Mental health, substance abuse and disability service workLaajuus (5 cr)
Code: GE00CO46
Credits
5 op
Teaching language
- Finnish
Objective
You know basics in mental health, basic threats in mental health, mental health problems and psychiatric diseases of elderly people
You are familiar with the key treatment methods in mental health care
You recognize the specific characteristics of substance abuse among the elderly.
You can evaluate the disadvantages of substance abuse in cooperation with your client.
You can guide and give instructions to both client and relatives in substance abuse.
You recognize the diversity of disability and its effects on elderly people.
You know disability policy programs and policies, legislation, services, and social support systems.
You know the methods and modes of multiprofessional rehabilitation.
Content
How is mental health built on the course of life?
What threatening and protective factors are there in aging?
What mental health problems and psychiatric diseases are typical in aging?
How to promote mental health in aging?
What are key mental health care methods?
What are the special features and working methods of substance abuse in elderly care?
What is disability and its diversity?
What are your attitudes towards disability?
What kind of legislation, services and support are related to disability?
What is meant by a disability policy program and how does it work?
Qualifications
Basis in elderly care 20 ECTS credits
Wellbeing technology and information management in health care 5 ECTS credits
Basics of pharmacotherapy 5 ECTS credits
Materials
Gerontological social work 5 ECTS credits
Gerontological nursing and nursing skills 5 ECTS credits
Exercise gerontology and aging 5 ECTS credits
Special issues related to aging and getting old 5 ECTS credits
Enrollment
08.04.2024 - 21.04.2024
Timing
02.09.2024 - 13.12.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Department of Social Services and Promotion of Functional Ability
Campus
Kouvola Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Degree Programme in Elderly Care
Teachers
- Riitta Tenkanen-Salmela
- Marko Raitanen
- Ann-Mari Sippu
Teacher in charge
Riitta Tenkanen-Salmela
Groups
-
GEKV22SMElderly care, part-time studies
Objective
You know basics in mental health, basic threats in mental health, mental health problems and psychiatric diseases of elderly people
You are familiar with the key treatment methods in mental health care
You recognize the specific characteristics of substance abuse among the elderly.
You can evaluate the disadvantages of substance abuse in cooperation with your client.
You can guide and give instructions to both client and relatives in substance abuse.
You recognize the diversity of disability and its effects on elderly people.
You know disability policy programs and policies, legislation, services, and social support systems.
You know the methods and modes of multiprofessional rehabilitation.
Content
How is mental health built on the course of life?
What threatening and protective factors are there in aging?
What mental health problems and psychiatric diseases are typical in aging?
How to promote mental health in aging?
What are key mental health care methods?
What are the special features and working methods of substance abuse in elderly care?
What is disability and its diversity?
What are your attitudes towards disability?
What kind of legislation, services and support are related to disability?
What is meant by a disability policy program and how does it work?
Opiskelumateriaali
Ikääntyvien mielenterveyden pakollinen oppimateriaali:
Haarni I. (toim.): Ikääntyvä mieli. Mielen hyvinvointia vanhetessa. 2014. Suomen Mielenterveysseura
Kiviniemi L., Läksy M-L., Matinlauri T., Nevalinen K., Ruotslainen K., Seppänen U-M., Vuokila-Oikkonen P. (toim.): Minä mielenterveystyön tekijänä.Luvut 4-8. 2007 tai luvut 4-7 2014 painoksesta. Edita.
Kuhanen C., Oittinen P., Kanerva A., Seuri T., Schub ert C.: Mielenterveyshoitotyö. Luvut 4-5. 2010 tai luvut 4-6 2017 painoksesta. WSOY.
Rolfner Suvanto, S.: Vanhuspalveluiden ja psykiatrian välimaastossa. Mielenterveysongelmista kärsivän ikäihmisen kohtaaminen ja hoito. 2015. Suomen Mielenterveysseura.
Saarenheimo M.: Vanhuus ja mielenterveys. Arkielämän näkökulma. 2003. WSOY.
Muu oppimateriaali osoitetaan opintojakson osien alkaessa
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso sisältää kolme osaa: mielenterveystyö, päihdetyö ja vammaistyö.
Ikääntyvien mielenterveystyö-osa sisältää kaksi (2) lähiopetuskertaa: orientaatio ja keskusteleva luento sekä workshop, sekä kaksi (2) verkko-opetuskertaa. Workshopissa on pakollinen läsnäolo. Arvioitava oppimistehtävä (essee).
Ikääntyvien päihdehoitotyö-osa sisältää videoluentoja, harjoitustehtävän, A-klinikkasäätiön Puheeksioton kurssin sekä yhden (1) esityskerran.
Ikääntyvien vammaistyö sisältää yhden (1) lähiopetuskerran, työjärjestykseen merkittynä ajankohtana ja yhden (1) oppimistehtävän.
Nopeuttava oppimisväylä:
Opiskelijalla on vastaavat opinnot suoritettuna yliopistossa tai korkeakoulussa, tai opiskelija valitsee kurssin aiemmassa vaiheessa opintoja
TKI ja työelämäyhteistyö
-
Tentit ja muut määräajat
Opintojakson tehtävät osoitetaan osioiden alkaessa.
Kansainvälinen yhteistyö
Ei sisälly.
Opiskelijan työmäärä
Opintojakso on 5 op. (135 h)
1 op= 27 tuntia opiskelijan työtä
Further information
Ikääntyvien mielenterveystyö, opettaja Riitta Tenkanen-Salmela riitta.tenkanen-salmela@xamk.fi
Ikääntyvien päihdehoitotyö, opettaja Marko Raitanen marko.raitanen@xamk.fi
Ikääntyvien vammaistyö, opettaja Ann-Mari Sippu ann-mari.sippu@xamk.fi
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Aktiivinen osallistuminen opetukseen sekä annettujen tehtävien suorittaminen hyväksytysti. Tehtäväkohtaiset arviointimenetelmät ja niiden perusteet annetaan kunkin osan aloituskerralla.
Qualifications
Basis in elderly care 20 ECTS credits
Wellbeing technology and information management in health care 5 ECTS credits
Basics of pharmacotherapy 5 ECTS credits
Enrollment
06.11.2023 - 17.11.2023
Timing
08.01.2024 - 31.05.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Department of Social Services and Promotion of Functional Ability
Campus
Kouvola Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Degree Programme in Elderly Care
Teachers
- Riitta Tenkanen-Salmela
- Marko Raitanen
- Ann-Mari Sippu
Teacher in charge
Riitta Tenkanen-Salmela
Groups
-
GEKV22KMElderly care, part-time studies
Objective
You know basics in mental health, basic threats in mental health, mental health problems and psychiatric diseases of elderly people
You are familiar with the key treatment methods in mental health care
You recognize the specific characteristics of substance abuse among the elderly.
You can evaluate the disadvantages of substance abuse in cooperation with your client.
You can guide and give instructions to both client and relatives in substance abuse.
You recognize the diversity of disability and its effects on elderly people.
You know disability policy programs and policies, legislation, services, and social support systems.
You know the methods and modes of multiprofessional rehabilitation.
Content
How is mental health built on the course of life?
What threatening and protective factors are there in aging?
What mental health problems and psychiatric diseases are typical in aging?
How to promote mental health in aging?
What are key mental health care methods?
What are the special features and working methods of substance abuse in elderly care?
What is disability and its diversity?
What are your attitudes towards disability?
What kind of legislation, services and support are related to disability?
What is meant by a disability policy program and how does it work?
Opiskelumateriaali
Ikääntyvien mielenterveyden pakollinen oppimateriaali:
Haarni I. (toim.): Ikääntyvä mieli. Mielen hyvinvointia vanhetessa. 2014. Suomen Mielenterveysseura
Kiviniemi L., Läksy M-L., Matinlauri T., Nevalinen K., Ruotslainen K., Seppänen U-M., Vuokila-Oikkonen P. (toim.): Minä mielenterveystyön tekijänä.Luvut 4-8. 2007 tai luvut 4-7 2014 painoksesta. Edita.
Kuhanen C., Oittinen P., Kanerva A., Seuri T., Schub ert C.: Mielenterveyshoitotyö. Luvut 4-5. 2010 tai luvut 4-6 2017 painoksesta. WSOY.
Rolfner Suvanto, S.: Vanhuspalveluiden ja psykiatrian välimaastossa. Mielenterveysongelmista kärsivän ikäihmisen kohtaaminen ja hoito. 2015. Suomen Mielenterveysseura.
Saarenheimo M.: Vanhuus ja mielenterveys. Arkielämän näkökulma. 2003. WSOY.
Muu oppimateriaali osoitetaan opintojakson osien alkaessa
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso sisältää kolme osaa: mielenterveystyö, päihdetyö ja vammaistyö.
Ikääntyvien mielenterveystyö-osa sisältää kaksi (2) lähiopetuskertaa: orientaatio ja keskusteleva aloitusluento sekä work shop (pakollinen läsnäolo).
Ikääntyvien päihdehoitotyö-osa sisältää videoluentoja, harjoitustehtävän, A-klinikkasäätiön Puheeksioton kurssin sekä yhden (1) esityskerran.
Ikääntyvien vammaistyö sisältää yhden (1) opetuskerran Teamsissa, työjärjestykseen merkittynä ajankohtana ja yhden (1) oppimistehtävän.
Nopeuttava oppimisväylä:
Opiskelijalla on vastaavat opinnot suoritettuna yliopistossa tai korkeakoulussa, tai opiskelija valitsee kurssin aiemmassa vaiheessa opintoja
TKI ja työelämäyhteistyö
-
Tentit ja muut määräajat
Opintojakson tehtävät osoitetaan osioiden alkaessa.
Kansainvälinen yhteistyö
Ei sisälly.
Opiskelijan työmäärä
Opintojakso on 5 op. (135 h)
1 op= 27 tuntia opiskelijan työtä
Further information
Ikääntyvien mielenterveystyö, opettaja Riitta Tenkanen-Salmela riitta.tenkanen-salmela@xamk.fi
Ikääntyvien päihdehoitotyö, opettaja Marko Raitanen marko.raitanen@xamk.fi
Ikääntyvien vammaistyö, opettaja Ann-Mari Sippu ann-mari.sippu@xamk.fi
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Aktiivinen osallistuminen opetukseen sekä annettujen tehtävien suorittaminen hyväksytysti. Tehtäväkohtaiset arviointimenetelmät ja niiden perusteet annetaan kunkin osan aloituskerralla.
Qualifications
Basis in elderly care 20 ECTS credits
Wellbeing technology and information management in health care 5 ECTS credits
Basics of pharmacotherapy 5 ECTS credits
Enrollment
14.03.2023 - 31.03.2023
Timing
31.07.2023 - 14.12.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Department of Social Services and Promotion of Functional Ability
Campus
Kouvola Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 55
Degree programmes
- Degree Programme in Elderly Care
Teachers
- Riitta Tenkanen-Salmela
- Marko Raitanen
- Ann-Mari Sippu
Teacher in charge
Riitta Tenkanen-Salmela
Groups
-
GEKV21SMElderly care, part-time studies
Objective
You know basics in mental health, basic threats in mental health, mental health problems and psychiatric diseases of elderly people
You are familiar with the key treatment methods in mental health care
You recognize the specific characteristics of substance abuse among the elderly.
You can evaluate the disadvantages of substance abuse in cooperation with your client.
You can guide and give instructions to both client and relatives in substance abuse.
You recognize the diversity of disability and its effects on elderly people.
You know disability policy programs and policies, legislation, services, and social support systems.
You know the methods and modes of multiprofessional rehabilitation.
Content
How is mental health built on the course of life?
What threatening and protective factors are there in aging?
What mental health problems and psychiatric diseases are typical in aging?
How to promote mental health in aging?
What are key mental health care methods?
What are the special features and working methods of substance abuse in elderly care?
What is disability and its diversity?
What are your attitudes towards disability?
What kind of legislation, services and support are related to disability?
What is meant by a disability policy program and how does it work?
Opiskelumateriaali
Ikääntyvien mielenterveyden pakollinen oppimateriaali:
Haarni I. (toim.): Ikääntyvä mieli. Mielen hyvinvointia vanhetessa. 2014. Suomen Mielenterveysseura
Kiviniemi L., Läksy M-L., Matinlauri T., Nevalinen K., Ruotslainen K., Seppänen U-M., Vuokila-Oikkonen P. (toim.): Minä mielenterveystyön tekijänä.Luvut 4-8. 2007 tai luvut 4-7 2014 painoksesta. Edita.
Kuhanen C., Oittinen P., Kanerva A., Seuri T., Schub ert C.: Mielenterveyshoitotyö. Luvut 4-5. 2010 tai luvut 4-6 2017 painoksesta. WSOY.
Rolfner Suvanto, S.: Vanhuspalveluiden ja psykiatrian välimaastossa. Mielenterveysongelmista kärsivän ikäihmisen kohtaaminen ja hoito. 2015. Suomen Mielenterveysseura.
Saarenheimo M.: Vanhuus ja mielenterveys. Arkielämän näkökulma. 2003. WSOY.
Muu oppimateriaali osoitetaan opintojakson osien alkaessa
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opetus toteutuu verkossa.
Opintojakso sisältää kolme osaa: mielenterveystyö, päihdetyö ja vammaistyö. Ikääntyvien mielenterveystyö-osa sisältää kaksi (2) verkko-opetuskertaa Teamsillä: orientaatio ja keskusteleva aloitusluento sekä work shop (pakollinen läsnäolo).
Ikääntyvien päihdehoitotyö-osa sisältää videoluentoja, harjoitustehtävän, A-klinikkasäätiön Puheeksioton kurssin sekä yhden (1) esityskerran.
Ikääntyvien vammaistyö sisältää yhden (1) opetuskerran Teamsissa, työjärjestykseen merkittynä ajankohtana ja yhden (1) oppimistehtävän.
Nopeuttava oppimisväylä:
Opiskelijalla on vastaavat opinnot suoritettuna yliopistossa tai korkeakoulussa, tai opiskelija valitsee kurssin aiemmassa vaiheessa opintoja
TKI ja työelämäyhteistyö
-
Tentit ja muut määräajat
Opintojakson tehtävät osoitetaan osioiden alkaessa.
Kansainvälinen yhteistyö
Ei sisälly.
Opiskelijan työmäärä
Opintojakso on 5 op. (135 h)
1 op= 27 tuntia opiskelijan työtä
Further information
Ikääntyvien mielenterveystyö, opettaja Riitta Tenkanen-Salmela. riitta.tenkanen-salmela@xamk.fi
Ikääntyvien päihdehoitotyö, opettaja Marko Raitanen marko.raitanen@xamk.fi
Ikääntyvien vammaistyö, opettaja Ann-Mari Sippu ann-mari.sippu@xamk.fi
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Aktiivinen osallistuminen verkko-opetukseen sekä annettujen tehtävien suorittaminen hyväksytysti. Tehtäväkohtaiset arviointimenetelmät ja niiden perusteet annetaan kunkin osan aloituskerralla.
Qualifications
Basis in elderly care 20 ECTS credits
Wellbeing technology and information management in health care 5 ECTS credits
Basics of pharmacotherapy 5 ECTS credits
Enrollment
06.04.2022 - 22.04.2022
Timing
01.08.2022 - 16.12.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Department of Social Services and Promotion of Functional Ability
Campus
Kouvola Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
40 - 50
Degree programmes
- Degree Programme in Elderly Care
Teachers
- Riitta Tenkanen-Salmela
- Marko Raitanen
- Ann-Mari Sippu
Teacher in charge
Riitta Tenkanen-Salmela
Groups
-
GEKV20SMElderly care, part-time studies
Objective
You know basics in mental health, basic threats in mental health, mental health problems and psychiatric diseases of elderly people
You are familiar with the key treatment methods in mental health care
You recognize the specific characteristics of substance abuse among the elderly.
You can evaluate the disadvantages of substance abuse in cooperation with your client.
You can guide and give instructions to both client and relatives in substance abuse.
You recognize the diversity of disability and its effects on elderly people.
You know disability policy programs and policies, legislation, services, and social support systems.
You know the methods and modes of multiprofessional rehabilitation.
Content
How is mental health built on the course of life?
What threatening and protective factors are there in aging?
What mental health problems and psychiatric diseases are typical in aging?
How to promote mental health in aging?
What are key mental health care methods?
What are the special features and working methods of substance abuse in elderly care?
What is disability and its diversity?
What are your attitudes towards disability?
What kind of legislation, services and support are related to disability?
What is meant by a disability policy program and how does it work?
Opiskelumateriaali
Ikääntyvien mielenterveyden pakollinen oppimateriaali:
Haarni I. (toim.): Ikääntyvä mieli. Mielen hyvinvointia vanhetessa. 2014. Suomen Mielenterveysseura
Kiviniemi L., Läksy M-L., Matinlauri T., Nevalinen K., Ruotslainen K., Seppänen U-M., Vuokila-Oikkonen P. (toim.): Minä mielenterveystyön tekijänä.Luvut 4-8. 2007 tai luvut 4-7 2014 painoksesta. Edita.
Kuhanen C., Oittinen P., Kanerva A., Seuri T., Schub ert C.: Mielenterveyshoitotyö. Luvut 4-5. 2010 tai luvut 4-6 2017 painoksesta. WSOY.
Rolfner Suvanto, S.: Vanhuspalveluiden ja psykiatrian välimaastossa. Mielenterveysongelmista kärsivän ikäihmisen kohtaaminen ja hoito. 2015. Suomen Mielenterveysseura.
Saarenheimo M.: Vanhuus ja mielenterveys. Arkielämän näkökulma. 2003. WSOY.
Muu oppimateriaali osoitetaan opintojakson osien alkaessa
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso toteutetaan työviikkopohjaisena ja sisältää kolme osaa: mielenterveys, päihdetyö ja vammaistyö. Ikääntyvien mielenterveys-osa sisältää kaksi (2) lähiopetuskertaa: orientaatio ja keskusteleva aloitusluento sekä work shop (pakollinen läsnäolo).
Ikääntyvien päihdehoitotyö-osa sisältää yhden (1) ac teorialuennon, harjoitustehtävän sekä yhden (1) esityskerran.
Ikääntyvien vammaistyö sisältää yhden (1) lähiopetuskerran ja yhden (1) oppimistehtävän.
Nopeuttava oppimisväylä:
Opiskelijalla on vastaavat opinnot suoritettuna yliopistossa tai korkeakoulussa, tai opiskelija valitsee kurssin aiemmassa vaiheessa opintoja
TKI ja työelämäyhteistyö
-
Tentit ja muut määräajat
Opintojakson tehtävät osoitetaan osioiden alkaessa.
Kansainvälinen yhteistyö
Ei sisälly.
Opiskelijan työmäärä
Opintojakso on 5 op. (135 h)
1 op= 27 tuntia opiskelijan työtä
Further information
Ikääntyvien mielenterveystyö, opettaja Riitta Tenkanen-Salmela. riitta.tenkanen-salmela@xamk.fi
Ikääntyvien päihdehoitotyö, opettaja Marko Raitanen marko.raitanen@xamk.fi
Ikääntyvien vammaistyö, opettaja Ann-Mari Sippu ann-mari.sippu@xamk.fi
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen sekä annettujen tehtävien suorittaminen hyväksytysti. Tehtäväkohtaiset arviointimenetelmät ja niiden perusteet annetaan kunkin osan aloituskerralla.Palaute annetaan ryhmäpalautteena
Qualifications
Basis in elderly care 20 ECTS credits
Wellbeing technology and information management in health care 5 ECTS credits
Basics of pharmacotherapy 5 ECTS credits