDKV23KM
    Game design, part-time studies

Tavoitteet

Tunnet 3D-mallinnuksen perusterminologian ja teorian.
Ymmärrät 3D-tilan ja pystyt asettamaan yksiköt ja ruudukon mallinnusta varten.
Hallitset ohjelmiston käyttöliittymän ja osaat etsiä työkaluja mallinnusta varten.
Tunnet teksturoinnin ja varjostuksen perustermit ja osaat lisätä yksinkertaisia materiaaleja malleihisi.
Tunnet tärkeimmät valaistustekniikat ja valaistusterminologian 3D:ssä.
Sinulla on käsitys yhden ja usean ruudun renderoinnin perusteista.

Sisältö

Mikä on 3D-mallintaminen? Mikä on monikulmio ja kuinka monikulmiot toimivat 3D-tilassa mallien luomiseen? Mitkä ovat 3d mallien komponentit ja elementit?
3D-mallinnuksen perusteet? Kuinka manipuloida ja deformoida monikulmioita mallin luomisessa?
Kuinka hyödynnät erilaisia tekniikoita ja työmenetelmiä? Mitä työkaluja tarvitaan eri tekniikoille ja milloin niitä käytetään?

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

07.11.2022 - 18.11.2022

Ajoitus

01.01.2023 - 01.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Kulttuurin koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

0 - 25

Koulutus
  • Degree Programme in Game Design
Opettaja
  • Brenda Jiménez
Ryhmät
  • GDKV22SP
    Game design, full-time studies

Tavoitteet

Tunnet 3D-mallinnuksen perusterminologian ja teorian.
Ymmärrät 3D-tilan ja pystyt asettamaan yksiköt ja ruudukon mallinnusta varten.
Hallitset ohjelmiston käyttöliittymän ja osaat etsiä työkaluja mallinnusta varten.
Tunnet teksturoinnin ja varjostuksen perustermit ja osaat lisätä yksinkertaisia materiaaleja malleihisi.
Tunnet tärkeimmät valaistustekniikat ja valaistusterminologian 3D:ssä.
Sinulla on käsitys yhden ja usean ruudun renderoinnin perusteista.

Sisältö

Mikä on 3D-mallintaminen? Mikä on monikulmio ja kuinka monikulmiot toimivat 3D-tilassa mallien luomiseen? Mitkä ovat 3d mallien komponentit ja elementit?
3D-mallinnuksen perusteet? Kuinka manipuloida ja deformoida monikulmioita mallin luomisessa?
Kuinka hyödynnät erilaisia tekniikoita ja työmenetelmiä? Mitä työkaluja tarvitaan eri tekniikoille ja milloin niitä käytetään?

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

06.04.2022 - 22.04.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kulttuurin koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

10 - 25

Koulutus
  • Degree Programme in Game Design
Opettaja
  • Brenda Jiménez
Vastuuopettaja

Brenda Jiménez

Ryhmät
  • GDKV22KM
    Game design, part-time studies

Tavoitteet

Tunnet 3D-mallinnuksen perusterminologian ja teorian.
Ymmärrät 3D-tilan ja pystyt asettamaan yksiköt ja ruudukon mallinnusta varten.
Hallitset ohjelmiston käyttöliittymän ja osaat etsiä työkaluja mallinnusta varten.
Tunnet teksturoinnin ja varjostuksen perustermit ja osaat lisätä yksinkertaisia materiaaleja malleihisi.
Tunnet tärkeimmät valaistustekniikat ja valaistusterminologian 3D:ssä.
Sinulla on käsitys yhden ja usean ruudun renderoinnin perusteista.

Sisältö

Mikä on 3D-mallintaminen? Mikä on monikulmio ja kuinka monikulmiot toimivat 3D-tilassa mallien luomiseen? Mitkä ovat 3d mallien komponentit ja elementit?
3D-mallinnuksen perusteet? Kuinka manipuloida ja deformoida monikulmioita mallin luomisessa?
Kuinka hyödynnät erilaisia tekniikoita ja työmenetelmiä? Mitä työkaluja tarvitaan eri tekniikoille ja milloin niitä käytetään?

Opiskelumateriaali

Luennot, videot, linkit ja tutoriaalit Learnissa.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkoon perustuva oppimisreitti
Osallistut opetus- ja ohjaustilaisuuksiin aikataulun mukaisesti. Opintoaikataulusi määräytyy ajoitettujen ryhmätilaisuuksien ja itseopiskelujen perusteella.

Oppimisreitti, joka nopeuttaa opintoja
Jos olet hankkinut aiheesta aikaisempaa oppimista (kokonaan / osittain), ota ennen kurssia vastuuopettajaan yhteyttä. Näin voitte keskustella siitä, onko sinulla tarvittava pätevyys ja mitkä ovat menetelmät kyseisen pätevyyden osoittamiseksi. Jos et pysty osallistumaan kaikkiin lähiopetustilaisuuksiin muiden kurssien takia, sinun on suoritettava oppimistehtävät itsenäisesti.

Työperusteinen oppimisreitti
Sinun on otettava yhteyttä kurssin opettajaan ennen kurssia sopiaksesi kehitystehtävistä, jotka suoritat työpaikallasi. Sinun on todistettava oppimasi sekä teoreettisesti että käytännössä pitämällä esitys, jossa jaat osaamisesi myös muulle luokalle.

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelijat suorittavat tehtäviä myös itsenäisesti ohjeistuksen ja videoiden avulla. Lähipäivillä töistä saa palautetta ja syvennetään osaamista.

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

08.11.2021 - 21.11.2021

Ajoitus

01.01.2022 - 01.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Kulttuurin koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

10 - 25

Koulutus
  • Degree Programme in Game Design
Opettaja
  • Brenda Jiménez
Vastuuopettaja

Brenda Jiménez

Ryhmät
  • GDKV21SP
    Game design, full-time studies

Tavoitteet

Tunnet 3D-mallinnuksen perusterminologian ja teorian.
Ymmärrät 3D-tilan ja pystyt asettamaan yksiköt ja ruudukon mallinnusta varten.
Hallitset ohjelmiston käyttöliittymän ja osaat etsiä työkaluja mallinnusta varten.
Tunnet teksturoinnin ja varjostuksen perustermit ja osaat lisätä yksinkertaisia materiaaleja malleihisi.
Tunnet tärkeimmät valaistustekniikat ja valaistusterminologian 3D:ssä.
Sinulla on käsitys yhden ja usean ruudun renderoinnin perusteista.

Sisältö

Mikä on 3D-mallintaminen? Mikä on monikulmio ja kuinka monikulmiot toimivat 3D-tilassa mallien luomiseen? Mitkä ovat 3d mallien komponentit ja elementit?
3D-mallinnuksen perusteet? Kuinka manipuloida ja deformoida monikulmioita mallin luomisessa?
Kuinka hyödynnät erilaisia tekniikoita ja työmenetelmiä? Mitä työkaluja tarvitaan eri tekniikoille ja milloin niitä käytetään?

Opiskelumateriaali

Luennot, videot, linkit ja tutoriaalit Learnissa.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkoon perustuva oppimisreitti
Osallistut opetus- ja ohjaustilaisuuksiin aikataulun mukaisesti. Opintoaikataulusi määräytyy ajoitettujen ryhmätilaisuuksien ja itseopiskelujen perusteella.

Oppimisreitti, joka nopeuttaa opintoja
Jos olet hankkinut aiheesta aikaisempaa oppimista (kokonaan / osittain), ota ennen kurssia vastuuopettajaan yhteyttä. Näin voitte keskustella siitä, onko sinulla tarvittava pätevyys ja mitkä ovat menetelmät kyseisen pätevyyden osoittamiseksi. Jos et pysty osallistumaan kaikkiin lähiopetustilaisuuksiin muiden kurssien takia, sinun on suoritettava oppimistehtävät itsenäisesti.

Työperusteinen oppimisreitti
Sinun on otettava yhteyttä kurssin opettajaan ennen kurssia sopiaksesi kehitystehtävistä, jotka suoritat työpaikallasi. Sinun on todistettava oppimasi sekä teoreettisesti että käytännössä pitämällä esitys, jossa jaat osaamisesi myös muulle luokalle.

TKI ja työelämäyhteistyö

RDI projekti mahdollinen

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelijat suorittavat tehtäviä myös itsenäisesti ohjeistuksen ja videoiden avulla. Lähipäivillä töistä saa palautetta ja syvennetään osaamista.

Arviointiasteikko

1-5