Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalialan kehittäminenLaajuus (5 op)

Tunnus: AV00EK37

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Tunnet sosiaalialan kehittämisen valtakunnalliset linjaukset ja alueelliset painopistealueet
Tunnet sosiaalialan kehittämishankkeita
Osaat sosiaalialan kehittämistyön lähestymistapoja ja kehittämismenetelmiä
Osaat kehittää omaa tutkivaa ja kehittävää työotetta

Sisältö

Mitä ovat valtakunnalliset sosiaalialan kehittämislinjaukset ja alueelliset painopistealueet?
Mitä ovat ajankohtaiset sosiaalialan kehittämishankkeet?
Millaisia lähestymistapoja ja menetelmiä on sosiaalialan kehittämisessä?
Miten kehität omaa tutkivaa ja kehittävää työotetta

Ajoitus

17.02.2025 - 30.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Avoin AMK ja täydennyskoulutus

Toimipiste
  • Mikkelin kampus
  • E-kampus
Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Avoin ammattikorkeakoulu, polkuopiskelijat
Opettaja
  • Johanna Hirvonen
Vastuuopettaja

Johanna Hirvonen

Ryhmät
  • AVMIYPSOS24S
    Avoin AMK, Mikkeli, Yhteisöpedagogista sosionomiksi, 24S
  • AVERMI
    Avoimen erilliskoulutus

Tavoitteet

Tunnet sosiaalialan kehittämisen valtakunnalliset linjaukset ja alueelliset painopistealueet
Tunnet sosiaalialan kehittämishankkeita
Osaat sosiaalialan kehittämistyön lähestymistapoja ja kehittämismenetelmiä
Osaat kehittää omaa tutkivaa ja kehittävää työotetta

Sisältö

Mitä ovat valtakunnalliset sosiaalialan kehittämislinjaukset ja alueelliset painopistealueet?
Mitä ovat ajankohtaiset sosiaalialan kehittämishankkeet?
Millaisia lähestymistapoja ja menetelmiä on sosiaalialan kehittämisessä?
Miten kehität omaa tutkivaa ja kehittävää työotetta

Opiskelumateriaali

1. Salonen, K. Eloranta, S. Hautala, T. & Kinos, S. (2017) Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Turun ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja 108.
2. Lanne-Eriksson, M & Rousu, S. (2021) Työyhteisöjen ja palvelujen kehittäminen. Teoksessa Rousu, S. & Lanne-Eriksson, M. (toim.) Lähijohtaminen sosiaalialalla. Metropolian amk. Oiva-sarja 39. s. 127 - 185.
3. Liukko, E. ym. (2022). Vaikuttava rakenteellinen sosiaalityö. THL, Raportti 1/2022.

Lisäksi tehtävien yhteydessä opettajan Learn-alustalla ilmoittama materiaali.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojakso on itseopiskeltava verkko-opintojakso, jossa opiskelusi rytmittyy tentin ja tehtävien etenemisjärjestyksen mukaisesti.
Opintojakson alkuun sisältyy kaksi vapaaehtoista Teams-yhteydellä toteutettavaa lähiopetuskertaa: opintojakson orientaatio (2h) sekä johdatus sosiaalialan kehittämis- ja vaikuttamistyöhön (2h).

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoon sisältyy oppimistehtävä, jossa perehdytään yhteen itse valittavaan käynnissä olevaan tai jo toteutettuun sosiaalialan kehittämishankkeeseen.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Mikäli työskentelet sosiaalialan kehittämistehtävissä, voit suorittaa opintojakson työhösi integroituna opiskelemalla opintojakson sisältöalueet omaan työpaikkaasi soveltamalla ja opettajan kanssa sopimallasi tavalla. Työpaikka voi olla sosiaali- tai kasvatusalalla, julkisella tai yksityisellä sektorilla, järjestössä tai kehittämishankkeessa. Oleellista työhön integroidussa oppimisväylässä on mahdollisuus soveltaa opintojakson tavoitteet ja sisällöt käytännön kehittämistyöhön omassa työssäsi. Ennen opintojakson suorittamista ole yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan ja esitä hänelle suunnitelma, miten ja millaisella tehtävällä saavutat opintojakson tavoitteet ja miten opiskelu edistää sinun ammatillista osaamista sosiaalialan kehittämisessä.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojakson alkaessa opettaja ilmoittaa opintojakson Learn-alustalla tentin ja oppimistehtävien ajankohdat. Kaikki opintojakson tehtävät ja tentti tulee suorittaa toteutuksen aikana Learn-alustalla ilmoitettujen määräaikojen mukaisesti.

Opiskelijan työmäärä

Opintojakson työmäärä 5 op eli 135 tuntia vastaa yli kolmea täyttä työviikkoa. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelumenetelmistä ja aiemmasta osaamisesta.

Toteutuksen osien kuvaus

1. Perusteet-osa (1 op): kirjatentti Learn-yksilötenttinä. Tässä osuudessa opiskelija perehtyy kehittämistyön keskeisiin käsitteisiin ja teoreettisiin lähtökohtiin sekä rakenteelliseen sosiaalityöhön vaikuttamistyönä.
2. Sosiaalialan kehittämisen valtakunnallisiin linjauksiin ja alueellisiin painopistealueisiin sekä kehittämishankkeisiin perehdytään videomuotoisen yksilö- tai paritehtävän (2 op) avulla.
3. Sosiaalialan vaikuttamistyöhön perehdytään yksilötehtävänä laadittavan vaikuttamisharjoituksen sekä omaa tutkivaa ja kehittävää työotetta tarkastelevan kirjallisen reflektiotehtävän (2 op) avulla.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso avautuu Learn-alustalla 17.2.2025.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson kaikki kolme osasuoritusta arvioidaan. Opintojakson hyväksyminen edellyttää kaikkien osasuoritusten hyväksyttyä suorittamista.

Arviointi osa-alueittain:
1. Perusteet-osa (1 op): hyväksytty - hylätty
2. Kehittämisen menetelmät, valtakunnalliset linjaukset sekä paikalliset ja alueelliset painopisteet (2 op): numeerinen arviointi 1 - 5
3. Vaikuttamisosaaminen ja kirjallinen reflektiotehtävä (2 op): numeerinen 1 - 5

Opintojakson kokonaisarvosana määräytyy numeerisesti arvioiduista tehtävistä tehtävien keskiarvon perusteella.

Opintojakson arviointi perustuu seuraaviin Xamkin arviointikriteereihin:
Osaat käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä kehittämistyössä.
Osaat arvioida käyttämiäsi tietolähteitä kriittisesti.
Osaat havaita ja kuvata ammattialan kehittämistarpeita.
Osaat valita tarkoituksenmukaiset menetelmät ja perustella valintasi.
Osaat soveltaa kriittisesti eettisiä periaatteita eri tilanteissa.

Ajoitus

05.02.2024 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Avoin AMK ja täydennyskoulutus

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 30

Koulutus
  • Avoin ammattikorkeakoulu, polkuopiskelijat
Opettaja
  • Tuula Tarhonen
Vastuuopettaja

Johanna Hirvonen

Ryhmät
  • AVMIYPSOS23S
    Avoin AMK, Mikkeli, Yhteisöpedagogista sosionomiksi, 23S
  • AVERMI
    Avoimen erilliskoulutus

Tavoitteet

Tunnet sosiaalialan kehittämisen valtakunnalliset linjaukset ja alueelliset painopistealueet
Tunnet sosiaalialan kehittämishankkeita
Osaat sosiaalialan kehittämistyön lähestymistapoja ja kehittämismenetelmiä
Osaat kehittää omaa tutkivaa ja kehittävää työotetta

Sisältö

Mitä ovat valtakunnalliset sosiaalialan kehittämislinjaukset ja alueelliset painopistealueet?
Mitä ovat ajankohtaiset sosiaalialan kehittämishankkeet?
Millaisia lähestymistapoja ja menetelmiä on sosiaalialan kehittämisessä?
Miten kehität omaa tutkivaa ja kehittävää työotetta

Opiskelumateriaali

1. Salonen, K. Eloranta, S. Hautala, T. & Kinos, S. (2017) Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Turun ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja 108.
2. Liukko, E. ym. (2022). Vaikuttava rakenteellinen sosiaalityö. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.

Sekä muu opintojakson verkkoalustalla opintojakson alussa ilmoitettava materiaali.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojakso on verkko-opintojakso, jolla opiskelijan on mahdollista edetä omassa tahdissa opintojakson aukioloaikana.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Mikäli olet töissä sosiaalialan kehittämistehtävissä, voit suorittaa opintojakson työhösi integroituna opiskelemalla opintojakson sisältöalueet omaan työpaikkaasi soveltamalla. Työpaikka voi olla sosiaali- tai kasvatusalalla (päiväkoti, erityiskoulu, koulussa kuraattori), julkisella tai yksityisellä sektorilla, järjestössä tai kehittämishankkeessa. Oleellista työhön integroidussa oppimisväylässä on mahdollisuus soveltaa opintojakson sisällöt kehittämistyöhön. Ennen opintojakson suorittamista ole yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan ja esitä hänelle suunnitelma, miten saavutat opintojakson tavoitteet ja miten opiskelu edistää sinun ammatillista osaamista sosiaalialan kehittämisessä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoon sisältyy kehittämisosuuden oppimistehtävä, joka on työelämään suuntautuva tehtävä. Tehtävässä opiskelija perehtyy valitsemaansa sosiaalialan kehittämishankkeeseen.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojaksoon sisältyy Learn-verkkoympäristössä tehtävä yksilötentti. Opintojakson alkaessa vastaava opettaja ilmoittaa opintojakson Learn-alustalla tentin ja oppimistehtävien ajankohdat.

Opiskelijan työmäärä

Opintojakson työmäärä 5 op eli 135 tuntia vastaa yli kolmea täyttä työviikkoa.

Toteutuksen osien kuvaus

1. Sosiaalialan kehittämisen perusteet -tentti (1 op)
2. Kehittämisosaamisen oppimistehtävä (2 op)
3. Vaikuttamistehtävä (2 op)

Lisätietoja opiskelijoille

Verkko-opintoina Learn-alustalla opiskeltavaan opintojaksoon ei sisälly lähiopetustunteja.

Saat ennen opintojakson alkamista opiskelijasähköpostiisi infon opintojakson Learn-verkkoalustasta ja kirjautumisavaimen verkkoalustalle. Opintojakso avautuu Learn-alustalla 5.2.2024.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson kaikki kolme osasuoritusta arvioidaan. Opintojakson hyväksyminen edellyttää kaikkien osasuoritusten hyväksyttyä suorittamista.

Arviointi osa-alueittain:
1. Perusteet-osa (1 op): hyväksytty - hylätty
2. Kehittämisosaamisen oppimistehtävä (2 op): numeerinen arviointi 1 - 5
3. Vaikuttamisosaamisen oppimistehtävä (2 op): numeerinen 1 - 5

Opintojakson kokonaisarvosana lasketaan numeerisesti arvioiduista tehtävistä.

Opintojakson arviointi perustuu seuraaviin Xamkin arviointikriteereihin:
Osaat käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä kehittämistyössä.
Osaat arvioida käyttämiäsi tietolähteitä kriittisesti.
Osaat havaita ja kuvata ammattialan kehittämistarpeita.
Osaat valita tarkoituksenmukaiset menetelmät ja perustella valintasi.
Osaat soveltaa kriittisesti eettisiä periaatteita eri tilanteissa.

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Avoin AMK ja täydennyskoulutus

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Avoin ammattikorkeakoulu, polkuopiskelijat
Opettaja
  • Johanna Hirvonen
Vastuuopettaja

Johanna Hirvonen

Ryhmät
  • AVMIYPSOS22S
    Avoin AMK, Mikkeli, Yhteisöpedagogista sosionomiksi, 22S

Tavoitteet

Tunnet sosiaalialan kehittämisen valtakunnalliset linjaukset ja alueelliset painopistealueet
Tunnet sosiaalialan kehittämishankkeita
Osaat sosiaalialan kehittämistyön lähestymistapoja ja kehittämismenetelmiä
Osaat kehittää omaa tutkivaa ja kehittävää työotetta

Sisältö

Mitä ovat valtakunnalliset sosiaalialan kehittämislinjaukset ja alueelliset painopistealueet?
Mitä ovat ajankohtaiset sosiaalialan kehittämishankkeet?
Millaisia lähestymistapoja ja menetelmiä on sosiaalialan kehittämisessä?
Miten kehität omaa tutkivaa ja kehittävää työotetta

Opiskelumateriaali

1. Salonen, K. Eloranta, S. Hautala, T. & Kinos, S. (2017) Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Turun ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja 108.
2. Lanne-Eriksson, M & Rousu, S. (2021) Työyhteisöjen ja palvelujen kehittäminen. Teoksessa Rousu, S. & Lanne-Eriksson, M. (toim.) Lähijohtaminen sosiaalialalla. Metropolian amk. Oiva-sarja 39. s. 127 - 185.
3. Liukko, E. ym. (2022). Vaikuttava rakenteellinen sosiaalityö. THL, Raportti 1/2022.

sekä tehtävien yhteydessä opettajan ilmoittama materiaali.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Verkkototeutus, jossa opiskelusi rytmittyvät tentin ja tehtävien takarajojen mukaisesti.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Mikäli olet töissä sosiaalialan kehittämistehtävissä, voit suorittaa opintojakson työhösi integroituna opiskelemalla opintojakson sisältöalueet omaan työpaikkaasi soveltamalla. Työpaikka voi olla sosiaali- tai kasvatusalalla (päiväkoti, erityiskoulu, koulussa kuraattori) voi olla julkisella tai yksityisellä sektorilla, järjestössä tai kehittämishankkeessa. Oleellista työhön integroidussa oppimisväylässä on mahdollisuus soveltaa opintojakson sisällöt kehittämistyöhön. Ennen opintojakson suorittamista ole yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan ja esitä hänelle suunnitelma, miten saavutat opintojakson tavoitteet ja miten opiskelu edistää sinun ammatillista osaamista sosiaalialan kehittämisessä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Työhön integroidussa oppimisväylässä oma työpaikka

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojakson alkaessa vastaava opettaja ilmoittaa opintojakson Learn-alustalla tentin ja oppimistehtävien ajankohdat.

Opiskelijan työmäärä

Opintojakson työmäärä 5 op eli 135 tuntia vastaa yli kolmea täyttä työviikkoa.

Toteutuksen osien kuvaus

1. Perusteet-osa (1 op): kirjatentti Learn-yksilötenttinä
2. Sosiaalialan kehittämisen valtakunnalliset linjaukset ja alueelliset painopistealueet sekä kehittämisosaaminen (2 op): yksilötehtävä
3. Vaikuttamisosaaminen (2 op): vaikuttamisharjoitus yksilötehtävänä

Lisätietoja opiskelijoille

Verkko-opintoina Learn-alustalla opiskeltavaan opintojaksoon ei sisälly lähiopetustunteja.

Saat ennen opintojakson alkamista opiskelijasähköpostiisi infon opintojakson Learn-verkkoalustasta ja kirjautumisavaimen verkkoalustalle.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson kaikki kolme osasuoritusta arvioidaan. Opintojakson hyväksyminen edellyttää kaikkien osasuoritusten hyväksyttyä suorittamista.

Arviointi osa-alueittain:
1. Perusteet-osa (1 op): hyväksytty - hylätty
2. Kehittämisen menetelmät, valtakunnalliset linjaukset sekä paikalliset ja alueelliset painopisteet (2 op): numeerinen arviointi 1-5
3. Vaikuttamisosaaminen ja loppureflektio (2 op): numeerinen arviointi 1-5

Opintojakson kokonaisarvosana lasketaan numeerisesti arvioiduista tehtävistä.

Opintojakson arviointi perustuu seuraaviin Xamkin arviointikriteereihin:
Osaat käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä kehittämistyössä.
Osaat arvioida käyttämiäsi tietolähteitä kriittisesti.
Osaat havaita ja kuvata ammattialan kehittämistarpeita.
Osaat valita tarkoituksenmukaiset menetelmät ja perustella valintasi.
Osaat soveltaa kriittisesti eettisiä periaatteita eri tilanteissa.

Ilmoittautumisaika

06.04.2022 - 16.04.2022

Ajoitus

15.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Vanha_Avoin AMK ja täydennyskoulutus (vanhettu)

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Avoin ammattikorkeakoulu, polkuopiskelijat
Opettaja
  • Tuula Tarhonen
Ryhmät
  • AVMIYPSOS21S
    Avoin AMK, Mikkeli, Yhteisöpedagogista sosionomiksi, 21S
  • AVKTYPSOS21S
    Avoin AMK, Kotka, Yhteisöpedagogista sosionomiksi

Tavoitteet

Tunnet sosiaalialan kehittämisen valtakunnalliset linjaukset ja alueelliset painopistealueet
Tunnet sosiaalialan kehittämishankkeita
Osaat sosiaalialan kehittämistyön lähestymistapoja ja kehittämismenetelmiä
Osaat kehittää omaa tutkivaa ja kehittävää työotetta

Sisältö

Mitä ovat valtakunnalliset sosiaalialan kehittämislinjaukset ja alueelliset painopistealueet?
Mitä ovat ajankohtaiset sosiaalialan kehittämishankkeet?
Millaisia lähestymistapoja ja menetelmiä on sosiaalialan kehittämisessä?
Miten kehität omaa tutkivaa ja kehittävää työotetta

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojakson toteutus tapahtuu ryhmän SOMI20SP opintojakson kanssa yhdessä. Tällöin sosiaalialan kehittämisen opintojaksotunnus myös ryhmällä AVMiYPSOS21S on SO00DT50-3002.

Arviointiasteikko

1-5