Diabeetikon jalkaterapiaLaajuus (5 op)
Tunnus: JT00ED05
Laajuus
5 op
Vastuuhenkilö
- Marjo Heikkilä
Osaamistavoitteet
Tiedät diabeetikon jalkojenhoitosuosituksen.
Tiedät diabeetikon jalkaongelmiin, -haavoihin ja amputaatioihin altistavat tekijät.
Tiedät, mitä diabeetikon jalkojen riskiluokituksella tarkoitetaan.
Osaat tutkia diabeetikon jalat ja perustella säännöllisen tutkimisen merkityksen.
Osaat tunnistaa jalkahaavoille altistavat tekijät ja osaat ohjata asiakasta haavojen ennaltaehkäisyyn.
Osaat ennaltaehkäistä ja hoitaa jalkahaavoja jalkaterapian keinoin.
Tiedät antibioottihoidon merkityksen akuutissa infektiossa ja osteomyeliitissä.
Ymmärrät jalkaterapeutin roolin ennaltaehkäisyssä ja jalkahaavojen hoidossa moniammatillisissa työryhmissä.
Tiedät miten neuropatia ja/tai iskemia ja infektio vaikuttavat diabeetikon jalkoihin ja voivat johtaa haavoihin ja amputaatioihin.
Opit riskitekijät, jotka voivat johtaa haavoihin.
Ymmärrät säännöllisen jalkojen tarkastuksen merkityksen (vähintään kerran vuodessa) ja osaat tutkia diabeetikon jalat.
Tiedät keventämisen periaatteet ja ymmärrät verenkiertoa parantavien toimenpiteiden merkityksen haavojen ja amputaatioiden ennaltaehkäisyssä.
Tiedät antibioottihoidon merkityksen akuutissa infektiossa ja osteomyeliitissä.
Ymmärrät jalkaterapeutin roolin ennaltaehkäisyssä ja jalkahaavojen hoidossa moniammatillisessa tiimissä.
Sisältö
Miten diabeetikon jalkojenhoito tulisi järjestää?
Miten eri tekijät vaikuttavat diabeetikon jalkaongelmien syntyyn?
Mitä tarkoitetaan diabeetikon jalkojen riskiluokituksella?
Miten tutkit diabeetikon jalat ja tunnistat eri riskitekijät?
Miten jalkahaavoja voidaan ehkäistä ja hoitaa?
Miten Charcot-jalkaa hoidetaan?
Mikä on antibioottihoidon merkitys akuutissa infektiossa ja osteomyeliitissä?
Miten jalkaterapeutti toimii moniammatillisessa jalkatyöryhmässä?
Edeltävä osaaminen
Ihminen kokonaisuutena -moduulin opinnot suoritettu hyväksytysti.
Oppimateriaalit
Muut II lukukauden moduulin opinnot.
Ilmoittautumisaika
08.04.2024 - 21.04.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö
Toimipiste
Savonlinnan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Jalkaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Anni Issakainen
- Laura Saar
Ryhmät
-
JTSA24KMJalkaterapeutti, monimuoto
Tavoitteet
Tiedät diabeetikon jalkojenhoitosuosituksen.
Tiedät diabeetikon jalkaongelmiin, -haavoihin ja amputaatioihin altistavat tekijät.
Tiedät, mitä diabeetikon jalkojen riskiluokituksella tarkoitetaan.
Osaat tutkia diabeetikon jalat ja perustella säännöllisen tutkimisen merkityksen.
Osaat tunnistaa jalkahaavoille altistavat tekijät ja osaat ohjata asiakasta haavojen ennaltaehkäisyyn.
Osaat ennaltaehkäistä ja hoitaa jalkahaavoja jalkaterapian keinoin.
Tiedät antibioottihoidon merkityksen akuutissa infektiossa ja osteomyeliitissä.
Ymmärrät jalkaterapeutin roolin ennaltaehkäisyssä ja jalkahaavojen hoidossa moniammatillisissa työryhmissä.
Tiedät miten neuropatia ja/tai iskemia ja infektio vaikuttavat diabeetikon jalkoihin ja voivat johtaa haavoihin ja amputaatioihin.
Opit riskitekijät, jotka voivat johtaa haavoihin.
Ymmärrät säännöllisen jalkojen tarkastuksen merkityksen (vähintään kerran vuodessa) ja osaat tutkia diabeetikon jalat.
Tiedät keventämisen periaatteet ja ymmärrät verenkiertoa parantavien toimenpiteiden merkityksen haavojen ja amputaatioiden ennaltaehkäisyssä.
Tiedät antibioottihoidon merkityksen akuutissa infektiossa ja osteomyeliitissä.
Ymmärrät jalkaterapeutin roolin ennaltaehkäisyssä ja jalkahaavojen hoidossa moniammatillisessa tiimissä.
Sisältö
Miten diabeetikon jalkojenhoito tulisi järjestää?
Miten eri tekijät vaikuttavat diabeetikon jalkaongelmien syntyyn?
Mitä tarkoitetaan diabeetikon jalkojen riskiluokituksella?
Miten tutkit diabeetikon jalat ja tunnistat eri riskitekijät?
Miten jalkahaavoja voidaan ehkäistä ja hoitaa?
Miten Charcot-jalkaa hoidetaan?
Mikä on antibioottihoidon merkitys akuutissa infektiossa ja osteomyeliitissä?
Miten jalkaterapeutti toimii moniammatillisessa jalkatyöryhmässä?
Opiskelumateriaali
Diabetes jalkaongelmat Käypähoitosuositus
Pirjo Ilanne-Parikka, Leo Niskanen, Tapani Rönnemaa, Marja-Terttu Saha (toim.). Diabetes.2019. Duodecim.
IDF- International Diabetes Federation - verkko sivut ja julkaisut soveltuvin osin
The International Working Group on the Diabetic Foot (IWGDF) - sivut ja julkaisut - soveltuvin osin
Stolt, M., Lepistö, J., Saarikoski, R., Väyrynen, P. & Ebeling, T. 2022. Jalkaterveys. [2., uudistettu painos]. [Helsinki]: Kustannus Oy Duodecim.
Opintojakson opetuksessa käytettävä luento- sekä muu opetusmateriaali on sähköisesti saatavissa opintojakson Learn verkko - oppimisalustalla.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä
Verkkototeutus - Perehdyt itsenäisesti Learnissa olevaan materiaaliin ja teet tarvittavat oppimistehtävät. Oppimistehtävät sisältävät työviikkopohjaisen oppimisväylän toteutukseen suhteutettuna enemmän itsenäistä aiheeseen tutustumista. Itsenäisen suorituksen voit tehdä myös samanaikaisesti työviikkopohjaisen opetuksen kanssa. Tällöin voit osallistua lähiopetukseen kiinnostuksesi ja tarpeittesi mukaisesti. Oppimistehtävät ovat kuitenkin verkkototeutuksen mukaiset.
Mikäli sinulla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa osaamista, voit hakea hyväksilukua opintojakson vastaavalla työkokemuksella tai opinnoilla joko kokonaan tai osittain (osaamisen näyttö, jos ei ole todistusta). Osittaisessa hyväksilukemisessa suoritat itsenäisenä opiskeluna ne osa-alueet, joita ei ole hyväksiluettu.
Työhön integroitu oppimisväylä
Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojakso sisältää oppimistehtäviä, keskusteluita sekä tentin. Ajankohdat tentille ja tehtävien palautuksille sovitaan yhteisesti opintojakson orientaatiotunneilla.
Opiskelijan työmäärä
5 op = 135 h opiskelijan työtä
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso sisältää itsenäisesti tehtäviä käytännön harjoituksia.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaat
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
c. hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia
d. toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita
f. toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti
g. perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.
Esitietovaatimukset
Ihminen kokonaisuutena -moduulin opinnot suoritettu hyväksytysti.
Ilmoittautumisaika
06.04.2023 - 21.04.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
(Liikunnan ja kuntoutuksen koulutusyksikkö)
Toimipiste
Savonlinnan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Jalkaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Anni Issakainen
- Laura Saar
Ryhmät
-
JTSA23KVMJalkaterapeutti, verkkopainotteinen monimuotototeutus
Tavoitteet
Tiedät diabeetikon jalkojenhoitosuosituksen.
Tiedät diabeetikon jalkaongelmiin, -haavoihin ja amputaatioihin altistavat tekijät.
Tiedät, mitä diabeetikon jalkojen riskiluokituksella tarkoitetaan.
Osaat tutkia diabeetikon jalat ja perustella säännöllisen tutkimisen merkityksen.
Osaat tunnistaa jalkahaavoille altistavat tekijät ja osaat ohjata asiakasta haavojen ennaltaehkäisyyn.
Osaat ennaltaehkäistä ja hoitaa jalkahaavoja jalkaterapian keinoin.
Tiedät antibioottihoidon merkityksen akuutissa infektiossa ja osteomyeliitissä.
Ymmärrät jalkaterapeutin roolin ennaltaehkäisyssä ja jalkahaavojen hoidossa moniammatillisissa työryhmissä.
Tiedät miten neuropatia ja/tai iskemia ja infektio vaikuttavat diabeetikon jalkoihin ja voivat johtaa haavoihin ja amputaatioihin.
Opit riskitekijät, jotka voivat johtaa haavoihin.
Ymmärrät säännöllisen jalkojen tarkastuksen merkityksen (vähintään kerran vuodessa) ja osaat tutkia diabeetikon jalat.
Tiedät keventämisen periaatteet ja ymmärrät verenkiertoa parantavien toimenpiteiden merkityksen haavojen ja amputaatioiden ennaltaehkäisyssä.
Tiedät antibioottihoidon merkityksen akuutissa infektiossa ja osteomyeliitissä.
Ymmärrät jalkaterapeutin roolin ennaltaehkäisyssä ja jalkahaavojen hoidossa moniammatillisessa tiimissä.
Sisältö
Miten diabeetikon jalkojenhoito tulisi järjestää?
Miten eri tekijät vaikuttavat diabeetikon jalkaongelmien syntyyn?
Mitä tarkoitetaan diabeetikon jalkojen riskiluokituksella?
Miten tutkit diabeetikon jalat ja tunnistat eri riskitekijät?
Miten jalkahaavoja voidaan ehkäistä ja hoitaa?
Miten Charcot-jalkaa hoidetaan?
Mikä on antibioottihoidon merkitys akuutissa infektiossa ja osteomyeliitissä?
Miten jalkaterapeutti toimii moniammatillisessa jalkatyöryhmässä?
Opiskelumateriaali
Diabetes jalkaongelmat Käypähoitosuositus
Pirjo Ilanne-Parikka, Leo Niskanen, Tapani Rönnemaa, Marja-Terttu Saha (toim.). Diabetes.2019. Duodecim.
IDF- International Diabetes Federation - verkko sivut ja julkaisut soveltuvin osin
The International Working Group on the Diabetic Foot (IWGDF) - sivut ja julkaisut - soveltuvin osin
Stolt, M., Lepistö, J., Saarikoski, R., Väyrynen, P. & Ebeling, T. 2022. Jalkaterveys. [2., uudistettu painos]. [Helsinki]: Kustannus Oy Duodecim.
Opintojakson opetuksessa käytettävä luento- sekä muu opetusmateriaali on sähköisesti saatavissa opintojakson Learn verkko - oppimisalustalla.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä
Verkkototeutus - Perehdyt itsenäisesti Learnissa olevaan materiaaliin ja teet tarvittavat oppimistehtävät. Oppimistehtävät sisältävät työviikkopohjaisen oppimisväylän toteutukseen suhteutettuna enemmän itsenäistä aiheeseen tutustumista. Itsenäisen suorituksen voit tehdä myös samanaikaisesti työviikkopohjaisen opetuksen kanssa. Tällöin voit osallistua lähiopetukseen kiinnostuksesi ja tarpeittesi mukaisesti. Oppimistehtävät ovat kuitenkin verkkototeutuksen mukaiset.
Mikäli sinulla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa osaamista, voit hakea hyväksilukua opintojakson vastaavalla työkokemuksella tai opinnoilla joko kokonaan tai osittain (osaamisen näyttö, jos ei ole todistusta). Osittaisessa hyväksilukemisessa suoritat itsenäisenä opiskeluna ne osa-alueet, joita ei ole hyväksiluettu.
Työhön integroitu oppimisväylä
Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojakso sisältää oppimistehtäviä, keskusteluita sekä tentin. Ajankohdat tentille ja tehtävien palautuksille sovitaan yhteisesti opintojakson orientaatiotunneilla.
Opiskelijan työmäärä
5 op = 135 h opiskelijan työtä
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso sisältää itsenäisesti tehtäviä käytännön harjoituksia.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaat
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
c. hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia
d. toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita
f. toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti
g. perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.
Esitietovaatimukset
Ihminen kokonaisuutena -moduulin opinnot suoritettu hyväksytysti.
Ilmoittautumisaika
07.11.2022 - 18.11.2022
Ajoitus
01.01.2023 - 31.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
(Liikunnan ja kuntoutuksen koulutusyksikkö)
Toimipiste
Savonlinnan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Jalkaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Anni Issakainen
- Laura Saar
Ryhmät
-
JTSA22SMJalkaterapeutti, monimuoto
Tavoitteet
Tiedät diabeetikon jalkojenhoitosuosituksen.
Tiedät diabeetikon jalkaongelmiin, -haavoihin ja amputaatioihin altistavat tekijät.
Tiedät, mitä diabeetikon jalkojen riskiluokituksella tarkoitetaan.
Osaat tutkia diabeetikon jalat ja perustella säännöllisen tutkimisen merkityksen.
Osaat tunnistaa jalkahaavoille altistavat tekijät ja osaat ohjata asiakasta haavojen ennaltaehkäisyyn.
Osaat ennaltaehkäistä ja hoitaa jalkahaavoja jalkaterapian keinoin.
Tiedät antibioottihoidon merkityksen akuutissa infektiossa ja osteomyeliitissä.
Ymmärrät jalkaterapeutin roolin ennaltaehkäisyssä ja jalkahaavojen hoidossa moniammatillisissa työryhmissä.
Tiedät miten neuropatia ja/tai iskemia ja infektio vaikuttavat diabeetikon jalkoihin ja voivat johtaa haavoihin ja amputaatioihin.
Opit riskitekijät, jotka voivat johtaa haavoihin.
Ymmärrät säännöllisen jalkojen tarkastuksen merkityksen (vähintään kerran vuodessa) ja osaat tutkia diabeetikon jalat.
Tiedät keventämisen periaatteet ja ymmärrät verenkiertoa parantavien toimenpiteiden merkityksen haavojen ja amputaatioiden ennaltaehkäisyssä.
Tiedät antibioottihoidon merkityksen akuutissa infektiossa ja osteomyeliitissä.
Ymmärrät jalkaterapeutin roolin ennaltaehkäisyssä ja jalkahaavojen hoidossa moniammatillisessa tiimissä.
Sisältö
Miten diabeetikon jalkojenhoito tulisi järjestää?
Miten eri tekijät vaikuttavat diabeetikon jalkaongelmien syntyyn?
Mitä tarkoitetaan diabeetikon jalkojen riskiluokituksella?
Miten tutkit diabeetikon jalat ja tunnistat eri riskitekijät?
Miten jalkahaavoja voidaan ehkäistä ja hoitaa?
Miten Charcot-jalkaa hoidetaan?
Mikä on antibioottihoidon merkitys akuutissa infektiossa ja osteomyeliitissä?
Miten jalkaterapeutti toimii moniammatillisessa jalkatyöryhmässä?
Opiskelumateriaali
Diabetes jalkaongelmat Käypähoitosuositus
Pirjo Ilanne-Parikka, Leo Niskanen, Tapani Rönnemaa, Marja-Terttu Saha (toim.). Diabetes.2019. Duodecim.
IDF- International Diabetes Federation - verkko sivut ja julkaisut soveltuvin osin
The International Working Group on the Diabetic Foot (IWGDF) - sivut ja julkaisut - soveltuvin osin
Stolt, M., Lepistö, J., Saarikoski, R., Väyrynen, P. & Ebeling, T. 2022. Jalkaterveys. [2., uudistettu painos]. [Helsinki]: Kustannus Oy Duodecim.
Opintojakson opetuksessa käytettävä luento- sekä muu opetusmateriaali on sähköisesti saatavissa opintojakson Learn verkko - oppimisalustalla.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä
Verkkototeutus - Perehdyt itsenäisesti Learnissa olevaan materiaaliin ja teet tarvittavat oppimistehtävät. Oppimistehtävät sisältävät työviikkopohjaisen oppimisväylän toteutukseen suhteutettuna enemmän itsenäistä aiheeseen tutustumista. Itsenäisen suorituksen voit tehdä myös samanaikaisesti työviikkopohjaisen opetuksen kanssa. Tällöin voit osallistua lähiopetukseen kiinnostuksesi ja tarpeittesi mukaisesti. Oppimistehtävät ovat kuitenkin verkkototeutuksen mukaiset.
Mikäli sinulla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa osaamista, voit hakea hyväksilukua opintojakson vastaavalla työkokemuksella tai opinnoilla joko kokonaan tai osittain (osaamisen näyttö, jos ei ole todistusta). Osittaisessa hyväksilukemisessa suoritat itsenäisenä opiskeluna ne osa-alueet, joita ei ole hyväksiluettu.
Työhön integroitu oppimisväylä
Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojakso sisältää oppimistehtäviä, keskusteluita sekä tentin. Ajankohdat tentille ja tehtävien palautuksille sovitaan yhteisesti opintojakson orientaatiotunneilla.
Opiskelijan työmäärä
5 op = 135 h opiskelijan työtä
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso sisältää itsenäisesti tehtäviä käytännön harjoituksia.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaat
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
c. hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia
d. toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita
f. toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti
g. perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.
Esitietovaatimukset
Ihminen kokonaisuutena -moduulin opinnot suoritettu hyväksytysti.
Ilmoittautumisaika
08.11.2021 - 21.11.2021
Ajoitus
10.01.2022 - 31.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
(Liikunnan ja kuntoutuksen koulutusyksikkö)
Toimipiste
Savonlinnan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Jalkaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Anni Issakainen
- Laura Saar
Ryhmät
-
JTSA21SMJalkaterapeutti, monimuoto
Tavoitteet
Tiedät diabeetikon jalkojenhoitosuosituksen.
Tiedät diabeetikon jalkaongelmiin, -haavoihin ja amputaatioihin altistavat tekijät.
Tiedät, mitä diabeetikon jalkojen riskiluokituksella tarkoitetaan.
Osaat tutkia diabeetikon jalat ja perustella säännöllisen tutkimisen merkityksen.
Osaat tunnistaa jalkahaavoille altistavat tekijät ja osaat ohjata asiakasta haavojen ennaltaehkäisyyn.
Osaat ennaltaehkäistä ja hoitaa jalkahaavoja jalkaterapian keinoin.
Tiedät antibioottihoidon merkityksen akuutissa infektiossa ja osteomyeliitissä.
Ymmärrät jalkaterapeutin roolin ennaltaehkäisyssä ja jalkahaavojen hoidossa moniammatillisissa työryhmissä.
Tiedät miten neuropatia ja/tai iskemia ja infektio vaikuttavat diabeetikon jalkoihin ja voivat johtaa haavoihin ja amputaatioihin.
Opit riskitekijät, jotka voivat johtaa haavoihin.
Ymmärrät säännöllisen jalkojen tarkastuksen merkityksen (vähintään kerran vuodessa) ja osaat tutkia diabeetikon jalat.
Tiedät keventämisen periaatteet ja ymmärrät verenkiertoa parantavien toimenpiteiden merkityksen haavojen ja amputaatioiden ennaltaehkäisyssä.
Tiedät antibioottihoidon merkityksen akuutissa infektiossa ja osteomyeliitissä.
Ymmärrät jalkaterapeutin roolin ennaltaehkäisyssä ja jalkahaavojen hoidossa moniammatillisessa tiimissä.
Sisältö
Miten diabeetikon jalkojenhoito tulisi järjestää?
Miten eri tekijät vaikuttavat diabeetikon jalkaongelmien syntyyn?
Mitä tarkoitetaan diabeetikon jalkojen riskiluokituksella?
Miten tutkit diabeetikon jalat ja tunnistat eri riskitekijät?
Miten jalkahaavoja voidaan ehkäistä ja hoitaa?
Miten Charcot-jalkaa hoidetaan?
Mikä on antibioottihoidon merkitys akuutissa infektiossa ja osteomyeliitissä?
Miten jalkaterapeutti toimii moniammatillisessa jalkatyöryhmässä?
Opiskelumateriaali
Diabetes jalkaongelmat Käypähoitosuositus
Pirjo Ilanne-Parikka, Leo Niskanen, Tapani Rönnemaa, Marja-Terttu Saha (toim.). Diabetes.2019. Duodecim.
IDF- International Diabetes Federation - verkko sivut ja julkaisut soveltuvin osin
The International Working Group on the Diabetic Foot (IWGDF) - sivut ja julkaisut - soveltuvin osin
Opintojakson opetuksessa käytettävä luento- sekä muu opetusmateriaali on sähköisesti saatavissa opintojakson Learn verkko - oppimisalustalla.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä
Verkkototeutus - Perehdyt itsenäisesti Learnissa olevaan materiaaliin ja teet tarvittavat oppimistehtävät. Oppimistehtävät sisältävät työviikkopohjaisen oppimisväylän toteutukseen suhteutettuna enemmän itsenäistä aiheeseen tutustumista. Itsenäisen suorituksen voit tehdä myös samanaikaisesti työviikkopohjaisen opetuksen kanssa. Tällöin voit osallistua lähiopetukseen kiinnostuksesi ja tarpeittesi mukaisesti. Oppimistehtävät ovat kuitenkin verkkototeutuksen mukaiset.
Mikäli sinulla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa osaamista, voit hakea hyväksilukua opintojakson vastaavalla työkokemuksella tai opinnoilla joko kokonaan tai osittain (osaamisen näyttö, jos ei ole todistusta). Osittaisessa hyväksilukemisessa suoritat itsenäisenä opiskeluna ne osa-alueet, joita ei ole hyväksiluettu.
Työhön integroitu oppimisväylä
Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakso ei sisällä harjoittelua.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojakso sisältää oppimistehtäviä, keskusteluita sekä tentin. Ajankohdat tentille ja tehtävien palautuksille sovitaan yhteisesti opintojakson orientaatiotunneilla.
Opiskelijan työmäärä
5 op = 135 h opiskelijan työtä
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaat
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
c. hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia
d. toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita
f. toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti
g. perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.
Esitietovaatimukset
Ihminen kokonaisuutena -moduulin opinnot suoritettu hyväksytysti.