Siirry suoraan sisältöön

Diabeetikon jalkaterapiaLaajuus (5 op)

Tunnus: JT00ED05

Laajuus

5 op

Vastuuhenkilö

  • Marjo Heikkilä

Osaamistavoitteet

Tiedät diabeetikon jalkojenhoitosuosituksen.
Tiedät diabeetikon jalkaongelmiin, -haavoihin ja amputaatioihin altistavat tekijät.
Tiedät, mitä diabeetikon jalkojen riskiluokituksella tarkoitetaan.
Osaat tutkia diabeetikon jalat ja perustella säännöllisen tutkimisen merkityksen.
Osaat tunnistaa jalkahaavoille altistavat tekijät ja osaat ohjata asiakasta haavojen ennaltaehkäisyyn.
Osaat ennaltaehkäistä ja hoitaa jalkahaavoja jalkaterapian keinoin.
Tiedät antibioottihoidon merkityksen akuutissa infektiossa ja osteomyeliitissä.
Ymmärrät jalkaterapeutin roolin ennaltaehkäisyssä ja jalkahaavojen hoidossa moniammatillisissa työryhmissä.


Tiedät miten neuropatia ja/tai iskemia ja infektio vaikuttavat diabeetikon jalkoihin ja voivat johtaa haavoihin ja amputaatioihin.
Opit riskitekijät, jotka voivat johtaa haavoihin.
Ymmärrät säännöllisen jalkojen tarkastuksen merkityksen (vähintään kerran vuodessa) ja osaat tutkia diabeetikon jalat.
Tiedät keventämisen periaatteet ja ymmärrät verenkiertoa parantavien toimenpiteiden merkityksen haavojen ja amputaatioiden ennaltaehkäisyssä.
Tiedät antibioottihoidon merkityksen akuutissa infektiossa ja osteomyeliitissä.
Ymmärrät jalkaterapeutin roolin ennaltaehkäisyssä ja jalkahaavojen hoidossa moniammatillisessa tiimissä.

Sisältö

Miten diabeetikon jalkojenhoito tulisi järjestää?
Miten eri tekijät vaikuttavat diabeetikon jalkaongelmien syntyyn?
Mitä tarkoitetaan diabeetikon jalkojen riskiluokituksella?
Miten tutkit diabeetikon jalat ja tunnistat eri riskitekijät?
Miten jalkahaavoja voidaan ehkäistä ja hoitaa?
Miten Charcot-jalkaa hoidetaan?
Mikä on antibioottihoidon merkitys akuutissa infektiossa ja osteomyeliitissä?
Miten jalkaterapeutti toimii moniammatillisessa jalkatyöryhmässä?

Edeltävä osaaminen

Ihminen kokonaisuutena -moduulin opinnot suoritettu hyväksytysti.

Oppimateriaalit

Muut II lukukauden moduulin opinnot.

Ilmoittautumisaika

08.04.2024 - 21.04.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö

Toimipiste

Savonlinnan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Jalkaterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Anni Issakainen
  • Laura Saar
Ryhmät
  • JTSA24KM
    Jalkaterapeutti, monimuoto

Tavoitteet

Tiedät diabeetikon jalkojenhoitosuosituksen.
Tiedät diabeetikon jalkaongelmiin, -haavoihin ja amputaatioihin altistavat tekijät.
Tiedät, mitä diabeetikon jalkojen riskiluokituksella tarkoitetaan.
Osaat tutkia diabeetikon jalat ja perustella säännöllisen tutkimisen merkityksen.
Osaat tunnistaa jalkahaavoille altistavat tekijät ja osaat ohjata asiakasta haavojen ennaltaehkäisyyn.
Osaat ennaltaehkäistä ja hoitaa jalkahaavoja jalkaterapian keinoin.
Tiedät antibioottihoidon merkityksen akuutissa infektiossa ja osteomyeliitissä.
Ymmärrät jalkaterapeutin roolin ennaltaehkäisyssä ja jalkahaavojen hoidossa moniammatillisissa työryhmissä.


Tiedät miten neuropatia ja/tai iskemia ja infektio vaikuttavat diabeetikon jalkoihin ja voivat johtaa haavoihin ja amputaatioihin.
Opit riskitekijät, jotka voivat johtaa haavoihin.
Ymmärrät säännöllisen jalkojen tarkastuksen merkityksen (vähintään kerran vuodessa) ja osaat tutkia diabeetikon jalat.
Tiedät keventämisen periaatteet ja ymmärrät verenkiertoa parantavien toimenpiteiden merkityksen haavojen ja amputaatioiden ennaltaehkäisyssä.
Tiedät antibioottihoidon merkityksen akuutissa infektiossa ja osteomyeliitissä.
Ymmärrät jalkaterapeutin roolin ennaltaehkäisyssä ja jalkahaavojen hoidossa moniammatillisessa tiimissä.

Sisältö

Miten diabeetikon jalkojenhoito tulisi järjestää?
Miten eri tekijät vaikuttavat diabeetikon jalkaongelmien syntyyn?
Mitä tarkoitetaan diabeetikon jalkojen riskiluokituksella?
Miten tutkit diabeetikon jalat ja tunnistat eri riskitekijät?
Miten jalkahaavoja voidaan ehkäistä ja hoitaa?
Miten Charcot-jalkaa hoidetaan?
Mikä on antibioottihoidon merkitys akuutissa infektiossa ja osteomyeliitissä?
Miten jalkaterapeutti toimii moniammatillisessa jalkatyöryhmässä?

Opiskelumateriaali

Diabetes jalkaongelmat Käypähoitosuositus
Pirjo Ilanne-Parikka, Leo Niskanen, Tapani Rönnemaa, Marja-Terttu Saha (toim.). Diabetes.2019. Duodecim.
IDF- International Diabetes Federation - verkko sivut ja julkaisut soveltuvin osin
The International Working Group on the Diabetic Foot (IWGDF) - sivut ja julkaisut - soveltuvin osin
Stolt, M., Lepistö, J., Saarikoski, R., Väyrynen, P. & Ebeling, T. 2022. Jalkaterveys. [2., uudistettu painos]. [Helsinki]: Kustannus Oy Duodecim.

Opintojakson opetuksessa käytettävä luento- sekä muu opetusmateriaali on sähköisesti saatavissa opintojakson Learn verkko - oppimisalustalla.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä
Verkkototeutus - Perehdyt itsenäisesti Learnissa olevaan materiaaliin ja teet tarvittavat oppimistehtävät. Oppimistehtävät sisältävät työviikkopohjaisen oppimisväylän toteutukseen suhteutettuna enemmän itsenäistä aiheeseen tutustumista. Itsenäisen suorituksen voit tehdä myös samanaikaisesti työviikkopohjaisen opetuksen kanssa. Tällöin voit osallistua lähiopetukseen kiinnostuksesi ja tarpeittesi mukaisesti. Oppimistehtävät ovat kuitenkin verkkototeutuksen mukaiset.

Mikäli sinulla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa osaamista, voit hakea hyväksilukua opintojakson vastaavalla työkokemuksella tai opinnoilla joko kokonaan tai osittain (osaamisen näyttö, jos ei ole todistusta). Osittaisessa hyväksilukemisessa suoritat itsenäisenä opiskeluna ne osa-alueet, joita ei ole hyväksiluettu.


Työhön integroitu oppimisväylä
Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojakso sisältää oppimistehtäviä, keskusteluita sekä tentin. Ajankohdat tentille ja tehtävien palautuksille sovitaan yhteisesti opintojakson orientaatiotunneilla.

Opiskelijan työmäärä

5 op = 135 h opiskelijan työtä

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso sisältää itsenäisesti tehtäviä käytännön harjoituksia.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaat
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
c. hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia
d. toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita
f. toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti
g. perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.

Esitietovaatimukset

Ihminen kokonaisuutena -moduulin opinnot suoritettu hyväksytysti.

Ilmoittautumisaika

06.04.2023 - 21.04.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

(Liikunnan ja kuntoutuksen koulutusyksikkö)

Toimipiste

Savonlinnan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Jalkaterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Anni Issakainen
  • Laura Saar
Ryhmät
  • JTSA23KVM
    Jalkaterapeutti, verkkopainotteinen monimuotototeutus

Tavoitteet

Tiedät diabeetikon jalkojenhoitosuosituksen.
Tiedät diabeetikon jalkaongelmiin, -haavoihin ja amputaatioihin altistavat tekijät.
Tiedät, mitä diabeetikon jalkojen riskiluokituksella tarkoitetaan.
Osaat tutkia diabeetikon jalat ja perustella säännöllisen tutkimisen merkityksen.
Osaat tunnistaa jalkahaavoille altistavat tekijät ja osaat ohjata asiakasta haavojen ennaltaehkäisyyn.
Osaat ennaltaehkäistä ja hoitaa jalkahaavoja jalkaterapian keinoin.
Tiedät antibioottihoidon merkityksen akuutissa infektiossa ja osteomyeliitissä.
Ymmärrät jalkaterapeutin roolin ennaltaehkäisyssä ja jalkahaavojen hoidossa moniammatillisissa työryhmissä.


Tiedät miten neuropatia ja/tai iskemia ja infektio vaikuttavat diabeetikon jalkoihin ja voivat johtaa haavoihin ja amputaatioihin.
Opit riskitekijät, jotka voivat johtaa haavoihin.
Ymmärrät säännöllisen jalkojen tarkastuksen merkityksen (vähintään kerran vuodessa) ja osaat tutkia diabeetikon jalat.
Tiedät keventämisen periaatteet ja ymmärrät verenkiertoa parantavien toimenpiteiden merkityksen haavojen ja amputaatioiden ennaltaehkäisyssä.
Tiedät antibioottihoidon merkityksen akuutissa infektiossa ja osteomyeliitissä.
Ymmärrät jalkaterapeutin roolin ennaltaehkäisyssä ja jalkahaavojen hoidossa moniammatillisessa tiimissä.

Sisältö

Miten diabeetikon jalkojenhoito tulisi järjestää?
Miten eri tekijät vaikuttavat diabeetikon jalkaongelmien syntyyn?
Mitä tarkoitetaan diabeetikon jalkojen riskiluokituksella?
Miten tutkit diabeetikon jalat ja tunnistat eri riskitekijät?
Miten jalkahaavoja voidaan ehkäistä ja hoitaa?
Miten Charcot-jalkaa hoidetaan?
Mikä on antibioottihoidon merkitys akuutissa infektiossa ja osteomyeliitissä?
Miten jalkaterapeutti toimii moniammatillisessa jalkatyöryhmässä?

Opiskelumateriaali

Diabetes jalkaongelmat Käypähoitosuositus
Pirjo Ilanne-Parikka, Leo Niskanen, Tapani Rönnemaa, Marja-Terttu Saha (toim.). Diabetes.2019. Duodecim.
IDF- International Diabetes Federation - verkko sivut ja julkaisut soveltuvin osin
The International Working Group on the Diabetic Foot (IWGDF) - sivut ja julkaisut - soveltuvin osin
Stolt, M., Lepistö, J., Saarikoski, R., Väyrynen, P. & Ebeling, T. 2022. Jalkaterveys. [2., uudistettu painos]. [Helsinki]: Kustannus Oy Duodecim.

Opintojakson opetuksessa käytettävä luento- sekä muu opetusmateriaali on sähköisesti saatavissa opintojakson Learn verkko - oppimisalustalla.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä
Verkkototeutus - Perehdyt itsenäisesti Learnissa olevaan materiaaliin ja teet tarvittavat oppimistehtävät. Oppimistehtävät sisältävät työviikkopohjaisen oppimisväylän toteutukseen suhteutettuna enemmän itsenäistä aiheeseen tutustumista. Itsenäisen suorituksen voit tehdä myös samanaikaisesti työviikkopohjaisen opetuksen kanssa. Tällöin voit osallistua lähiopetukseen kiinnostuksesi ja tarpeittesi mukaisesti. Oppimistehtävät ovat kuitenkin verkkototeutuksen mukaiset.

Mikäli sinulla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa osaamista, voit hakea hyväksilukua opintojakson vastaavalla työkokemuksella tai opinnoilla joko kokonaan tai osittain (osaamisen näyttö, jos ei ole todistusta). Osittaisessa hyväksilukemisessa suoritat itsenäisenä opiskeluna ne osa-alueet, joita ei ole hyväksiluettu.


Työhön integroitu oppimisväylä
Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojakso sisältää oppimistehtäviä, keskusteluita sekä tentin. Ajankohdat tentille ja tehtävien palautuksille sovitaan yhteisesti opintojakson orientaatiotunneilla.

Opiskelijan työmäärä

5 op = 135 h opiskelijan työtä

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso sisältää itsenäisesti tehtäviä käytännön harjoituksia.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaat
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
c. hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia
d. toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita
f. toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti
g. perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.

Esitietovaatimukset

Ihminen kokonaisuutena -moduulin opinnot suoritettu hyväksytysti.

Ilmoittautumisaika

07.11.2022 - 18.11.2022

Ajoitus

01.01.2023 - 31.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

(Liikunnan ja kuntoutuksen koulutusyksikkö)

Toimipiste

Savonlinnan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Jalkaterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Anni Issakainen
  • Laura Saar
Ryhmät
  • JTSA22SM
    Jalkaterapeutti, monimuoto

Tavoitteet

Tiedät diabeetikon jalkojenhoitosuosituksen.
Tiedät diabeetikon jalkaongelmiin, -haavoihin ja amputaatioihin altistavat tekijät.
Tiedät, mitä diabeetikon jalkojen riskiluokituksella tarkoitetaan.
Osaat tutkia diabeetikon jalat ja perustella säännöllisen tutkimisen merkityksen.
Osaat tunnistaa jalkahaavoille altistavat tekijät ja osaat ohjata asiakasta haavojen ennaltaehkäisyyn.
Osaat ennaltaehkäistä ja hoitaa jalkahaavoja jalkaterapian keinoin.
Tiedät antibioottihoidon merkityksen akuutissa infektiossa ja osteomyeliitissä.
Ymmärrät jalkaterapeutin roolin ennaltaehkäisyssä ja jalkahaavojen hoidossa moniammatillisissa työryhmissä.


Tiedät miten neuropatia ja/tai iskemia ja infektio vaikuttavat diabeetikon jalkoihin ja voivat johtaa haavoihin ja amputaatioihin.
Opit riskitekijät, jotka voivat johtaa haavoihin.
Ymmärrät säännöllisen jalkojen tarkastuksen merkityksen (vähintään kerran vuodessa) ja osaat tutkia diabeetikon jalat.
Tiedät keventämisen periaatteet ja ymmärrät verenkiertoa parantavien toimenpiteiden merkityksen haavojen ja amputaatioiden ennaltaehkäisyssä.
Tiedät antibioottihoidon merkityksen akuutissa infektiossa ja osteomyeliitissä.
Ymmärrät jalkaterapeutin roolin ennaltaehkäisyssä ja jalkahaavojen hoidossa moniammatillisessa tiimissä.

Sisältö

Miten diabeetikon jalkojenhoito tulisi järjestää?
Miten eri tekijät vaikuttavat diabeetikon jalkaongelmien syntyyn?
Mitä tarkoitetaan diabeetikon jalkojen riskiluokituksella?
Miten tutkit diabeetikon jalat ja tunnistat eri riskitekijät?
Miten jalkahaavoja voidaan ehkäistä ja hoitaa?
Miten Charcot-jalkaa hoidetaan?
Mikä on antibioottihoidon merkitys akuutissa infektiossa ja osteomyeliitissä?
Miten jalkaterapeutti toimii moniammatillisessa jalkatyöryhmässä?

Opiskelumateriaali

Diabetes jalkaongelmat Käypähoitosuositus
Pirjo Ilanne-Parikka, Leo Niskanen, Tapani Rönnemaa, Marja-Terttu Saha (toim.). Diabetes.2019. Duodecim.
IDF- International Diabetes Federation - verkko sivut ja julkaisut soveltuvin osin
The International Working Group on the Diabetic Foot (IWGDF) - sivut ja julkaisut - soveltuvin osin
Stolt, M., Lepistö, J., Saarikoski, R., Väyrynen, P. & Ebeling, T. 2022. Jalkaterveys. [2., uudistettu painos]. [Helsinki]: Kustannus Oy Duodecim.

Opintojakson opetuksessa käytettävä luento- sekä muu opetusmateriaali on sähköisesti saatavissa opintojakson Learn verkko - oppimisalustalla.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä
Verkkototeutus - Perehdyt itsenäisesti Learnissa olevaan materiaaliin ja teet tarvittavat oppimistehtävät. Oppimistehtävät sisältävät työviikkopohjaisen oppimisväylän toteutukseen suhteutettuna enemmän itsenäistä aiheeseen tutustumista. Itsenäisen suorituksen voit tehdä myös samanaikaisesti työviikkopohjaisen opetuksen kanssa. Tällöin voit osallistua lähiopetukseen kiinnostuksesi ja tarpeittesi mukaisesti. Oppimistehtävät ovat kuitenkin verkkototeutuksen mukaiset.

Mikäli sinulla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa osaamista, voit hakea hyväksilukua opintojakson vastaavalla työkokemuksella tai opinnoilla joko kokonaan tai osittain (osaamisen näyttö, jos ei ole todistusta). Osittaisessa hyväksilukemisessa suoritat itsenäisenä opiskeluna ne osa-alueet, joita ei ole hyväksiluettu.


Työhön integroitu oppimisväylä
Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojakso sisältää oppimistehtäviä, keskusteluita sekä tentin. Ajankohdat tentille ja tehtävien palautuksille sovitaan yhteisesti opintojakson orientaatiotunneilla.

Opiskelijan työmäärä

5 op = 135 h opiskelijan työtä

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso sisältää itsenäisesti tehtäviä käytännön harjoituksia.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaat
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
c. hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia
d. toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita
f. toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti
g. perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.

Esitietovaatimukset

Ihminen kokonaisuutena -moduulin opinnot suoritettu hyväksytysti.

Ilmoittautumisaika

08.11.2021 - 21.11.2021

Ajoitus

10.01.2022 - 31.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

(Liikunnan ja kuntoutuksen koulutusyksikkö)

Toimipiste

Savonlinnan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Jalkaterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Anni Issakainen
  • Laura Saar
Ryhmät
  • JTSA21SM
    Jalkaterapeutti, monimuoto

Tavoitteet

Tiedät diabeetikon jalkojenhoitosuosituksen.
Tiedät diabeetikon jalkaongelmiin, -haavoihin ja amputaatioihin altistavat tekijät.
Tiedät, mitä diabeetikon jalkojen riskiluokituksella tarkoitetaan.
Osaat tutkia diabeetikon jalat ja perustella säännöllisen tutkimisen merkityksen.
Osaat tunnistaa jalkahaavoille altistavat tekijät ja osaat ohjata asiakasta haavojen ennaltaehkäisyyn.
Osaat ennaltaehkäistä ja hoitaa jalkahaavoja jalkaterapian keinoin.
Tiedät antibioottihoidon merkityksen akuutissa infektiossa ja osteomyeliitissä.
Ymmärrät jalkaterapeutin roolin ennaltaehkäisyssä ja jalkahaavojen hoidossa moniammatillisissa työryhmissä.


Tiedät miten neuropatia ja/tai iskemia ja infektio vaikuttavat diabeetikon jalkoihin ja voivat johtaa haavoihin ja amputaatioihin.
Opit riskitekijät, jotka voivat johtaa haavoihin.
Ymmärrät säännöllisen jalkojen tarkastuksen merkityksen (vähintään kerran vuodessa) ja osaat tutkia diabeetikon jalat.
Tiedät keventämisen periaatteet ja ymmärrät verenkiertoa parantavien toimenpiteiden merkityksen haavojen ja amputaatioiden ennaltaehkäisyssä.
Tiedät antibioottihoidon merkityksen akuutissa infektiossa ja osteomyeliitissä.
Ymmärrät jalkaterapeutin roolin ennaltaehkäisyssä ja jalkahaavojen hoidossa moniammatillisessa tiimissä.

Sisältö

Miten diabeetikon jalkojenhoito tulisi järjestää?
Miten eri tekijät vaikuttavat diabeetikon jalkaongelmien syntyyn?
Mitä tarkoitetaan diabeetikon jalkojen riskiluokituksella?
Miten tutkit diabeetikon jalat ja tunnistat eri riskitekijät?
Miten jalkahaavoja voidaan ehkäistä ja hoitaa?
Miten Charcot-jalkaa hoidetaan?
Mikä on antibioottihoidon merkitys akuutissa infektiossa ja osteomyeliitissä?
Miten jalkaterapeutti toimii moniammatillisessa jalkatyöryhmässä?

Opiskelumateriaali

Diabetes jalkaongelmat Käypähoitosuositus
Pirjo Ilanne-Parikka, Leo Niskanen, Tapani Rönnemaa, Marja-Terttu Saha (toim.). Diabetes.2019. Duodecim.
IDF- International Diabetes Federation - verkko sivut ja julkaisut soveltuvin osin
The International Working Group on the Diabetic Foot (IWGDF) - sivut ja julkaisut - soveltuvin osin

Opintojakson opetuksessa käytettävä luento- sekä muu opetusmateriaali on sähköisesti saatavissa opintojakson Learn verkko - oppimisalustalla.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä
Verkkototeutus - Perehdyt itsenäisesti Learnissa olevaan materiaaliin ja teet tarvittavat oppimistehtävät. Oppimistehtävät sisältävät työviikkopohjaisen oppimisväylän toteutukseen suhteutettuna enemmän itsenäistä aiheeseen tutustumista. Itsenäisen suorituksen voit tehdä myös samanaikaisesti työviikkopohjaisen opetuksen kanssa. Tällöin voit osallistua lähiopetukseen kiinnostuksesi ja tarpeittesi mukaisesti. Oppimistehtävät ovat kuitenkin verkkototeutuksen mukaiset.

Mikäli sinulla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa osaamista, voit hakea hyväksilukua opintojakson vastaavalla työkokemuksella tai opinnoilla joko kokonaan tai osittain (osaamisen näyttö, jos ei ole todistusta). Osittaisessa hyväksilukemisessa suoritat itsenäisenä opiskeluna ne osa-alueet, joita ei ole hyväksiluettu.


Työhön integroitu oppimisväylä
Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakso ei sisällä harjoittelua.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojakso sisältää oppimistehtäviä, keskusteluita sekä tentin. Ajankohdat tentille ja tehtävien palautuksille sovitaan yhteisesti opintojakson orientaatiotunneilla.

Opiskelijan työmäärä

5 op = 135 h opiskelijan työtä

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaat
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
c. hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia
d. toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita
f. toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti
g. perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.

Esitietovaatimukset

Ihminen kokonaisuutena -moduulin opinnot suoritettu hyväksytysti.