Skip to main content

Diabetic foot healthLaajuus (5 cr)

Code: FJ00DW20

Credits

5 op

Teaching language

  • Finnish

Responsible person

  • Marjo Heikkilä

Objective

You understand the effects of diabetes on foot health.
You understand the importance of annual foot screening and the connection of the results to diabetic foot health.
You are able to apply your knowledge in professional activities and environments.
You can apply your foot health knowledge in guiding and counseling diabetics.
You understand the importance of multi-professional cooperation in promoting diabetic foot health.
You can guide other healthcare professionals in diabetic foot health from your own professional perspective .

Content

How does diabetes affect foot health?
What does annual foot screening include and what does it mean to foot health?
What does diabetic foot health knowledge mean in your own profession?
How do you apply your foot health knowledge in diabetic guidance and counseling?
What does multi-professional cooperation mean for diabetic foot health?
How do you guide other healthcare professionals in promoting diabetic foot health from your professional perspective?

Qualifications

Attending the course requires that the learning outcomes of the first and second academic year studies have been achieved.

Enrollment

08.04.2024 - 21.04.2024

Timing

02.09.2024 - 20.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Department of Sports and Rehabilitation

Campus

Savonlinna Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 1000

Degree programmes
  • Degree Programme in Health Care
  • Degree Programme in Podiatry
  • Degree Programme in Physiotherapy
  • Degree Programme in Nursing
Teachers
  • Marjo Heikkilä
Teacher in charge

Marjo Heikkilä

Groups
  • FTSA22SM
    Physiotherapy, part-time studies

Objective

You understand the effects of diabetes on foot health.
You understand the importance of annual foot screening and the connection of the results to diabetic foot health.
You are able to apply your knowledge in professional activities and environments.
You can apply your foot health knowledge in guiding and counseling diabetics.
You understand the importance of multi-professional cooperation in promoting diabetic foot health.
You can guide other healthcare professionals in diabetic foot health from your own professional perspective .

Content

How does diabetes affect foot health?
What does annual foot screening include and what does it mean to foot health?
What does diabetic foot health knowledge mean in your own profession?
How do you apply your foot health knowledge in diabetic guidance and counseling?
What does multi-professional cooperation mean for diabetic foot health?
How do you guide other healthcare professionals in promoting diabetic foot health from your professional perspective?

Opiskelumateriaali

Diabeetikon jalkaongelmat käypähoitosuositus, Duodecim
Diabeetikon jalkojen omahoidon oppaat, esim. Diabetesliitto
Diabeetikolle sopiva jalkine (uusimpia lähteitä hyödyntäen)
Duodecim, oppiportti

Opintojaksoa tukevia materiaaleja tarjolla Learnin kautta:
Diabetes verkkokirja Oppiportista (Linkki Learn alustalla).

Yksilölliset oppimisväylät

Itsenäisesti verkossa suoritettava opintojakso, johon kuuluu erilaisia oppimistehtäviä ja opintojakson lopussa on kokoava tentti.

TKI ja työelämäyhteistyö

Ei TKI ja työelämäyhteistyötä.

Tentit ja muut määräajat

Opintojakson lopuksi kokoava verkkotentti.

Opiskelijan työmäärä

27h x 5 op= 135h

Further information

Edeltävä osaaminen: Edellytetään 1. ja 2. lukuvuoden opintojen osaamistavoitteiden mukaista osaamista.

Evaluation scale

Approved/Failed

Assessment methods and criteria

Arviointikriteerit:
a. käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
b. arvioida käyttämiään tietolähteitä kriittisesti
c. työskennellä tiimin jäsenenä asiantuntijatehtävissä työelämässä sekä huomata ja kuvata ammattialan ongelmia
d. arvioida toimintaa asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa
e. valita tarkoituksenmukaiset mallit, menetelmät, ohjelmistot ja tekniikat ja perustella valinnan
f. edistää tiimin tavoitteellista toimintaa
g. soveltaa kriittisesti oman alan eettisiä periaatteita eri tilanteissa

Qualifications

Attending the course requires that the learning outcomes of the first and second academic year studies have been achieved.

Enrollment

06.11.2023 - 17.11.2023

Timing

08.01.2024 - 31.05.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Department of Sports and Rehabilitation

Campus

Ecampus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 1000

Degree programmes
  • Degree Programme in Health Care
  • Degree Programme in Podiatry
  • Degree Programme in Physiotherapy
  • Degree Programme in Nursing
Teachers
  • Marjo Heikkilä
Teacher in charge

Marjo Heikkilä

Groups
  • FTSA22KP
    Physiotherapy, full-time studies

Objective

You understand the effects of diabetes on foot health.
You understand the importance of annual foot screening and the connection of the results to diabetic foot health.
You are able to apply your knowledge in professional activities and environments.
You can apply your foot health knowledge in guiding and counseling diabetics.
You understand the importance of multi-professional cooperation in promoting diabetic foot health.
You can guide other healthcare professionals in diabetic foot health from your own professional perspective .

Content

How does diabetes affect foot health?
What does annual foot screening include and what does it mean to foot health?
What does diabetic foot health knowledge mean in your own profession?
How do you apply your foot health knowledge in diabetic guidance and counseling?
What does multi-professional cooperation mean for diabetic foot health?
How do you guide other healthcare professionals in promoting diabetic foot health from your professional perspective?

Opiskelumateriaali

Diabeetikon jalkaongelmat käypähoitosuositus, Duodecim
Diabeetikon jalkojen omahoidon oppaat, esim. Diabetesliitto
Diabeetikolle sopiva jalkine (uusimpia lähteitä hyödyntäen)
Duodecim, oppiportti

Opintojaksoa tukevia materiaaleja tarjolla Learnin kautta:
Diabetes verkkokirja Oppiportista (Linkki Learn alustalla).

Yksilölliset oppimisväylät

Itsenäisesti verkossa suoritettava opintojakso, johon kuuluu erilaisia oppimistehtäviä ja opintojakson lopussa on kokoava tentti.

TKI ja työelämäyhteistyö

Ei TKI ja työelämäyhteistyötä.

Tentit ja muut määräajat

Opintojakson lopuksi kokoava verkkotentti.

Opiskelijan työmäärä

27h x 5 op= 135h

Further information

Edeltävä osaaminen: Edellytetään 1. ja 2. lukuvuoden opintojen osaamistavoitteiden mukaista osaamista.

Evaluation scale

Approved/Failed

Assessment methods and criteria

Arviointikriteerit:
a. käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
b. arvioida käyttämiään tietolähteitä kriittisesti
c. työskennellä tiimin jäsenenä asiantuntijatehtävissä työelämässä sekä huomata ja kuvata ammattialan ongelmia
d. arvioida toimintaa asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa
e. valita tarkoituksenmukaiset mallit, menetelmät, ohjelmistot ja tekniikat ja perustella valinnan
f. edistää tiimin tavoitteellista toimintaa
g. soveltaa kriittisesti oman alan eettisiä periaatteita eri tilanteissa

Qualifications

Attending the course requires that the learning outcomes of the first and second academic year studies have been achieved.

Enrollment

06.04.2023 - 21.04.2023

Timing

01.08.2023 - 31.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Department of Sports and Rehabilitation

Campus

Savonlinna Campus

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Degree Programme in Health Care
  • Degree Programme in Podiatry
  • Degree Programme in Physiotherapy
  • Degree Programme in Nursing
Teachers
  • Marjo Heikkilä
Groups
  • FTSA20SM
    Physiotherapy, part-time studies
  • FTSA21KP
    Physiotherapy, full-time studies
  • FTSA21SM
    Physiotherapy, part-time studies

Objective

You understand the effects of diabetes on foot health.
You understand the importance of annual foot screening and the connection of the results to diabetic foot health.
You are able to apply your knowledge in professional activities and environments.
You can apply your foot health knowledge in guiding and counseling diabetics.
You understand the importance of multi-professional cooperation in promoting diabetic foot health.
You can guide other healthcare professionals in diabetic foot health from your own professional perspective .

Content

How does diabetes affect foot health?
What does annual foot screening include and what does it mean to foot health?
What does diabetic foot health knowledge mean in your own profession?
How do you apply your foot health knowledge in diabetic guidance and counseling?
What does multi-professional cooperation mean for diabetic foot health?
How do you guide other healthcare professionals in promoting diabetic foot health from your professional perspective?

Evaluation scale

1-5

Qualifications

Attending the course requires that the learning outcomes of the first and second academic year studies have been achieved.

Enrollment

07.11.2022 - 18.11.2022

Timing

02.01.2023 - 31.05.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Department of Sports and Rehabilitation

Campus

Ecampus

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Degree Programme in Health Care
  • Degree Programme in Podiatry
  • Degree Programme in Physiotherapy
  • Degree Programme in Nursing
Teachers
  • Marjo Heikkilä
Groups
  • FTSA20KP
    Physiotherapy, full-time studies
  • FTSA20SM
    Physiotherapy, part-time studies
  • FTSA21KP
    Physiotherapy, full-time studies

Objective

You understand the effects of diabetes on foot health.
You understand the importance of annual foot screening and the connection of the results to diabetic foot health.
You are able to apply your knowledge in professional activities and environments.
You can apply your foot health knowledge in guiding and counseling diabetics.
You understand the importance of multi-professional cooperation in promoting diabetic foot health.
You can guide other healthcare professionals in diabetic foot health from your own professional perspective .

Content

How does diabetes affect foot health?
What does annual foot screening include and what does it mean to foot health?
What does diabetic foot health knowledge mean in your own profession?
How do you apply your foot health knowledge in diabetic guidance and counseling?
What does multi-professional cooperation mean for diabetic foot health?
How do you guide other healthcare professionals in promoting diabetic foot health from your professional perspective?

Opiskelumateriaali

Diabeetikon jalkaongelmat käypähoitosuositus, Duodecim
Diabeetikon jalkojen omahoidon oppaat, esim. Diabetesliitto
Diabeetikolle sopiva jalkine (uusimpia lähteitä hyödyntäen)
Duodecim, oppiportti

Opintojaksoa tukevia materiaaleja tarjolla Learnin kautta:
Diabetes verkkokirja Oppiportista (Linkki Learn alustalla).

Yksilölliset oppimisväylät

Itsenäisesti verkossa suoritettava opintojakso, johon kuuluu erilaisia oppimistehtäviä ja opintojakson lopussa on kokoava tentti.

TKI ja työelämäyhteistyö

Ei TKI ja työelämäyhteistyötä.

Tentit ja muut määräajat

Opintojakson lopuksi kokoava verkkotentti.

Opiskelijan työmäärä

27h x 5 op= 135h

Evaluation scale

Approved/Failed

Assessment methods and criteria

Arviointikriteerit:
a. käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
b. arvioida käyttämiään tietolähteitä kriittisesti
c. työskennellä tiimin jäsenenä asiantuntijatehtävissä työelämässä sekä huomata ja kuvata ammattialan ongelmia
d. arvioida toimintaa asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa
e. valita tarkoituksenmukaiset mallit, menetelmät, ohjelmistot ja tekniikat ja perustella valinnan
f. edistää tiimin tavoitteellista toimintaa
g. soveltaa kriittisesti oman alan eettisiä periaatteita eri tilanteissa

Qualifications

Attending the course requires that the learning outcomes of the first and second academic year studies have been achieved.

Enrollment

06.04.2022 - 22.04.2022

Timing

10.01.2022 - 16.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Department of Sports and Rehabilitation

Campus

Ecampus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 100

Degree programmes
  • Degree Programme in Health Care
  • Degree Programme in Podiatry
  • Degree Programme in Physiotherapy
  • Degree Programme in Nursing
Teachers
  • Marjo Heikkilä
Groups
  • FTSA20KP
    Physiotherapy, full-time studies
  • FTSA20SM
    Physiotherapy, part-time studies

Objective

You understand the effects of diabetes on foot health.
You understand the importance of annual foot screening and the connection of the results to diabetic foot health.
You are able to apply your knowledge in professional activities and environments.
You can apply your foot health knowledge in guiding and counseling diabetics.
You understand the importance of multi-professional cooperation in promoting diabetic foot health.
You can guide other healthcare professionals in diabetic foot health from your own professional perspective .

Content

How does diabetes affect foot health?
What does annual foot screening include and what does it mean to foot health?
What does diabetic foot health knowledge mean in your own profession?
How do you apply your foot health knowledge in diabetic guidance and counseling?
What does multi-professional cooperation mean for diabetic foot health?
How do you guide other healthcare professionals in promoting diabetic foot health from your professional perspective?

Opiskelumateriaali

Diabeetikon jalkaongelmat käypähoitosuositus, Duodecim
Diabeetikon jalkojen omahoidon opas 7esim. Diabetesliitto
Diabeetikolle sopiva jalkine (uusimpia lähteitä hyödyntäen)

Yksilölliset oppimisväylät

Soveltuu hyvin itsenäisesti opiskeltavaksi, koska toteutus on verkossa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Soveltaminen käytännön tilanteissa

Tentit ja muut määräajat

Verkkotentti

Evaluation scale

Approved/Failed

Assessment methods and criteria

Tavoitteet:
Ymmärrät diabeteksen vaikutukset jalkaterveyteen.
Ymmärrät diabeetikon jalkojen vuositarkastuksen merkityksen ja tutkimusten yhteyden diabeetikon jalkaterveyteen.
Osaat soveltaa tietämystäsi ammattialasi tehtävissä, toimissa ja toimintaympäristöissä.
Osaat soveltaa jalkaterveystietouttasi diabeetikoiden ohjauksessa ja neuvonnassa.
Ymmärrät moniammatillisen yhteistyön merkityksen diabeetikoiden jalkaterveyden edistämissä.
Osaat ohjata toista terveydenhuoltoalan ammattilaista oman ammattisi näkökulmasta.

Verkkoteutus, jossa seuraavat tehtävät ja lisäksi kokoava verkkotentti:
Tutustu diabeetikon jalkongelmat käypähoitosuositukseen?
Mikä on riskiluokitus?
Mitä diabeetikoiden tulisi tietää jalkojensa kunnosta?
Kokoava verkkotentti
Vuositarkastus? Kuka tekee? Miksi?
Miten otat toiminnassasi huomioon diabeetikoiden jalkojen kunnon ja jalkineet?
Mitä ohjaat diabeetikolle jalkojen omahoidosta ja jalkinevalinnoista?
Milloin konsultoit toista ammattilista tai ohjaat diabeetikon toiselle terveydenhuollon ammattilaiselle?
Mitä näkökohtia nostaisit esille oman ammattisi näkökulmasta ja jakaisit toisiille ammattilaisille?

Arviointikriteerit:
a. käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
b. arvioida käyttämiään tietolähteitä kriittisesti
c. työskennellä tiimin jäsenenä asiantuntijatehtävissä työelämässä sekä huomata ja kuvata ammattialan ongelmia
d. arvioida toimintaa asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa
e. valita tarkoituksenmukaiset mallit, menetelmät, ohjelmistot ja tekniikat ja perustella valinnan
f. edistää tiimin tavoitteellista toimintaa
g. soveltaa kriittisesti oman alan eettisiä periaatteita eri tilanteissa
Hyväksytty/Täydennettävä/Hylätty

Qualifications

Attending the course requires that the learning outcomes of the first and second academic year studies have been achieved.