Skip to main content

Assessment of functional abilityLaajuus (5 cr)

Code: AV00EH00

Credits

5 op

Objective

You can survey functional ability extensively and through its subparts.
You are aware of the factors influencing functional ability.
You understand the key factors affecting the reliability of physical therapy assessment (validity and reliability).
You are able to justify the choice of appropriate assessment methods and their connection to the implemented physiotherapeutic procedures.

Content

What is human functioning and which are the factors influencing it?
How can you assess and evaluate human functioning, mobility and physical performance of different age groups?
What are the factors affecting the reliability of the physiotherapeutic assessment?
How does the assessment of functioning, mobility and physical performance guide the planning and implementation of physiotherapy processes?

Enrollment

06.11.2023 - 17.11.2023

Timing

08.01.2024 - 31.05.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Pulse, Open UAS and Continuing education

Campus

Ecampus

Teaching languages
  • Finnish
Teachers
  • Johanna Vesanto
  • Piia Soikkeli
Groups
  • AVSAFT23SPOM
    Avoin amk, Fysioterapeutti (AMK), polku, monimuoto

Objective

You can survey functional ability extensively and through its subparts.
You are aware of the factors influencing functional ability.
You understand the key factors affecting the reliability of physical therapy assessment (validity and reliability).
You are able to justify the choice of appropriate assessment methods and their connection to the implemented physiotherapeutic procedures.

Content

What is human functioning and which are the factors influencing it?
How can you assess and evaluate human functioning, mobility and physical performance of different age groups?
What are the factors affecting the reliability of the physiotherapeutic assessment?
How does the assessment of functioning, mobility and physical performance guide the planning and implementation of physiotherapy processes?

Opiskelumateriaali

Tarvitset opintojaksolla teoksen:

- Keskinen, K. L., Häkkinen, K., Kallinen, M., Aartolahti, E. & Kuivalainen, J. 2018. Fyysisen kunnon mittaaminen: Käsi- ja oppikirja kuntotestaajille. Helsinki: Liikuntatieteellinen Seura.

Muita teoksia:

- Sandström M. & Ahonen J. 2011. Liikkuva ihminen - aivot, liikuntafysiologia ja sovelluttu biomekaniikka. VK- Kustannus Oy.

- Taulaniemi, A. & Suni, J. 2012. Terveyskunnon testaus: Menetelmä terveysliikunnan edistämiseen. Helsinki: Sanoma Pro.

Muu opintojaksoalustalla osoitettu oppimateriaali. Opintojakso sisältää myös itsenäistä aktiivista tiedonhakua.

Yksilölliset oppimisväylät

Opintojakso koostuu itsenäisestä verkko-opiskelusta (3 op) sekä ryhmässä tehtävissä seminaaritöistä ja niiden esityksistä (2 op). Seminaarityöt esitetään verkon kautta. Tarkemmat ohjeet ja aikataulut ovat opintojakson Learn-alustalla.

Tarvittaessa tutustu AHOT-perusteisiin Luxissa ja ota hyväksilukuasioissa yhteys opettajiin.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakso ei varsinaisesti sisällä TKI ja työelämäyhteistyötä. Opintojakson seminaaritehtävät voivat sisältää esim. eri ikäisten henkilöiden toimintakyvyn havainnointia.

Tentit ja muut määräajat

Määräajat ilmoitetaan opintojakson orientaatiossa.

- Opintojakso toteutuu verkossa ja se sisältää itsenäisesti opiskeltavia aiheita mm. ihmisen toiminta- ja suorituskyvystä ja kuntotestauksesta.

- Opintojaksolla tehdään pienryhmissä kaksi (2) seminaarityötä, jotka sisältävät tiedonhaun harjoittelua, videointia sekä seminaariesityksen ja vertaisena toimimisen.

- Seminaaritehtävät (2 kpl) ovat aikataulutettu. Tarkempi aikataulu löytyy learn-alustalta.

Opiskelijan työmäärä

Opintojakso on 5 opintopisteen kokonaisuus, joka vastaa 135 h opiskelijan työtä.

5 opintopisteen kokonaisuudesta 3 op (81 h) toteutetaan täysin itsenäisenä opiskeluna verkossa (100 %), sisältää myös ryhmä-/seminaaritöiden tekemistä pienryhmissä. Seminaarit pienryhmätöinä ja niiden ohjaus/arviointi myös verkossa 2 op (54h), joka jakautuu seminaarityön tekemiseen, videointiin ja vertaisarviointiin. Opettaja arvioi seminaarityöt videoiden perusteella.

Toteutuksen osien kuvaus

Verkko-osuus tehdään itsenäisenä verkko-opiskeluna sisältäen erilaisiin oppimateriaaleihin perehtymistä sekä oppimistehtäviä/osiotenttejä.

Seminaaritehtävät tehdään pienryhmissä. Seminaarit videoidaan ja vertaisarvioidaan.

Further information

Opintojaksolla tarvitset tietokoneen.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Opintojakson seminaaritehtävät arvioidaan numeerisesti K5 - T1 / hylätty. Opintojakson muut oppimistehtävät / osiotentit arvioidaan hyväksytty - hylätty / täydennettävä tai numeerisesti.

Opintojakso arvioidaan numeerisesti K5 - T1 / hylätty. Numeerinen arvosana muodostuu opintojaksolla numeerisesti arvioitavien osasuoritusten keskiarvona.

Enrollment

07.11.2022 - 18.11.2022

Timing

09.01.2023 - 31.05.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Pulse, Open UAS and Continuing education

Campus

Ecampus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

1 - 30

Teachers
  • Johanna Vesanto
  • Piia Soikkeli
Groups
  • AVSAFT22SPOM
    Avoin amk, Fysioterapeutti (AMK), polku, monimuoto

Objective

You can survey functional ability extensively and through its subparts.
You are aware of the factors influencing functional ability.
You understand the key factors affecting the reliability of physical therapy assessment (validity and reliability).
You are able to justify the choice of appropriate assessment methods and their connection to the implemented physiotherapeutic procedures.

Content

What is human functioning and which are the factors influencing it?
How can you assess and evaluate human functioning, mobility and physical performance of different age groups?
What are the factors affecting the reliability of the physiotherapeutic assessment?
How does the assessment of functioning, mobility and physical performance guide the planning and implementation of physiotherapy processes?

Opiskelumateriaali

Tarvitset opintojaksolla teoksen:

- Keskinen, K. L., Häkkinen, K., Kallinen, M., Aartolahti, E. & Kuivalainen, J. 2018. Fyysisen kunnon mittaaminen: Käsi- ja oppikirja kuntotestaajille. Helsinki: Liikuntatieteellinen Seura.

Muita teoksia:

- Sandström M. & Ahonen J. 2011. Liikkuva ihminen - aivot, liikuntafysiologia ja sovelluttu biomekaniikka. VK- Kustannus Oy.

- Taulaniemi, A. & Suni, J. 2012. Terveyskunnon testaus: Menetelmä terveysliikunnan edistämiseen. Helsinki: Sanoma Pro.

Muu opintojaksoalustalla osoitettu oppimateriaali. Opintojakso sisältää myös itsenäistä aktiivista tiedonhakua.

Yksilölliset oppimisväylät

Opintojakso koostuu itsenäisestä verkko-opiskelusta (3 op) sekä ryhmässä tehtävissä seminaaritöistä ja niiden esityksistä (2 op). Seminaarityöt esitetään verkon kautta. Tarkemmat ohjeet ja aikataulut ovat opintojakson Learn-alustalla.

Tarvittaessa tutustu AHOT-perusteisiin Luxissa ja ota hyväksilukuasioissa yhteys opettajiin.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakso ei varsinaisesti sisällä TKI ja työelämäyhteistyötä. Opintojakson seminaaritehtävät voivat sisältää esim. eri ikäisten henkilöiden toimintakyvyn havainnointia.

Tentit ja muut määräajat

Määräajat ilmoitetaan opintojakson orientaatiossa.

- Opintojakso toteutuu verkossa ja se sisältää itsenäisesti opiskeltavia aiheita mm. ihmisen toiminta- ja suorituskyvystä ja kuntotestauksesta.

- Opintojaksolla tehdään pienryhmissä kaksi (2) seminaarityötä, jotka sisältävät tiedonhaun harjoittelua, opettajan ohjausta, videointia sekä seminaariesityksen ja vertaisena toimimisen.

Opiskelijan työmäärä

Opintojakso on 5 opintopisteen kokonaisuus, joka vastaa 135 h opiskelijan työtä.

5 opintopisteen kokonaisuudesta 3 op (81 h) toteutetaan täysin itsenäisenä opiskeluna verkossa (100 %), sisältää myös ryhmä-/seminaaritöiden tekemistä pienryhmissä. Seminaarit pienryhmätöinä ja niiden ohjaus + arviointi myös verkossa (2 op), joka jakautuu opettajan ohjauksessa tapahtuvaan seminaaritöiden ohjaukseen ja purkuun, 20 h (ohjaus 2+2 h sekä seminaarien arvioinnit 8+8 h), opiskelijan oma osuus n. 34 h.

Toteutuksen osien kuvaus

Verkko-osuus tehdään itsenäisenä verkko-opiskeluna sisältäen erilaisiin oppimateriaaleihin perehtymistä sekä oppimistehtäviä/osiotenttejä.

Seminaaritehtävät tehdään pienryhmissä. Työskentely sisältää opettajan ohjauksen seminaaritöihin. Seminaarit videoidaan ja vertaisarvioidaan.

Further information

Opintojaksolla tarvitset tietokoneen.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Opintojakson seminaaritehtävät arvioidaan numeerisesti K5 - T1 / hylätty. Opintojakson muut oppimistehtävät / osiotentit arvioidaan hyväksytty - hylätty / täydennettävä tai numeerisesti.

Opintojakso arvioidaan numeerisesti K5 - T1 / hylätty. Numeerinen arvosana muodostuu opintojaksolla numeerisesti arvioitavien osasuoritusten keskiarvona.

Enrollment

08.11.2021 - 21.11.2021

Timing

17.01.2022 - 27.05.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Open UAS and Continuing Education

Campus

Ecampus

Teaching languages
  • Finnish
Teachers
  • Johanna Vesanto
  • Ville Virta
Groups
  • AVSAFT21SPOM
    Avoin amk, Fysioterapeutti (AMK), polku, monimuoto

Objective

You can survey functional ability extensively and through its subparts.
You are aware of the factors influencing functional ability.
You understand the key factors affecting the reliability of physical therapy assessment (validity and reliability).
You are able to justify the choice of appropriate assessment methods and their connection to the implemented physiotherapeutic procedures.

Content

What is human functioning and which are the factors influencing it?
How can you assess and evaluate human functioning, mobility and physical performance of different age groups?
What are the factors affecting the reliability of the physiotherapeutic assessment?
How does the assessment of functioning, mobility and physical performance guide the planning and implementation of physiotherapy processes?

Opiskelumateriaali

Suomeksi
Keskinen K. ym. 2018. Fyysisen kunnon mittaaminen- käsi- ja oppikirja kuntotestaajille. Liikuntatieteellinen seura.

Sandström M. & Ahonen J. 2011. Liikkuva ihminen- aivot, liikuntafysiologia ja sovelluttu biomekaniikka. VK- Kustannus Oy.

Suni J. & Taulaniemi A. (toim.). 2012. Terveyskunnon testaus. UKK- instituutti. SanomaPro, Helsinki.

Muu tunneilla sovittava materiaali.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Mikäli sinulla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa osaamista, voit hyväksilukea opintojakson vastaavalla työkokemuksella tai opinnoilla joko kokonaan tai osittain (osaamisen näyttö, jos ei ole todistusta). Osittaisessa hyväksilukemisessa suoritat itsenäisenä opiskeluna ne osa-alueet, joita ei ole hyväksiluettu.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Jos työskentelet terveysalan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.

Opiskelijan työmäärä

Verkkoluennot ja verkkoseminaarit n.50 h, seminaaritöiden tekeminen ja itsenäinen opiskelu n. 60 h

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

2 arvioitavaa seminaarityötä.

a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
c. hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita
g. perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti