Skip to main content

Mental health, substance abuse and disability service workLaajuus (5 cr)

Code: GE00CO46

Credits

5 op

Teaching language

  • Finnish

Objective

You know basics in mental health, basic threats in mental health, mental health problems and psychiatric diseases of elderly people

You are familiar with the key treatment methods in mental health care



You recognize the specific characteristics of substance abuse among the elderly.

You can evaluate the disadvantages of substance abuse in cooperation with your client.

You can guide and give instructions to both client and relatives in substance abuse.

You recognize the diversity of disability and its effects on elderly people.

You know disability policy programs and policies, legislation, services, and social support systems.

You know the methods and modes of multiprofessional rehabilitation.

Content

How is mental health built on the course of life?

What threatening and protective factors are there in aging?

What mental health problems and psychiatric diseases are typical in aging?

How to promote mental health in aging?

What are key mental health care methods?







What are the special features and working methods of substance abuse in elderly care?



What is disability and its diversity?

What are your attitudes towards disability?

What kind of legislation, services and support are related to disability?

What is meant by a disability policy program and how does it work?

Qualifications

Basis in elderly care 20 ECTS credits
Wellbeing technology and information management in health care 5 ECTS credits
Basics of pharmacotherapy 5 ECTS credits

Materials

Gerontological social work 5 ECTS credits
Gerontological nursing and nursing skills 5 ECTS credits
Exercise gerontology and aging 5 ECTS credits
Special issues related to aging and getting old 5 ECTS credits

Enrollment

08.04.2024 - 21.04.2024

Timing

02.09.2024 - 13.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Department of Social Services and Promotion of Functional Ability

Campus

Kouvola Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Degree Programme in Elderly Care
Teachers
  • Riitta Tenkanen-Salmela
  • Marko Raitanen
  • Ann-Mari Sippu
Teacher in charge

Riitta Tenkanen-Salmela

Groups
  • GEKV22SM
    Elderly care, part-time studies

Objective

You know basics in mental health, basic threats in mental health, mental health problems and psychiatric diseases of elderly people

You are familiar with the key treatment methods in mental health care



You recognize the specific characteristics of substance abuse among the elderly.

You can evaluate the disadvantages of substance abuse in cooperation with your client.

You can guide and give instructions to both client and relatives in substance abuse.

You recognize the diversity of disability and its effects on elderly people.

You know disability policy programs and policies, legislation, services, and social support systems.

You know the methods and modes of multiprofessional rehabilitation.

Content

How is mental health built on the course of life?

What threatening and protective factors are there in aging?

What mental health problems and psychiatric diseases are typical in aging?

How to promote mental health in aging?

What are key mental health care methods?







What are the special features and working methods of substance abuse in elderly care?



What is disability and its diversity?

What are your attitudes towards disability?

What kind of legislation, services and support are related to disability?

What is meant by a disability policy program and how does it work?

Opiskelumateriaali

Ikääntyvien mielenterveyden pakollinen oppimateriaali:
Haarni I. (toim.): Ikääntyvä mieli. Mielen hyvinvointia vanhetessa. 2014. Suomen Mielenterveysseura
Kiviniemi L., Läksy M-L., Matinlauri T., Nevalinen K., Ruotslainen K., Seppänen U-M., Vuokila-Oikkonen P. (toim.): Minä mielenterveystyön tekijänä.Luvut 4-8. 2007 tai luvut 4-7 2014 painoksesta. Edita.
Kuhanen C., Oittinen P., Kanerva A., Seuri T., Schub ert C.: Mielenterveyshoitotyö. Luvut 4-5. 2010 tai luvut 4-6 2017 painoksesta. WSOY.
Rolfner Suvanto, S.: Vanhuspalveluiden ja psykiatrian välimaastossa. Mielenterveysongelmista kärsivän ikäihmisen kohtaaminen ja hoito. 2015. Suomen Mielenterveysseura.
Saarenheimo M.: Vanhuus ja mielenterveys. Arkielämän näkökulma. 2003. WSOY.

Muu oppimateriaali osoitetaan opintojakson osien alkaessa

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso sisältää kolme osaa: mielenterveystyö, päihdetyö ja vammaistyö.
Ikääntyvien mielenterveystyö-osa sisältää kaksi (2) lähiopetuskertaa: orientaatio ja keskusteleva luento sekä workshop, sekä kaksi (2) verkko-opetuskertaa. Workshopissa on pakollinen läsnäolo. Arvioitava oppimistehtävä (essee).

Ikääntyvien päihdehoitotyö-osa sisältää videoluentoja, harjoitustehtävän, A-klinikkasäätiön Puheeksioton kurssin sekä yhden (1) esityskerran.

Ikääntyvien vammaistyö sisältää yhden (1) lähiopetuskerran, työjärjestykseen merkittynä ajankohtana ja yhden (1) oppimistehtävän.

Nopeuttava oppimisväylä:
Opiskelijalla on vastaavat opinnot suoritettuna yliopistossa tai korkeakoulussa, tai opiskelija valitsee kurssin aiemmassa vaiheessa opintoja

TKI ja työelämäyhteistyö

-

Tentit ja muut määräajat

Opintojakson tehtävät osoitetaan osioiden alkaessa.

Kansainvälinen yhteistyö

Ei sisälly.

Opiskelijan työmäärä

Opintojakso on 5 op. (135 h)
1 op= 27 tuntia opiskelijan työtä

Further information

Ikääntyvien mielenterveystyö, opettaja Riitta Tenkanen-Salmela riitta.tenkanen-salmela@xamk.fi
Ikääntyvien päihdehoitotyö, opettaja Marko Raitanen marko.raitanen@xamk.fi
Ikääntyvien vammaistyö, opettaja Ann-Mari Sippu ann-mari.sippu@xamk.fi

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Aktiivinen osallistuminen opetukseen sekä annettujen tehtävien suorittaminen hyväksytysti. Tehtäväkohtaiset arviointimenetelmät ja niiden perusteet annetaan kunkin osan aloituskerralla.

Qualifications

Basis in elderly care 20 ECTS credits
Wellbeing technology and information management in health care 5 ECTS credits
Basics of pharmacotherapy 5 ECTS credits

Enrollment

06.11.2023 - 17.11.2023

Timing

08.01.2024 - 31.05.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Department of Social Services and Promotion of Functional Ability

Campus

Kouvola Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Degree Programme in Elderly Care
Teachers
  • Riitta Tenkanen-Salmela
  • Marko Raitanen
  • Ann-Mari Sippu
Teacher in charge

Riitta Tenkanen-Salmela

Groups
  • GEKV22KM
    Elderly care, part-time studies

Objective

You know basics in mental health, basic threats in mental health, mental health problems and psychiatric diseases of elderly people

You are familiar with the key treatment methods in mental health care



You recognize the specific characteristics of substance abuse among the elderly.

You can evaluate the disadvantages of substance abuse in cooperation with your client.

You can guide and give instructions to both client and relatives in substance abuse.

You recognize the diversity of disability and its effects on elderly people.

You know disability policy programs and policies, legislation, services, and social support systems.

You know the methods and modes of multiprofessional rehabilitation.

Content

How is mental health built on the course of life?

What threatening and protective factors are there in aging?

What mental health problems and psychiatric diseases are typical in aging?

How to promote mental health in aging?

What are key mental health care methods?







What are the special features and working methods of substance abuse in elderly care?



What is disability and its diversity?

What are your attitudes towards disability?

What kind of legislation, services and support are related to disability?

What is meant by a disability policy program and how does it work?

Opiskelumateriaali

Ikääntyvien mielenterveyden pakollinen oppimateriaali:
Haarni I. (toim.): Ikääntyvä mieli. Mielen hyvinvointia vanhetessa. 2014. Suomen Mielenterveysseura
Kiviniemi L., Läksy M-L., Matinlauri T., Nevalinen K., Ruotslainen K., Seppänen U-M., Vuokila-Oikkonen P. (toim.): Minä mielenterveystyön tekijänä.Luvut 4-8. 2007 tai luvut 4-7 2014 painoksesta. Edita.
Kuhanen C., Oittinen P., Kanerva A., Seuri T., Schub ert C.: Mielenterveyshoitotyö. Luvut 4-5. 2010 tai luvut 4-6 2017 painoksesta. WSOY.
Rolfner Suvanto, S.: Vanhuspalveluiden ja psykiatrian välimaastossa. Mielenterveysongelmista kärsivän ikäihmisen kohtaaminen ja hoito. 2015. Suomen Mielenterveysseura.
Saarenheimo M.: Vanhuus ja mielenterveys. Arkielämän näkökulma. 2003. WSOY.

Muu oppimateriaali osoitetaan opintojakson osien alkaessa

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso sisältää kolme osaa: mielenterveystyö, päihdetyö ja vammaistyö.
Ikääntyvien mielenterveystyö-osa sisältää kaksi (2) lähiopetuskertaa: orientaatio ja keskusteleva aloitusluento sekä work shop (pakollinen läsnäolo).

Ikääntyvien päihdehoitotyö-osa sisältää videoluentoja, harjoitustehtävän, A-klinikkasäätiön Puheeksioton kurssin sekä yhden (1) esityskerran.

Ikääntyvien vammaistyö sisältää yhden (1) opetuskerran Teamsissa, työjärjestykseen merkittynä ajankohtana ja yhden (1) oppimistehtävän.

Nopeuttava oppimisväylä:
Opiskelijalla on vastaavat opinnot suoritettuna yliopistossa tai korkeakoulussa, tai opiskelija valitsee kurssin aiemmassa vaiheessa opintoja

TKI ja työelämäyhteistyö

-

Tentit ja muut määräajat

Opintojakson tehtävät osoitetaan osioiden alkaessa.

Kansainvälinen yhteistyö

Ei sisälly.

Opiskelijan työmäärä

Opintojakso on 5 op. (135 h)
1 op= 27 tuntia opiskelijan työtä

Further information

Ikääntyvien mielenterveystyö, opettaja Riitta Tenkanen-Salmela riitta.tenkanen-salmela@xamk.fi
Ikääntyvien päihdehoitotyö, opettaja Marko Raitanen marko.raitanen@xamk.fi
Ikääntyvien vammaistyö, opettaja Ann-Mari Sippu ann-mari.sippu@xamk.fi

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Aktiivinen osallistuminen opetukseen sekä annettujen tehtävien suorittaminen hyväksytysti. Tehtäväkohtaiset arviointimenetelmät ja niiden perusteet annetaan kunkin osan aloituskerralla.

Qualifications

Basis in elderly care 20 ECTS credits
Wellbeing technology and information management in health care 5 ECTS credits
Basics of pharmacotherapy 5 ECTS credits

Enrollment

14.03.2023 - 31.03.2023

Timing

31.07.2023 - 14.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Department of Social Services and Promotion of Functional Ability

Campus

Kouvola Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 55

Degree programmes
  • Degree Programme in Elderly Care
Teachers
  • Riitta Tenkanen-Salmela
  • Marko Raitanen
  • Ann-Mari Sippu
Teacher in charge

Riitta Tenkanen-Salmela

Groups
  • GEKV21SM
    Elderly care, part-time studies

Objective

You know basics in mental health, basic threats in mental health, mental health problems and psychiatric diseases of elderly people

You are familiar with the key treatment methods in mental health care



You recognize the specific characteristics of substance abuse among the elderly.

You can evaluate the disadvantages of substance abuse in cooperation with your client.

You can guide and give instructions to both client and relatives in substance abuse.

You recognize the diversity of disability and its effects on elderly people.

You know disability policy programs and policies, legislation, services, and social support systems.

You know the methods and modes of multiprofessional rehabilitation.

Content

How is mental health built on the course of life?

What threatening and protective factors are there in aging?

What mental health problems and psychiatric diseases are typical in aging?

How to promote mental health in aging?

What are key mental health care methods?







What are the special features and working methods of substance abuse in elderly care?



What is disability and its diversity?

What are your attitudes towards disability?

What kind of legislation, services and support are related to disability?

What is meant by a disability policy program and how does it work?

Opiskelumateriaali

Ikääntyvien mielenterveyden pakollinen oppimateriaali:
Haarni I. (toim.): Ikääntyvä mieli. Mielen hyvinvointia vanhetessa. 2014. Suomen Mielenterveysseura
Kiviniemi L., Läksy M-L., Matinlauri T., Nevalinen K., Ruotslainen K., Seppänen U-M., Vuokila-Oikkonen P. (toim.): Minä mielenterveystyön tekijänä.Luvut 4-8. 2007 tai luvut 4-7 2014 painoksesta. Edita.
Kuhanen C., Oittinen P., Kanerva A., Seuri T., Schub ert C.: Mielenterveyshoitotyö. Luvut 4-5. 2010 tai luvut 4-6 2017 painoksesta. WSOY.
Rolfner Suvanto, S.: Vanhuspalveluiden ja psykiatrian välimaastossa. Mielenterveysongelmista kärsivän ikäihmisen kohtaaminen ja hoito. 2015. Suomen Mielenterveysseura.
Saarenheimo M.: Vanhuus ja mielenterveys. Arkielämän näkökulma. 2003. WSOY.

Muu oppimateriaali osoitetaan opintojakson osien alkaessa

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opetus toteutuu verkossa.
Opintojakso sisältää kolme osaa: mielenterveystyö, päihdetyö ja vammaistyö. Ikääntyvien mielenterveystyö-osa sisältää kaksi (2) verkko-opetuskertaa Teamsillä: orientaatio ja keskusteleva aloitusluento sekä work shop (pakollinen läsnäolo).

Ikääntyvien päihdehoitotyö-osa sisältää videoluentoja, harjoitustehtävän, A-klinikkasäätiön Puheeksioton kurssin sekä yhden (1) esityskerran.

Ikääntyvien vammaistyö sisältää yhden (1) opetuskerran Teamsissa, työjärjestykseen merkittynä ajankohtana ja yhden (1) oppimistehtävän.

Nopeuttava oppimisväylä:
Opiskelijalla on vastaavat opinnot suoritettuna yliopistossa tai korkeakoulussa, tai opiskelija valitsee kurssin aiemmassa vaiheessa opintoja

TKI ja työelämäyhteistyö

-

Tentit ja muut määräajat

Opintojakson tehtävät osoitetaan osioiden alkaessa.

Kansainvälinen yhteistyö

Ei sisälly.

Opiskelijan työmäärä

Opintojakso on 5 op. (135 h)
1 op= 27 tuntia opiskelijan työtä

Further information

Ikääntyvien mielenterveystyö, opettaja Riitta Tenkanen-Salmela. riitta.tenkanen-salmela@xamk.fi
Ikääntyvien päihdehoitotyö, opettaja Marko Raitanen marko.raitanen@xamk.fi
Ikääntyvien vammaistyö, opettaja Ann-Mari Sippu ann-mari.sippu@xamk.fi

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Aktiivinen osallistuminen verkko-opetukseen sekä annettujen tehtävien suorittaminen hyväksytysti. Tehtäväkohtaiset arviointimenetelmät ja niiden perusteet annetaan kunkin osan aloituskerralla.

Qualifications

Basis in elderly care 20 ECTS credits
Wellbeing technology and information management in health care 5 ECTS credits
Basics of pharmacotherapy 5 ECTS credits

Enrollment

06.04.2022 - 22.04.2022

Timing

01.08.2022 - 16.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Department of Social Services and Promotion of Functional Ability

Campus

Kouvola Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

40 - 50

Degree programmes
  • Degree Programme in Elderly Care
Teachers
  • Riitta Tenkanen-Salmela
  • Marko Raitanen
  • Ann-Mari Sippu
Teacher in charge

Riitta Tenkanen-Salmela

Groups
  • GEKV20SM
    Elderly care, part-time studies

Objective

You know basics in mental health, basic threats in mental health, mental health problems and psychiatric diseases of elderly people

You are familiar with the key treatment methods in mental health care



You recognize the specific characteristics of substance abuse among the elderly.

You can evaluate the disadvantages of substance abuse in cooperation with your client.

You can guide and give instructions to both client and relatives in substance abuse.

You recognize the diversity of disability and its effects on elderly people.

You know disability policy programs and policies, legislation, services, and social support systems.

You know the methods and modes of multiprofessional rehabilitation.

Content

How is mental health built on the course of life?

What threatening and protective factors are there in aging?

What mental health problems and psychiatric diseases are typical in aging?

How to promote mental health in aging?

What are key mental health care methods?







What are the special features and working methods of substance abuse in elderly care?



What is disability and its diversity?

What are your attitudes towards disability?

What kind of legislation, services and support are related to disability?

What is meant by a disability policy program and how does it work?

Opiskelumateriaali

Ikääntyvien mielenterveyden pakollinen oppimateriaali:
Haarni I. (toim.): Ikääntyvä mieli. Mielen hyvinvointia vanhetessa. 2014. Suomen Mielenterveysseura
Kiviniemi L., Läksy M-L., Matinlauri T., Nevalinen K., Ruotslainen K., Seppänen U-M., Vuokila-Oikkonen P. (toim.): Minä mielenterveystyön tekijänä.Luvut 4-8. 2007 tai luvut 4-7 2014 painoksesta. Edita.
Kuhanen C., Oittinen P., Kanerva A., Seuri T., Schub ert C.: Mielenterveyshoitotyö. Luvut 4-5. 2010 tai luvut 4-6 2017 painoksesta. WSOY.
Rolfner Suvanto, S.: Vanhuspalveluiden ja psykiatrian välimaastossa. Mielenterveysongelmista kärsivän ikäihmisen kohtaaminen ja hoito. 2015. Suomen Mielenterveysseura.
Saarenheimo M.: Vanhuus ja mielenterveys. Arkielämän näkökulma. 2003. WSOY.
Muu oppimateriaali osoitetaan opintojakson osien alkaessa

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso toteutetaan työviikkopohjaisena ja sisältää kolme osaa: mielenterveys, päihdetyö ja vammaistyö. Ikääntyvien mielenterveys-osa sisältää kaksi (2) lähiopetuskertaa: orientaatio ja keskusteleva aloitusluento sekä work shop (pakollinen läsnäolo).
Ikääntyvien päihdehoitotyö-osa sisältää yhden (1) ac teorialuennon, harjoitustehtävän sekä yhden (1) esityskerran.
Ikääntyvien vammaistyö sisältää yhden (1) lähiopetuskerran ja yhden (1) oppimistehtävän.

Nopeuttava oppimisväylä:
Opiskelijalla on vastaavat opinnot suoritettuna yliopistossa tai korkeakoulussa, tai opiskelija valitsee kurssin aiemmassa vaiheessa opintoja

TKI ja työelämäyhteistyö

-

Tentit ja muut määräajat

Opintojakson tehtävät osoitetaan osioiden alkaessa.

Kansainvälinen yhteistyö

Ei sisälly.

Opiskelijan työmäärä

Opintojakso on 5 op. (135 h)
1 op= 27 tuntia opiskelijan työtä

Further information

Ikääntyvien mielenterveystyö, opettaja Riitta Tenkanen-Salmela. riitta.tenkanen-salmela@xamk.fi
Ikääntyvien päihdehoitotyö, opettaja Marko Raitanen marko.raitanen@xamk.fi
Ikääntyvien vammaistyö, opettaja Ann-Mari Sippu ann-mari.sippu@xamk.fi

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen sekä annettujen tehtävien suorittaminen hyväksytysti. Tehtäväkohtaiset arviointimenetelmät ja niiden perusteet annetaan kunkin osan aloituskerralla.Palaute annetaan ryhmäpalautteena

Qualifications

Basis in elderly care 20 ECTS credits
Wellbeing technology and information management in health care 5 ECTS credits
Basics of pharmacotherapy 5 ECTS credits