Siirry suoraan sisältöön

Ihmisen kehitys ja oppiminenLaajuus (5 op)

Tunnus: AV00DF80

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson käytyäsi:Ymmärrät elämänkaaren keskeisiä kehitysvaiheita ja elämänkulkuun vaikuttavia tekijöitä.Osaat reflektoida kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen liittyvää tietoa ja rakentaa omaa kasvatustietoisuuttasi.

Sisältö

Miten eri kehitysteoriat, oppimiskäsitykset ja kasvatussuuntaukset määrittelevät ihmisen kasvua, kehitystä ja oppimista?Miten kasvuympäristön merkitys näyttäytyy yksilöiden ja yhteisöjen tavoitteissa ja valinnoissa?

Arviointikriteerit, hyvä (3)

a. Osaat käyttää ammattikäsitteitä ja näyttää tietoperustaan liittyvän osaamisesi. b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.

Ilmoittautumisaika

01.01.2024 - 24.01.2024

Ajoitus

15.01.2024 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Pulse, avoin AMK ja täydennyskoulutus

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 60

Koulutus
  • Avoin ammattikorkeakoulu, polkuopiskelijat
Opettaja
  • Virve Jussila
Vastuuopettaja

Virve Jussila

Ryhmät
  • AVMISO24KPO
    Avoin AMK, Mikkeli, Sosionomipolku, erillisryhmä
  • AVERMI
    Avoimen erilliskoulutus

Tavoitteet

Opintojakson käytyäsi:Ymmärrät elämänkaaren keskeisiä kehitysvaiheita ja elämänkulkuun vaikuttavia tekijöitä.Osaat reflektoida kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen liittyvää tietoa ja rakentaa omaa kasvatustietoisuuttasi.

Sisältö

Miten eri kehitysteoriat, oppimiskäsitykset ja kasvatussuuntaukset määrittelevät ihmisen kasvua, kehitystä ja oppimista?Miten kasvuympäristön merkitys näyttäytyy yksilöiden ja yhteisöjen tavoitteissa ja valinnoissa?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali koostuu englannin- ja suomenkielisestä kirjallisuudesta, joka ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Yksilölliset oppimisväylät

Kirjatenttien, pohdintatehtävän ja verkkokeskustelun suorittaminen Learn-alustalla erikseen ilmoitettavana ajankohtana. Opiskelijan edellytetään perehtyvän itsenäisesti kurssialustaan ja sen ohjeisiin opintojakson alkaessa. Opintojaksolla järjestetään vapaaehtoinen aloitusinfo verkossa, jossa opiskelija voi kysyä epäselviksi jääneistä asioista kurssisuoritukseen liittyen.

Opintojaksoa ei voi suorittaa työhön integroidusti.

TKI ja työelämäyhteistyö

Ei ole.

Tentit ja muut määräajat

Ilmoitetaan opintojakson alkaessa (näkyvät Pepin kalenteriajanvarauksissa).

Opiskelijan työmäärä

5 op vastaa noin 135 tuntia aktiivista työskentelyä opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseksi.

4 op:een kirjatenttikokonaisuus muodostuu monivalintatenteistä.
1 op:een oppimistehtävä muodostuu itsenäisestä pohtimistehtävästä, joka suoritetaan heti kurssin alkaessa, sekä ryhmäkeskustelusta Learn-alustalla.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso toteutetaan Learn-alustalla. Jos ilmoittautumisesi opintojaksolle hyväksytään, pääset opintojakson Learn-alustalle automaattisesti opintojaksototeutuksen alkaessa, kun kirjaudut Learniin.

Jos sinulla on erityisen tuen päätös, ilmoita siitä sähköpostitse opintojakson opettajaa ennen opintojakson alkua tai välittömästi opintojakson alkaessa ja jaa päätös opettajalle Pepin kautta.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, hyvä (3)

a. Osaat käyttää ammattikäsitteitä ja näyttää tietoperustaan liittyvän osaamisesi. b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.

Ajoitus

16.01.2023 - 09.06.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Pulse, avoin AMK ja täydennyskoulutus

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Avoin ammattikorkeakoulu, polkuopiskelijat
Opettaja
  • Virve Jussila
Vastuuopettaja

Virve Jussila

Ryhmät
  • AVERMI
    Avoimen erilliskoulutus
  • AVMISO23KPO
    Avoin AMK, Mikkeli, Sosionomipolku, erillisryhmä

Tavoitteet

Opintojakson käytyäsi:Ymmärrät elämänkaaren keskeisiä kehitysvaiheita ja elämänkulkuun vaikuttavia tekijöitä.Osaat reflektoida kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen liittyvää tietoa ja rakentaa omaa kasvatustietoisuuttasi.

Sisältö

Miten eri kehitysteoriat, oppimiskäsitykset ja kasvatussuuntaukset määrittelevät ihmisen kasvua, kehitystä ja oppimista?Miten kasvuympäristön merkitys näyttäytyy yksilöiden ja yhteisöjen tavoitteissa ja valinnoissa?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali koostuu englannin- ja suomenkielisestä kirjallisuudesta, joka ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Yksilölliset oppimisväylät

Kirjatentin (5 op) suorittaminen Learn-alustalla erikseen ilmoitettavana ajankohtana. Opiskelija voi halutessaan osallistua ennen tenttiä ryhmätyöskentelyyn verkossa tenttikirjojen sisältöjen haltuun ottamiseksi.

Opintojaan nopeuttavat voivat suorittaa pelkästään kirjatentin (5 op).

Opintojaksoa ei voi suorittaa työhön integroidusti.

TKI ja työelämäyhteistyö

Ei ole.

Tentit ja muut määräajat

Ilmoitetaan opintojakson alkaessa (näkyvät Pepin kalenteriajanvarauksissa).

Opiskelijan työmäärä

Kirjatentti 5 op

5 op vastaa noin 135 tuntia aktiivista työskentelyä opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseksi.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso toteutetaan Learn-alustalla. Jos ilmoittautumisesi opintojaksolle hyväksytään, pääset opintojakson Learn-alustalle automaattisesti opintojaksototeutuksen alkaessa, kun kirjaudut Learniin.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, hyvä (3)

a. Osaat käyttää ammattikäsitteitä ja näyttää tietoperustaan liittyvän osaamisesi. b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.

Ajoitus

10.01.2022 - 15.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Avoin AMK ja täydennyskoulutus

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 60

Koulutus
  • Avoin ammattikorkeakoulu, polkuopiskelijat
Opettaja
  • Virve Jussila
Vastuuopettaja

Virve Jussila

Ryhmät
  • AVERMI
    Avoimen erilliskoulutus
  • AVMISO22KPO
    Avoin AMK, Mikkeli, Sosionomipolku, erillisryhmä

Tavoitteet

Opintojakson käytyäsi:Ymmärrät elämänkaaren keskeisiä kehitysvaiheita ja elämänkulkuun vaikuttavia tekijöitä.Osaat reflektoida kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen liittyvää tietoa ja rakentaa omaa kasvatustietoisuuttasi.

Sisältö

Miten eri kehitysteoriat, oppimiskäsitykset ja kasvatussuuntaukset määrittelevät ihmisen kasvua, kehitystä ja oppimista?Miten kasvuympäristön merkitys näyttäytyy yksilöiden ja yhteisöjen tavoitteissa ja valinnoissa?

Opiskelumateriaali

Daniel, B., Wassell, S., Gilligan, R & Howe, D. 2010. Child Development for Child Care and Protection Workers. Toinen painos. Lontoo: Jessica Kingsley Publishers. (soveltuvin osin) JA
Lehtinen, E., Vauras, M. & Lerkkanen, M.-K. 2016. Kasvatuspsykologia 3. uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus. (soveltuvin osin) JA
Nurmi, J-E., Ahonen, T., Lyytinen, H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L. & Ruoppila, I. 2006 tai uudemmat. Ihmisen psykologinen kehitys. (soveltuvin osin)

Lisäksi muu opintojakson alkaessa ilmoitettava opiskelumateriaali.

Yksilölliset oppimisväylät

Kirjatentin (5 op) suorittaminen Learn-alustalla erikseen ilmoitettavana ajankohtana. Opiskelija voi halutessaan osallistua ennen tenttiä ryhmätyöskentelyyn verkossa tenttikirjojen sisältöjen haltuun ottamiseksi.

Opintojaan nopeuttavat voivat suorittaa pelkästään kirjatentin (5 op).

Opintojaksoa ei voi suorittaa työhön integroidusti.

TKI ja työelämäyhteistyö

Ei ole.

Tentit ja muut määräajat

Ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Opiskelijan työmäärä

Kirjatentti 5 op = 135 t

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, hyvä (3)

a. Osaat käyttää ammattikäsitteitä ja näyttää tietoperustaan liittyvän osaamisesi. b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.