Ympäristöterveyden perusteetLaajuus (5 op)
Tunnus: YT00AF59
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Osaat yleisimpiä ihmiseen terveyteen vaikuttavia haitta-aineita.
Osaat arvioida erilaisia terveyteen vaikuttavia ympäristötekijöitä.
Osaat keskeiset altistumisreitit ja niiden erilaiset mekanismit.
Osaat keinoja, joilla voidaan vaikuttaa ihmisen altistumisen määrään erilaisista ympäristötekijöistä.
Osaat kuvata millaista viranomaistoimintaa alaan liittyy.
Sisältö
Millaisia fysikaalisia, kemiallisia ja biologisia ympäristötekijöitä on ja kuinka ne vaikuttavat ihmisen terveyteen?
Millaisten erilaisten altistumisreittien (vesi, ilma, ravinto) kautta ympäristötekijät vaikuttavat ihmiseen?
Kuinka ja ketkä valvovat ihmisten terveyteen vaikuttavien tekijöiden esiintymistä?
Miten tehdään ilmoituksia terveyshaittaa aiheuttavasta toiminnasta?
Oppimateriaalit
Terveydensuojelu, Asumisterveyden perusteet
Ilmoittautumisaika
08.04.2024 - 21.04.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 13.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Metsätalouden ja elintarvike- ja ympäristöteknologian koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Ympäristöteknologian koulutus
Opettaja
- Henna Kauppi
Vastuuopettaja
Henna Kauppi
Ryhmät
-
YTMI24KPYmpäristöteknologia, päivätoteutus
Tavoitteet
Osaat yleisimpiä ihmiseen terveyteen vaikuttavia haitta-aineita.
Osaat arvioida erilaisia terveyteen vaikuttavia ympäristötekijöitä.
Osaat keskeiset altistumisreitit ja niiden erilaiset mekanismit.
Osaat keinoja, joilla voidaan vaikuttaa ihmisen altistumisen määrään erilaisista ympäristötekijöistä.
Osaat kuvata millaista viranomaistoimintaa alaan liittyy.
Sisältö
Millaisia fysikaalisia, kemiallisia ja biologisia ympäristötekijöitä on ja kuinka ne vaikuttavat ihmisen terveyteen?
Millaisten erilaisten altistumisreittien (vesi, ilma, ravinto) kautta ympäristötekijät vaikuttavat ihmiseen?
Kuinka ja ketkä valvovat ihmisten terveyteen vaikuttavien tekijöiden esiintymistä?
Miten tehdään ilmoituksia terveyshaittaa aiheuttavasta toiminnasta?
Opiskelumateriaali
Ympäristöterveys, 2020. Helena Mussalo-Rauhamaa, Juha Pekkanen, Jouko Tuomisto, Heikki S. Vuorinen (toim.).
+ muu Learnissa ilmoitettu materiaali
Yksilölliset oppimisväylät
-
TKI ja työelämäyhteistyö
Mahdollisesti vieraileva luennoitsija
Tentit ja muut määräajat
Ilmoitetaan kurssin alussa
Kansainvälinen yhteistyö
-
Opiskelijan työmäärä
5 op = 135 h
Toteutuksen osien kuvaus
Kurssi koostuu teoriaopetuksesta, tuntitehtävistä ja itsenäisistä oppimistehtävistä
Lisätietoja opiskelijoille
-
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu oppimistehtävistä saatuihin pisteisiin
Ilmoittautumisaika
06.11.2023 - 17.11.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Metsätalouden ja elintarvike- ja ympäristöteknologian koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Ympäristöteknologian koulutus
Opettaja
- Henna Kauppi
Vastuuopettaja
Henna Kauppi
Ryhmät
-
YTMI23SMYmpäristöteknologia, monimuoto
Tavoitteet
Osaat yleisimpiä ihmiseen terveyteen vaikuttavia haitta-aineita.
Osaat arvioida erilaisia terveyteen vaikuttavia ympäristötekijöitä.
Osaat keskeiset altistumisreitit ja niiden erilaiset mekanismit.
Osaat keinoja, joilla voidaan vaikuttaa ihmisen altistumisen määrään erilaisista ympäristötekijöistä.
Osaat kuvata millaista viranomaistoimintaa alaan liittyy.
Sisältö
Millaisia fysikaalisia, kemiallisia ja biologisia ympäristötekijöitä on ja kuinka ne vaikuttavat ihmisen terveyteen?
Millaisten erilaisten altistumisreittien (vesi, ilma, ravinto) kautta ympäristötekijät vaikuttavat ihmiseen?
Kuinka ja ketkä valvovat ihmisten terveyteen vaikuttavien tekijöiden esiintymistä?
Miten tehdään ilmoituksia terveyshaittaa aiheuttavasta toiminnasta?
Opiskelumateriaali
Ympäristöterveys, 2020. Helena Mussalo-Rauhamaa, Juha Pekkanen, Jouko Tuomisto, Heikki S. Vuorinen (toim.).
Learnissa ilmoitettu materiaali
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Työjärjestyksen merkitty lähiopetus kampuksella/verkossa
TKI ja työelämäyhteistyö
-
Tentit ja muut määräajat
Ilmoitetaan kurssin alussa
Opiskelijan työmäärä
135 h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu oppimistehtävien suorituksiin
Ilmoittautumisaika
06.04.2023 - 21.04.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 15.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Metsätalouden ja elintarvike- ja ympäristöteknologian koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Ympäristöteknologian koulutus
Opettaja
- Henna Kauppi
Vastuuopettaja
Henna Kauppi
Ryhmät
-
YTMI23KPYmpäristöteknologia, päivätoteutus
Tavoitteet
Osaat yleisimpiä ihmiseen terveyteen vaikuttavia haitta-aineita.
Osaat arvioida erilaisia terveyteen vaikuttavia ympäristötekijöitä.
Osaat keskeiset altistumisreitit ja niiden erilaiset mekanismit.
Osaat keinoja, joilla voidaan vaikuttaa ihmisen altistumisen määrään erilaisista ympäristötekijöistä.
Osaat kuvata millaista viranomaistoimintaa alaan liittyy.
Sisältö
Millaisia fysikaalisia, kemiallisia ja biologisia ympäristötekijöitä on ja kuinka ne vaikuttavat ihmisen terveyteen?
Millaisten erilaisten altistumisreittien (vesi, ilma, ravinto) kautta ympäristötekijät vaikuttavat ihmiseen?
Kuinka ja ketkä valvovat ihmisten terveyteen vaikuttavien tekijöiden esiintymistä?
Miten tehdään ilmoituksia terveyshaittaa aiheuttavasta toiminnasta?
Opiskelumateriaali
Kestävä ja ketterä ympäristöterveys. Heidi Colliander & Piia Kepanen. Ympäristökustannus. 2021. Soveltuvin osin.
Ympäristöterveys, 2020. Helena Mussalo-Rauhamaa, Juha Pekkanen, Jouko Tuomisto, Heikki S. Vuorinen (toim.). HUOM. 2. painos
Opettajan Learnissa jakama materiaali.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä: työjärjestyksen mukaiset teoriatunnit
Opintoja nopeuttava oppimisväylä: soveltuu nopeuttajille, ei edeltävyysehtoja
TKI ja työelämäyhteistyö
-
Tentit ja muut määräajat
Tentin ja oppimistehtävien palautusajat ilmoitetaan opintojakson alussa.
Opiskelijan työmäärä
5 op tarkoittaa 135 h opiskelijan työtä. Lähiopetuksen lisäksi kannattaa varata riittävästi aikaa oppimistehtävien tekemiseen.
Toteutuksen osien kuvaus
Ympäristötekijät osuudessa perehdyt millaisia fysikaalisia, kemiallisia ja biologisia ympäristötekijöitä on ja kuinka ne vaikuttavat ihmisen terveyteen.
Altistumisreitit osuudessa perehdyt mitä erilaisia altistumisreittejä on joiden kautta ympäristötekijät vaikuttavat ihmiseen.
Miten eri ympäristötekijät voidaan ottaa huomioon päätöksenteossa?
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu oppimistehtävien suoritukseen
Ilmoittautumisaika
07.11.2022 - 18.11.2022
Ajoitus
12.01.2023 - 13.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Metsätalouden ja elintarvike- ja ympäristöteknologian koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Ympäristöteknologian koulutus
Opettaja
- Henna Kauppi
Vastuuopettaja
Henna Kauppi
Ryhmät
-
YTMI22SMYmpäristöteknologia, monimuoto
Tavoitteet
Osaat yleisimpiä ihmiseen terveyteen vaikuttavia haitta-aineita.
Osaat arvioida erilaisia terveyteen vaikuttavia ympäristötekijöitä.
Osaat keskeiset altistumisreitit ja niiden erilaiset mekanismit.
Osaat keinoja, joilla voidaan vaikuttaa ihmisen altistumisen määrään erilaisista ympäristötekijöistä.
Osaat kuvata millaista viranomaistoimintaa alaan liittyy.
Sisältö
Millaisia fysikaalisia, kemiallisia ja biologisia ympäristötekijöitä on ja kuinka ne vaikuttavat ihmisen terveyteen?
Millaisten erilaisten altistumisreittien (vesi, ilma, ravinto) kautta ympäristötekijät vaikuttavat ihmiseen?
Kuinka ja ketkä valvovat ihmisten terveyteen vaikuttavien tekijöiden esiintymistä?
Miten tehdään ilmoituksia terveyshaittaa aiheuttavasta toiminnasta?
Opiskelumateriaali
Kestävä ja ketterä ympäristöterveys. Heidi Colliander & Piia Kepanen. Ympäristökustannus. 2021. Soveltuvin osin.
Ympäristöterveys, 2020. Helena Mussalo-Rauhamaa, Juha Pekkanen, Jouko Tuomisto, Heikki S. Vuorinen (toim.). HUOM. 2. painos
Opettajan Learnissa jakama materiaali.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä: työjärjestyksen mukaiset teoriatunnit
Opintoja nopeuttava oppimisväylä: soveltuu nopeuttajille, ei edeltävyysehtoja
TKI ja työelämäyhteistyö
-
Tentit ja muut määräajat
Tentin ja oppimistehtävien palautusajat ilmoitetaan opintojakson alussa.
Opiskelijan työmäärä
5 op tarkoittaa 135 h opiskelijan työtä. Lähiopetuksen lisäksi kannattaa varata riittävästi aikaa oppimistehtävien tekemiseen.
Toteutuksen osien kuvaus
Ympäristötekijät osuudessa perehdyt millaisia fysikaalisia, kemiallisia ja biologisia ympäristötekijöitä on ja kuinka ne vaikuttavat ihmisen terveyteen.
Altistumisreitit osuudessa perehdyt mitä erilaisia altistumisreittejä on joiden kautta ympäristötekijät vaikuttavat ihmiseen.
Miten eri ympäristötekijät voidaan ottaa huomioon päätöksenteossa?
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu oppimistehtävien suoritukseen
Ilmoittautumisaika
06.04.2022 - 22.04.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 18.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Metsätalouden ja elintarvike- ja ympäristöteknologian koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Ympäristöteknologian koulutus
Opettaja
- Henna Kauppi
Vastuuopettaja
Henna Kauppi
Ryhmät
-
YTMI22KPYmpäristöteknologia, päivätoteutus
Tavoitteet
Osaat yleisimpiä ihmiseen terveyteen vaikuttavia haitta-aineita.
Osaat arvioida erilaisia terveyteen vaikuttavia ympäristötekijöitä.
Osaat keskeiset altistumisreitit ja niiden erilaiset mekanismit.
Osaat keinoja, joilla voidaan vaikuttaa ihmisen altistumisen määrään erilaisista ympäristötekijöistä.
Osaat kuvata millaista viranomaistoimintaa alaan liittyy.
Sisältö
Millaisia fysikaalisia, kemiallisia ja biologisia ympäristötekijöitä on ja kuinka ne vaikuttavat ihmisen terveyteen?
Millaisten erilaisten altistumisreittien (vesi, ilma, ravinto) kautta ympäristötekijät vaikuttavat ihmiseen?
Kuinka ja ketkä valvovat ihmisten terveyteen vaikuttavien tekijöiden esiintymistä?
Miten tehdään ilmoituksia terveyshaittaa aiheuttavasta toiminnasta?
Opiskelumateriaali
Kestävä ja ketterä ympäristöterveys. Heidi Colliander & Piia Kepanen. Ympäristökustannus. 2021. Soveltuvin osin.
Ympäristöterveys, 2020. Helena Mussalo-Rauhamaa, Juha Pekkanen, Jouko Tuomisto, Heikki S. Vuorinen (toim.). HUOM. 2. painos
Opettajan Learnissa jakama materiaali.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä: työjärjestyksen mukaiset teoriatunnit
Opintoja nopeuttava oppimisväylä: soveltuu nopeuttajille, ei edeltävyysehtoja
Työssäkäyntiin integroitu oppimisväylä: alan yrityksessä tai organisaatiossa työskentelevä voi suorittaa opintojakson osittain työpaikalla ja osoittaa osaamisensa näyttönä, edellyttää, että työssä perehdytään opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja vaatii työnantajan suostumusta ohjaukseen
TKI ja työelämäyhteistyö
-
Tentit ja muut määräajat
Tentin ja oppimistehtävien palautusajat ilmoitetaan opintojakson alussa.
Opiskelijan työmäärä
5 op tarkoittaa 135 h opiskelijan työtä. Lähiopetuksen lisäksi kannattaa varata riittävästi aikaa oppimistehtävien tekemiseen.
Toteutuksen osien kuvaus
Ympäristötekijät osuudessa perehdyt millaisia fysikaalisia, kemiallisia ja biologisia ympäristötekijöitä on ja kuinka ne vaikuttavat ihmisen terveyteen.
Altistumisreitit osuudessa perehdyt mitä erilaisia altistumisreittejä on joiden kautta ympäristötekijät vaikuttavat ihmiseen.
Miten eri ympäristötekijät voidaan ottaa huomioon päätöksenteossa?
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu oppimistehtävien suoritukseen
Ilmoittautumisaika
08.11.2021 - 21.11.2021
Ajoitus
04.01.2022 - 31.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Metsätalouden ja elintarvike- ja ympäristöteknologian koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Ympäristöteknologian koulutus
Opettaja
- Henna Kauppi
Vastuuopettaja
Henna Kauppi
Ryhmät
-
YTMI21SMYmpäristöteknologia, monimuoto
Tavoitteet
Osaat yleisimpiä ihmiseen terveyteen vaikuttavia haitta-aineita.
Osaat arvioida erilaisia terveyteen vaikuttavia ympäristötekijöitä.
Osaat keskeiset altistumisreitit ja niiden erilaiset mekanismit.
Osaat keinoja, joilla voidaan vaikuttaa ihmisen altistumisen määrään erilaisista ympäristötekijöistä.
Osaat kuvata millaista viranomaistoimintaa alaan liittyy.
Sisältö
Millaisia fysikaalisia, kemiallisia ja biologisia ympäristötekijöitä on ja kuinka ne vaikuttavat ihmisen terveyteen?
Millaisten erilaisten altistumisreittien (vesi, ilma, ravinto) kautta ympäristötekijät vaikuttavat ihmiseen?
Kuinka ja ketkä valvovat ihmisten terveyteen vaikuttavien tekijöiden esiintymistä?
Miten tehdään ilmoituksia terveyshaittaa aiheuttavasta toiminnasta?
Opiskelumateriaali
Kestävä ja ketterä ympäristöterveys. Heidi Colliander & Piia Kepanen. Ympäristökustannus. 2021. Soveltuvin osin.
Ympäristöterveys, 2020. Helena Mussalo-Rauhamaa, Juha Pekkanen, Jouko Tuomisto, Heikki S. Vuorinen (toim.). HUOM. 2. painos
Opettajan Learnissa jakama materiaali.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä: työjärjestyksen mukaiset teoriatunnit
Opintoja nopeuttava oppimisväylä: soveltuu nopeuttajille, ei edeltävyysehtoja
Työssäkäyntiin integroitu oppimisväylä: alan yrityksessä tai organisaatiossa työskentelevä voi suorittaa opintojakson osittain työpaikalla ja osoittaa osaamisensa näyttönä, edellyttää, että työssä perehdytään opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja vaatii työnantajan suostumusta ohjaukseen
TKI ja työelämäyhteistyö
-
Tentit ja muut määräajat
Tentin ja oppimistehtävien palautusajat ilmoitetaan opintojakson alussa.
Opiskelijan työmäärä
5 op tarkoittaa 135 h opiskelijan työtä. Lähiopetuksen lisäksi kannattaa varata riittävästi aikaa oppimistehtävien tekemiseen.
Toteutuksen osien kuvaus
Ympäristötekijät osuudessa perehdyt millaisia fysikaalisia, kemiallisia ja biologisia ympäristötekijöitä on ja kuinka ne vaikuttavat ihmisen terveyteen.
Altistumisreitit osuudessa perehdyt mitä erilaisia altistumisreittejä on joiden kautta ympäristötekijät vaikuttavat ihmiseen.
Miten eri ympäristötekijät voidaan ottaa huomioon päätöksenteossa?
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu oppimistehtävien suoritukseen