Siirry suoraan sisältöön

Turvallinen ja hyvinvoiva kouluyhteisöLaajuus (5 op)

Tunnus: AV00EN77

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Ymmärrät koulun turvallisuutta ja hyvinvointia edistävän ja tukevan toimintakulttuurin merkityksen yhteisön hyvinvoinnille.
Tiedät turvallisuuteen liittyvää ohjeistusta ja lainsäädäntöä.
Hallitset menetelmiä ja keinoja, joilla varmistetaan turvallinen ja hyvinvoiva oppimisympäristö eri kouluasteilla.
Ymmärrät kriisin kohtaamisen ja käsittelemisen perusteita ja osaat toimia kriisitilanteessa kouluyhteisössä.
Omaat valmiuksia ennaltaehkäistä ja tunnistaa kiusaamista ja häirintää sekä osaat toimia kiusaamiseen ja häirintään liittyvissä prosesseissa.
Tunnistat oman vastuusi oppilashuollon edustajana sekä sosiaalialan ammattilaisena olla mukana kehittämässä turvallista ja hyvinvoivaa koulua yhteistyössä eri toimijoiden kanssa.

Sisältö

Mikä on koulun turvallisuutta ja hyvinvointia edistävän ja tukevan toimintakulttuurin merkitys yhteisön hyvinvoinnille?
Mitä on keskeinen turvallisuuteen ja hyvinvointiin liittyvä ohjeistus ja lainsäädäntö?
Millä menetelmillä ja keinoilla varmistetaan turvallinen ja hyvinvoiva oppimisympäristö eri kouluasteilla?
Miten ennaltaehkäiset ja tunnistat kiusaamista ja häirintää sekä toimit kiusaamiseen ja häirintään liittyvissä prosesseissa?
Mitä sisältyy kriisin kohtaamiseen ja käsittelemiseen ja miten toimit kriisitilanteessa kouluyhteisössä?
Mitkä ovat omat vastuusi oppilashuollon edustajana sekä sosiaalialan ammattilaisena olla mukana kehittämässä turvallista ja hyvinvoivaa koulua?

Ajoitus

01.02.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Avoin AMK ja täydennyskoulutus

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
Opettaja
  • Hanna-Leena Lipsanen
Vastuuopettaja

Hanna-Leena Lipsanen

Ryhmät
  • AVKOOPOS24
    Koulu- ja oppilaitosnuorisotyön osaaja, 30 op

Tavoitteet

Ymmärrät koulun turvallisuutta ja hyvinvointia edistävän ja tukevan toimintakulttuurin merkityksen yhteisön hyvinvoinnille.
Tiedät turvallisuuteen liittyvää ohjeistusta ja lainsäädäntöä.
Hallitset menetelmiä ja keinoja, joilla varmistetaan turvallinen ja hyvinvoiva oppimisympäristö eri kouluasteilla.
Ymmärrät kriisin kohtaamisen ja käsittelemisen perusteita ja osaat toimia kriisitilanteessa kouluyhteisössä.
Omaat valmiuksia ennaltaehkäistä ja tunnistaa kiusaamista ja häirintää sekä osaat toimia kiusaamiseen ja häirintään liittyvissä prosesseissa.
Tunnistat oman vastuusi oppilashuollon edustajana sekä sosiaalialan ammattilaisena olla mukana kehittämässä turvallista ja hyvinvoivaa koulua yhteistyössä eri toimijoiden kanssa.

Sisältö

Mikä on koulun turvallisuutta ja hyvinvointia edistävän ja tukevan toimintakulttuurin merkitys yhteisön hyvinvoinnille?
Mitä on keskeinen turvallisuuteen ja hyvinvointiin liittyvä ohjeistus ja lainsäädäntö?
Millä menetelmillä ja keinoilla varmistetaan turvallinen ja hyvinvoiva oppimisympäristö eri kouluasteilla?
Miten ennaltaehkäiset ja tunnistat kiusaamista ja häirintää sekä toimit kiusaamiseen ja häirintään liittyvissä prosesseissa?
Mitä sisältyy kriisin kohtaamiseen ja käsittelemiseen ja miten toimit kriisitilanteessa kouluyhteisössä?
Mitkä ovat omat vastuusi oppilashuollon edustajana sekä sosiaalialan ammattilaisena olla mukana kehittämässä turvallista ja hyvinvoivaa koulua?

Opiskelumateriaali

Learn-alustan materiaali sisältää kirjallista materiaalia, videomateriaalia, oppimistehtäviä (kaksi testiä) sekä sähköisen tentin.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojakson voi toteuttaa yksilöllisellä aikataululla.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Sähköinen monivalintatentti suoritetaan opintojakson lopussa.

Opiskelijan työmäärä

5 op tarkoittaa noin 135 h opiskelijan työtä.

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojakso muodostuu kolmesta kokonaisuudesta: 1. turvallinen ja hyvinvoiva kouluyhteisö, 2. turvallisuuteen ja hyvinvointiin liittyvä ohjeistus ja 3. lainsäädäntö sekä uhkatilanteet, toiminta ja ennakointi.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolla ei ole kirjoittamista vaativia pakollisia tehtäviä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ajoitus

01.02.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Avoin AMK ja täydennyskoulutus

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
Opettaja
  • Hanna-Leena Lipsanen
Vastuuopettaja

Hanna-Leena Lipsanen

Ryhmät
  • AVKOKUOS24
    Avoin AMK: Kouluhyvinvoinnin ja kuraattorityön osaaja, 30 op

Tavoitteet

Ymmärrät koulun turvallisuutta ja hyvinvointia edistävän ja tukevan toimintakulttuurin merkityksen yhteisön hyvinvoinnille.
Tiedät turvallisuuteen liittyvää ohjeistusta ja lainsäädäntöä.
Hallitset menetelmiä ja keinoja, joilla varmistetaan turvallinen ja hyvinvoiva oppimisympäristö eri kouluasteilla.
Ymmärrät kriisin kohtaamisen ja käsittelemisen perusteita ja osaat toimia kriisitilanteessa kouluyhteisössä.
Omaat valmiuksia ennaltaehkäistä ja tunnistaa kiusaamista ja häirintää sekä osaat toimia kiusaamiseen ja häirintään liittyvissä prosesseissa.
Tunnistat oman vastuusi oppilashuollon edustajana sekä sosiaalialan ammattilaisena olla mukana kehittämässä turvallista ja hyvinvoivaa koulua yhteistyössä eri toimijoiden kanssa.

Sisältö

Mikä on koulun turvallisuutta ja hyvinvointia edistävän ja tukevan toimintakulttuurin merkitys yhteisön hyvinvoinnille?
Mitä on keskeinen turvallisuuteen ja hyvinvointiin liittyvä ohjeistus ja lainsäädäntö?
Millä menetelmillä ja keinoilla varmistetaan turvallinen ja hyvinvoiva oppimisympäristö eri kouluasteilla?
Miten ennaltaehkäiset ja tunnistat kiusaamista ja häirintää sekä toimit kiusaamiseen ja häirintään liittyvissä prosesseissa?
Mitä sisältyy kriisin kohtaamiseen ja käsittelemiseen ja miten toimit kriisitilanteessa kouluyhteisössä?
Mitkä ovat omat vastuusi oppilashuollon edustajana sekä sosiaalialan ammattilaisena olla mukana kehittämässä turvallista ja hyvinvoivaa koulua?

Opiskelumateriaali

Verkkomateriaali sisältää kirjallista materiaalia (luettavaa), videomateriaalia, kaksi sähköistä oppimistehtävää sekä sähköisen lopputentin.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojakson voi toteuttaa yksilöllisellä aikataululla.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Sähköinen tentti suoritetaan opintojakson lopussa.

Opiskelijan työmäärä

5 op tarkoittaa 135 h opiskelijan työtä.

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojaksolla on kolme kokonaisuutta:
turvallinen ja hyvinvoivakouluyhteisö
turvallisuuteen ja hyvinvointiin liittyvä ohjeistus ja lalinsäädäntö
uhkatilanteet, toiminta ja ennakointi.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ajoitus

01.02.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Avoin AMK ja täydennyskoulutus

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
Opettaja
  • Hanna-Leena Lipsanen
Vastuuopettaja

Hanna-Leena Lipsanen

Tavoitteet

Ymmärrät koulun turvallisuutta ja hyvinvointia edistävän ja tukevan toimintakulttuurin merkityksen yhteisön hyvinvoinnille.
Tiedät turvallisuuteen liittyvää ohjeistusta ja lainsäädäntöä.
Hallitset menetelmiä ja keinoja, joilla varmistetaan turvallinen ja hyvinvoiva oppimisympäristö eri kouluasteilla.
Ymmärrät kriisin kohtaamisen ja käsittelemisen perusteita ja osaat toimia kriisitilanteessa kouluyhteisössä.
Omaat valmiuksia ennaltaehkäistä ja tunnistaa kiusaamista ja häirintää sekä osaat toimia kiusaamiseen ja häirintään liittyvissä prosesseissa.
Tunnistat oman vastuusi oppilashuollon edustajana sekä sosiaalialan ammattilaisena olla mukana kehittämässä turvallista ja hyvinvoivaa koulua yhteistyössä eri toimijoiden kanssa.

Sisältö

Mikä on koulun turvallisuutta ja hyvinvointia edistävän ja tukevan toimintakulttuurin merkitys yhteisön hyvinvoinnille?
Mitä on keskeinen turvallisuuteen ja hyvinvointiin liittyvä ohjeistus ja lainsäädäntö?
Millä menetelmillä ja keinoilla varmistetaan turvallinen ja hyvinvoiva oppimisympäristö eri kouluasteilla?
Miten ennaltaehkäiset ja tunnistat kiusaamista ja häirintää sekä toimit kiusaamiseen ja häirintään liittyvissä prosesseissa?
Mitä sisältyy kriisin kohtaamiseen ja käsittelemiseen ja miten toimit kriisitilanteessa kouluyhteisössä?
Mitkä ovat omat vastuusi oppilashuollon edustajana sekä sosiaalialan ammattilaisena olla mukana kehittämässä turvallista ja hyvinvoivaa koulua?

Opiskelumateriaali

Learn -alustalla oleva materiaali sisältää kirjallista materiaalia (lukemista),videomateriaalia, oppimistehtäviä sekä sähköisen tentin.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojakson voi toteuttaa yksilöllisellä aikataululla.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Sähköinen tentti suoritetaan opintojakson lopussa.

Opiskelijan työmäärä

5 op tarkoittaa 135 h opiskelijan työtä.

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojakso muodostuu kolmesta kokonaisuudesta:
turvallinen ja hyvinvoiva kouluyhteisö
turvallisuuteen ja hyvinvointiin liittyvä ohjeistus ja lainsäädäntö
uhkatilanteet, toiminta jaennakointi

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ajoitus

01.02.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Avoin AMK ja täydennyskoulutus

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
Opettaja
  • Hanna-Leena Lipsanen
Vastuuopettaja

Hanna-Leena Lipsanen

Tavoitteet

Ymmärrät koulun turvallisuutta ja hyvinvointia edistävän ja tukevan toimintakulttuurin merkityksen yhteisön hyvinvoinnille.
Tiedät turvallisuuteen liittyvää ohjeistusta ja lainsäädäntöä.
Hallitset menetelmiä ja keinoja, joilla varmistetaan turvallinen ja hyvinvoiva oppimisympäristö eri kouluasteilla.
Ymmärrät kriisin kohtaamisen ja käsittelemisen perusteita ja osaat toimia kriisitilanteessa kouluyhteisössä.
Omaat valmiuksia ennaltaehkäistä ja tunnistaa kiusaamista ja häirintää sekä osaat toimia kiusaamiseen ja häirintään liittyvissä prosesseissa.
Tunnistat oman vastuusi oppilashuollon edustajana sekä sosiaalialan ammattilaisena olla mukana kehittämässä turvallista ja hyvinvoivaa koulua yhteistyössä eri toimijoiden kanssa.

Sisältö

Mikä on koulun turvallisuutta ja hyvinvointia edistävän ja tukevan toimintakulttuurin merkitys yhteisön hyvinvoinnille?
Mitä on keskeinen turvallisuuteen ja hyvinvointiin liittyvä ohjeistus ja lainsäädäntö?
Millä menetelmillä ja keinoilla varmistetaan turvallinen ja hyvinvoiva oppimisympäristö eri kouluasteilla?
Miten ennaltaehkäiset ja tunnistat kiusaamista ja häirintää sekä toimit kiusaamiseen ja häirintään liittyvissä prosesseissa?
Mitä sisältyy kriisin kohtaamiseen ja käsittelemiseen ja miten toimit kriisitilanteessa kouluyhteisössä?
Mitkä ovat omat vastuusi oppilashuollon edustajana sekä sosiaalialan ammattilaisena olla mukana kehittämässä turvallista ja hyvinvoivaa koulua?

Opiskelumateriaali

Verkkomateriaali sisältää kirjallista materiaalia, videomateriaalia, oppimistehtäviä sekä tentin.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojakson voi suorittaa yksilölliseen tahtiin.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Sähköinen tentti suoritetaan opintojakson lopussa.

Opiskelijan työmäärä

5 op tarkoittaa noin 135 h opiskelijan työtä.

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojaksolla muodostuu kolmesta kokonaisuudesta: turvallinen ja hyvinvoiva kouluyhteisö, turvallisuuteen ja hyvinvointiin liittyvä ohjeistus ja lainsäädäntö sekä uhkatilanteet, toiminta ja ennakointi.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty - hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää oppimistehtävien sekä tentin suorittamista hyväksytysti.

Ilmoittautumisaika

01.01.2023 - 02.01.2023

Ajoitus

01.02.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Avoin AMK ja täydennyskoulutus

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
Opettaja
  • Hanna-Leena Lipsanen
Vastuuopettaja

Hanna-Leena Lipsanen

Ryhmät
  • AVKOOPOS23
    Avoin AMK: Koulu- ja oppilaitosnuorisotyön osaaja, 30 op 2023

Tavoitteet

Ymmärrät koulun turvallisuutta ja hyvinvointia edistävän ja tukevan toimintakulttuurin merkityksen yhteisön hyvinvoinnille.
Tiedät turvallisuuteen liittyvää ohjeistusta ja lainsäädäntöä.
Hallitset menetelmiä ja keinoja, joilla varmistetaan turvallinen ja hyvinvoiva oppimisympäristö eri kouluasteilla.
Ymmärrät kriisin kohtaamisen ja käsittelemisen perusteita ja osaat toimia kriisitilanteessa kouluyhteisössä.
Omaat valmiuksia ennaltaehkäistä ja tunnistaa kiusaamista ja häirintää sekä osaat toimia kiusaamiseen ja häirintään liittyvissä prosesseissa.
Tunnistat oman vastuusi oppilashuollon edustajana sekä sosiaalialan ammattilaisena olla mukana kehittämässä turvallista ja hyvinvoivaa koulua yhteistyössä eri toimijoiden kanssa.

Sisältö

Mikä on koulun turvallisuutta ja hyvinvointia edistävän ja tukevan toimintakulttuurin merkitys yhteisön hyvinvoinnille?
Mitä on keskeinen turvallisuuteen ja hyvinvointiin liittyvä ohjeistus ja lainsäädäntö?
Millä menetelmillä ja keinoilla varmistetaan turvallinen ja hyvinvoiva oppimisympäristö eri kouluasteilla?
Miten ennaltaehkäiset ja tunnistat kiusaamista ja häirintää sekä toimit kiusaamiseen ja häirintään liittyvissä prosesseissa?
Mitä sisältyy kriisin kohtaamiseen ja käsittelemiseen ja miten toimit kriisitilanteessa kouluyhteisössä?
Mitkä ovat omat vastuusi oppilashuollon edustajana sekä sosiaalialan ammattilaisena olla mukana kehittämässä turvallista ja hyvinvoivaa koulua?

Opiskelumateriaali

Verkkomateriaali sisältää kirjallista materiaalia, videomateriaalia, oppimistehtäviä sekä tentin.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojakso on täysin automatisoitu ja sen voi suorittaa yksilölliseen tahtiin.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Sähköinen tentti suoritetaan opintojakson lopussa.

Opiskelijan työmäärä

5 op tarkoittaa noin 135 h opiskelijan työtä.

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojaksolla muodostuu kolmesta kokonaisuudesta: turvallinen ja hyvinvoiva kouluyhteisö, turvallisuuteen ja hyvinvointiin liittyvä ohjeistus ja lainsäädäntö sekä uhkatilanteet, toiminta ja ennakointi.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty - hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää oppimistehtävien sekä tentin suorittamista hyväksytysti.

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Vanha_Avoin AMK ja täydennyskoulutus (vanhettu)

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
Opettaja
  • Hanna-Leena Lipsanen
Vastuuopettaja

Hanna-Leena Lipsanen

Tavoitteet

Ymmärrät koulun turvallisuutta ja hyvinvointia edistävän ja tukevan toimintakulttuurin merkityksen yhteisön hyvinvoinnille.
Tiedät turvallisuuteen liittyvää ohjeistusta ja lainsäädäntöä.
Hallitset menetelmiä ja keinoja, joilla varmistetaan turvallinen ja hyvinvoiva oppimisympäristö eri kouluasteilla.
Ymmärrät kriisin kohtaamisen ja käsittelemisen perusteita ja osaat toimia kriisitilanteessa kouluyhteisössä.
Omaat valmiuksia ennaltaehkäistä ja tunnistaa kiusaamista ja häirintää sekä osaat toimia kiusaamiseen ja häirintään liittyvissä prosesseissa.
Tunnistat oman vastuusi oppilashuollon edustajana sekä sosiaalialan ammattilaisena olla mukana kehittämässä turvallista ja hyvinvoivaa koulua yhteistyössä eri toimijoiden kanssa.

Sisältö

Mikä on koulun turvallisuutta ja hyvinvointia edistävän ja tukevan toimintakulttuurin merkitys yhteisön hyvinvoinnille?
Mitä on keskeinen turvallisuuteen ja hyvinvointiin liittyvä ohjeistus ja lainsäädäntö?
Millä menetelmillä ja keinoilla varmistetaan turvallinen ja hyvinvoiva oppimisympäristö eri kouluasteilla?
Miten ennaltaehkäiset ja tunnistat kiusaamista ja häirintää sekä toimit kiusaamiseen ja häirintään liittyvissä prosesseissa?
Mitä sisältyy kriisin kohtaamiseen ja käsittelemiseen ja miten toimit kriisitilanteessa kouluyhteisössä?
Mitkä ovat omat vastuusi oppilashuollon edustajana sekä sosiaalialan ammattilaisena olla mukana kehittämässä turvallista ja hyvinvoivaa koulua?

Ajoitus

17.01.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Vanha_Avoin AMK ja täydennyskoulutus (vanhettu)

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
Opettaja
  • Hanna-Leena Lipsanen
Vastuuopettaja

Assi Kukkonen

Ryhmät
  • AVKOKUOS22
    Avoin AMK: Kouluhyvinvoinnin ja kuraattorityön osaaja, 30 op

Tavoitteet

Ymmärrät koulun turvallisuutta ja hyvinvointia edistävän ja tukevan toimintakulttuurin merkityksen yhteisön hyvinvoinnille.
Tiedät turvallisuuteen liittyvää ohjeistusta ja lainsäädäntöä.
Hallitset menetelmiä ja keinoja, joilla varmistetaan turvallinen ja hyvinvoiva oppimisympäristö eri kouluasteilla.
Ymmärrät kriisin kohtaamisen ja käsittelemisen perusteita ja osaat toimia kriisitilanteessa kouluyhteisössä.
Omaat valmiuksia ennaltaehkäistä ja tunnistaa kiusaamista ja häirintää sekä osaat toimia kiusaamiseen ja häirintään liittyvissä prosesseissa.
Tunnistat oman vastuusi oppilashuollon edustajana sekä sosiaalialan ammattilaisena olla mukana kehittämässä turvallista ja hyvinvoivaa koulua yhteistyössä eri toimijoiden kanssa.

Sisältö

Mikä on koulun turvallisuutta ja hyvinvointia edistävän ja tukevan toimintakulttuurin merkitys yhteisön hyvinvoinnille?
Mitä on keskeinen turvallisuuteen ja hyvinvointiin liittyvä ohjeistus ja lainsäädäntö?
Millä menetelmillä ja keinoilla varmistetaan turvallinen ja hyvinvoiva oppimisympäristö eri kouluasteilla?
Miten ennaltaehkäiset ja tunnistat kiusaamista ja häirintää sekä toimit kiusaamiseen ja häirintään liittyvissä prosesseissa?
Mitä sisältyy kriisin kohtaamiseen ja käsittelemiseen ja miten toimit kriisitilanteessa kouluyhteisössä?
Mitkä ovat omat vastuusi oppilashuollon edustajana sekä sosiaalialan ammattilaisena olla mukana kehittämässä turvallista ja hyvinvoivaa koulua?

Opiskelumateriaali

Learn-alustan materiaali

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojaksolla:
pohdit turvallisen ja hyvinvoivan työyhteisön elementtejä
tutustut keskeiseen lainsäädäntöön
saat välineitä kriisitilanteen kohtaamiseen ja käsittelemiseen sekä työsuojelun perustietopaketin
jäsennät omaa rooliasi turvallisen ja hyvinvoivan kouluyhteisön jäsenenä
kiusaamisen vastainen työ koulussa ja oppilaitoksissa
saat tietoa ja käytännön ohjeita turvallisuutta lisäävistä toimenpiteistä ja toimintamalleista, uhkatilanteista, ennakoinnista sekä uhkatilanteissa toimimisesta

TKI ja työelämäyhteistyö

Ei TKI ja työelämäyhteistyötä

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Learn-verkkotentit

Kansainvälinen yhteistyö

Ei kansainvälistä yhteistyötä

Opiskelijan työmäärä

Opintojakson laajuus on 5 op eli 135 opiskelijan työtuntia.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ajoitus

10.01.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Vanha_Avoin AMK ja täydennyskoulutus (vanhettu)

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
Opettaja
  • Hanna-Leena Lipsanen
Vastuuopettaja

Hanna-Leena Lipsanen

Tavoitteet

Ymmärrät koulun turvallisuutta ja hyvinvointia edistävän ja tukevan toimintakulttuurin merkityksen yhteisön hyvinvoinnille.
Tiedät turvallisuuteen liittyvää ohjeistusta ja lainsäädäntöä.
Hallitset menetelmiä ja keinoja, joilla varmistetaan turvallinen ja hyvinvoiva oppimisympäristö eri kouluasteilla.
Ymmärrät kriisin kohtaamisen ja käsittelemisen perusteita ja osaat toimia kriisitilanteessa kouluyhteisössä.
Omaat valmiuksia ennaltaehkäistä ja tunnistaa kiusaamista ja häirintää sekä osaat toimia kiusaamiseen ja häirintään liittyvissä prosesseissa.
Tunnistat oman vastuusi oppilashuollon edustajana sekä sosiaalialan ammattilaisena olla mukana kehittämässä turvallista ja hyvinvoivaa koulua yhteistyössä eri toimijoiden kanssa.

Sisältö

Mikä on koulun turvallisuutta ja hyvinvointia edistävän ja tukevan toimintakulttuurin merkitys yhteisön hyvinvoinnille?
Mitä on keskeinen turvallisuuteen ja hyvinvointiin liittyvä ohjeistus ja lainsäädäntö?
Millä menetelmillä ja keinoilla varmistetaan turvallinen ja hyvinvoiva oppimisympäristö eri kouluasteilla?
Miten ennaltaehkäiset ja tunnistat kiusaamista ja häirintää sekä toimit kiusaamiseen ja häirintään liittyvissä prosesseissa?
Mitä sisältyy kriisin kohtaamiseen ja käsittelemiseen ja miten toimit kriisitilanteessa kouluyhteisössä?
Mitkä ovat omat vastuusi oppilashuollon edustajana sekä sosiaalialan ammattilaisena olla mukana kehittämässä turvallista ja hyvinvoivaa koulua?

Opiskelumateriaali

Verkkomateriaali sisältää kirjallista materiaalia, videomateriaalia, oppimistehtäviä sekä tentin.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojakson voi suorittaa yksilölliseen tahtiin.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Sähköinen tentti suoritetaan opintojakson lopussa.

Opiskelijan työmäärä

5 op tarkoittaa noin 135 h opiskelijan työtä.

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojaksolla muodostuu kolmesta kokonaisuudesta: turvallinen ja hyvinvoiva kouluyhteisö, turvallisuuteen ja hyvinvointiin liittyvä ohjeistus ja lainsäädäntö sekä uhkatilanteet, toiminta ja ennakointi.

Lisätietoja opiskelijoille

Campusonline-opiskelijat:
Opiskelijoilla on mahdollista aloittaa opinnot 1.2. alkaen. Suoritusaika 3kk. Opiskeleminen tapahtuu 100-prosenttisesti verkossa.

Ammattiliittojen opiskelijat:
Opiskelijoilla on mahdollista aloittaa opinnot 10.1.2022 alkaen. Suoritusaika on 3 kk. Opiskeleminen tapahtuu 100-prosenttisesti verkossa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty - hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää oppimistehtävien sekä tentin suorittamista hyväksytysti.