Siirry suoraan sisältöön

Ympäristökemia ja analytiikkaLaajuus (5 op)

Tunnus: YT00AF75

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opit soveltamaan aiemmin hankkimiasi kemian perustietoja ja laajennat tietämystäsi erityisesti ympäristön kannalta merkityksellisistä kemiallisista ilmiöistä.
Syvennät laboratoriotyöskentelyn ja kemiallisen analytiikan osaamistasi.
Tiedät yleisesti käytössä olevien mittareiden ja laboratoriolaitteiden toimintaperiaatteet ja kalibrointitavat.
Osaat tulkita analyysituloksia ja arvioida tuloksiin vaikuttavia tekijöitä.
Osaat laatia työstäsi jäsennellyn raportin.

Sisältö

Mikä on kemiallinen perusta aineiden käyttäytymiselle ympäristössä?
Mitkä ovat yleisesti käytettyjä näytteenkäsittely- ja analyysimenetelmiä ympäristöanalytiikassa?
Minkälaisia analyysejä ja mittauksia vesi- ja ympäristönäytteistä tehdään ympäristön tilan selvittämiseksi?
Miten yleisesti käytetyt mittalaitteet kalibroidaan?
Mitkä tekijät vaikuttavat analyysitulokseen ja miten analyysituloksen laatu varmistetaan?
Miten analyysituloksia tulkitaan ja raportoidaan?

Esitietovaatimukset

Edellytetään kemian perusteorian sekä laboratorion työmenetelmien tuntemista (Insinöörin perusfysiikka ja kemia, Orgaaninen kemia ja kemikaaliturvallisuus)

Oppimateriaalit

Ympäristönäytteenotto
Environmental modelling

Ilmoittautumisaika

04.11.2024 - 17.11.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Metsätalouden ja elintarvike- ja ympäristöteknologian koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Ympäristöteknologian koulutus
Opettaja
  • Liisi Rajala
Vastuuopettaja

Liisi Rajala

Ajoitusryhmät
  • Ryhmä A (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Ryhmä B (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • YTMI23SM
    Ympäristöteknologia, monimuoto
Pienryhmät
  • Ryhmä A
  • Ryhmä B

Tavoitteet

Opit soveltamaan aiemmin hankkimiasi kemian perustietoja ja laajennat tietämystäsi erityisesti ympäristön kannalta merkityksellisistä kemiallisista ilmiöistä.
Syvennät laboratoriotyöskentelyn ja kemiallisen analytiikan osaamistasi.
Tiedät yleisesti käytössä olevien mittareiden ja laboratoriolaitteiden toimintaperiaatteet ja kalibrointitavat.
Osaat tulkita analyysituloksia ja arvioida tuloksiin vaikuttavia tekijöitä.
Osaat laatia työstäsi jäsennellyn raportin.

Sisältö

Mikä on kemiallinen perusta aineiden käyttäytymiselle ympäristössä?
Mitkä ovat yleisesti käytettyjä näytteenkäsittely- ja analyysimenetelmiä ympäristöanalytiikassa?
Minkälaisia analyysejä ja mittauksia vesi- ja ympäristönäytteistä tehdään ympäristön tilan selvittämiseksi?
Miten yleisesti käytetyt mittalaitteet kalibroidaan?
Mitkä tekijät vaikuttavat analyysitulokseen ja miten analyysituloksen laatu varmistetaan?
Miten analyysituloksia tulkitaan ja raportoidaan?

Opiskelumateriaali

Learn-alustalla esitettävä materiaali, laboratoriotyöohjeet, muu aiheeseen liittyvä kirjallisuus.

Laboratoriotyöskentelyyn tarvitaan oma suojatakki ja -lasit sekä muistiinpanovälineet. Suojatakin tulee olla pitkähihainen ja reisipituinen. Huomaathan, että silmälasit eivät ole suojalasit. Hankithan tarvittaessa suojalasit, jotka on suunniteltu silmälasien päällä pidettäväksi. Piilolinssien käyttö kemian laboratoriossa on kielletty turvallisuussyistä.

Yksilölliset oppimisväylät

Opintojakso koostuu vapaaehtoisista luennoista (2 op) ja pakollisesta laboratoriotyöskentelystä (3 op).

HUOM!
Laboraatiot ovat pakollisia, eikä poissaoloja niistä sallita. Opintojakson lukujärjestys on etukäteen näkyvissä, joten pidäthän huolen, ettet varaa henkilökohtaisia menoja laboraatioiden päälle!

Kaikki opintojakson opetus tapahtuu lukujärjestykseen merkittyinä ajankohtina. Osa luennoista on etäopetuksena Teamsin välityksellä ja näistä kerroista pyritään tarjoamaan opiskelijoille tallenne. Kampuksella tapahtuvasta opetuksesta ei tule tallenteita eikä erillisiä luentomuistiinpanoja jakoon sähköisessä muodossa. Opintojakson oppimateriaali, johon luennot perustuvat, on tarjolla opintojakson Learn-pohjalla. Learn-pohjalla on myös vapaaehtoisia lisätehtäviä, joita tekemällä voi tienata lisäpisteitä opintojakson tenttiin.

Yhdestä laboratoriotyöstä laaditaan työparin kanssa työselostus. Työparit arvotaan opettajan toimesta opintojakson alussa kysyttävien arvosanatavoitteiden perusteella. Työselostusta ei ole mahdollista tehdä itsenäisesti. Työselostus on osa opintojakson loppuarviointia.

Opintojakson lopussa on itsenäisesti suoritettava etätentti (Learn-tentti). Tentissä on kysymyksiä sekä teoriaosuudesta että laboraatioista.

Laboratoriotöistä ei ole mahdollista saada hyväksilukua aiemman osaamisen perusteella. Mahdollinen osaamisen näyttö toteutetaan aikataulun mukaisesti laboratoriotöihin osallistumalla.

TKI ja työelämäyhteistyö

Tällä opintojaksolla ei ole TKI-yhteistyötä.

Tentit ja muut määräajat

Laboratoriotyöselostus tulee palauttaa annetussa aikataulussa. Jokaisella työparilla on henkilökohtainen deadline raportin palauttamiseen. Deadline on noin 3 viikon kuluessa sen työn suorittamisesta, josta raportti kirjoitetaan. Työselostuksen korjaamiselle kommenttien perusteella annetaan noin 2 viikkoa aikaa laskien siitä päivästä eteenpäin, kun kommentit on työparille annettu. Määräajoista myöhästyminen laskee työselostuksen pisteitä yhden arvosanan verran (10 % pistemenetys).

Opintojakson lopussa olevan etätentin ja mahdollisten uusintatenttien ajankohdat ilmoitetaan opintojakson alussa ja ne on nähtävillä toteutuksen Learn-pohjalla. Tentin suoritusaika on joustava, mutta se tulee suorittaa etukäteen ilmoitetussa aikaikkunassa, joka on noin viikon mittainen.

Kansainvälinen yhteistyö

Tällä opintojaksolla ei ole kansainvälistä yhteistyötä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

MIkäli sinulla on työelämässä hankittua osaamista, voit osoittaa osaamisesi esim. näytöllä ja kirjallisilla suorituksilla.

Opiskelijan työmäärä

Yhteensä 135 h: sisältäen luennot, itsenäisen opiskelun, laboratoriotyöskentelyn (12 h) ja siihen liittyvän laboratoriotyöselostuksen sekä tentin. Huomaathan, että laboratoriotyöselostuksen laatimiseen tulee varata reilusti aikaa (min 15 tuntia, mielellään enemmän).

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu henkilökohtaisesti tehtäviin vapaaehtoisiin oppimistehtäviin ja tenttiin (43 % arvosanasta) sekä laboratoriopienryhmässä tehtyyn työselostukseen (57 % arvosanasta) yhdestä laboratoriotyöstä.

Laboratoriotyöselostusta on mahdollista korjata kerran annettujen kommenttien perusteella. Korjauksilla työselostuksen arvosanaa voi nostaa enintään yhden arvosanan verran (max 10 % pistekorotus).

Hylättyä tenttisuoritusta on mahdollista uusia kahdesti. Myös uusinnat toteutetaan etätenttinä Learnissä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa:
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
c. hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita
g. perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti

Esitietovaatimukset

Edellytetään kemian perusteorian sekä laboratorion työmenetelmien tuntemista (Insinöörin perusfysiikka ja kemia, Orgaaninen kemia ja kemikaaliturvallisuus)

Ilmoittautumisaika

08.04.2024 - 21.04.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 15.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Metsätalouden ja elintarvike- ja ympäristöteknologian koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Ympäristöteknologian koulutus
Opettaja
  • Riikka Kuosmanen
Vastuuopettaja

Riikka Kuosmanen

Ajoitusryhmät
  • Pienryhmä A (Koko: 16. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä B (Koko: 16. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • YTMI23KP
    Ympäristöteknologia, päivätoteutus
Pienryhmät
  • Pienryhmä A
  • Pienryhmä B

Tavoitteet

Opit soveltamaan aiemmin hankkimiasi kemian perustietoja ja laajennat tietämystäsi erityisesti ympäristön kannalta merkityksellisistä kemiallisista ilmiöistä.
Syvennät laboratoriotyöskentelyn ja kemiallisen analytiikan osaamistasi.
Tiedät yleisesti käytössä olevien mittareiden ja laboratoriolaitteiden toimintaperiaatteet ja kalibrointitavat.
Osaat tulkita analyysituloksia ja arvioida tuloksiin vaikuttavia tekijöitä.
Osaat laatia työstäsi jäsennellyn raportin.

Sisältö

Mikä on kemiallinen perusta aineiden käyttäytymiselle ympäristössä?
Mitkä ovat yleisesti käytettyjä näytteenkäsittely- ja analyysimenetelmiä ympäristöanalytiikassa?
Minkälaisia analyysejä ja mittauksia vesi- ja ympäristönäytteistä tehdään ympäristön tilan selvittämiseksi?
Miten yleisesti käytetyt mittalaitteet kalibroidaan?
Mitkä tekijät vaikuttavat analyysitulokseen ja miten analyysituloksen laatu varmistetaan?
Miten analyysituloksia tulkitaan ja raportoidaan?

Opiskelumateriaali

Learn-alustalla esitettävä materiaali, laboratoriotyöohjeet, muu aiheeseen liittyvä kirjallisuus

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso koostuu teoriasta (2 op) ja laboratoriotyöskentelystä (3 op). Läsnäolo laboraatioissa on pakollista.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
MIkäli sinulla on työelämässä hankittua osaamista, voit osoittaa osaamisesi esim. näytöllä ja kirjallisilla suorituksilla.

TKI ja työelämäyhteistyö

-

Tentit ja muut määräajat

Ilmoitetaan opintojakson alkaessa Learn-alustalla

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

MIkäli sinulla on työelämässä hankittua osaamista, voit osoittaa osaamisesi esim. näytöllä ja kirjallisilla suorituksilla.

Opiskelijan työmäärä

Yhteensä 135 h: sisältäen oppitunnit (18 h), laboratoriotyöskentelyn (20 h), laboratoriotyöselostuksen (20 h), tentin (2 h) ja opiskelijan itsenäisen työskentelyn

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu henkilökohtaisesti tehtäviin oppimistehtäviin ja tenttiin sekä laboratoriopienryhmässä tehtyyn työselostukseen laboratoriotöistä. Tarkemmat arviointiperusteet kurssin Learn-alustalla kurssin alkaessa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa:
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
c. hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita
g. perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti

Esitietovaatimukset

Edellytetään kemian perusteorian sekä laboratorion työmenetelmien tuntemista (Insinöörin perusfysiikka ja kemia, Orgaaninen kemia ja kemikaaliturvallisuus)

Ilmoittautumisaika

06.11.2023 - 17.11.2023

Ajoitus

08.01.2024 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Metsätalouden ja elintarvike- ja ympäristöteknologian koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 36

Koulutus
  • Ympäristöteknologian koulutus
Opettaja
  • Liisi Rajala
Vastuuopettaja

Liisi Rajala

Ajoitusryhmät
  • Ryhmä A (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)
  • Ryhmä B (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • YTMI22SM
    Ympäristöteknologia, monimuoto
Pienryhmät
  • Ryhmä A
  • Ryhmä B

Tavoitteet

Opit soveltamaan aiemmin hankkimiasi kemian perustietoja ja laajennat tietämystäsi erityisesti ympäristön kannalta merkityksellisistä kemiallisista ilmiöistä.
Syvennät laboratoriotyöskentelyn ja kemiallisen analytiikan osaamistasi.
Tiedät yleisesti käytössä olevien mittareiden ja laboratoriolaitteiden toimintaperiaatteet ja kalibrointitavat.
Osaat tulkita analyysituloksia ja arvioida tuloksiin vaikuttavia tekijöitä.
Osaat laatia työstäsi jäsennellyn raportin.

Sisältö

Mikä on kemiallinen perusta aineiden käyttäytymiselle ympäristössä?
Mitkä ovat yleisesti käytettyjä näytteenkäsittely- ja analyysimenetelmiä ympäristöanalytiikassa?
Minkälaisia analyysejä ja mittauksia vesi- ja ympäristönäytteistä tehdään ympäristön tilan selvittämiseksi?
Miten yleisesti käytetyt mittalaitteet kalibroidaan?
Mitkä tekijät vaikuttavat analyysitulokseen ja miten analyysituloksen laatu varmistetaan?
Miten analyysituloksia tulkitaan ja raportoidaan?

Opiskelumateriaali

Learn-alustalla esitettävä materiaali, laboratoriotyöohjeet, muu aiheeseen liittyvä kirjallisuus.

Laboratoriotyöskentelyyn oma suojatakki ja -lasit sekä muistiinpanovälineet.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso koostuu luennoista (2 op) ja laboratoriotyöskentelystä (3 op)

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
MIkäli sinulla on työelämässä hankittua osaamista, voit osoittaa osaamisesi esim. näytöllä ja kirjallisilla suorituksilla.

TKI ja työelämäyhteistyö

ei yhteistyötä

Tentit ja muut määräajat

Ilmoitetaan opintojakson alkaessa

Kansainvälinen yhteistyö

Ei yhteistyötä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

MIkäli sinulla on työelämässä hankittua osaamista, voit osoittaa osaamisesi esim. näytöllä ja kirjallisilla suorituksilla.

Opiskelijan työmäärä

Yhteensä 135 h: sisältäen luennot (12 h) ja itsenäisen opiskelun sekä laboratoriotyöskentelyn (12 h) ja siihen liittyvän laboratoriotyöselostuksen

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu henkilökohtaisesti tehtäviin oppimistehtäviin ja tenttiin sekä laboratoriopienryhmässä tehtyyn työselostukseen laboratoriotöistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa:
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
c. hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita
g. perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti

Esitietovaatimukset

Edellytetään kemian perusteorian sekä laboratorion työmenetelmien tuntemista (Insinöörin perusfysiikka ja kemia, Orgaaninen kemia ja kemikaaliturvallisuus)

Ilmoittautumisaika

06.04.2023 - 21.04.2023

Ajoitus

28.08.2023 - 15.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Metsätalouden ja elintarvike- ja ympäristöteknologian koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Ympäristöteknologian koulutus
Opettaja
  • Miia Vilve
Vastuuopettaja

Miia Vilve

Ajoitusryhmät
  • Ryhmä A (Koko: 25. Avoin AMK: 0.)
  • Ryhmä B (Koko: 25. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • YTMI22KP
    Ympäristöteknologia, päivätoteutus
Pienryhmät
  • Ryhmä A
  • Ryhmä B

Tavoitteet

Opit soveltamaan aiemmin hankkimiasi kemian perustietoja ja laajennat tietämystäsi erityisesti ympäristön kannalta merkityksellisistä kemiallisista ilmiöistä.
Syvennät laboratoriotyöskentelyn ja kemiallisen analytiikan osaamistasi.
Tiedät yleisesti käytössä olevien mittareiden ja laboratoriolaitteiden toimintaperiaatteet ja kalibrointitavat.
Osaat tulkita analyysituloksia ja arvioida tuloksiin vaikuttavia tekijöitä.
Osaat laatia työstäsi jäsennellyn raportin.

Sisältö

Mikä on kemiallinen perusta aineiden käyttäytymiselle ympäristössä?
Mitkä ovat yleisesti käytettyjä näytteenkäsittely- ja analyysimenetelmiä ympäristöanalytiikassa?
Minkälaisia analyysejä ja mittauksia vesi- ja ympäristönäytteistä tehdään ympäristön tilan selvittämiseksi?
Miten yleisesti käytetyt mittalaitteet kalibroidaan?
Mitkä tekijät vaikuttavat analyysitulokseen ja miten analyysituloksen laatu varmistetaan?
Miten analyysituloksia tulkitaan ja raportoidaan?

Opiskelumateriaali

Learn-alustalla esitettävä materiaali, laboratoriotyöohjeet, muu aiheeseen liittyvä kirjallisuus

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso koostuu teoriasta (2 op) ja laboratoriotyöskentelystä (3 op). Läsnäolo laboraatioissa on pakollista.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
MIkäli sinulla on työelämässä hankittua osaamista, voit osoittaa osaamisesi esim. näytöllä ja kirjallisilla suorituksilla.

TKI ja työelämäyhteistyö

-

Tentit ja muut määräajat

Ilmoitetaan opintojakson alkaessa Learn-alustalla

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

MIkäli sinulla on työelämässä hankittua osaamista, voit osoittaa osaamisesi esim. näytöllä ja kirjallisilla suorituksilla.

Opiskelijan työmäärä

Yhteensä 135 h: sisältäen oppitunnit (18 h), laboratoriotyöskentelyn (20 h), laboratoriotyöselostuksen (20 h), tentin (2 h) ja opiskelijan itsenäisen työskentelyn

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu henkilökohtaisesti tehtäviin oppimistehtäviin ja tenttiin sekä laboratoriopienryhmässä tehtyyn työselostukseen laboratoriotöistä. Tarkemmat arviointiperusteet kurssin Learn-alustalla kurssin alkaessa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa:
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
c. hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita
g. perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti

Esitietovaatimukset

Edellytetään kemian perusteorian sekä laboratorion työmenetelmien tuntemista (Insinöörin perusfysiikka ja kemia, Orgaaninen kemia ja kemikaaliturvallisuus)

Ilmoittautumisaika

07.11.2022 - 18.11.2022

Ajoitus

12.01.2023 - 13.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Metsätalouden ja elintarvike- ja ympäristöteknologian koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 36

Koulutus
  • Ympäristöteknologian koulutus
Opettaja
  • Liisi Rajala
Vastuuopettaja

Liisi Rajala

Ajoitusryhmät
  • Ryhmä A (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)
  • Ryhmä B (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • YTMI21SM
    Ympäristöteknologia, monimuoto
Pienryhmät
  • Ryhmä A
  • Ryhmä B

Tavoitteet

Opit soveltamaan aiemmin hankkimiasi kemian perustietoja ja laajennat tietämystäsi erityisesti ympäristön kannalta merkityksellisistä kemiallisista ilmiöistä.
Syvennät laboratoriotyöskentelyn ja kemiallisen analytiikan osaamistasi.
Tiedät yleisesti käytössä olevien mittareiden ja laboratoriolaitteiden toimintaperiaatteet ja kalibrointitavat.
Osaat tulkita analyysituloksia ja arvioida tuloksiin vaikuttavia tekijöitä.
Osaat laatia työstäsi jäsennellyn raportin.

Sisältö

Mikä on kemiallinen perusta aineiden käyttäytymiselle ympäristössä?
Mitkä ovat yleisesti käytettyjä näytteenkäsittely- ja analyysimenetelmiä ympäristöanalytiikassa?
Minkälaisia analyysejä ja mittauksia vesi- ja ympäristönäytteistä tehdään ympäristön tilan selvittämiseksi?
Miten yleisesti käytetyt mittalaitteet kalibroidaan?
Mitkä tekijät vaikuttavat analyysitulokseen ja miten analyysituloksen laatu varmistetaan?
Miten analyysituloksia tulkitaan ja raportoidaan?

Opiskelumateriaali

Learn-alustalla esitettävä materiaali, laboratoriotyöohjeet, muu aiheeseen liittyvä kirjallisuus.

Laboratoriotyöskentelyyn oma suojatakki ja -lasit sekä muistiinpanovälineet.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso koostuu luennoista (2 op) ja laboratoriotyöskentelystä (3 op)

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
MIkäli sinulla on työelämässä hankittua osaamista, voit osoittaa osaamisesi esim. näytöllä ja kirjallisilla suorituksilla.

TKI ja työelämäyhteistyö

ei yhteistyötä

Tentit ja muut määräajat

Ilmoitetaan opintojakson alkaessa

Kansainvälinen yhteistyö

Ei yhteistyötä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

MIkäli sinulla on työelämässä hankittua osaamista, voit osoittaa osaamisesi esim. näytöllä ja kirjallisilla suorituksilla.

Opiskelijan työmäärä

Yhteensä 135 h: sisältäen luennot (12 h) ja itsenäisen opiskelun sekä laboratoriotyöskentelyn (12 h) ja siihen liittyvän laboratoriotyöselostuksen

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu henkilökohtaisesti tehtäviin oppimistehtäviin ja tenttiin sekä laboratoriopienryhmässä tehtyyn työselostukseen laboratoriotöistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa:
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
c. hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita
g. perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti

Esitietovaatimukset

Edellytetään kemian perusteorian sekä laboratorion työmenetelmien tuntemista (Insinöörin perusfysiikka ja kemia, Orgaaninen kemia ja kemikaaliturvallisuus)

Ilmoittautumisaika

06.04.2022 - 22.04.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 18.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Metsätalouden ja elintarvike- ja ympäristöteknologian koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Ympäristöteknologian koulutus
Opettaja
  • Liisi Rajala
Vastuuopettaja

Liisi Rajala

Ajoitusryhmät
  • Pienryhmä A (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä B (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • YTMI21KP
    Ympäristöteknologia, päivätoteutus
Pienryhmät
  • Pienryhmä A
  • Pienryhmä B

Tavoitteet

Opit soveltamaan aiemmin hankkimiasi kemian perustietoja ja laajennat tietämystäsi erityisesti ympäristön kannalta merkityksellisistä kemiallisista ilmiöistä.
Syvennät laboratoriotyöskentelyn ja kemiallisen analytiikan osaamistasi.
Tiedät yleisesti käytössä olevien mittareiden ja laboratoriolaitteiden toimintaperiaatteet ja kalibrointitavat.
Osaat tulkita analyysituloksia ja arvioida tuloksiin vaikuttavia tekijöitä.
Osaat laatia työstäsi jäsennellyn raportin.

Sisältö

Mikä on kemiallinen perusta aineiden käyttäytymiselle ympäristössä?
Mitkä ovat yleisesti käytettyjä näytteenkäsittely- ja analyysimenetelmiä ympäristöanalytiikassa?
Minkälaisia analyysejä ja mittauksia vesi- ja ympäristönäytteistä tehdään ympäristön tilan selvittämiseksi?
Miten yleisesti käytetyt mittalaitteet kalibroidaan?
Mitkä tekijät vaikuttavat analyysitulokseen ja miten analyysituloksen laatu varmistetaan?
Miten analyysituloksia tulkitaan ja raportoidaan?

Opiskelumateriaali

Learn-alustalla esitettävä materiaali, laboratoriotyöohjeet, muu aiheeseen liittyvä kirjallisuus

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso koostuu teoriasta (2 op) ja laboratoriotyöskentelystä (3 op). Läsnäolo laboraatioissa on pakollista.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
MIkäli sinulla on työelämässä hankittua osaamista, voit osoittaa osaamisesi esim. näytöllä ja kirjallisilla suorituksilla.

TKI ja työelämäyhteistyö

-

Tentit ja muut määräajat

Ilmoitetaan opintojakson alkaessa Learn-alustalla

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

MIkäli sinulla on työelämässä hankittua osaamista, voit osoittaa osaamisesi esim. näytöllä ja kirjallisilla suorituksilla.

Opiskelijan työmäärä

Yhteensä 135 h: sisältäen oppitunnit (18 h), laboratoriotyöskentelyn (20 h), laboratoriotyöselostuksen (20 h), tentin (2 h) ja opiskelijan itsenäisen työskentelyn

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu henkilökohtaisesti tehtäviin oppimistehtäviin ja tenttiin sekä laboratoriopienryhmässä tehtyyn työselostukseen laboratoriotöistä. Tarkemmat arviointiperusteet kurssin Learn-alustalla kurssin alkaessa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa:
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
c. hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita
g. perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti

Esitietovaatimukset

Edellytetään kemian perusteorian sekä laboratorion työmenetelmien tuntemista (Insinöörin perusfysiikka ja kemia, Orgaaninen kemia ja kemikaaliturvallisuus)

Ilmoittautumisaika

08.11.2021 - 21.11.2021

Ajoitus

04.01.2022 - 31.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Metsätalouden ja elintarvike- ja ympäristöteknologian koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Ympäristöteknologian koulutus
Opettaja
  • Liisi Rajala
Vastuuopettaja

Liisi Rajala

Ajoitusryhmät
  • Ryhmä A (Koko: 14. Avoin AMK: 0.)
  • Ryhmä B (Koko: 14. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • YTMI20SM
    Ympäristöteknologia, monimuoto
Pienryhmät
  • Ryhmä A
  • Ryhmä B

Tavoitteet

Opit soveltamaan aiemmin hankkimiasi kemian perustietoja ja laajennat tietämystäsi erityisesti ympäristön kannalta merkityksellisistä kemiallisista ilmiöistä.
Syvennät laboratoriotyöskentelyn ja kemiallisen analytiikan osaamistasi.
Tiedät yleisesti käytössä olevien mittareiden ja laboratoriolaitteiden toimintaperiaatteet ja kalibrointitavat.
Osaat tulkita analyysituloksia ja arvioida tuloksiin vaikuttavia tekijöitä.
Osaat laatia työstäsi jäsennellyn raportin.

Sisältö

Mikä on kemiallinen perusta aineiden käyttäytymiselle ympäristössä?
Mitkä ovat yleisesti käytettyjä näytteenkäsittely- ja analyysimenetelmiä ympäristöanalytiikassa?
Minkälaisia analyysejä ja mittauksia vesi- ja ympäristönäytteistä tehdään ympäristön tilan selvittämiseksi?
Miten yleisesti käytetyt mittalaitteet kalibroidaan?
Mitkä tekijät vaikuttavat analyysitulokseen ja miten analyysituloksen laatu varmistetaan?
Miten analyysituloksia tulkitaan ja raportoidaan?

Opiskelumateriaali

Learn-alustalla esitettävä materiaali, laboratoriotyöohjeet, muu aiheeseen liittyvä kirjallisuus

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso koostuu luennoista (2 op) ja laboratoriotyöskentelystä (3 op)

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
MIkäli sinulla on työelämässä hankittua osaamista, voit osoittaa osaamisesi esim. näytöllä ja kirjallisilla suorituksilla.

TKI ja työelämäyhteistyö

ei yhteistyötä

Tentit ja muut määräajat

Ilmoitetaan opintojakson alkaessa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

MIkäli sinulla on työelämässä hankittua osaamista, voit osoittaa osaamisesi esim. näytöllä ja kirjallisilla suorituksilla.

Opiskelijan työmäärä

Yhteensä 135 h: sisältäen luennot, laboratoriotyöskentelyn ja opiskelijan itsenäisen työskentelyn

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu henkilökohtaisesti tehtäviin oppimistehtäviin ja tenttiin sekä laboratoriopienryhmässä tehtyyn työselostukseen laboratoriotöistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa:
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
c. hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita
g. perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti

Esitietovaatimukset

Edellytetään kemian perusteorian sekä laboratorion työmenetelmien tuntemista (Insinöörin perusfysiikka ja kemia, Orgaaninen kemia ja kemikaaliturvallisuus)