Skip to main content

Promotion of carer identity and exerciseLaajuus (5 cr)

Code: GE00CO62

Credits

5 op

Teaching language

  • Finnish

Objective

You know the background factors of informal care by a family member.

You know the criteria for the granting of informal care support.

You understand what informal care is from the perspective of the family.

You know the organization, support and counseling methods of informal care.

You can utilize exercise methods in various situations and environments of informal care.

You get practice in exercise counseling.

Content

What is informal care or care by a family member?

How can the wellbeing of a family carer be supported?

What in the process of informal care support and how does it vary between cities?

What is the National Development Programme for Informal Care?

What kind of exercise programs can be planned and implemented in supporting informal care?

Qualifications

Ethical principles 5 ECTS credits
Legislation and service system 5 ECTS credits
Promotion of performance in aging and exercise 5 ECTS credits
Early services in elderly care and exercise 5 ECTS credits

Materials

Home care and exercise 5 ECTS credits
Gerontological social service work and exercise 5 ECTS credits
Memory disorders and group counselling skills 5 ECTS credits
Wellbeing in memory disorders and exercise 5 ECTS credits

Enrollment

04.11.2024 - 17.11.2024

Timing

01.01.2025 - 30.05.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Department of Social Services and Promotion of Functional Ability

Campus

Kouvola Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 50

Degree programmes
  • Degree Programme in Elderly Care
Teachers
  • Riitta Tenkanen-Salmela
Teacher in charge

Riitta Tenkanen-Salmela

Groups
  • GEKV23SM
    Elderly care, part-time studies

Objective

You know the background factors of informal care by a family member.

You know the criteria for the granting of informal care support.

You understand what informal care is from the perspective of the family.

You know the organization, support and counseling methods of informal care.

You can utilize exercise methods in various situations and environments of informal care.

You get practice in exercise counseling.

Content

What is informal care or care by a family member?

How can the wellbeing of a family carer be supported?

What in the process of informal care support and how does it vary between cities?

What is the National Development Programme for Informal Care?

What kind of exercise programs can be planned and implemented in supporting informal care?

Opiskelumateriaali

Oheiskirjallisuutta harjoittelun ja tehtävien tueksi:
Kaakkuriniemi, Kalliomaa, Puha, Korte, Mattila, Mikkola, Palosaari, Uusitalo 2014: Omaishoitajan käsikirja. United Press Global.
Kansallinen omaishoidon kehittämisohjelma
https://stm.fi/julkaisu?pubid=URN:ISBN:978-952-00-4022-2
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/70270/URN_ISBN_978-952-00-3483-2.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Kehusmaa Sari 2014. Hoidon menoja hillitsemässä: heikkokuntoisten kotona asuvien ikäihmisten palvelujen käyttö, omaishoito ja kuntoutus. Väitöskirja. Kelan tutkimusosasto 2014.
Karhula M., 2015. Omaisen ja läheisen näkemykset roolistaan palveluverkostossa. (Ed)., In: A: Tutkimuksia ja raportteja - Research Reports 99, Mikkelin ammattikorkeakoulu.
Tikkanen Ulla 2016. Omaishoidon arki. Tutkimus hoivan sidoksista. Väitöskirja. Helsingin yliopisto.
Saukkonen S., Karhula M., Steffansson M., Kettunen A., 2018. Omaishoitoperheen tuen tarpeen arviointi: Omaishoidon alkuarviointiprosessissa pilotoidut mittarit. In: Xamk Kehittää 54, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu.
Niemi Suvi 2019. Palvelut ikääntyneen omaishoitoperheen hyvinvoinnin tukena. Ylempi AMK-opinnäytetyö. Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:

Harjoittelu suoritetaan ohjatusti harjoittelupaikassa, yhteensä 135 h.
Harjoittelun kesto on 3 viikkoa, työskentelyaika 35 tuntia/viikossa. Harjoitteluun sisältyy alkuinfo, tehtävät harjoittelun aikana (ennakkotehtävä ja täydentävä jatkotehtävä) sekä pakollinen reflektio.
Liikunnan osuus: Liikuntatehtävä harjoittelun aikana (Liikuntaneuvonta omaishoitajuuden tukemisen välineenä).

Harjoittelun voi suorittaa joko kokonaan
a) hyvinvointialueen omaishoitajuus -työn puitteissa, sikäli kun se toivotulla hyvinvointialueella mahdollistuu TAI
b) yhdistäen edellinen mahdolliseen omaishoitajuuden tukemiseen liittyvään toimintaan omaishoitoyhdistyksessä tai vastaavassa omaishoitajuuden tukeen liittyvässä paikassa

Pelkästään yhdistyksessä harjoittelua ei voi suorittaa, koska yhdistyksissä ei tehdä viranomaispäätöksiä, ja tämän päätösprosessin haltuunotto on tässä harjoittelussa yhtenä tavoitteena. Eli jos suunnittelet harjoittelua yhdistyksessä, yhdistä siihen hyvinvointialueen asiakasohjaajan tms.kanssa harjoittelu ja tutustuminen viranhaltijapäätösprosessiin ikääntyneiden omaishoidon palveluista.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä: Ei tässä mahdollista.

Työhön integroitu oppimisväylä: Harjoittelun voi suorittaa omassa työssä, mikäli harjoittelun tavoitteet täyttyvät työtehtävien ja toimintaympäristön osalta (omaishoito). Tehtävät ja liikuntatehtävä ovat yhtenä osana työssä suoritettavaa harjoittelua. Reflektioon osallistuminen pakollista.

TKI ja työelämäyhteistyö

-

Tentit ja muut määräajat

Alkuinfo lukujärjestyksen mukaisesti, harjoittelu lukujärjestykseen sijoittuvana aikana tai yksilöllisen aikataulun mukaan, loppureflektio lukujärjestyksen mukaisesti.

Kansainvälinen yhteistyö

Ei sisälly.

Opiskelijan työmäärä

5op = 135 h opiskelijan työtä
Harjoittelun kesto on 3 viikkoa, 35h/vk (105h), lisäksi alkuinfo, reflektio ja harjoittelun tehtävät yht. 135 h

Toteutuksen osien kuvaus

Harjoittelun tavoitteena:
Tunnet omaishoitoa määrittävät taustatekijät
Tunnet omaishoidon tuen myöntämisen perusteet.
Tunnet omaishoitajuuden perheen ja läheisten sekä palvelujen näkökulmasta.
Osaat omaishoidon organisoinnin, tukemisen ja ohjauksen.
Osaat hyödyntää liikunnan työmenetelmiä omaishoidon tukemisen eri toimintaympäristöissä.
Harjaannut liikuntaneuvonnan toteuttamisessa.

Further information

Lisätietoja harjoittelun ohjaavalta opettajalta:
riitta.tenkanen-salmela@xamk.fi puh 044 7028 413

Evaluation scale

Approved/Failed

Assessment methods and criteria

Hyväksytysti suoritettu harjoittelu, tehtävät ja reflektio. Arviointi hyväksytty-täydennettävä-hylätty.

Qualifications

Ethical principles 5 ECTS credits
Legislation and service system 5 ECTS credits
Promotion of performance in aging and exercise 5 ECTS credits
Early services in elderly care and exercise 5 ECTS credits

Enrollment

06.11.2023 - 17.11.2023

Timing

01.01.2024 - 31.05.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Department of Social Services and Promotion of Functional Ability

Campus

Kouvola Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Degree Programme in Elderly Care
Teachers
  • Riitta Tenkanen-Salmela
  • Annele Urtamo
Teacher in charge

Riitta Tenkanen-Salmela

Groups
  • GEKV22SM
    Elderly care, part-time studies

Objective

You know the background factors of informal care by a family member.

You know the criteria for the granting of informal care support.

You understand what informal care is from the perspective of the family.

You know the organization, support and counseling methods of informal care.

You can utilize exercise methods in various situations and environments of informal care.

You get practice in exercise counseling.

Content

What is informal care or care by a family member?

How can the wellbeing of a family carer be supported?

What in the process of informal care support and how does it vary between cities?

What is the National Development Programme for Informal Care?

What kind of exercise programs can be planned and implemented in supporting informal care?

Opiskelumateriaali

Oheiskirjallisuutta harjoittelun ja tehtävien tueksi:
Kaakkuriniemi, Kalliomaa, Puha, Korte, Mattila, Mikkola, Palosaari, Uusitalo 2014: Omaishoitajan käsikirja. United Press Global.
Kansallinen omaishoidon kehittämisohjelma
https://stm.fi/julkaisu?pubid=URN:ISBN:978-952-00-4022-2
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/70270/URN_ISBN_978-952-00-3483-2.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Kehusmaa Sari 2014. Hoidon menoja hillitsemässä: heikkokuntoisten kotona asuvien ikäihmisten palvelujen käyttö, omaishoito ja kuntoutus. Väitöskirja. Kelan tutkimusosasto 2014.
Karhula M., 2015. Omaisen ja läheisen näkemykset roolistaan palveluverkostossa. (Ed)., In: A: Tutkimuksia ja raportteja - Research Reports 99, Mikkelin ammattikorkeakoulu.
Tikkanen Ulla 2016. Omaishoidon arki. Tutkimus hoivan sidoksista. Väitöskirja. Helsingin yliopisto.
Saukkonen S., Karhula M., Steffansson M., Kettunen A., 2018. Omaishoitoperheen tuen tarpeen arviointi: Omaishoidon alkuarviointiprosessissa pilotoidut mittarit. In: Xamk Kehittää 54, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu.
Niemi Suvi 2019. Palvelut ikääntyneen omaishoitoperheen hyvinvoinnin tukena. Ylempi AMK-opinnäytetyö. Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:

Harjoittelu suoritetaan ohjatusti harjoittelupaikassa, yhteensä 135 h.
Harjoittelun kesto on 3 viikkoa, työskentelyaika 35 tuntia/viikossa. Harjoitteluun sisältyy alkuinfo, tehtävät harjoittelun aikana (ennakkotehtävä ja täydentävä jatkotehtävä) sekä pakollinen reflektio.
Liikunnan osuus: Liikuntatehtävä harjoittelun aikana (Liikuntaneuvonta omaishoitajuuden tukemisen välineenä).

Harjoittelun voi suorittaa joko kokonaan
a) kunnan/hyvinvointialueen omaishoitajuus -työn puitteissa, sikäli kun se toivotussa kunnassa/hyvinvointialueella mahdollistuu TAI
b) yhdistäen edellinen mahdolliseen omaishoitajuuden tukemiseen liittyvään toimintaan omaishoitoyhdistyksessä

Pelkästään yhdistyksessä harjoittelua ei voi suorittaa, koska yhdistyksissä ei tehdä viranomaispäätöksiä, ja tämän päätösprosessin haltuunotto on tässä harjoittelussa yhtenä tavoitteena. Eli jos suunnittelet harjoittelua yhdistyksessä, yhdistä siihen kunnan/hyvinvointialueen asiakasohjaajan kanssa harjoittelu ja tutustuminen viranhaltijapäätösprosessiin ikääntyneiden omaishoidon palveluista.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä: Ei tässä mahdollista.

Työhön integroitu oppimisväylä: Harjoittelun voi suorittaa omassa työssä, mikäli harjoittelun tavoitteet täyttyvät työtehtävien ja toimintaympäristön osalta (omaishoito). Tehtävät ja liikuntatehtävä ovat yhtenä osana työssä suoritettavaa harjoittelua. Reflektioon osallistuminen pakollista.

TKI ja työelämäyhteistyö

-

Tentit ja muut määräajat

Alkuinfo viikolla 3, harjoittelu lukujärjestykseen sijoittuvana aikana tai yksilöllisen aikataulun mukaan, loppureflektio viikolla 22.

Kansainvälinen yhteistyö

Ei sisälly.

Opiskelijan työmäärä

5op = 135 h opiskelijan työtä
Harjoittelun kesto on 3 viikkoa, 35h/vk (105h), lisäksi alkuinfo, reflektio ja harjoittelun tehtävät yht. 135 h

Toteutuksen osien kuvaus

Harjoittelun tavoitteena:
Tunnet omaishoitoa määrittävät taustatekijät
Tunnet omaishoidon tuen myöntämisen perusteet.
Tunnet omaishoitajuuden perheen ja läheisten sekä palvelujen näkökulmasta.
Osaat omaishoidon organisoinnin, tukemisen ja ohjauksen.
Osaat hyödyntää liikunnan työmenetelmiä omaishoidon tukemisen eri toimintaympäristöissä.
Harjaannut liikuntaneuvonnan toteuttamisessa.

Further information

Lisätietoja harjoittelun ohjaavalta opettajalta:
riitta.tenkanen-salmela@xamk.fi puh 044 7028 413

Evaluation scale

Approved/Failed

Assessment methods and criteria

Hyväksytysti suoritettu harjoittelu, tehtävät ja reflektio. Arviointi hyväksytty-täydennettävä-hylätty.

Qualifications

Ethical principles 5 ECTS credits
Legislation and service system 5 ECTS credits
Promotion of performance in aging and exercise 5 ECTS credits
Early services in elderly care and exercise 5 ECTS credits

Enrollment

06.04.2023 - 21.04.2023

Timing

01.08.2023 - 15.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Department of Social Services and Promotion of Functional Ability

Campus

Kouvola Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Degree Programme in Elderly Care
Teachers
  • Riitta Tenkanen-Salmela
Groups
  • GEKV22KM
    Elderly care, part-time studies

Objective

You know the background factors of informal care by a family member.

You know the criteria for the granting of informal care support.

You understand what informal care is from the perspective of the family.

You know the organization, support and counseling methods of informal care.

You can utilize exercise methods in various situations and environments of informal care.

You get practice in exercise counseling.

Content

What is informal care or care by a family member?

How can the wellbeing of a family carer be supported?

What in the process of informal care support and how does it vary between cities?

What is the National Development Programme for Informal Care?

What kind of exercise programs can be planned and implemented in supporting informal care?

Opiskelumateriaali

Oheiskirjallisuutta harjoittelun ja tehtävien tueksi:
Kaakkuriniemi, Kalliomaa, Puha, Korte, Mattila, Mikkola, Palosaari, Uusitalo 2014: Omaishoitajan käsikirja. United Press Global.
Kansallinen omaishoidon kehittämisohjelma
https://stm.fi/julkaisu?pubid=URN:ISBN:978-952-00-4022-2
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/70270/URN_ISBN_978-952-00-3483-2.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Kehusmaa Sari 2014. Hoidon menoja hillitsemässä: heikkokuntoisten kotona asuvien ikäihmisten palvelujen käyttö, omaishoito ja kuntoutus. Väitöskirja. Kelan tutkimusosasto 2014.
Karhula M., 2015. Omaisen ja läheisen näkemykset roolistaan palveluverkostossa. (Ed)., In: A: Tutkimuksia ja raportteja - Research Reports 99, Mikkelin ammattikorkeakoulu.
Tikkanen Ulla 2016. Omaishoidon arki. Tutkimus hoivan sidoksista. Väitöskirja. Helsingin yliopisto.
Saukkonen S., Karhula M., Steffansson M., Kettunen A., 2018. Omaishoitoperheen tuen tarpeen arviointi: Omaishoidon alkuarviointiprosessissa pilotoidut mittarit. In: Xamk Kehittää 54, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu.
Niemi Suvi 2019. Palvelut ikääntyneen omaishoitoperheen hyvinvoinnin tukena. Ylempi AMK-opinnäytetyö. Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:

Harjoittelu suoritetaan ohjatusti harjoittelupaikassa, yhteensä 135 h.
Harjoittelun kesto on 3 viikkoa, työskentelyaika 35 tuntia/viikossa. Harjoitteluun sisältyy alkuinfo, tehtävät harjoittelun aikana (ennakkotehtävä ja täydentävä jatkotehtävä) sekä pakollinen reflektio.
Liikunnan osuus: Liikuntatehtävä harjoittelun aikana (Liikuntaneuvonta omaishoitajuuden tukemisen välineenä).

Harjoittelun voi suorittaa joko kokonaan
a) kunnan omaishoitajuus -työn puitteissa, sikäli kun se toivotussa kunnassa mahdollistuu TAI
b) yhdistäen edellinen mahdolliseen omaishoitajuuden tukemiseen liittyvään toimintaan omaishoitoyhdistyksessä

Pelkästään yhdistyksessä harjoittelua ei voi suorittaa, koska yhdistyksissä ei tehdä viranomaispäätöksiä, ja tämän päätösprosessin haltuunotto on tässä harjoittelussa yhtenä tavoitteena. Eli jos suunnittelet harjoittelua yhdistyksessä, yhdistä siihen kunnan/kuntayhtymän asiakasohjaajan kanssa harjoittelu ja tutustuminen viranhaltijapäätösprosessiin ikääntyneiden kunnallisista palveluista.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä: Ei tässä mahdollista.

Työhön integroitu oppimisväylä: Harjoittelun voi suorittaa omassa työssä, mikäli harjoittelun tavoitteet täyttyvät työtehtävien ja toimintaympäristön osalta (omaishoito). Tehtävät ja liikuntatehtävä ovat yhtenä osana työssä suoritettavaa harjoittelua. Reflektioon osallistuminen pakollista.

TKI ja työelämäyhteistyö

-

Tentit ja muut määräajat

Alkuinfo viikolla 36, harjoittelu lukujärjestykseen sijoittuvana aikana tai yksilöllisen aikataulun mukaan, loppureflektio viikolla 50.

Kansainvälinen yhteistyö

Ei sisälly.

Opiskelijan työmäärä

5op = 135 h opiskelijan työtä
Harjoittelun kesto on 3 viikkoa, 35h/vk (105h), lisäksi alkuinfo, reflektio ja harjoittelun tehtävät yht. 135 h

Toteutuksen osien kuvaus

Harjoittelun tavoitteena:
Tunnet omaishoitoa määrittävät taustatekijät
Tunnet omaishoidon tuen myöntämisen perusteet.
Tunnet omaishoitajuuden perheen ja läheisten sekä palvelujen näkökulmasta.
Osaat omaishoidon organisoinnin, tukemisen ja ohjauksen.
Osaat hyödyntää liikunnan työmenetelmiä omaishoidon tukemisen eri toimintaympäristöissä.
Harjaannut liikuntaneuvonnan toteuttamisessa.

Further information

Lisätietoja harjoittelun ohjaavalta opettajalta:
riitta.tenkanen-salmela@xamk.fi puh 044 7028 413

Evaluation scale

Approved/Failed

Assessment methods and criteria

Hyväksytysti suoritettu harjoittelu, tehtävät ja reflektio. Arviointi hyväksytty-täydennettävä-hylätty.

Qualifications

Ethical principles 5 ECTS credits
Legislation and service system 5 ECTS credits
Promotion of performance in aging and exercise 5 ECTS credits
Early services in elderly care and exercise 5 ECTS credits

Enrollment

07.11.2022 - 18.11.2022

Timing

01.01.2023 - 31.05.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Department of Social Services and Promotion of Functional Ability

Campus

Kouvola Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 45

Degree programmes
  • Degree Programme in Elderly Care
Teachers
  • Sari Ranta
Teacher in charge

Sari Ranta

Groups
  • GEKV21SM
    Elderly care, part-time studies

Objective

You know the background factors of informal care by a family member.

You know the criteria for the granting of informal care support.

You understand what informal care is from the perspective of the family.

You know the organization, support and counseling methods of informal care.

You can utilize exercise methods in various situations and environments of informal care.

You get practice in exercise counseling.

Content

What is informal care or care by a family member?

How can the wellbeing of a family carer be supported?

What in the process of informal care support and how does it vary between cities?

What is the National Development Programme for Informal Care?

What kind of exercise programs can be planned and implemented in supporting informal care?

Opiskelumateriaali

Tehtävänannon mukaisesti.

Yksilölliset oppimisväylät

Perusmuotoinen harjoittelu tai aiemman k.o. työkomeukseen tai omaan työhön pohjautuva kehittämistehtävä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Mahdollista mikäli harjoittelupaikassa tai TKI-toiminnoissa meneillään kyseisen aihealueen hankkeita.

Evaluation scale

1-5

Qualifications

Ethical principles 5 ECTS credits
Legislation and service system 5 ECTS credits
Promotion of performance in aging and exercise 5 ECTS credits
Early services in elderly care and exercise 5 ECTS credits

Enrollment

08.11.2021 - 21.11.2021

Timing

01.01.2022 - 31.05.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Department of Social Services and Promotion of Functional Ability

Campus

Kouvola Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

40 - 50

Degree programmes
  • Degree Programme in Elderly Care
Teachers
  • Sari Ranta
Teacher in charge

Sari Ranta

Groups
  • GEKV20SM
    Elderly care, part-time studies

Objective

You know the background factors of informal care by a family member.

You know the criteria for the granting of informal care support.

You understand what informal care is from the perspective of the family.

You know the organization, support and counseling methods of informal care.

You can utilize exercise methods in various situations and environments of informal care.

You get practice in exercise counseling.

Content

What is informal care or care by a family member?

How can the wellbeing of a family carer be supported?

What in the process of informal care support and how does it vary between cities?

What is the National Development Programme for Informal Care?

What kind of exercise programs can be planned and implemented in supporting informal care?

Opiskelumateriaali

Oheiskirjallisuutta harjoittelun ja tehtävien tueksi:
Kaakkuriniemi, Kalliomaa, Puha, Korte, Mattila, Mikkola, Palosaari, Uusitalo 2014: Omaishoitajan käsikirja. United Press Global.
Kansallinen omaishoidon kehittämisohjelma
https://stm.fi/julkaisu?pubid=URN:ISBN:978-952-00-4022-2
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/70270/URN_ISBN_978-952-00-3483-2.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Kehusmaa Sari 2014. Hoidon menoja hillitsemässä: heikkokuntoisten kotona asuvien ikäihmisten palvelujen käyttö, omaishoito ja kuntoutus. Väitöskirja. Kelan tutkimusosasto 2014.
Karhula M., 2015. Omaisen ja läheisen näkemykset roolistaan palveluverkostossa. (Ed)., In: A: Tutkimuksia ja raportteja - Research Reports 99, Mikkelin ammattikorkeakoulu.
Tikkanen Ulla 2016. Omaishoidon arki. Tutkimus hoivan sidoksista. Väitöskirja. Helsingin yliopisto.
Saukkonen S., Karhula M., Steffansson M., Kettunen A., 2018. Omaishoitoperheen tuen tarpeen arviointi: Omaishoidon alkuarviointiprosessissa pilotoidut mittarit. In: Xamk Kehittää 54, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu.
Niemi Suvi 2019. Palvelut ikääntyneen omaishoitoperheen hyvinvoinnin tukena. Ylempi AMK-opinnäytetyö. Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu

Yksilölliset oppimisväylät

Sovittava erikseen ohjaavan opettajan anssa mikäli relevanttia.

TKI ja työelämäyhteistyö

Työviikkopohjainen oppimisväylä:

Harjoittelu suoritetaan ohjatusti harjoittelupaikassa, yhteensä 135 h.
Harjoittelun kesto on 3 viikkoa, työskentelyaika 35 tuntia/viikossa. Harjoitteluun sisältyy alkuinfo, tehtävät harjoittelun aikana (ennakkotehtävä ja täydentävä jatkotehtävä) sekä pakollinen reflektio.
Liikunnan osuus: Liikuntatehtävä harjoittelun aikana (Liikuntaneuvonta omaishoitajuuden tukemisen välineenä).

Harjoittelun voi suorittaa joko kokonaan
a) kunnan omaishoitajuus -työn puitteissa, sikäli kun se toivotussa kunnassa mahdollistuu TAI
b) yhdistäen edellinen mahdolliseen omaishoitajuuden tukemiseen liittyvään toimintaan omaishoitoyhdistyksessä

Pelkästään yhdistyksessä harjoittelua ei voi suorittaa, koska yhdistyksissä ei tehdä viranomaispäätöksiä, ja tämän päätösprosessin haltuunotto on tässä harjoittelussa yhtenä tavoitteena. Eli jos suunnittelet harjoittelua yhdistyksessä, yhdistä siihen kunnan/kuntayhtymän asiakasohjaajan kanssa harjoittelu ja tutustuminen viranhaltijapäätösprosessiin ikääntyneiden kunnallisista palveluista.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä: Ei tässä mahdollista.

Työhön integroitu oppimisväylä: Harjoittelun voi suorittaa omassa työssä, mikäli harjoittelun tavoitteet täyttyvät työtehtävien ja toimintaympäristön osalta (omaishoito). Tehtävät ja liikuntatehtävä ovat yhtenä osana työssä suoritettavaa harjoittelua. Reflektioon osallistuminen pakollista.

Tentit ja muut määräajat

Alkuinfo viikolla 2, harjoittelu lukujärjestykseen sijoittuvana aikana tai yksilöllisen aikataulun mukaan, loppureflektio viikolla 21.

Kansainvälinen yhteistyö

Ei sisälly.

Opiskelijan työmäärä

5op = 135 h opiskelijan työtä
Harjoittelun kesto on 3 viikkoa, 35h/vk (105h), lisäksi alkuinfo, reflektio ja harjoittelun tehtävät yht. 135 h

Toteutuksen osien kuvaus

Harjoittelun tavoitteena:
Tunnet omaishoitoa määrittävät taustatekijät
Tunnet omaishoidon tuen myöntämisen perusteet.
Tunnet omaishoitajuuden perheen ja läheisten sekä palvelujen näkökulmasta.
Osaat omaishoidon organisoinnin, tukemisen ja ohjauksen.
Osaat hyödyntää liikunnan työmenetelmiä omaishoidon tukemisen eri toimintaympäristöissä.
Harjaannut liikuntaneuvonnan toteuttamisessa.

Further information

Lisätietoja harjoittelun ohjaavalta opettajalta:
sari.ranta@xamk.fi

Evaluation scale

Approved/Failed

Assessment methods and criteria

Hyväksytysti suoritettu harjoittelu, tehtävät ja reflektio. Arviointi hyväksytty-täydennettävä-hylätty.

Qualifications

Ethical principles 5 ECTS credits
Legislation and service system 5 ECTS credits
Promotion of performance in aging and exercise 5 ECTS credits
Early services in elderly care and exercise 5 ECTS credits