Skip to main content

Pollutants in indoor air and health impacts.Laajuus (5 cr)

Code: YT00DI40

Credits

5 op

Objective

Osaat kuvata sisäilman biologiset ja kemialliset epäpuhtaudet, niiden lähteet ja terveysvaikutukset.
Osaat hahmottaa eri epäpuhtauksien merkityksen sisäilman laadun yhtenä tekijänä huomioiden rakennusten käyttötarkoitus ja rakenneosat.
Osaat valita eri tilanteisiin sopivat näytteenotto- ja analyysimenetelmät, tulkita analyysitulokset ja arvioida niiden luotettavuutta.

Content

Mitkä ovat tärkeimmät mikrobiologiset sisäympäristötekijät?
Mitkä ovat mikrobien terveysvaikutukset?
Mitkä ovat yleisesti käytössä olevat mikrobien tutkimus- ja analyysimenetelmät?
Mitkä ovat tärkeimmät kemialliset sisäympäristötekijät?
Mitkä ovat yleisesti käytössä olevat kemiallisten tekijöiden tutkimus- ja analyysimenetelmät?
Mitä tekijöitä tulee huomioida tulosten tulkinnassa?

Enrollment

04.11.2024 - 17.11.2024

Timing

13.01.2025 - 30.04.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Department of Forestry and Environmental Technology

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Degree Programme in Environmental Technology
Teachers
  • Hanna Jylkkä
Teacher in charge

Hanna Jylkkä

Groups
  • YTMI24KP
    Environmental Technology, full-time studies

Objective

Osaat kuvata sisäilman biologiset ja kemialliset epäpuhtaudet, niiden lähteet ja terveysvaikutukset.
Osaat hahmottaa eri epäpuhtauksien merkityksen sisäilman laadun yhtenä tekijänä huomioiden rakennusten käyttötarkoitus ja rakenneosat.
Osaat valita eri tilanteisiin sopivat näytteenotto- ja analyysimenetelmät, tulkita analyysitulokset ja arvioida niiden luotettavuutta.

Content

Mitkä ovat tärkeimmät mikrobiologiset sisäympäristötekijät?
Mitkä ovat mikrobien terveysvaikutukset?
Mitkä ovat yleisesti käytössä olevat mikrobien tutkimus- ja analyysimenetelmät?
Mitkä ovat tärkeimmät kemialliset sisäympäristötekijät?
Mitkä ovat yleisesti käytössä olevat kemiallisten tekijöiden tutkimus- ja analyysimenetelmät?
Mitä tekijöitä tulee huomioida tulosten tulkinnassa?

Opiskelumateriaali

Opintojaksolla on perehdyttävä/käytetään seuraavaa kirjallisuutta
1. ns. asumisterveysasetus (545/2015) 1-4 §, 8-10 § (hiilidioksidin osalta), 14-19 § ja 20 §.
2. Asumisterveysasetuksen soveltamisohje, osasta I luku 1 (yleiset säännökset) ja luvusta 2 alaluvut 2.4, 2.5 ja 2.6 hiilidioksidia käsittelevät osat sekä osat III ja IV kokonaan (Valvira, 2016).
3. Rakennusten kosteus ja sisäilmatekninen kuntotutkimus, YO 2016, Ympäristöministeriö, luku 3: Tutkimuksen toteutus (ei alalukuja 3.3., 3.4. ja 3.8) ja luku 6: Mikrobikasvu – ja vauriot rakenteissa

Muu opiskelumateriaali jaetaan toteutuksen aikana/julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa.

Yksilölliset oppimisväylät

Opetus toteutetaan kokonaan lähiopetuksena Mikkelin kampuksella lukujärjestyksen mukaan. Etäosallistuminen ei ole mahdollista. Lähiopetusta ei lähtökohtaisesti tallenneta, eikä sitä korvata etäluennoilla silloin, kun lähiopetusta annetaan lukujärjestyksen mukaan. Osa opetuksesta tapahtuu laboratorioympäristössä ja opintojaksoon kuuluu myös mittausharjoituksia kampuksella. Läsnäolo mittaus- ja laboratorioharjoituksissa on välttämätöntä opintojakson suorittamiseksi. Pakollisia mittaus- ja laboratorioharjoituksia on kolme kertaa ja niistä yksi ajoittuu ennen viikoa 9 ja kaksi viikon 9 jälkeen. Lisäksi opintojaksoon kuuluu kaksi verkkotenttiä tehdään kampuksella omalla tietokoneella.

Opiskelu rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien ennakko- ja oppimistehtävien mukaan. Opintojakso koostuu teoriatunneista ja lisäksi tehdään mittaus- ja laboratorioharjoituksia pienryhmissä.

Opettajan ohjausta saatavilla ensisijaisesti lähituntien yhteydessä ja Learn-alustan keskustelualueen kautta ja tarvittaessa sähköpostitse.

Arvioitavat tehtävät tehdään itsenäisesti.

Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia palautteenantotapoja (henkilökohtainen ja ryhmäpalaute). Lisäksi hyödynnetään myös vertaispalautteen antoa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Ei ole työelämäyhteistyötä, mutta mahdollisuuksien mukaan pyritään tekemään mittaus- ja laboratorioharjoituksia mahdollisimman aidoissa ympäristöissä.

Tentit ja muut määräajat

Opintojakso päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat oppimistehtävät ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset (osallistunut läsnäoloa edellyttäviin mittaus- ja laboratorioharjoituksiin).

Opintojaksolla on neljä oppimistehtävää (kaksi verkkotenttiä ja kaksi kirjoitustehtävää). Eri oppimistehtävillä on eri palautuspäivämäärät ja osa tulee olla tehtynä jo reilusti ennen opintojakson päättymistä. Tarkemmat päivämäärät ilmoitetaan opintojakson alussa.

Opiskelijan työmäärä

5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta n. 43 t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 92 t itsenäisesti työstettäviä oppimistehtäviä.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää neljän oppimistehtävän tekemistä hyväksytyllä arvosanalla tai muutoin hyväksytyllä suorituksella. Lisäksi opintojakson suorittaminen edellyttää osallistumista mittaus- ja laboratorioharjoituksiin.

Enrollment

08.04.2024 - 21.04.2024

Timing

02.09.2024 - 15.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Department of Forestry and Environmental Technology

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Degree Programme in Environmental Technology
Teachers
  • Hanna Jylkkä
Teacher in charge

Hanna Jylkkä

Scheduling groups
  • Ryhmä A (Size: 0. Open UAS: 0.)
  • Ryhmä B (Size: 0. Open UAS: 0.)
Groups
  • YTMI23SM
    Environmental Technology, part-time studies
Small groups
  • Ryhmä A
  • Ryhmä B

Objective

Osaat kuvata sisäilman biologiset ja kemialliset epäpuhtaudet, niiden lähteet ja terveysvaikutukset.
Osaat hahmottaa eri epäpuhtauksien merkityksen sisäilman laadun yhtenä tekijänä huomioiden rakennusten käyttötarkoitus ja rakenneosat.
Osaat valita eri tilanteisiin sopivat näytteenotto- ja analyysimenetelmät, tulkita analyysitulokset ja arvioida niiden luotettavuutta.

Content

Mitkä ovat tärkeimmät mikrobiologiset sisäympäristötekijät?
Mitkä ovat mikrobien terveysvaikutukset?
Mitkä ovat yleisesti käytössä olevat mikrobien tutkimus- ja analyysimenetelmät?
Mitkä ovat tärkeimmät kemialliset sisäympäristötekijät?
Mitkä ovat yleisesti käytössä olevat kemiallisten tekijöiden tutkimus- ja analyysimenetelmät?
Mitä tekijöitä tulee huomioida tulosten tulkinnassa?

Opiskelumateriaali

-

Yksilölliset oppimisväylät

-

TKI ja työelämäyhteistyö

-

Tentit ja muut määräajat

-

Kansainvälinen yhteistyö

-

Opiskelijan työmäärä

-

Toteutuksen osien kuvaus

-

Further information

-

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

-

Enrollment

06.11.2023 - 17.11.2023

Timing

08.01.2024 - 30.04.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Department of Forestry and Environmental Technology

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Degree Programme in Environmental Technology
Teachers
  • Hanna Jylkkä
Teacher in charge

Hanna Jylkkä

Groups
  • YTMI23KP
    Environmental Technology, full-time studies

Objective

Osaat kuvata sisäilman biologiset ja kemialliset epäpuhtaudet, niiden lähteet ja terveysvaikutukset.
Osaat hahmottaa eri epäpuhtauksien merkityksen sisäilman laadun yhtenä tekijänä huomioiden rakennusten käyttötarkoitus ja rakenneosat.
Osaat valita eri tilanteisiin sopivat näytteenotto- ja analyysimenetelmät, tulkita analyysitulokset ja arvioida niiden luotettavuutta.

Content

Mitkä ovat tärkeimmät mikrobiologiset sisäympäristötekijät?
Mitkä ovat mikrobien terveysvaikutukset?
Mitkä ovat yleisesti käytössä olevat mikrobien tutkimus- ja analyysimenetelmät?
Mitkä ovat tärkeimmät kemialliset sisäympäristötekijät?
Mitkä ovat yleisesti käytössä olevat kemiallisten tekijöiden tutkimus- ja analyysimenetelmät?
Mitä tekijöitä tulee huomioida tulosten tulkinnassa?

Opiskelumateriaali

1. Learnissa oleva materiaali
2. ns. asumisterveysasetus (545/2015) 1-5 §, 14-19 §, 20 §.
3. Asumisterveysasetuksen soveltamisohje, osasta I luku 1 (yleiset säännökset) ja osat III ja IV kokonaan (Valvira, 2016).
4. Rakennusten kosteus ja sisäilmatekninen kuntotutkimus, YO 2016, Ympäristöministeriö, luku 6: Mikrobikasvu – ja vauriot rakenteissa sekä luvut 3.2.3, 3.6.2. – 3.7.2.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Työjärjestyksen mukaiset lähiopetustunnit. Teoriatunneilla ei ole läsnäolovelvollisuutta. Opintojaksoon kuuluu myös pakollisia laboratorio- ja mittausharjoituksia Mikkelin kampuksella.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakson voi suorittaa erikseen sovitulla tavalla esimerkiksi sisäilmastotutkimusyrityksessä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Ei ole TKI yhteistyötä.

Tentit ja muut määräajat

Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Opiskelijan työmäärä

135 h.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Arviointi perustuu oppimistehtäviin (joista osa verkkotenttejä).

Enrollment

06.04.2023 - 21.04.2023

Timing

31.08.2023 - 16.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Department of Forestry and Environmental Technology

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Degree Programme in Environmental Technology
Teachers
  • Hanna Jylkkä
Teacher in charge

Hanna Jylkkä

Scheduling groups
  • Ryhmä A (Size: 20. Open UAS: 0.)
  • Ryhmä B (Size: 20. Open UAS: 0.)
Groups
  • YTMI22SM
    Environmental Technology, part-time studies
Small groups
  • Ryhmä A
  • Ryhmä B

Objective

Osaat kuvata sisäilman biologiset ja kemialliset epäpuhtaudet, niiden lähteet ja terveysvaikutukset.
Osaat hahmottaa eri epäpuhtauksien merkityksen sisäilman laadun yhtenä tekijänä huomioiden rakennusten käyttötarkoitus ja rakenneosat.
Osaat valita eri tilanteisiin sopivat näytteenotto- ja analyysimenetelmät, tulkita analyysitulokset ja arvioida niiden luotettavuutta.

Content

Mitkä ovat tärkeimmät mikrobiologiset sisäympäristötekijät?
Mitkä ovat mikrobien terveysvaikutukset?
Mitkä ovat yleisesti käytössä olevat mikrobien tutkimus- ja analyysimenetelmät?
Mitkä ovat tärkeimmät kemialliset sisäympäristötekijät?
Mitkä ovat yleisesti käytössä olevat kemiallisten tekijöiden tutkimus- ja analyysimenetelmät?
Mitä tekijöitä tulee huomioida tulosten tulkinnassa?

Opiskelumateriaali

1. Learnissa oleva materiaali
2. ns. asumisterveysasetus (545/2015) 1-5 §, 14-19 §, 20 §.
3. Asumisterveysasetuksen soveltamisohje, osasta I luku 1 (yleiset säännökset) ja osat III ja IV kokonaan (Valvira, 2016).
4. Rakennusten kosteus ja sisäilmatekninen kuntotutkimus, YO 2016, Ympäristöministeriö, luku 6: Mikrobikasvu – ja vauriot rakenteissa sekä luvut 3.2.3, 3.6.2. – 3.7.2.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Työjärjestyksen mukaiset lähiopetustunnit. Teoriatunneilla ei ole läsnäolovelvollisuutta. Opintojaksoon kuuluu myös pakollisia laboratorio- ja mittausharjoituksia Mikkelin kampuksella.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakson voi suorittaa erikseen sovitulla tavalla esimerkiksi sisäilmastotutkimusyrityksessä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Ei työelämäyhteistyötä

Tentit ja muut määräajat

Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Opiskelijan työmäärä

135 h.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Arviointi perustuu oppimistehtäviin (joista osa verkkotenttejä).

Enrollment

07.11.2022 - 18.11.2022

Timing

09.01.2023 - 30.04.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Department of Forestry and Environmental Technology

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Degree Programme in Environmental Technology
Teachers
  • Hanna Jylkkä
Teacher in charge

Hanna Jylkkä

Groups
  • YTMI22KP
    Environmental Technology, full-time studies

Objective

Osaat kuvata sisäilman biologiset ja kemialliset epäpuhtaudet, niiden lähteet ja terveysvaikutukset.
Osaat hahmottaa eri epäpuhtauksien merkityksen sisäilman laadun yhtenä tekijänä huomioiden rakennusten käyttötarkoitus ja rakenneosat.
Osaat valita eri tilanteisiin sopivat näytteenotto- ja analyysimenetelmät, tulkita analyysitulokset ja arvioida niiden luotettavuutta.

Content

Mitkä ovat tärkeimmät mikrobiologiset sisäympäristötekijät?
Mitkä ovat mikrobien terveysvaikutukset?
Mitkä ovat yleisesti käytössä olevat mikrobien tutkimus- ja analyysimenetelmät?
Mitkä ovat tärkeimmät kemialliset sisäympäristötekijät?
Mitkä ovat yleisesti käytössä olevat kemiallisten tekijöiden tutkimus- ja analyysimenetelmät?
Mitä tekijöitä tulee huomioida tulosten tulkinnassa?

Opiskelumateriaali

1. Learnissa oleva materiaali
2. ns. asumisterveysasetus (545/2015) 1-5 §, 14-19 §, 20 §.
3. Asumisterveysasetuksen soveltamisohje, osasta I luku 1 (yleiset säännökset) ja osat III ja IV kokonaan (Valvira, 2016).
4. Rakennusten kosteus ja sisäilmatekninen kuntotutkimus, YO 2016, Ympäristöministeriö, luku 6: Mikrobikasvu – ja vauriot rakenteissa sekä luvut 3.2.3, 3.6.2. – 3.7.2.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Työjärjestyksen mukaiset lähiopetustunnit. Teoriatunneilla ei ole läsnäolovelvollisuutta. Opintojaksoon kuuluu myös pakollisia laboratorio- ja mittausharjoituksia Mikkelin kampuksella.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakson voi suorittaa erikseen sovitulla tavalla esimerkiksi sisäilmastotutkimusyrityksessä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Ei ole TKI yhteistyötä.

Tentit ja muut määräajat

Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Opiskelijan työmäärä

135 h.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Arviointi perustuu oppimistehtäviin (joista osa verkkotenttejä).

Enrollment

06.04.2022 - 22.04.2022

Timing

25.08.2022 - 18.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Department of Forestry and Environmental Technology

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Degree Programme in Environmental Technology
Teachers
  • Hanna Jylkkä
Teacher in charge

Hanna Jylkkä

Groups
  • YTMI21SM
    Environmental Technology, part-time studies

Objective

Osaat kuvata sisäilman biologiset ja kemialliset epäpuhtaudet, niiden lähteet ja terveysvaikutukset.
Osaat hahmottaa eri epäpuhtauksien merkityksen sisäilman laadun yhtenä tekijänä huomioiden rakennusten käyttötarkoitus ja rakenneosat.
Osaat valita eri tilanteisiin sopivat näytteenotto- ja analyysimenetelmät, tulkita analyysitulokset ja arvioida niiden luotettavuutta.

Content

Mitkä ovat tärkeimmät mikrobiologiset sisäympäristötekijät?
Mitkä ovat mikrobien terveysvaikutukset?
Mitkä ovat yleisesti käytössä olevat mikrobien tutkimus- ja analyysimenetelmät?
Mitkä ovat tärkeimmät kemialliset sisäympäristötekijät?
Mitkä ovat yleisesti käytössä olevat kemiallisten tekijöiden tutkimus- ja analyysimenetelmät?
Mitä tekijöitä tulee huomioida tulosten tulkinnassa?

Opiskelumateriaali

1. Learnissa oleva materiaali
2. ns. asumisterveysasetus (545/2015) 1-5 §, 14-19 §, 20 §.
3. Asumisterveysasetuksen soveltamisohje, osasta I luku 1 (yleiset säännökset) ja osat III ja IV kokonaan (Valvira, 2016).
4. Rakennusten kosteus ja sisäilmatekninen kuntotutkimus, YO 2016, Ympäristöministeriö, luku 6: Mikrobikasvu – ja vauriot rakenteissa sekä luvut 3.2.3, 3.6.2. – 3.7.2.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Työjärjestyksen mukaiset lähiopetustunnit. Teoriatunneilla ei ole läsnäolovelvollisuutta. Opintojaksoon kuuluu myös pakollisia laboratorio- ja mittausharjoituksia Mikkelin kampuksella.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakson voi suorittaa erikseen sovitulla tavalla esimerkiksi sisäilmastotutkimusyrityksessä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Mahdollisuuksien mukaan vieraileva luennoitsija.

Tentit ja muut määräajat

Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Opiskelijan työmäärä

135 h.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Arviointi perustuu oppimistehtäviin (joista osa verkkotenttejä).

Enrollment

08.11.2021 - 21.11.2021

Timing

04.01.2022 - 30.04.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Department of Forestry and Environmental Technology

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Degree Programme in Environmental Technology
Teachers
  • Hanna Jylkkä
Teacher in charge

Hanna Jylkkä

Groups
  • YTMI21KP
    Environmental Technology, full-time studies

Objective

Osaat kuvata sisäilman biologiset ja kemialliset epäpuhtaudet, niiden lähteet ja terveysvaikutukset.
Osaat hahmottaa eri epäpuhtauksien merkityksen sisäilman laadun yhtenä tekijänä huomioiden rakennusten käyttötarkoitus ja rakenneosat.
Osaat valita eri tilanteisiin sopivat näytteenotto- ja analyysimenetelmät, tulkita analyysitulokset ja arvioida niiden luotettavuutta.

Content

Mitkä ovat tärkeimmät mikrobiologiset sisäympäristötekijät?
Mitkä ovat mikrobien terveysvaikutukset?
Mitkä ovat yleisesti käytössä olevat mikrobien tutkimus- ja analyysimenetelmät?
Mitkä ovat tärkeimmät kemialliset sisäympäristötekijät?
Mitkä ovat yleisesti käytössä olevat kemiallisten tekijöiden tutkimus- ja analyysimenetelmät?
Mitä tekijöitä tulee huomioida tulosten tulkinnassa?

Opiskelumateriaali

1. Learnissa oleva materiaali
2. ns. asumisterveysasetus (545/2015) 1-5 §, 14-19 §, 20 §.
3. Asumisterveysasetuksen soveltamisohje, osasta I luku 1 (yleiset säännökset) ja osat III ja IV kokonaan (Valvira, 2016).
4. Rakennusten kosteus ja sisäilmatekninen kuntotutkimus, YO 2016, Ympäristöministeriö, luku 6: Mikrobikasvu – ja vauriot rakenteissa sekä luvut 3.2.3, 3.6.2. – 3.7.2.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Työjärjestyksen mukaiset lähiopetustunnit. Teoriatunneilla ei ole läsnäolovelvollisuutta. Opintojaksoon kuuluu myös pakollisia laboratorio- ja mittausharjoituksia Mikkelin kampuksella.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakson voi suorittaa erikseen sovitulla tavalla esimerkiksi sisäilmastotutkimusyrityksessä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Ei ole TKI yhteistyötä.

Tentit ja muut määräajat

Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Opiskelijan työmäärä

135 h.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Arviointi perustuu oppimistehtäviin (joista osa verkkotenttejä).