Sosiaalialan pelikurssiLaajuus (5 op)
Tunnus: VV00EF56
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Olet perehtynyt digitaaliseen pelaamiseen yhteiskunnallisena mediakulttuurin ilmiönä, sitä koskevaan tutkimukseen, digitaalisen pelaamisen käsitteisiin, määritelmiin ja keskeisimpiin lajityyppeihin. Sinulla on käsitys digitaalisen pelaamisen erilaisista funktioista. Olet perehtynyt siihen, miten digitaalista pelaamista voidaan hyödyntää sosiaalialalla. Kykenet tarkastelemaan kriittisesti digitaalista pelaamista ja olet perehtynyt hyvinvoinnin kannalta sen myönteisiin ja kielteisiin ilmiöihin. Sinulla on kosketus digitaaliseen pelaamiseen oman toiminnan kautta.
Sisältö
Mitä ovat digitaalisen pelaamisen ja pelikulttuurin käsitteet, määritelmät ja keskeisimmät lajityypit? Mitä on digitaalinen pelaaminen kulttuurisena ja mediakulttuurisena ilmiönä? Millaista on digitaalinen pelaaminen sosiaalialan toimintaympäristössä? Millaisia ovat digitaalisen pelaamisen hyvinvoinnin kannalta myönteiset ja kielteiset ilmiöt?
Edeltävä osaaminen
Mediakasvatuksen perusteet 5 op
Oppimateriaalit
Sosiaalialan mediaosaaminen -opintokokonaisuus 15 op
Ilmoittautumisaika
08.11.2021 - 21.11.2021
Ajoitus
26.01.2022 - 04.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 15
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Harri Mäkinen
- Osku Kiri
Vastuuopettaja
Osku Kiri
Ryhmät
-
SOKT20KMSosionomi, monimuoto
Tavoitteet
Olet perehtynyt digitaaliseen pelaamiseen yhteiskunnallisena mediakulttuurin ilmiönä, sitä koskevaan tutkimukseen, digitaalisen pelaamisen käsitteisiin, määritelmiin ja keskeisimpiin lajityyppeihin. Sinulla on käsitys digitaalisen pelaamisen erilaisista funktioista. Olet perehtynyt siihen, miten digitaalista pelaamista voidaan hyödyntää sosiaalialalla. Kykenet tarkastelemaan kriittisesti digitaalista pelaamista ja olet perehtynyt hyvinvoinnin kannalta sen myönteisiin ja kielteisiin ilmiöihin. Sinulla on kosketus digitaaliseen pelaamiseen oman toiminnan kautta.
Sisältö
Mitä ovat digitaalisen pelaamisen ja pelikulttuurin käsitteet, määritelmät ja keskeisimmät lajityypit? Mitä on digitaalinen pelaaminen kulttuurisena ja mediakulttuurisena ilmiönä? Millaista on digitaalinen pelaaminen sosiaalialan toimintaympäristössä? Millaisia ovat digitaalisen pelaamisen hyvinvoinnin kannalta myönteiset ja kielteiset ilmiöt?
Opiskelumateriaali
Kurssilla ilmoitettavat aineistot.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojakso toteutetaan monimuoto-opintoina, joissa kuukausittaiset lähitapaamiset ja itsenäinen etätyöskentely vuorottelevat.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä on 135 tuntia.
Lisätietoja opiskelijoille
Edeltävät opinnot: Mediakasvatuksen perusteet (5 op).
Opintojakso sisältää yhdeksän (9) koko ryhmän yhteistä tapaamista. Tapaamiset rytmittyvät tiedollisiin ja toiminnallisiin osiin. Tiedollisissa osissa tarkastellaan digitaalista pelaamista erilaisista sosiaalialaa koskevista näkökulmista. Toiminnalliset osat koostuvat omasta pelaamisesta ja pelaamisen reflektiosta.
Lähitapaamisten päivämäärät kevätlukukaudella 2022 ovat:
- keskiviikko 26.1. klo 12.45–16
- keskiviikko 2.2. klo 12.45–16
- keskiviikko 23.2. klo 12.45–16
- keskiviikko 9.3. klo 12.45–16
- keskiviikko 23.3. klo 12.45–16
- keskiviikko 30.3. klo 12.45–16
- keskiviikko 6.4. klo 12.45–16
- keskiviikko 20.4. klo 12.45–16
- keskiviikko 27.4. klo 12.45–16
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointimenetelminä on jatkuva palautekeskustelu, arviointikeskustelu ja itsearviointi.
Arvioinnin perusteena on i) oppimisaineistojen omaksuminen, ii) kyky osoittaa tietoaineiston omaksumista ja yhdistämistä opiskelijan omaan ajatteluun suullisesti ja/tai kirjallisesti hyvässä kielellisessä muodossa, iii) kyky osoittaa tietopohjaisesti perusteltua kriittistä ajattelua ja iv) taito muotoilla oma, lyhyt raporttimainen kirjallinen tuotos tieteellisen kirjoittamisen tyyliä ja vaatimuksia noudattaen.
Esitietovaatimukset
Mediakasvatuksen perusteet 5 op