Pollutants in indoor air and health impacts.Laajuus (5 cr)
Code: YT00DI40
Credits
5 op
Objective
Osaat kuvata sisäilman biologiset ja kemialliset epäpuhtaudet, niiden lähteet ja terveysvaikutukset.
Osaat hahmottaa eri epäpuhtauksien merkityksen sisäilman laadun yhtenä tekijänä huomioiden rakennusten käyttötarkoitus ja rakenneosat.
Osaat valita eri tilanteisiin sopivat näytteenotto- ja analyysimenetelmät, tulkita analyysitulokset ja arvioida niiden luotettavuutta.
Content
Mitkä ovat tärkeimmät mikrobiologiset sisäympäristötekijät?
Mitkä ovat mikrobien terveysvaikutukset?
Mitkä ovat yleisesti käytössä olevat mikrobien tutkimus- ja analyysimenetelmät?
Mitkä ovat tärkeimmät kemialliset sisäympäristötekijät?
Mitkä ovat yleisesti käytössä olevat kemiallisten tekijöiden tutkimus- ja analyysimenetelmät?
Mitä tekijöitä tulee huomioida tulosten tulkinnassa?
Enrollment
04.11.2024 - 17.11.2024
Timing
13.01.2025 - 30.04.2025
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Department of Forestry and Environmental Technology
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Degree Programme in Environmental Technology
Teachers
- Hanna Jylkkä
Teacher in charge
Hanna Jylkkä
Groups
-
YTMI24KPEnvironmental Technology, full-time studies
Objective
Osaat kuvata sisäilman biologiset ja kemialliset epäpuhtaudet, niiden lähteet ja terveysvaikutukset.
Osaat hahmottaa eri epäpuhtauksien merkityksen sisäilman laadun yhtenä tekijänä huomioiden rakennusten käyttötarkoitus ja rakenneosat.
Osaat valita eri tilanteisiin sopivat näytteenotto- ja analyysimenetelmät, tulkita analyysitulokset ja arvioida niiden luotettavuutta.
Content
Mitkä ovat tärkeimmät mikrobiologiset sisäympäristötekijät?
Mitkä ovat mikrobien terveysvaikutukset?
Mitkä ovat yleisesti käytössä olevat mikrobien tutkimus- ja analyysimenetelmät?
Mitkä ovat tärkeimmät kemialliset sisäympäristötekijät?
Mitkä ovat yleisesti käytössä olevat kemiallisten tekijöiden tutkimus- ja analyysimenetelmät?
Mitä tekijöitä tulee huomioida tulosten tulkinnassa?
Opiskelumateriaali
Opintojaksolla on perehdyttävä/käytetään seuraavaa kirjallisuutta
1. ns. asumisterveysasetus (545/2015) 1-4 §, 8-10 § (hiilidioksidin osalta), 14-19 § ja 20 §.
2. Asumisterveysasetuksen soveltamisohje, osasta I luku 1 (yleiset säännökset) ja luvusta 2 alaluvut 2.4, 2.5 ja 2.6 hiilidioksidia käsittelevät osat sekä osat III ja IV kokonaan (Valvira, 2016).
3. Rakennusten kosteus ja sisäilmatekninen kuntotutkimus, YO 2016, Ympäristöministeriö, luku 3: Tutkimuksen toteutus (ei alalukuja 3.3., 3.4. ja 3.8) ja luku 6: Mikrobikasvu – ja vauriot rakenteissa
Muu opiskelumateriaali jaetaan toteutuksen aikana/julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa.
Yksilölliset oppimisväylät
Opetus toteutetaan kokonaan lähiopetuksena Mikkelin kampuksella lukujärjestyksen mukaan. Etäosallistuminen ei ole mahdollista. Lähiopetusta ei lähtökohtaisesti tallenneta, eikä sitä korvata etäluennoilla silloin, kun lähiopetusta annetaan lukujärjestyksen mukaan. Osa opetuksesta tapahtuu laboratorioympäristössä ja opintojaksoon kuuluu myös mittausharjoituksia kampuksella. Läsnäolo mittaus- ja laboratorioharjoituksissa on välttämätöntä opintojakson suorittamiseksi. Pakollisia mittaus- ja laboratorioharjoituksia on kolme kertaa ja niistä yksi ajoittuu ennen viikoa 9 ja kaksi viikon 9 jälkeen. Lisäksi opintojaksoon kuuluu kaksi verkkotenttiä tehdään kampuksella omalla tietokoneella.
Opiskelu rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien ennakko- ja oppimistehtävien mukaan. Opintojakso koostuu teoriatunneista ja lisäksi tehdään mittaus- ja laboratorioharjoituksia pienryhmissä.
Opettajan ohjausta saatavilla ensisijaisesti lähituntien yhteydessä ja Learn-alustan keskustelualueen kautta ja tarvittaessa sähköpostitse.
Arvioitavat tehtävät tehdään itsenäisesti.
Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia palautteenantotapoja (henkilökohtainen ja ryhmäpalaute). Lisäksi hyödynnetään myös vertaispalautteen antoa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Ei ole työelämäyhteistyötä, mutta mahdollisuuksien mukaan pyritään tekemään mittaus- ja laboratorioharjoituksia mahdollisimman aidoissa ympäristöissä.
Tentit ja muut määräajat
Opintojakso päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat oppimistehtävät ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset (osallistunut läsnäoloa edellyttäviin mittaus- ja laboratorioharjoituksiin).
Opintojaksolla on neljä oppimistehtävää (kaksi verkkotenttiä ja kaksi kirjoitustehtävää). Eri oppimistehtävillä on eri palautuspäivämäärät ja osa tulee olla tehtynä jo reilusti ennen opintojakson päättymistä. Tarkemmat päivämäärät ilmoitetaan opintojakson alussa.
Opiskelijan työmäärä
5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta n. 43 t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 92 t itsenäisesti työstettäviä oppimistehtäviä.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää neljän oppimistehtävän tekemistä hyväksytyllä arvosanalla tai muutoin hyväksytyllä suorituksella. Lisäksi opintojakson suorittaminen edellyttää osallistumista mittaus- ja laboratorioharjoituksiin.
Enrollment
08.04.2024 - 21.04.2024
Timing
02.09.2024 - 15.12.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Department of Forestry and Environmental Technology
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Degree Programme in Environmental Technology
Teachers
- Hanna Jylkkä
Teacher in charge
Hanna Jylkkä
Scheduling groups
- Ryhmä A (Size: 0. Open UAS: 0.)
- Ryhmä B (Size: 0. Open UAS: 0.)
Groups
-
YTMI23SMEnvironmental Technology, part-time studies
Small groups
- Ryhmä A
- Ryhmä B
Objective
Osaat kuvata sisäilman biologiset ja kemialliset epäpuhtaudet, niiden lähteet ja terveysvaikutukset.
Osaat hahmottaa eri epäpuhtauksien merkityksen sisäilman laadun yhtenä tekijänä huomioiden rakennusten käyttötarkoitus ja rakenneosat.
Osaat valita eri tilanteisiin sopivat näytteenotto- ja analyysimenetelmät, tulkita analyysitulokset ja arvioida niiden luotettavuutta.
Content
Mitkä ovat tärkeimmät mikrobiologiset sisäympäristötekijät?
Mitkä ovat mikrobien terveysvaikutukset?
Mitkä ovat yleisesti käytössä olevat mikrobien tutkimus- ja analyysimenetelmät?
Mitkä ovat tärkeimmät kemialliset sisäympäristötekijät?
Mitkä ovat yleisesti käytössä olevat kemiallisten tekijöiden tutkimus- ja analyysimenetelmät?
Mitä tekijöitä tulee huomioida tulosten tulkinnassa?
Opiskelumateriaali
-
Yksilölliset oppimisväylät
-
TKI ja työelämäyhteistyö
-
Tentit ja muut määräajat
-
Kansainvälinen yhteistyö
-
Opiskelijan työmäärä
-
Toteutuksen osien kuvaus
-
Further information
-
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
-
Enrollment
06.11.2023 - 17.11.2023
Timing
08.01.2024 - 30.04.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Department of Forestry and Environmental Technology
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Degree Programme in Environmental Technology
Teachers
- Hanna Jylkkä
Teacher in charge
Hanna Jylkkä
Groups
-
YTMI23KPEnvironmental Technology, full-time studies
Objective
Osaat kuvata sisäilman biologiset ja kemialliset epäpuhtaudet, niiden lähteet ja terveysvaikutukset.
Osaat hahmottaa eri epäpuhtauksien merkityksen sisäilman laadun yhtenä tekijänä huomioiden rakennusten käyttötarkoitus ja rakenneosat.
Osaat valita eri tilanteisiin sopivat näytteenotto- ja analyysimenetelmät, tulkita analyysitulokset ja arvioida niiden luotettavuutta.
Content
Mitkä ovat tärkeimmät mikrobiologiset sisäympäristötekijät?
Mitkä ovat mikrobien terveysvaikutukset?
Mitkä ovat yleisesti käytössä olevat mikrobien tutkimus- ja analyysimenetelmät?
Mitkä ovat tärkeimmät kemialliset sisäympäristötekijät?
Mitkä ovat yleisesti käytössä olevat kemiallisten tekijöiden tutkimus- ja analyysimenetelmät?
Mitä tekijöitä tulee huomioida tulosten tulkinnassa?
Opiskelumateriaali
1. Learnissa oleva materiaali
2. ns. asumisterveysasetus (545/2015) 1-5 §, 14-19 §, 20 §.
3. Asumisterveysasetuksen soveltamisohje, osasta I luku 1 (yleiset säännökset) ja osat III ja IV kokonaan (Valvira, 2016).
4. Rakennusten kosteus ja sisäilmatekninen kuntotutkimus, YO 2016, Ympäristöministeriö, luku 6: Mikrobikasvu – ja vauriot rakenteissa sekä luvut 3.2.3, 3.6.2. – 3.7.2.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Työjärjestyksen mukaiset lähiopetustunnit. Teoriatunneilla ei ole läsnäolovelvollisuutta. Opintojaksoon kuuluu myös pakollisia laboratorio- ja mittausharjoituksia Mikkelin kampuksella.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakson voi suorittaa erikseen sovitulla tavalla esimerkiksi sisäilmastotutkimusyrityksessä.
TKI ja työelämäyhteistyö
Ei ole TKI yhteistyötä.
Tentit ja muut määräajat
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Opiskelijan työmäärä
135 h.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Arviointi perustuu oppimistehtäviin (joista osa verkkotenttejä).
Enrollment
06.04.2023 - 21.04.2023
Timing
31.08.2023 - 16.12.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Department of Forestry and Environmental Technology
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Degree Programme in Environmental Technology
Teachers
- Hanna Jylkkä
Teacher in charge
Hanna Jylkkä
Scheduling groups
- Ryhmä A (Size: 20. Open UAS: 0.)
- Ryhmä B (Size: 20. Open UAS: 0.)
Groups
-
YTMI22SMEnvironmental Technology, part-time studies
Small groups
- Ryhmä A
- Ryhmä B
Objective
Osaat kuvata sisäilman biologiset ja kemialliset epäpuhtaudet, niiden lähteet ja terveysvaikutukset.
Osaat hahmottaa eri epäpuhtauksien merkityksen sisäilman laadun yhtenä tekijänä huomioiden rakennusten käyttötarkoitus ja rakenneosat.
Osaat valita eri tilanteisiin sopivat näytteenotto- ja analyysimenetelmät, tulkita analyysitulokset ja arvioida niiden luotettavuutta.
Content
Mitkä ovat tärkeimmät mikrobiologiset sisäympäristötekijät?
Mitkä ovat mikrobien terveysvaikutukset?
Mitkä ovat yleisesti käytössä olevat mikrobien tutkimus- ja analyysimenetelmät?
Mitkä ovat tärkeimmät kemialliset sisäympäristötekijät?
Mitkä ovat yleisesti käytössä olevat kemiallisten tekijöiden tutkimus- ja analyysimenetelmät?
Mitä tekijöitä tulee huomioida tulosten tulkinnassa?
Opiskelumateriaali
1. Learnissa oleva materiaali
2. ns. asumisterveysasetus (545/2015) 1-5 §, 14-19 §, 20 §.
3. Asumisterveysasetuksen soveltamisohje, osasta I luku 1 (yleiset säännökset) ja osat III ja IV kokonaan (Valvira, 2016).
4. Rakennusten kosteus ja sisäilmatekninen kuntotutkimus, YO 2016, Ympäristöministeriö, luku 6: Mikrobikasvu – ja vauriot rakenteissa sekä luvut 3.2.3, 3.6.2. – 3.7.2.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Työjärjestyksen mukaiset lähiopetustunnit. Teoriatunneilla ei ole läsnäolovelvollisuutta. Opintojaksoon kuuluu myös pakollisia laboratorio- ja mittausharjoituksia Mikkelin kampuksella.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakson voi suorittaa erikseen sovitulla tavalla esimerkiksi sisäilmastotutkimusyrityksessä.
TKI ja työelämäyhteistyö
Ei työelämäyhteistyötä
Tentit ja muut määräajat
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Opiskelijan työmäärä
135 h.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Arviointi perustuu oppimistehtäviin (joista osa verkkotenttejä).
Enrollment
07.11.2022 - 18.11.2022
Timing
09.01.2023 - 30.04.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Department of Forestry and Environmental Technology
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Degree Programme in Environmental Technology
Teachers
- Hanna Jylkkä
Teacher in charge
Hanna Jylkkä
Groups
-
YTMI22KPEnvironmental Technology, full-time studies
Objective
Osaat kuvata sisäilman biologiset ja kemialliset epäpuhtaudet, niiden lähteet ja terveysvaikutukset.
Osaat hahmottaa eri epäpuhtauksien merkityksen sisäilman laadun yhtenä tekijänä huomioiden rakennusten käyttötarkoitus ja rakenneosat.
Osaat valita eri tilanteisiin sopivat näytteenotto- ja analyysimenetelmät, tulkita analyysitulokset ja arvioida niiden luotettavuutta.
Content
Mitkä ovat tärkeimmät mikrobiologiset sisäympäristötekijät?
Mitkä ovat mikrobien terveysvaikutukset?
Mitkä ovat yleisesti käytössä olevat mikrobien tutkimus- ja analyysimenetelmät?
Mitkä ovat tärkeimmät kemialliset sisäympäristötekijät?
Mitkä ovat yleisesti käytössä olevat kemiallisten tekijöiden tutkimus- ja analyysimenetelmät?
Mitä tekijöitä tulee huomioida tulosten tulkinnassa?
Opiskelumateriaali
1. Learnissa oleva materiaali
2. ns. asumisterveysasetus (545/2015) 1-5 §, 14-19 §, 20 §.
3. Asumisterveysasetuksen soveltamisohje, osasta I luku 1 (yleiset säännökset) ja osat III ja IV kokonaan (Valvira, 2016).
4. Rakennusten kosteus ja sisäilmatekninen kuntotutkimus, YO 2016, Ympäristöministeriö, luku 6: Mikrobikasvu – ja vauriot rakenteissa sekä luvut 3.2.3, 3.6.2. – 3.7.2.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Työjärjestyksen mukaiset lähiopetustunnit. Teoriatunneilla ei ole läsnäolovelvollisuutta. Opintojaksoon kuuluu myös pakollisia laboratorio- ja mittausharjoituksia Mikkelin kampuksella.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakson voi suorittaa erikseen sovitulla tavalla esimerkiksi sisäilmastotutkimusyrityksessä.
TKI ja työelämäyhteistyö
Ei ole TKI yhteistyötä.
Tentit ja muut määräajat
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Opiskelijan työmäärä
135 h.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Arviointi perustuu oppimistehtäviin (joista osa verkkotenttejä).
Enrollment
06.04.2022 - 22.04.2022
Timing
25.08.2022 - 18.12.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Department of Forestry and Environmental Technology
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Degree Programme in Environmental Technology
Teachers
- Hanna Jylkkä
Teacher in charge
Hanna Jylkkä
Groups
-
YTMI21SMEnvironmental Technology, part-time studies
Objective
Osaat kuvata sisäilman biologiset ja kemialliset epäpuhtaudet, niiden lähteet ja terveysvaikutukset.
Osaat hahmottaa eri epäpuhtauksien merkityksen sisäilman laadun yhtenä tekijänä huomioiden rakennusten käyttötarkoitus ja rakenneosat.
Osaat valita eri tilanteisiin sopivat näytteenotto- ja analyysimenetelmät, tulkita analyysitulokset ja arvioida niiden luotettavuutta.
Content
Mitkä ovat tärkeimmät mikrobiologiset sisäympäristötekijät?
Mitkä ovat mikrobien terveysvaikutukset?
Mitkä ovat yleisesti käytössä olevat mikrobien tutkimus- ja analyysimenetelmät?
Mitkä ovat tärkeimmät kemialliset sisäympäristötekijät?
Mitkä ovat yleisesti käytössä olevat kemiallisten tekijöiden tutkimus- ja analyysimenetelmät?
Mitä tekijöitä tulee huomioida tulosten tulkinnassa?
Opiskelumateriaali
1. Learnissa oleva materiaali
2. ns. asumisterveysasetus (545/2015) 1-5 §, 14-19 §, 20 §.
3. Asumisterveysasetuksen soveltamisohje, osasta I luku 1 (yleiset säännökset) ja osat III ja IV kokonaan (Valvira, 2016).
4. Rakennusten kosteus ja sisäilmatekninen kuntotutkimus, YO 2016, Ympäristöministeriö, luku 6: Mikrobikasvu – ja vauriot rakenteissa sekä luvut 3.2.3, 3.6.2. – 3.7.2.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Työjärjestyksen mukaiset lähiopetustunnit. Teoriatunneilla ei ole läsnäolovelvollisuutta. Opintojaksoon kuuluu myös pakollisia laboratorio- ja mittausharjoituksia Mikkelin kampuksella.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakson voi suorittaa erikseen sovitulla tavalla esimerkiksi sisäilmastotutkimusyrityksessä.
TKI ja työelämäyhteistyö
Mahdollisuuksien mukaan vieraileva luennoitsija.
Tentit ja muut määräajat
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Opiskelijan työmäärä
135 h.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Arviointi perustuu oppimistehtäviin (joista osa verkkotenttejä).
Enrollment
08.11.2021 - 21.11.2021
Timing
04.01.2022 - 30.04.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Department of Forestry and Environmental Technology
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Degree Programme in Environmental Technology
Teachers
- Hanna Jylkkä
Teacher in charge
Hanna Jylkkä
Groups
-
YTMI21KPEnvironmental Technology, full-time studies
Objective
Osaat kuvata sisäilman biologiset ja kemialliset epäpuhtaudet, niiden lähteet ja terveysvaikutukset.
Osaat hahmottaa eri epäpuhtauksien merkityksen sisäilman laadun yhtenä tekijänä huomioiden rakennusten käyttötarkoitus ja rakenneosat.
Osaat valita eri tilanteisiin sopivat näytteenotto- ja analyysimenetelmät, tulkita analyysitulokset ja arvioida niiden luotettavuutta.
Content
Mitkä ovat tärkeimmät mikrobiologiset sisäympäristötekijät?
Mitkä ovat mikrobien terveysvaikutukset?
Mitkä ovat yleisesti käytössä olevat mikrobien tutkimus- ja analyysimenetelmät?
Mitkä ovat tärkeimmät kemialliset sisäympäristötekijät?
Mitkä ovat yleisesti käytössä olevat kemiallisten tekijöiden tutkimus- ja analyysimenetelmät?
Mitä tekijöitä tulee huomioida tulosten tulkinnassa?
Opiskelumateriaali
1. Learnissa oleva materiaali
2. ns. asumisterveysasetus (545/2015) 1-5 §, 14-19 §, 20 §.
3. Asumisterveysasetuksen soveltamisohje, osasta I luku 1 (yleiset säännökset) ja osat III ja IV kokonaan (Valvira, 2016).
4. Rakennusten kosteus ja sisäilmatekninen kuntotutkimus, YO 2016, Ympäristöministeriö, luku 6: Mikrobikasvu – ja vauriot rakenteissa sekä luvut 3.2.3, 3.6.2. – 3.7.2.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Työjärjestyksen mukaiset lähiopetustunnit. Teoriatunneilla ei ole läsnäolovelvollisuutta. Opintojaksoon kuuluu myös pakollisia laboratorio- ja mittausharjoituksia Mikkelin kampuksella.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakson voi suorittaa erikseen sovitulla tavalla esimerkiksi sisäilmastotutkimusyrityksessä.
TKI ja työelämäyhteistyö
Ei ole TKI yhteistyötä.
Tentit ja muut määräajat
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Opiskelijan työmäärä
135 h.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Arviointi perustuu oppimistehtäviin (joista osa verkkotenttejä).