Siirry suoraan sisältöön

Mielenterveys-, päihde- ja vammaistyöLaajuus (5 op)

Tunnus: GE00CO46

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Tunnet ikääntyvien mielenterveyden rakentumisen perusteita, keskeisiä mielenterveyttä uhkaavia tekijöitä, mielenterveysongelmia ja psyykkisiä sairauksia
Tunnet keskeisiä mielenterveystyön ja mielenterveyshoitotyön auttamismenetelmiä
Osaat kohdata ammatillisesti haasteellista käyttäytymistä ymmärtäen ikääntyvän yksilöllisyyttä
Tunnistat ikääntyvien päihteidenkäyttöön liittyviä erityispiirteitä
Osaat arvioida asiakkaan päihteidenkäytön haittoja yhteistyössä hänen kanssaan
Osaat ohjata asiakasta ja omaisia päihdeasioissa
Tunnet vammaisuuden monimuotoisuutta ja sen vaikutuksia ikääntyvillä henkilöillä
Tunnet vammaispoliittisia ohjelmia ja toimintaperiaatteita sekä lakeja, palveluita ja yhteiskunnan tukijärjestelmiä
Osaat moniammatillisen kuntouksen menetelmiä ja toimintamuotoja

Sisältö

Ikääntyvien mielenterveys:
Miten mielenterveys rakentuu elämänkulun aikana?
Millaisia mielenterveyttä uhkaavia ja suojaavia tekijöitä ikääntyessä on?
Millaisia keskeisiä mielenterveyden häiriöitä ja psyykkisisä sairauksia ikääntyessä esiintyy?
Miten ikääntyvien mielenterveyttä edistetään?
Mitä ovat keskeiset mielenterveyshoitotyön menetelmät?
Miten ammatillisesti kohdataan haastavaa käyttäytymistä?
Ikääntyvien päihdehoitotyö:
Mistä koostuu päihdehoitotyön tietoperusta, toiminta ja menetelmät?
Millaisia erityispiirteitä liittyy ikääntyvien päihteiden käyttöön?
Kuinka päihteiden käyttö otetaan puheeksi ikääntyvän kanssa ja ohjataan palveluiden käytössä?
Kuinka ikääntyvien päihteiden käyttöä hoidetaan?
Millaisia ovat ikääntyneiden päihdehoitotyön erityispiirteet, menetelmät ja työotteet?
Vammaistyö:
Mitä on vammaisuus ja sen monimuotoisuus
Millaiset ovat omat asenteet vammaisuutta kohtaan
Millainen lainsäädäntö, palvelut ja tuet liittyvät vammaisuuteen
Mitä tarkoitetaan vammaispoliittisella ohjelmalla ja miten toimii

Edeltävä osaaminen

Vanhustyön perusteet 20 op
Hyvinvointiteknologia ja tiedonhallinta 5 op
Lääkehoidon perusteet ja ikääntyvien lääkehoito 5 op

Oppimateriaalit

Gerontologinen sosiaalityö5 op
Gerontologinen hoitotyö ja hoitotaidot 5 op
Liikuntagerontologia ja ikääntyvien liikunta 5 op
Ikääntymiseen liittyviä erityiskysymyksiä 5 op

Ilmoittautumisaika

08.04.2024 - 21.04.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 13.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Geronomikoulutus
Opettaja
  • Riitta Tenkanen-Salmela
  • Marko Raitanen
  • Ann-Mari Sippu
Vastuuopettaja

Riitta Tenkanen-Salmela

Ryhmät
  • GEKV22SM
    Geronomi, monimuoto

Tavoitteet

Tunnet ikääntyvien mielenterveyden rakentumisen perusteita, keskeisiä mielenterveyttä uhkaavia tekijöitä, mielenterveysongelmia ja psyykkisiä sairauksia
Tunnet keskeisiä mielenterveystyön ja mielenterveyshoitotyön auttamismenetelmiä
Osaat kohdata ammatillisesti haasteellista käyttäytymistä ymmärtäen ikääntyvän yksilöllisyyttä
Tunnistat ikääntyvien päihteidenkäyttöön liittyviä erityispiirteitä
Osaat arvioida asiakkaan päihteidenkäytön haittoja yhteistyössä hänen kanssaan
Osaat ohjata asiakasta ja omaisia päihdeasioissa
Tunnet vammaisuuden monimuotoisuutta ja sen vaikutuksia ikääntyvillä henkilöillä
Tunnet vammaispoliittisia ohjelmia ja toimintaperiaatteita sekä lakeja, palveluita ja yhteiskunnan tukijärjestelmiä
Osaat moniammatillisen kuntouksen menetelmiä ja toimintamuotoja

Sisältö

Ikääntyvien mielenterveys:
Miten mielenterveys rakentuu elämänkulun aikana?
Millaisia mielenterveyttä uhkaavia ja suojaavia tekijöitä ikääntyessä on?
Millaisia keskeisiä mielenterveyden häiriöitä ja psyykkisisä sairauksia ikääntyessä esiintyy?
Miten ikääntyvien mielenterveyttä edistetään?
Mitä ovat keskeiset mielenterveyshoitotyön menetelmät?
Miten ammatillisesti kohdataan haastavaa käyttäytymistä?
Ikääntyvien päihdehoitotyö:
Mistä koostuu päihdehoitotyön tietoperusta, toiminta ja menetelmät?
Millaisia erityispiirteitä liittyy ikääntyvien päihteiden käyttöön?
Kuinka päihteiden käyttö otetaan puheeksi ikääntyvän kanssa ja ohjataan palveluiden käytössä?
Kuinka ikääntyvien päihteiden käyttöä hoidetaan?
Millaisia ovat ikääntyneiden päihdehoitotyön erityispiirteet, menetelmät ja työotteet?
Vammaistyö:
Mitä on vammaisuus ja sen monimuotoisuus
Millaiset ovat omat asenteet vammaisuutta kohtaan
Millainen lainsäädäntö, palvelut ja tuet liittyvät vammaisuuteen
Mitä tarkoitetaan vammaispoliittisella ohjelmalla ja miten toimii

Opiskelumateriaali

Ikääntyvien mielenterveyden pakollinen oppimateriaali:
Haarni I. (toim.): Ikääntyvä mieli. Mielen hyvinvointia vanhetessa. 2014. Suomen Mielenterveysseura
Kiviniemi L., Läksy M-L., Matinlauri T., Nevalinen K., Ruotslainen K., Seppänen U-M., Vuokila-Oikkonen P. (toim.): Minä mielenterveystyön tekijänä.Luvut 4-8. 2007 tai luvut 4-7 2014 painoksesta. Edita.
Kuhanen C., Oittinen P., Kanerva A., Seuri T., Schub ert C.: Mielenterveyshoitotyö. Luvut 4-5. 2010 tai luvut 4-6 2017 painoksesta. WSOY.
Rolfner Suvanto, S.: Vanhuspalveluiden ja psykiatrian välimaastossa. Mielenterveysongelmista kärsivän ikäihmisen kohtaaminen ja hoito. 2015. Suomen Mielenterveysseura.
Saarenheimo M.: Vanhuus ja mielenterveys. Arkielämän näkökulma. 2003. WSOY.

Muu oppimateriaali osoitetaan opintojakson osien alkaessa

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso sisältää kolme osaa: mielenterveystyö, päihdetyö ja vammaistyö.
Ikääntyvien mielenterveystyö-osa sisältää kaksi (2) lähiopetuskertaa: orientaatio ja keskusteleva luento sekä workshop, sekä kaksi (2) verkko-opetuskertaa. Workshopissa on pakollinen läsnäolo. Arvioitava oppimistehtävä (essee).

Ikääntyvien päihdehoitotyö-osa sisältää videoluentoja, harjoitustehtävän, A-klinikkasäätiön Puheeksioton kurssin sekä yhden (1) esityskerran.

Ikääntyvien vammaistyö sisältää yhden (1) lähiopetuskerran, työjärjestykseen merkittynä ajankohtana ja yhden (1) oppimistehtävän.

Nopeuttava oppimisväylä:
Opiskelijalla on vastaavat opinnot suoritettuna yliopistossa tai korkeakoulussa, tai opiskelija valitsee kurssin aiemmassa vaiheessa opintoja

TKI ja työelämäyhteistyö

A-klinikkasäätiön Puheeksioton kurssi

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojakson tehtävät osoitetaan osioiden alkaessa.

Kansainvälinen yhteistyö

Ei sisälly.

Opiskelijan työmäärä

Opintojakso on 5 op. (135 h)
1 op= 27 tuntia opiskelijan työtä

Lisätietoja opiskelijoille

Ikääntyvien mielenterveystyö, opettaja Riitta Tenkanen-Salmela riitta.tenkanen-salmela@xamk.fi
Ikääntyvien päihdehoitotyö, opettaja Marko Raitanen marko.raitanen@xamk.fi
Ikääntyvien vammaistyö, opettaja Ann-Mari Sippu ann-mari.sippu@xamk.fi

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen opetukseen sekä annettujen tehtävien suorittaminen hyväksytysti. Tehtäväkohtaiset arviointimenetelmät ja niiden perusteet annetaan kunkin osan aloituskerralla.

Esitietovaatimukset

Vanhustyön perusteet 20 op
Hyvinvointiteknologia ja tiedonhallinta 5 op
Lääkehoidon perusteet ja ikääntyvien lääkehoito 5 op

Ilmoittautumisaika

06.11.2023 - 17.11.2023

Ajoitus

08.01.2024 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Geronomikoulutus
Opettaja
  • Riitta Tenkanen-Salmela
  • Marko Raitanen
  • Ann-Mari Sippu
Vastuuopettaja

Riitta Tenkanen-Salmela

Ryhmät
  • GEKV22KM
    Geronomi, monimuoto

Tavoitteet

Tunnet ikääntyvien mielenterveyden rakentumisen perusteita, keskeisiä mielenterveyttä uhkaavia tekijöitä, mielenterveysongelmia ja psyykkisiä sairauksia
Tunnet keskeisiä mielenterveystyön ja mielenterveyshoitotyön auttamismenetelmiä
Osaat kohdata ammatillisesti haasteellista käyttäytymistä ymmärtäen ikääntyvän yksilöllisyyttä
Tunnistat ikääntyvien päihteidenkäyttöön liittyviä erityispiirteitä
Osaat arvioida asiakkaan päihteidenkäytön haittoja yhteistyössä hänen kanssaan
Osaat ohjata asiakasta ja omaisia päihdeasioissa
Tunnet vammaisuuden monimuotoisuutta ja sen vaikutuksia ikääntyvillä henkilöillä
Tunnet vammaispoliittisia ohjelmia ja toimintaperiaatteita sekä lakeja, palveluita ja yhteiskunnan tukijärjestelmiä
Osaat moniammatillisen kuntouksen menetelmiä ja toimintamuotoja

Sisältö

Ikääntyvien mielenterveys:
Miten mielenterveys rakentuu elämänkulun aikana?
Millaisia mielenterveyttä uhkaavia ja suojaavia tekijöitä ikääntyessä on?
Millaisia keskeisiä mielenterveyden häiriöitä ja psyykkisisä sairauksia ikääntyessä esiintyy?
Miten ikääntyvien mielenterveyttä edistetään?
Mitä ovat keskeiset mielenterveyshoitotyön menetelmät?
Miten ammatillisesti kohdataan haastavaa käyttäytymistä?
Ikääntyvien päihdehoitotyö:
Mistä koostuu päihdehoitotyön tietoperusta, toiminta ja menetelmät?
Millaisia erityispiirteitä liittyy ikääntyvien päihteiden käyttöön?
Kuinka päihteiden käyttö otetaan puheeksi ikääntyvän kanssa ja ohjataan palveluiden käytössä?
Kuinka ikääntyvien päihteiden käyttöä hoidetaan?
Millaisia ovat ikääntyneiden päihdehoitotyön erityispiirteet, menetelmät ja työotteet?
Vammaistyö:
Mitä on vammaisuus ja sen monimuotoisuus
Millaiset ovat omat asenteet vammaisuutta kohtaan
Millainen lainsäädäntö, palvelut ja tuet liittyvät vammaisuuteen
Mitä tarkoitetaan vammaispoliittisella ohjelmalla ja miten toimii

Opiskelumateriaali

Ikääntyvien mielenterveyden pakollinen oppimateriaali:
Haarni I. (toim.): Ikääntyvä mieli. Mielen hyvinvointia vanhetessa. 2014. Suomen Mielenterveysseura
Kiviniemi L., Läksy M-L., Matinlauri T., Nevalinen K., Ruotslainen K., Seppänen U-M., Vuokila-Oikkonen P. (toim.): Minä mielenterveystyön tekijänä.Luvut 4-8. 2007 tai luvut 4-7 2014 painoksesta. Edita.
Kuhanen C., Oittinen P., Kanerva A., Seuri T., Schub ert C.: Mielenterveyshoitotyö. Luvut 4-5. 2010 tai luvut 4-6 2017 painoksesta. WSOY.
Rolfner Suvanto, S.: Vanhuspalveluiden ja psykiatrian välimaastossa. Mielenterveysongelmista kärsivän ikäihmisen kohtaaminen ja hoito. 2015. Suomen Mielenterveysseura.
Saarenheimo M.: Vanhuus ja mielenterveys. Arkielämän näkökulma. 2003. WSOY.

Muu oppimateriaali osoitetaan opintojakson osien alkaessa

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso sisältää kolme osaa: mielenterveystyö, päihdetyö ja vammaistyö.
Ikääntyvien mielenterveystyö-osa sisältää kaksi (2) lähiopetuskertaa: orientaatio ja keskusteleva aloitusluento sekä work shop (pakollinen läsnäolo).

Ikääntyvien päihdehoitotyö-osa sisältää videoluentoja, harjoitustehtävän, A-klinikkasäätiön Puheeksioton kurssin sekä yhden (1) esityskerran.

Ikääntyvien vammaistyö sisältää yhden (1) opetuskerran Teamsissa, työjärjestykseen merkittynä ajankohtana ja yhden (1) oppimistehtävän.

Nopeuttava oppimisväylä:
Opiskelijalla on vastaavat opinnot suoritettuna yliopistossa tai korkeakoulussa, tai opiskelija valitsee kurssin aiemmassa vaiheessa opintoja

TKI ja työelämäyhteistyö

A-klinikkasäätiön Puheeksioton kurssi

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojakson tehtävät osoitetaan osioiden alkaessa.

Kansainvälinen yhteistyö

Ei sisälly.

Opiskelijan työmäärä

Opintojakso on 5 op. (135 h)
1 op= 27 tuntia opiskelijan työtä

Lisätietoja opiskelijoille

Ikääntyvien mielenterveystyö, opettaja Riitta Tenkanen-Salmela riitta.tenkanen-salmela@xamk.fi
Ikääntyvien päihdehoitotyö, opettaja Marko Raitanen marko.raitanen@xamk.fi
Ikääntyvien vammaistyö, opettaja Ann-Mari Sippu ann-mari.sippu@xamk.fi

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen opetukseen sekä annettujen tehtävien suorittaminen hyväksytysti. Tehtäväkohtaiset arviointimenetelmät ja niiden perusteet annetaan kunkin osan aloituskerralla.

Esitietovaatimukset

Vanhustyön perusteet 20 op
Hyvinvointiteknologia ja tiedonhallinta 5 op
Lääkehoidon perusteet ja ikääntyvien lääkehoito 5 op

Ilmoittautumisaika

14.03.2023 - 31.03.2023

Ajoitus

31.07.2023 - 14.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 55

Koulutus
  • Geronomikoulutus
Opettaja
  • Riitta Tenkanen-Salmela
  • Marko Raitanen
  • Ann-Mari Sippu
Vastuuopettaja

Riitta Tenkanen-Salmela

Ryhmät
  • GEKV21SM
    Geronomi, monimuoto

Tavoitteet

Tunnet ikääntyvien mielenterveyden rakentumisen perusteita, keskeisiä mielenterveyttä uhkaavia tekijöitä, mielenterveysongelmia ja psyykkisiä sairauksia
Tunnet keskeisiä mielenterveystyön ja mielenterveyshoitotyön auttamismenetelmiä
Osaat kohdata ammatillisesti haasteellista käyttäytymistä ymmärtäen ikääntyvän yksilöllisyyttä
Tunnistat ikääntyvien päihteidenkäyttöön liittyviä erityispiirteitä
Osaat arvioida asiakkaan päihteidenkäytön haittoja yhteistyössä hänen kanssaan
Osaat ohjata asiakasta ja omaisia päihdeasioissa
Tunnet vammaisuuden monimuotoisuutta ja sen vaikutuksia ikääntyvillä henkilöillä
Tunnet vammaispoliittisia ohjelmia ja toimintaperiaatteita sekä lakeja, palveluita ja yhteiskunnan tukijärjestelmiä
Osaat moniammatillisen kuntouksen menetelmiä ja toimintamuotoja

Sisältö

Ikääntyvien mielenterveys:
Miten mielenterveys rakentuu elämänkulun aikana?
Millaisia mielenterveyttä uhkaavia ja suojaavia tekijöitä ikääntyessä on?
Millaisia keskeisiä mielenterveyden häiriöitä ja psyykkisisä sairauksia ikääntyessä esiintyy?
Miten ikääntyvien mielenterveyttä edistetään?
Mitä ovat keskeiset mielenterveyshoitotyön menetelmät?
Miten ammatillisesti kohdataan haastavaa käyttäytymistä?
Ikääntyvien päihdehoitotyö:
Mistä koostuu päihdehoitotyön tietoperusta, toiminta ja menetelmät?
Millaisia erityispiirteitä liittyy ikääntyvien päihteiden käyttöön?
Kuinka päihteiden käyttö otetaan puheeksi ikääntyvän kanssa ja ohjataan palveluiden käytössä?
Kuinka ikääntyvien päihteiden käyttöä hoidetaan?
Millaisia ovat ikääntyneiden päihdehoitotyön erityispiirteet, menetelmät ja työotteet?
Vammaistyö:
Mitä on vammaisuus ja sen monimuotoisuus
Millaiset ovat omat asenteet vammaisuutta kohtaan
Millainen lainsäädäntö, palvelut ja tuet liittyvät vammaisuuteen
Mitä tarkoitetaan vammaispoliittisella ohjelmalla ja miten toimii

Opiskelumateriaali

Ikääntyvien mielenterveyden pakollinen oppimateriaali:
Haarni I. (toim.): Ikääntyvä mieli. Mielen hyvinvointia vanhetessa. 2014. Suomen Mielenterveysseura
Kiviniemi L., Läksy M-L., Matinlauri T., Nevalinen K., Ruotslainen K., Seppänen U-M., Vuokila-Oikkonen P. (toim.): Minä mielenterveystyön tekijänä.Luvut 4-8. 2007 tai luvut 4-7 2014 painoksesta. Edita.
Kuhanen C., Oittinen P., Kanerva A., Seuri T., Schub ert C.: Mielenterveyshoitotyö. Luvut 4-5. 2010 tai luvut 4-6 2017 painoksesta. WSOY.
Rolfner Suvanto, S.: Vanhuspalveluiden ja psykiatrian välimaastossa. Mielenterveysongelmista kärsivän ikäihmisen kohtaaminen ja hoito. 2015. Suomen Mielenterveysseura.
Saarenheimo M.: Vanhuus ja mielenterveys. Arkielämän näkökulma. 2003. WSOY.

Muu oppimateriaali osoitetaan opintojakson osien alkaessa

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opetus toteutuu verkossa.
Opintojakso sisältää kolme osaa: mielenterveystyö, päihdetyö ja vammaistyö. Ikääntyvien mielenterveystyö-osa sisältää kaksi (2) verkko-opetuskertaa Teamsillä: orientaatio ja keskusteleva aloitusluento sekä work shop (pakollinen läsnäolo).

Ikääntyvien päihdehoitotyö-osa sisältää videoluentoja, harjoitustehtävän, A-klinikkasäätiön Puheeksioton kurssin sekä yhden (1) esityskerran.

Ikääntyvien vammaistyö sisältää yhden (1) opetuskerran Teamsissa, työjärjestykseen merkittynä ajankohtana ja yhden (1) oppimistehtävän.

Nopeuttava oppimisväylä:
Opiskelijalla on vastaavat opinnot suoritettuna yliopistossa tai korkeakoulussa, tai opiskelija valitsee kurssin aiemmassa vaiheessa opintoja

TKI ja työelämäyhteistyö

A-klinikkasäätiön Puheeksioton kurssi

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojakson tehtävät osoitetaan osioiden alkaessa.

Kansainvälinen yhteistyö

Ei sisälly.

Opiskelijan työmäärä

Opintojakso on 5 op. (135 h)
1 op= 27 tuntia opiskelijan työtä

Lisätietoja opiskelijoille

Ikääntyvien mielenterveystyö, opettaja Riitta Tenkanen-Salmela. riitta.tenkanen-salmela@xamk.fi
Ikääntyvien päihdehoitotyö, opettaja Marko Raitanen marko.raitanen@xamk.fi
Ikääntyvien vammaistyö, opettaja Ann-Mari Sippu ann-mari.sippu@xamk.fi

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen verkko-opetukseen sekä annettujen tehtävien suorittaminen hyväksytysti. Tehtäväkohtaiset arviointimenetelmät ja niiden perusteet annetaan kunkin osan aloituskerralla.

Esitietovaatimukset

Vanhustyön perusteet 20 op
Hyvinvointiteknologia ja tiedonhallinta 5 op
Lääkehoidon perusteet ja ikääntyvien lääkehoito 5 op

Ilmoittautumisaika

06.04.2022 - 22.04.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 16.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

40 - 50

Koulutus
  • Geronomikoulutus
Opettaja
  • Riitta Tenkanen-Salmela
  • Marko Raitanen
  • Ann-Mari Sippu
Vastuuopettaja

Riitta Tenkanen-Salmela

Ryhmät
  • GEKV20SM
    Geronomi, monimuoto

Tavoitteet

Tunnet ikääntyvien mielenterveyden rakentumisen perusteita, keskeisiä mielenterveyttä uhkaavia tekijöitä, mielenterveysongelmia ja psyykkisiä sairauksia
Tunnet keskeisiä mielenterveystyön ja mielenterveyshoitotyön auttamismenetelmiä
Osaat kohdata ammatillisesti haasteellista käyttäytymistä ymmärtäen ikääntyvän yksilöllisyyttä
Tunnistat ikääntyvien päihteidenkäyttöön liittyviä erityispiirteitä
Osaat arvioida asiakkaan päihteidenkäytön haittoja yhteistyössä hänen kanssaan
Osaat ohjata asiakasta ja omaisia päihdeasioissa
Tunnet vammaisuuden monimuotoisuutta ja sen vaikutuksia ikääntyvillä henkilöillä
Tunnet vammaispoliittisia ohjelmia ja toimintaperiaatteita sekä lakeja, palveluita ja yhteiskunnan tukijärjestelmiä
Osaat moniammatillisen kuntouksen menetelmiä ja toimintamuotoja

Sisältö

Ikääntyvien mielenterveys:
Miten mielenterveys rakentuu elämänkulun aikana?
Millaisia mielenterveyttä uhkaavia ja suojaavia tekijöitä ikääntyessä on?
Millaisia keskeisiä mielenterveyden häiriöitä ja psyykkisisä sairauksia ikääntyessä esiintyy?
Miten ikääntyvien mielenterveyttä edistetään?
Mitä ovat keskeiset mielenterveyshoitotyön menetelmät?
Miten ammatillisesti kohdataan haastavaa käyttäytymistä?
Ikääntyvien päihdehoitotyö:
Mistä koostuu päihdehoitotyön tietoperusta, toiminta ja menetelmät?
Millaisia erityispiirteitä liittyy ikääntyvien päihteiden käyttöön?
Kuinka päihteiden käyttö otetaan puheeksi ikääntyvän kanssa ja ohjataan palveluiden käytössä?
Kuinka ikääntyvien päihteiden käyttöä hoidetaan?
Millaisia ovat ikääntyneiden päihdehoitotyön erityispiirteet, menetelmät ja työotteet?
Vammaistyö:
Mitä on vammaisuus ja sen monimuotoisuus
Millaiset ovat omat asenteet vammaisuutta kohtaan
Millainen lainsäädäntö, palvelut ja tuet liittyvät vammaisuuteen
Mitä tarkoitetaan vammaispoliittisella ohjelmalla ja miten toimii

Opiskelumateriaali

Ikääntyvien mielenterveyden pakollinen oppimateriaali:
Haarni I. (toim.): Ikääntyvä mieli. Mielen hyvinvointia vanhetessa. 2014. Suomen Mielenterveysseura
Kiviniemi L., Läksy M-L., Matinlauri T., Nevalinen K., Ruotslainen K., Seppänen U-M., Vuokila-Oikkonen P. (toim.): Minä mielenterveystyön tekijänä.Luvut 4-8. 2007 tai luvut 4-7 2014 painoksesta. Edita.
Kuhanen C., Oittinen P., Kanerva A., Seuri T., Schub ert C.: Mielenterveyshoitotyö. Luvut 4-5. 2010 tai luvut 4-6 2017 painoksesta. WSOY.
Rolfner Suvanto, S.: Vanhuspalveluiden ja psykiatrian välimaastossa. Mielenterveysongelmista kärsivän ikäihmisen kohtaaminen ja hoito. 2015. Suomen Mielenterveysseura.
Saarenheimo M.: Vanhuus ja mielenterveys. Arkielämän näkökulma. 2003. WSOY.
Muu oppimateriaali osoitetaan opintojakson osien alkaessa

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso toteutetaan työviikkopohjaisena ja sisältää kolme osaa: mielenterveys, päihdetyö ja vammaistyö. Ikääntyvien mielenterveys-osa sisältää kaksi (2) lähiopetuskertaa: orientaatio ja keskusteleva aloitusluento sekä work shop (pakollinen läsnäolo).
Ikääntyvien päihdehoitotyö-osa sisältää yhden (1) ac teorialuennon, harjoitustehtävän sekä yhden (1) esityskerran.
Ikääntyvien vammaistyö sisältää yhden (1) lähiopetuskerran ja yhden (1) oppimistehtävän.

Nopeuttava oppimisväylä:
Opiskelijalla on vastaavat opinnot suoritettuna yliopistossa tai korkeakoulussa, tai opiskelija valitsee kurssin aiemmassa vaiheessa opintoja

TKI ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojakson tehtävät osoitetaan osioiden alkaessa.

Kansainvälinen yhteistyö

Ei sisälly.

Opiskelijan työmäärä

Opintojakso on 5 op. (135 h)
1 op= 27 tuntia opiskelijan työtä

Lisätietoja opiskelijoille

Ikääntyvien mielenterveystyö, opettaja Riitta Tenkanen-Salmela. riitta.tenkanen-salmela@xamk.fi
Ikääntyvien päihdehoitotyö, opettaja Marko Raitanen marko.raitanen@xamk.fi
Ikääntyvien vammaistyö, opettaja Ann-Mari Sippu ann-mari.sippu@xamk.fi

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen sekä annettujen tehtävien suorittaminen hyväksytysti. Tehtäväkohtaiset arviointimenetelmät ja niiden perusteet annetaan kunkin osan aloituskerralla.Palaute annetaan ryhmäpalautteena

Esitietovaatimukset

Vanhustyön perusteet 20 op
Hyvinvointiteknologia ja tiedonhallinta 5 op
Lääkehoidon perusteet ja ikääntyvien lääkehoito 5 op