Skip to main content

Information systems and documentation in health careLaajuus (5 cr)

Code: AV00EH01

Credits

5 op

Objective

You know the policies, challenges and possibilities of the information society and digital working environment.
You know how to use ICT applications in your studies and future work in social and health care tasks.
You can act ethically and appropriately in ICT communication.
You know the importance of information security and how to act accordingly.
You are familiar with the basic ICT services and guidance systems in health care.
You can use wellbeing technology in your own profession.
You know the importance of documentation in health care and you can use it diversely in your own field.

Content

What is digital working environment and how does it work?
What ICT applications are used in social and health care and how do you use them in studies and at work?
Which factors influence the ethics of electronic communication and the proper information transfer?
What is information security and how do you act accordingly in studies and at work?
How do you carry out the Kanta security test and how do you pay attention to its practical documentation?
How can electronic services be used in remote counseling and rehabilitation?
What are the prospects of wellbeing technology in your own field?
How do you implement documentation according to the classifications and recommendations of the social and health care field?
How do you use structured logging using ICF capability classification in physiotherapy documentation?
What are the GAS goals and how are they used in physiotherapy processes?

Enrollment

06.11.2023 - 17.11.2023

Timing

08.01.2024 - 31.05.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Pulse, Open UAS and Continuing education

Campus

Ecampus

Teaching languages
  • Finnish
Teachers
  • Pia Kraft-Oksala
  • Tommi Pälli
Groups
  • AVSAFT23SPOM
    Avoin amk, Fysioterapeutti (AMK), polku, monimuoto

Objective

You know the policies, challenges and possibilities of the information society and digital working environment.
You know how to use ICT applications in your studies and future work in social and health care tasks.
You can act ethically and appropriately in ICT communication.
You know the importance of information security and how to act accordingly.
You are familiar with the basic ICT services and guidance systems in health care.
You can use wellbeing technology in your own profession.
You know the importance of documentation in health care and you can use it diversely in your own field.

Content

What is digital working environment and how does it work?
What ICT applications are used in social and health care and how do you use them in studies and at work?
Which factors influence the ethics of electronic communication and the proper information transfer?
What is information security and how do you act accordingly in studies and at work?
How do you carry out the Kanta security test and how do you pay attention to its practical documentation?
How can electronic services be used in remote counseling and rehabilitation?
What are the prospects of wellbeing technology in your own field?
How do you implement documentation according to the classifications and recommendations of the social and health care field?
How do you use structured logging using ICF capability classification in physiotherapy documentation?
What are the GAS goals and how are they used in physiotherapy processes?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali ilmoitetaan verkkotehtävien yhteydessä Learn-alustalla.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opiskelusi rytmittyvät verkko-opiskelun itsenäisesti Learnissa tehtävien oppimistehtävien mukaan.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Suoritat opintojakson jonkun muun ryhmän mukana tai osittain verkko-opintoina. Perehdyt itsenäisesti Learnissa olevaan materiaaliin ja teet tarvittavat oppimistehtävät ja osallistut ryhmätehtäviin.
Mikäli sinulla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa osaamista, voit hyväksilukea opintojakson vastaavalla työkokemuksella tai opinnoilla joko kokonaan tai osittain (osaamisen näyttö, jos ei ole todistusta). Osittaisessa hyväksilukemisessa suoritat itsenäisenä opiskeluna ne osa-alueet, joita ei ole hyväksiluettu.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Jos työskentelet terveysalan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi / projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.

Tentit ja muut määräajat

Suomeksi
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää opintojaksoon kuuluvien oppimistehtävien sekä tentin hyväksyttyä suorittamista. Oppimistehtävät arvioidaan hyväksytty / täydennettävä. Tentti arvioidaan asteikolla hyväksytty / hylätty.

Opetus sisältää itsenäistä opiskelua, oppimistehtävien tekemistä, tenttiin valmistautumista.

Toteutuksen osien kuvaus

3op:
Tietoturva-ja tietosuojan merkitys terveysalalla sekä niiden huomioiminen käytännön dokumentoinnissa.
Sosiaali- ja terveysalan dokumentointi fysioterapian luokitusten ja suositusten mukaisesti.
Rakenteellisen kirjaamisen perusteet ICF-toimintakykyluokitusta hyödyntäen fysioterapian dokumentoinnissa.
GAS -tavoitteiden käyttö ja niitä hyödynnetään fysioterapiaprosessissa.

2op:
Opintojakson osan tavoitteena on muodostaa opiskelijalle yleiskuva kehittyvän terveysteknologian ratkaisuiden ja niihin liittyvien palveluiden, esimerkiksi tekoälyn, virtuaalitodellisuuden ja robotiikan hyödyntämisestä potilaan hoidossa ja kuntoutuksessa sekä oman terveystiedon keräämisessä. Tavoitteena on ymmärtää, miten teknologiaa voidaan hyödyntää asiakaslähtöisesti hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä.

Evaluation scale

Approved/Failed

Assessment methods and criteria

Verkkotehtävien, verkkotentin sekä Oppiportti tietoturvatestin hyväksytysti suorittaminen.

Opintojaksolla noudatetaan Xamkin arviointiokriteerejä.

Enrollment

07.11.2022 - 18.11.2022

Timing

10.01.2023 - 30.04.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Pulse, Open UAS and Continuing education

Campus

Ecampus

Teaching languages
  • Finnish
Teachers
  • Pia Kraft-Oksala
  • Tommi Pälli
Groups
  • AVSAFT22SPOM
    Avoin amk, Fysioterapeutti (AMK), polku, monimuoto

Objective

You know the policies, challenges and possibilities of the information society and digital working environment.
You know how to use ICT applications in your studies and future work in social and health care tasks.
You can act ethically and appropriately in ICT communication.
You know the importance of information security and how to act accordingly.
You are familiar with the basic ICT services and guidance systems in health care.
You can use wellbeing technology in your own profession.
You know the importance of documentation in health care and you can use it diversely in your own field.

Content

What is digital working environment and how does it work?
What ICT applications are used in social and health care and how do you use them in studies and at work?
Which factors influence the ethics of electronic communication and the proper information transfer?
What is information security and how do you act accordingly in studies and at work?
How do you carry out the Kanta security test and how do you pay attention to its practical documentation?
How can electronic services be used in remote counseling and rehabilitation?
What are the prospects of wellbeing technology in your own field?
How do you implement documentation according to the classifications and recommendations of the social and health care field?
How do you use structured logging using ICF capability classification in physiotherapy documentation?
What are the GAS goals and how are they used in physiotherapy processes?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali ilmoitetaan verkkotehtävien yhteydessä Learn-alustalla.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opiskelusi rytmittyvät verkko-opiskelun itsenäisesti Learnissa tehtävien oppimistehtävien mukaan.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakson tehtävät työelämälähtöisiä.

Tentit ja muut määräajat

Suomeksi
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää opintojaksoon kuuluvien oppimistehtävien sekä tentin hyväksyttyä suorittamista. Oppimistehtävät arvioidaan hyväksytty / täydennettävä. Tentti arvioidaan asteikolla hyväksytty / hylätty.

Opetus sisältää itsenäistä opiskelua, oppimistehtävien tekemistä, tenttiin valmistautumista.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä on 5op, joka vastaa 135h itsenäistä työskentelyä verkossa.

Toteutuksen osien kuvaus

3op:
Tietoturva-ja tietosuojan merkitys terveysalalla sekä niiden huomioiminen käytännön dokumentoinnissa.
Sosiaali- ja terveysalan dokumentointi fysioterapian luokitusten ja suositusten mukaisesti.
Rakenteellisen kirjaamisen perusteet ICF-toimintakykyluokitusta hyödyntäen fysioterapian dokumentoinnissa.
GAS -tavoitteiden käyttö ja niitä hyödynnetään fysioterapiaprosessissa.

2op:
Opintojakson tavoitteena on muodostaa opiskelijalle yleiskuva kehittyvän terveysteknologian ratkaisuiden ja niihin liittyvien palveluiden, esimerkiksi tekoälyn, virtuaalitodellisuuden ja robotiikan hyödyntämisestä potilaan hoidossa ja kuntoutuksessa sekä oman terveystiedon keräämisessä. Tavoitteena on ymmärtää, miten teknologiaa voidaan hyödyntää asiakaslähtöisesti hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä.

Evaluation scale

Approved/Failed

Assessment methods and criteria

Verkkotehtävien, verkkotentin sekä Oppiportti tietoturvatestin hyväksytysti suorittaminen.

Enrollment

08.11.2021 - 21.11.2021

Timing

10.01.2022 - 29.04.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Open UAS and Continuing Education

Teaching languages
  • Finnish
Teachers
  • Pia Kraft-Oksala
  • Tommi Pälli
Groups
  • AVSAFT21SPOM
    Avoin amk, Fysioterapeutti (AMK), polku, monimuoto

Objective

You know the policies, challenges and possibilities of the information society and digital working environment.
You know how to use ICT applications in your studies and future work in social and health care tasks.
You can act ethically and appropriately in ICT communication.
You know the importance of information security and how to act accordingly.
You are familiar with the basic ICT services and guidance systems in health care.
You can use wellbeing technology in your own profession.
You know the importance of documentation in health care and you can use it diversely in your own field.

Content

What is digital working environment and how does it work?
What ICT applications are used in social and health care and how do you use them in studies and at work?
Which factors influence the ethics of electronic communication and the proper information transfer?
What is information security and how do you act accordingly in studies and at work?
How do you carry out the Kanta security test and how do you pay attention to its practical documentation?
How can electronic services be used in remote counseling and rehabilitation?
What are the prospects of wellbeing technology in your own field?
How do you implement documentation according to the classifications and recommendations of the social and health care field?
How do you use structured logging using ICF capability classification in physiotherapy documentation?
What are the GAS goals and how are they used in physiotherapy processes?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali ilmoitetaan verkkotehtävien yhteydessä Learn-alustalla.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opiskelusi rytmittyvät verkko-opiskelun itsenäisesti Learnissa tehtävien oppimistehtävien mukaan.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Suoritat opintojakson jonkun muun ryhmän mukana tai osittain verkko-opintoina. Perehdyt itsenäisesti Learnissa olevaan materiaaliin ja teet tarvittavat oppimistehtävät ja osallistut ryhmätehtäviin.
Mikäli sinulla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa osaamista, voit hyväksilukea opintojakson vastaavalla työkokemuksella tai opinnoilla joko kokonaan tai osittain (osaamisen näyttö, jos ei ole todistusta). Osittaisessa hyväksilukemisessa suoritat itsenäisenä opiskeluna ne osa-alueet, joita ei ole hyväksiluettu.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Jos työskentelet terveysalan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi / projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.

Tentit ja muut määräajat

Suomeksi
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää opintojaksoon kuuluvien oppimistehtävien sekä tentin hyväksyttyä suorittamista. Oppimistehtävät arvioidaan hyväksytty / täydennettävä. Tentti arvioidaan asteikolla hyväksytty / hylätty.

Opetus sisältää itsenäistä opiskelua, oppimistehtävien tekemistä, tenttiin valmistautumista.