Siirry suoraan sisältöön

Palvelumuotoilun projektiLaajuus (5 op)

Tunnus: MY00BJ12

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Osaat hyödyntää käytännön tietoja ja taitoja yrityksen kanssa yhteistyössä tehtävässä palvelumuotoiluprojektissa.
Osaat toimia monialaisessa työryhmässä.

Sisältö

Kuinka palvelumuotoilun menetelmiä ja toimintatapoja voidaan hyödyntää yrityksen palvelun kehittämisessä yhdessä yrityksen kanssa?
Kuinka tuot oman osaamisesi ryhmän ja asiakasyrityksen hyödyksi?

Esitietovaatimukset

Edellytetään esim. perustiedot palvelumuotoilusta sekä palvelun konseptoinnista.

Oppimateriaalit

Palvelun tuotteistaminen, 5 op

Ilmoittautumisaika

08.04.2024 - 21.04.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Kulttuurin koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 30

Koulutus
  • Palvelumuotoilun koulutus
Opettaja
  • Marjo Suviranta
Vastuuopettaja

Marjo Suviranta

Ryhmät
  • PAKV23KM
    Palvelumuotoilu, monimuoto

Tavoitteet

Osaat hyödyntää käytännön tietoja ja taitoja yrityksen kanssa yhteistyössä tehtävässä palvelumuotoiluprojektissa.
Osaat toimia monialaisessa työryhmässä.

Sisältö

Kuinka palvelumuotoilun menetelmiä ja toimintatapoja voidaan hyödyntää yrityksen palvelun kehittämisessä yhdessä yrityksen kanssa?
Kuinka tuot oman osaamisesi ryhmän ja asiakasyrityksen hyödyksi?

Opiskelumateriaali

Satu Miettinen, 2011: Palvelumuotoilu
Uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen
Juha Tuulaniemi, 2011: Palvelumuotoilu

Marc Stickdorn & Jakob Scneider, 2011:
This is Service Design Thinking
Satu Miettinen / Mikko Koivisto (eds.), 2009:
Designing Services with Innovative Methods

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetus työjärjestyksen mukaan, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
- onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
- millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
- mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen

Työhön integroitu oppimisväylä:
• Verkko-opetus, itsenäinen työskentely
• Opetus, ohjaus, luennot, ryhmätyöt ja yksilötehtävät
• Ota yhteys opettajaan

TKI ja työelämäyhteistyö

Kehittämistyö tehdään yhteistyössä yhteistyöyritysten tai Xamkin TKI-hankkeiden kanssa.

Opiskelijan työmäärä

5 op on 135 tuntia opiskelijan työtä

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oma reflektio ja arvio, vertaisarviointi sekä opettajan ja yhteistyöyrityksen arviointi.
- Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti monialaista tietoa erityisosaamisalueellaan
- Opiskelija hallitsee palvelumuotoiluprosessin ja osaa soveltaa sitä tavoitteellisesti
- Opiskelija osaa visualisoida tietoa informatiivisesti ja hyödyntää visualisointimenetelmiä monipuolisesti
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja harjoitustöiden hyväksytty suorittaminen.
Kiitettävä (5), hyvä (4-3), tyydyttävä (2-1); hylätty

Esitietovaatimukset

Edellytetään esim. perustiedot palvelumuotoilusta sekä palvelun konseptoinnista.

Ilmoittautumisaika

06.04.2022 - 22.04.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 19.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Kulttuurin koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 32

Koulutus
  • Palvelumuotoilun koulutus
Opettaja
  • Marjo Suviranta
Vastuuopettaja

Marjo Suviranta

Ryhmät
  • PAKV21KM
    Palvelumuotoilu, monimuoto

Tavoitteet

Osaat hyödyntää käytännön tietoja ja taitoja yrityksen kanssa yhteistyössä tehtävässä palvelumuotoiluprojektissa.
Osaat toimia monialaisessa työryhmässä.

Sisältö

Kuinka palvelumuotoilun menetelmiä ja toimintatapoja voidaan hyödyntää yrityksen palvelun kehittämisessä yhdessä yrityksen kanssa?
Kuinka tuot oman osaamisesi ryhmän ja asiakasyrityksen hyödyksi?

Opiskelumateriaali

Satu Miettinen, 2011: Palvelumuotoilu
Uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen
Juha Tuulaniemi, 2011: Palvelumuotoilu

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetus työjärjestyksen mukaan, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
- onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
- millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
- mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen

Työhön integroitu oppimisväylä:
• Verkko-opetus, itsenäinen työskentely
• Opetus, ohjaus, luennot, ryhmätyöt ja yksilötehtävät
• Ota yhteys opettajaan

TKI ja työelämäyhteistyö

Kehittämistyö tehdään yhteistyössä yhteistyöyritysten tai Xamkin TKI-hankkeiden kanssa.

Opiskelijan työmäärä

5 op on 135 tuntia opiskelijan työtä

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oma reflektio ja arvio, vertaisarviointi sekä opettajan ja yhteistyöyrityksen arviointi.
- Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti monialaista tietoa erityisosaamisalueellaan
- Opiskelija hallitsee palvelumuotoiluprosessin ja osaa soveltaa sitä tavoitteellisesti
- Opiskelija osaa visualisoida tietoa informatiivisesti ja hyödyntää visualisointimenetelmiä monipuolisesti
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja harjoitustöiden hyväksytty suorittaminen.
Kiitettävä (5), hyvä (4-3), tyydyttävä (2-1); hylätty

Esitietovaatimukset

Edellytetään esim. perustiedot palvelumuotoilusta sekä palvelun konseptoinnista.