SisäilmaprojektiLaajuus (5 op)
Tunnus: YT00AF65
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Ymmärrät sisäympäristön laadun tutkimusprosessin eri vaiheiden merkityksen ja osaat hahmottaa kokonaisuuden.
Osaat suunnitella ja toteuttaa sisäympäristön laatuun liittyvän tutkimusprojektin omassa kohteessasi.
Osaat valita kohteeseen tarkoituksenmukaiset tutkimusmenetelmät.
Osaat raportoida kohteessasi tehtyjen tutkimusten tutkimustulokset.
Sisältö
Miten suunnitellaan sisäympäristön laatua selvittävä tutkimus?
Mitä tekijöitä tulee huomioida tutkimusmenetelmien valinnassa?
Miten tutkimus toteutetaan kohteessa?
Kuinka huomioidaan tutkimuksen tilaaja ja tilojen käyttäjät tutkimuksen aikana?
Miten tutkimuksen tulokset tulkitaan ja raportoidaan?
Edeltävä osaaminen
Edellytetään perustiedot sisäilman laatuun liittyvistä tutkimuksista.
Oppimateriaalit
Sisäilman epäpuhtaudet ja terveysvaikutukset, Ilmanvaihto ja ilmastointitekniikka. Rakennusfysiikka ja fysikaaliset olosuhteet, Rakennetekniikka
Ilmoittautumisaika
08.04.2024 - 21.04.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 15.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Metsätalouden ja elintarvike- ja ympäristöteknologian koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Ympäristöteknologian koulutus
Opettaja
- Hanna Jylkkä
Vastuuopettaja
Hanna Jylkkä
Ryhmät
-
YTMI22KPYmpäristöteknologia, päivätoteutus
Tavoitteet
Ymmärrät sisäympäristön laadun tutkimusprosessin eri vaiheiden merkityksen ja osaat hahmottaa kokonaisuuden.
Osaat suunnitella ja toteuttaa sisäympäristön laatuun liittyvän tutkimusprojektin omassa kohteessasi.
Osaat valita kohteeseen tarkoituksenmukaiset tutkimusmenetelmät.
Osaat raportoida kohteessasi tehtyjen tutkimusten tutkimustulokset.
Sisältö
Miten suunnitellaan sisäympäristön laatua selvittävä tutkimus?
Mitä tekijöitä tulee huomioida tutkimusmenetelmien valinnassa?
Miten tutkimus toteutetaan kohteessa?
Kuinka huomioidaan tutkimuksen tilaaja ja tilojen käyttäjät tutkimuksen aikana?
Miten tutkimuksen tulokset tulkitaan ja raportoidaan?
Opiskelumateriaali
Pitkäranta, Miia (toim.). Rakennusten kosteus- ja sisäilmastotekninen kuntotutkimus (YO2016). Ympäristöministeriö. 2016. Lisäksi kunkin projektissaan tarvitsema materiaali.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Työjärjestykseen merkityt lähiopetustunnit. Opintojaksolla toteutetaan sisäilmastotutkimus jossain kohteessa (ks. tarkemmin kohteen valinnasta Lisätietoja -kohdasta) tai muu sisäilmastoon liittyvä projekti. Pääosa työskentelystä on itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien avulla opiskelua ja ryhmissä tapahtuvaa oman projektin kanssa työskentelyä, jota jaksottavat seminaarit ja ohjaustapaamiset. HUOM! Kannattaa huomioida, että lukujärjestykseen merkittyjen tuntien lisäksi on myös pienryhmäkohtaisia ohjaustapaamisia ja muita projektityöskentelyyn liittyviä tapaamisia.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä ja työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakson voi suorittaa esimerkiksi sisäilmastotutkimusyrityksessä erikseen opettajan kanssa sovitulla tavalla.
TKI ja työelämäyhteistyö
Mahdollisuuksien mukaan toimeksiantoprojekteja. Lähtökohtaisesti kohteina ovat opiskelijoiden itse hankkimat kohteet.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Oppimistehtävät opintojaksolla.
Kansainvälinen yhteistyö
Ei kansainvälistä yhteistyötä
Opiskelijan työmäärä
135 h.
Toteutuksen osien kuvaus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Mikäli opiskelija haluaa ehdottomasti tehdä sisäilmastotutkimuksen jossain kohteessa, tulee opiskelijan itse "hankkia" kohde. Edellytykset tutkimuskohteen valintaan ovat: lupa kiinteistön tutkimiseen kiinteistönomistajalta ja käyttäjiltä. Opintojaksolla voi olla myös toimeksiantoprojekteja ulkopuolisilta tahoilta.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi oppimistehtävien perusteella.
Esitietovaatimukset
Edellytetään perustiedot sisäilman laatuun liittyvistä tutkimuksista.
Ilmoittautumisaika
08.04.2024 - 21.04.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 15.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Metsätalouden ja elintarvike- ja ympäristöteknologian koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Ympäristöteknologian koulutus
Opettaja
- Hanna Jylkkä
Vastuuopettaja
Hanna Jylkkä
Ryhmät
-
YTMI22SMYmpäristöteknologia, monimuoto
Tavoitteet
Ymmärrät sisäympäristön laadun tutkimusprosessin eri vaiheiden merkityksen ja osaat hahmottaa kokonaisuuden.
Osaat suunnitella ja toteuttaa sisäympäristön laatuun liittyvän tutkimusprojektin omassa kohteessasi.
Osaat valita kohteeseen tarkoituksenmukaiset tutkimusmenetelmät.
Osaat raportoida kohteessasi tehtyjen tutkimusten tutkimustulokset.
Sisältö
Miten suunnitellaan sisäympäristön laatua selvittävä tutkimus?
Mitä tekijöitä tulee huomioida tutkimusmenetelmien valinnassa?
Miten tutkimus toteutetaan kohteessa?
Kuinka huomioidaan tutkimuksen tilaaja ja tilojen käyttäjät tutkimuksen aikana?
Miten tutkimuksen tulokset tulkitaan ja raportoidaan?
Opiskelumateriaali
Pitkäranta, Miia (toim.). Rakennusten kosteus- ja sisäilmastotekninen kuntotutkimus (YO2016). Ympäristöministeriö. 2016. Lisäksi kunkin projektissaan tarvitsema materiaali.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Työjärjestykseen merkityt lähiopetustunnit. Opintojaksolla toteutetaan sisäilmastotutkimus jossain kohteessa (ks. tarkemmin kohteen valinnasta lisätietoja -kohdasta) tai muu sisäilmastoon liittyvä projekti. Pääosa työskentelystä on itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien avulla opiskelua ja ryhmissä tapahtuvaa oman projektin kanssa työskentelyä, jota jaksottavat seminaarit ja ohjaustapaamiset. HUOM! Kannattaa huomioida, että lukujärjestykseen merkittyjen tuntien lisäksi on myös pienryhmäkohtaisia ohjaustapaamisia ja muita projektityöskentelyyn liittyviä tapaamisia.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä ja työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakson voi suorittaa esimerkiksi sisäilmastotutkimusyrityksessä erikseen opettajan kanssa sovitulla tavalla.
TKI ja työelämäyhteistyö
Mahdollisuuksien mukaan toimeksiantoprojekteja. Lähtökohtaisesti kohteina ovat opiskelijoiden itse hankkimat kohteet.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Oppimistehtävät opintojakson aikana
Kansainvälinen yhteistyö
Ei kansanvälistä yhteistyötä
Opiskelijan työmäärä
135 h.
Toteutuksen osien kuvaus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Mikäli opiskelija haluaa ehdottomasti tehdä sisäilmastotutkimuksen jossain kohteessa, tulee opiskelijan itse "hankkia" kohde. Edellytykset tutkimuskohteen valintaan ovat: lupa kiinteistön tutkimiseen kiinteistönomistajalta ja käyttäjiltä. Opintojaksolla voi olla myös toimeksiantoprojekteja ulkopuolisilta tahoilta.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi oppimistehtävien perusteella.
Esitietovaatimukset
Edellytetään perustiedot sisäilman laatuun liittyvistä tutkimuksista.
Ilmoittautumisaika
06.04.2023 - 21.04.2023
Ajoitus
31.08.2023 - 16.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Metsätalouden ja elintarvike- ja ympäristöteknologian koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Ympäristöteknologian koulutus
Opettaja
- Tuija Ranta-Korhonen
- Hanna Jylkkä
Vastuuopettaja
Tuija Ranta-Korhonen
Ryhmät
-
YTMI21SMYmpäristöteknologia, monimuoto
Tavoitteet
Ymmärrät sisäympäristön laadun tutkimusprosessin eri vaiheiden merkityksen ja osaat hahmottaa kokonaisuuden.
Osaat suunnitella ja toteuttaa sisäympäristön laatuun liittyvän tutkimusprojektin omassa kohteessasi.
Osaat valita kohteeseen tarkoituksenmukaiset tutkimusmenetelmät.
Osaat raportoida kohteessasi tehtyjen tutkimusten tutkimustulokset.
Sisältö
Miten suunnitellaan sisäympäristön laatua selvittävä tutkimus?
Mitä tekijöitä tulee huomioida tutkimusmenetelmien valinnassa?
Miten tutkimus toteutetaan kohteessa?
Kuinka huomioidaan tutkimuksen tilaaja ja tilojen käyttäjät tutkimuksen aikana?
Miten tutkimuksen tulokset tulkitaan ja raportoidaan?
Opiskelumateriaali
Pitkäranta, Miia (toim.). Rakennusten kosteus- ja sisäilmastotekninen kuntotutkimus (YO2016). Ympäristöministeriö. 2016. Lisäksi kunkin projektissaan tarvitsema materiaali.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Työjärjestykseen merkityt lähiopetustunnit. Opintojaksolla toteutetaan sisäilmastotutkimus jossain kohteessa (ks. tarkemmin kohteen valinnasta lisätietoja -kohdasta) tai muu sisäilmastoon liittyvä projekti. Pääosa työskentelystä on itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien avulla opiskelua ja ryhmissä tapahtuvaa oman projektin kanssa työskentelyä, jota jaksottavat seminaarit ja ohjaustapaamiset. HUOM! Kannattaa huomioida, että lukujärjestykseen merkittyjen tuntien lisäksi on myös pienryhmäkohtaisia ohjaustapaamisia ja muita projektityöskentelyyn liittyviä tapaamisia.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä ja työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakson voi suorittaa esimerkiksi sisäilmastotutkimusyrityksessä erikseen opettajan kanssa sovitulla tavalla.
TKI ja työelämäyhteistyö
Mahdollisuuksien mukaan toimeksiantoprojekteja. Lähtökohtaisesti kohteina ovat opiskelijoiden itse hankkimat kohteet.
Opiskelijan työmäärä
135 h.
Lisätietoja opiskelijoille
Mikäli opiskelija haluaa ehdottomasti tehdä sisäilmastotutkimuksen jossain kohteessa, tulee opiskelijan itse "hankkia" kohde. Edellytykset tutkimuskohteen valintaan ovat: lupa kiinteistön tutkimiseen kiinteistönomistajalta ja käyttäjiltä. Opintojaksolla voi olla myös toimeksiantoprojekteja ulkopuolisilta tahoilta.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi oppimistehtävien perusteella.
Esitietovaatimukset
Edellytetään perustiedot sisäilman laatuun liittyvistä tutkimuksista.
Ilmoittautumisaika
06.04.2023 - 21.04.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 15.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Metsätalouden ja elintarvike- ja ympäristöteknologian koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Ympäristöteknologian koulutus
Opettaja
- Hanna Jylkkä
Vastuuopettaja
Hanna Jylkkä
Ryhmät
-
YTMI21KPYmpäristöteknologia, päivätoteutus
Tavoitteet
Ymmärrät sisäympäristön laadun tutkimusprosessin eri vaiheiden merkityksen ja osaat hahmottaa kokonaisuuden.
Osaat suunnitella ja toteuttaa sisäympäristön laatuun liittyvän tutkimusprojektin omassa kohteessasi.
Osaat valita kohteeseen tarkoituksenmukaiset tutkimusmenetelmät.
Osaat raportoida kohteessasi tehtyjen tutkimusten tutkimustulokset.
Sisältö
Miten suunnitellaan sisäympäristön laatua selvittävä tutkimus?
Mitä tekijöitä tulee huomioida tutkimusmenetelmien valinnassa?
Miten tutkimus toteutetaan kohteessa?
Kuinka huomioidaan tutkimuksen tilaaja ja tilojen käyttäjät tutkimuksen aikana?
Miten tutkimuksen tulokset tulkitaan ja raportoidaan?
Opiskelumateriaali
Pitkäranta, Miia (toim.). Rakennusten kosteus- ja sisäilmastotekninen kuntotutkimus (YO2016). Ympäristöministeriö. 2016. Lisäksi kunkin projektissaan tarvitsema materiaali.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Työjärjestykseen merkityt lähiopetustunnit. Opintojaksolla toteutetaan sisäilmastotutkimus jossain kohteessa (ks. tarkemmin kohteen valinnasta lisätietoja -kohdasta) tai muu sisäilmastoon liittyvä projekti. Pääosa työskentelystä on itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien avulla opiskelua ja ryhmissä tapahtuvaa oman projektin kanssa työskentelyä, jota jaksottavat seminaarit ja ohjaustapaamiset. HUOM! Kannattaa huomioida, että lukujärjestykseen merkittyjen tuntien lisäksi on myös pienryhmäkohtaisia ohjaustapaamisia ja muita projektityöskentelyyn liittyviä tapaamisia.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä ja työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakson voi suorittaa esimerkiksi sisäilmastotutkimusyrityksessä erikseen opettajan kanssa sovitulla tavalla.
TKI ja työelämäyhteistyö
Mahdollisuuksien mukaan toimeksiantoprojekteja. Lähtökohtaisesti kohteina ovat opiskelijoiden itse hankkimat kohteet.
Opiskelijan työmäärä
135 h.
Lisätietoja opiskelijoille
Mikäli opiskelija haluaa ehdottomasti tehdä sisäilmastotutkimuksen jossain kohteessa, tulee opiskelijan itse "hankkia" kohde. Edellytykset tutkimuskohteen valintaan ovat: lupa kiinteistön tutkimiseen kiinteistönomistajalta ja käyttäjiltä. Opintojaksolla voi olla myös toimeksiantoprojekteja ulkopuolisilta tahoilta.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi oppimistehtävien perusteella.
Esitietovaatimukset
Edellytetään perustiedot sisäilman laatuun liittyvistä tutkimuksista.
Ilmoittautumisaika
06.04.2022 - 22.04.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 18.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Metsätalouden ja elintarvike- ja ympäristöteknologian koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Ympäristöteknologian koulutus
Opettaja
- Hanna Jylkkä
Vastuuopettaja
Hanna Jylkkä
Ryhmät
-
YTMI20KPYmpäristöteknologia, päivätoteutus
Tavoitteet
Ymmärrät sisäympäristön laadun tutkimusprosessin eri vaiheiden merkityksen ja osaat hahmottaa kokonaisuuden.
Osaat suunnitella ja toteuttaa sisäympäristön laatuun liittyvän tutkimusprojektin omassa kohteessasi.
Osaat valita kohteeseen tarkoituksenmukaiset tutkimusmenetelmät.
Osaat raportoida kohteessasi tehtyjen tutkimusten tutkimustulokset.
Sisältö
Miten suunnitellaan sisäympäristön laatua selvittävä tutkimus?
Mitä tekijöitä tulee huomioida tutkimusmenetelmien valinnassa?
Miten tutkimus toteutetaan kohteessa?
Kuinka huomioidaan tutkimuksen tilaaja ja tilojen käyttäjät tutkimuksen aikana?
Miten tutkimuksen tulokset tulkitaan ja raportoidaan?
Opiskelumateriaali
Pitkäranta, Miia (toim.). Rakennusten kosteus- ja sisäilmastotekninen kuntotutkimus (YO2016). Ympäristöministeriö. 2016. Lisäksi kunkin projektissaan tarvitsema materiaali.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Työjärjestykseen merkityt lähiopetustunnit. Opintojaksolla toteutetaan sisäilmastotutkimus jossain kohteessa tai muu sisäilmastoon liittyvä projekti. Pääosa työskentelystä on ryhmissä tai itsenäisesti tapahtuvaa oman projektin kanssa työskentelyä, jota jaksottavat seminaarit ja ohjaustapaamiset. HUOM! Kannattaa huomioida, että lukujärjestykseen merkittyjen tuntien lisäksi voi olla myös pienryhmäkohtaisia ohjaustapaamisia ja muuta projektityöskentelyyn liittyviä tapaamisia.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä ja työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakson voi suorittaa esimerkiksi sisäilmastotutkimusyrityksessä erikseen opettajan kanssa sovitulla tavalla.
TKI ja työelämäyhteistyö
Mahdollisuuksien mukaan toimeksiantoprojekteja. Myös opiskelijoiden omien kohteiden tutkiminen on mahdollista (ks. tarkemmin kohdata lisätiedot).
Opiskelijan työmäärä
135 h.
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelijalla on mahdollisuus tehdä sisäilmastotutkimus omaan kohteeseen. Edellytykset tutkimuskohteen valintaan ovat: lupa kiinteistön tutkimiseen kiinteistönomistajalta ja käyttäjiltä. Opintojaksolla voi olla myös toimeksiantoprojekteja ulkopuolisislta tahoilta.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi oppimistehtävien perusteella.
Esitietovaatimukset
Edellytetään perustiedot sisäilman laatuun liittyvistä tutkimuksista.
Ilmoittautumisaika
06.04.2022 - 22.04.2022
Ajoitus
25.08.2022 - 18.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Metsätalouden ja elintarvike- ja ympäristöteknologian koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Ympäristöteknologian koulutus
Opettaja
- Hanna Jylkkä
Vastuuopettaja
Hanna Jylkkä
Ryhmät
-
YTMI20SMYmpäristöteknologia, monimuoto
Tavoitteet
Ymmärrät sisäympäristön laadun tutkimusprosessin eri vaiheiden merkityksen ja osaat hahmottaa kokonaisuuden.
Osaat suunnitella ja toteuttaa sisäympäristön laatuun liittyvän tutkimusprojektin omassa kohteessasi.
Osaat valita kohteeseen tarkoituksenmukaiset tutkimusmenetelmät.
Osaat raportoida kohteessasi tehtyjen tutkimusten tutkimustulokset.
Sisältö
Miten suunnitellaan sisäympäristön laatua selvittävä tutkimus?
Mitä tekijöitä tulee huomioida tutkimusmenetelmien valinnassa?
Miten tutkimus toteutetaan kohteessa?
Kuinka huomioidaan tutkimuksen tilaaja ja tilojen käyttäjät tutkimuksen aikana?
Miten tutkimuksen tulokset tulkitaan ja raportoidaan?
Opiskelumateriaali
Pitkäranta, Miia (toim.). Rakennusten kosteus- ja sisäilmastotekninen kuntotutkimus (YO2016). Ympäristöministeriö. 2016. Lisäksi kunkin projektissaan tarvitsema materiaali.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Työjärjestykseen merkityt lähiopetustunnit. Opintojaksolla toteutetaan sisäilmastotutkimus jossain kohteessa tai muu sisäilmastoon liittyvä projekti. Pääosa työskentelystä on ryhmissä tai itsenäisesti tapahtuvaa oman projektin kanssa työskentelyä, jota jaksottavat seminaarit ja ohjaustapaamiset. HUOM! Kannattaa huomioida, että lukujärjestykseen merkittyjen tuntien lisäksi voi olla myös pienryhmäkohtaisia ohjaustapaamisia ja muuta projektityöskentelyyn liittyviä tapaamisia pienryhmän kanssa erikseen sovittuina aikoina.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä ja työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakson voi suorittaa esimerkiksi sisäilmastotutkimusyrityksessä erikseen opettajan kanssa sovitulla tavalla.
TKI ja työelämäyhteistyö
Mahdollisuuksien mukaan toimeksiantoprojekteja. Myös opiskelijoiden omien kohteiden tutkiminen on mahdollista (ks. tarkemmin kohdata lisätiedot).
Opiskelijan työmäärä
135 h.
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelijalla on mahdollisuus tehdä sisäilmastotutkimus omaan kohteeseen. Edellytykset tutkimuskohteen valintaan ovat: lupa kiinteistön tutkimiseen kiinteistönomistajalta ja käyttäjiltä. Opintojaksolla voi olla myös toimeksiantoprojekteja ulkopuolisislta tahoilta, niihin osallistuminen edellyttää pääsääntöisesti mahdollisuutta olla paikan päällä Mikkelissä arkisin klo 8-16 välillä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi oppimistehtävien perusteella.
Esitietovaatimukset
Edellytetään perustiedot sisäilman laatuun liittyvistä tutkimuksista.