Skip to main content

Development of social workLaajuus (5 cr)

Code: AV00EK37

Credits

5 op

Objective

You know the national development policies and local emphases in developing the social service sector.
You are familiar with the development projects of the social service sector.
You are able to apply different approaches of development work and use different development methods.
You are able to develop your own research and development approach.

Content

What are the national development policies and local emphases in developing the social service sector?
What kind of development projects are currently going on in the social service sector?
What kind of approaches and development methods are used in developing the social service sector?
How do you develop your own research and development approach?

Timing

17.02.2025 - 30.05.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

RDI portion

2 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Open UAS and Continuing education

Campus
  • Mikkeli Campus
  • Ecampus
Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 50

Degree programmes
  • Open University
Teachers
  • Johanna Hirvonen
Teacher in charge

Johanna Hirvonen

Groups
  • AVMIYPSOS24S
    Avoin AMK, Mikkeli, Yhteisöpedagogista sosionomiksi, 24S
  • AVERMI
    Avoimen erilliskoulutus

Objective

You know the national development policies and local emphases in developing the social service sector.
You are familiar with the development projects of the social service sector.
You are able to apply different approaches of development work and use different development methods.
You are able to develop your own research and development approach.

Content

What are the national development policies and local emphases in developing the social service sector?
What kind of development projects are currently going on in the social service sector?
What kind of approaches and development methods are used in developing the social service sector?
How do you develop your own research and development approach?

Opiskelumateriaali

1. Salonen, K. Eloranta, S. Hautala, T. & Kinos, S. (2017) Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Turun ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja 108.
2. Lanne-Eriksson, M & Rousu, S. (2021) Työyhteisöjen ja palvelujen kehittäminen. Teoksessa Rousu, S. & Lanne-Eriksson, M. (toim.) Lähijohtaminen sosiaalialalla. Metropolian amk. Oiva-sarja 39. s. 127 - 185.
3. Liukko, E. ym. (2022). Vaikuttava rakenteellinen sosiaalityö. THL, Raportti 1/2022.

Lisäksi tehtävien yhteydessä opettajan Learn-alustalla ilmoittama materiaali.

Yksilölliset oppimisväylät

Opintojakso on itseopiskeltava verkko-opintojakso, jossa opiskelusi rytmittyy tentin ja tehtävien etenemisjärjestyksen mukaisesti.
Opintojakson alkuun sisältyy kaksi vapaaehtoista Teams-yhteydellä toteutettavaa lähiopetuskertaa: opintojakson orientaatio (2h) sekä johdatus sosiaalialan kehittämis- ja vaikuttamistyöhön (2h).

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoon sisältyy oppimistehtävä, jossa perehdytään yhteen itse valittavaan käynnissä olevaan tai jo toteutettuun sosiaalialan kehittämishankkeeseen.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Mikäli työskentelet sosiaalialan kehittämistehtävissä, voit suorittaa opintojakson työhösi integroituna opiskelemalla opintojakson sisältöalueet omaan työpaikkaasi soveltamalla ja opettajan kanssa sopimallasi tavalla. Työpaikka voi olla sosiaali- tai kasvatusalalla, julkisella tai yksityisellä sektorilla, järjestössä tai kehittämishankkeessa. Oleellista työhön integroidussa oppimisväylässä on mahdollisuus soveltaa opintojakson tavoitteet ja sisällöt käytännön kehittämistyöhön omassa työssäsi. Ennen opintojakson suorittamista ole yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan ja esitä hänelle suunnitelma, miten ja millaisella tehtävällä saavutat opintojakson tavoitteet ja miten opiskelu edistää sinun ammatillista osaamista sosiaalialan kehittämisessä.

Tentit ja muut määräajat

Opintojakson alkaessa opettaja ilmoittaa opintojakson Learn-alustalla tentin ja oppimistehtävien ajankohdat. Kaikki opintojakson tehtävät ja tentti tulee suorittaa toteutuksen aikana Learn-alustalla ilmoitettujen määräaikojen mukaisesti.

Opiskelijan työmäärä

Opintojakson työmäärä 5 op eli 135 tuntia vastaa yli kolmea täyttä työviikkoa. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelumenetelmistä ja aiemmasta osaamisesta.

Toteutuksen osien kuvaus

1. Perusteet-osa (1 op): kirjatentti Learn-yksilötenttinä. Tässä osuudessa opiskelija perehtyy kehittämistyön keskeisiin käsitteisiin ja teoreettisiin lähtökohtiin sekä rakenteelliseen sosiaalityöhön vaikuttamistyönä.
2. Sosiaalialan kehittämisen valtakunnallisiin linjauksiin ja alueellisiin painopistealueisiin sekä kehittämishankkeisiin perehdytään videomuotoisen yksilö- tai paritehtävän (2 op) avulla.
3. Sosiaalialan vaikuttamistyöhön perehdytään yksilötehtävänä laadittavan vaikuttamisharjoituksen sekä omaa tutkivaa ja kehittävää työotetta tarkastelevan kirjallisen reflektiotehtävän (2 op) avulla.

Further information

Opintojakso avautuu Learn-alustalla 17.2.2025.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson kaikki kolme osasuoritusta arvioidaan. Opintojakson hyväksyminen edellyttää kaikkien osasuoritusten hyväksyttyä suorittamista.

Arviointi osa-alueittain:
1. Perusteet-osa (1 op): hyväksytty - hylätty
2. Kehittämisen menetelmät, valtakunnalliset linjaukset sekä paikalliset ja alueelliset painopisteet (2 op): numeerinen arviointi 1 - 5
3. Vaikuttamisosaaminen ja kirjallinen reflektiotehtävä (2 op): numeerinen 1 - 5

Opintojakson kokonaisarvosana määräytyy numeerisesti arvioiduista tehtävistä tehtävien keskiarvon perusteella.

Opintojakson arviointi perustuu seuraaviin Xamkin arviointikriteereihin:
Osaat käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä kehittämistyössä.
Osaat arvioida käyttämiäsi tietolähteitä kriittisesti.
Osaat havaita ja kuvata ammattialan kehittämistarpeita.
Osaat valita tarkoituksenmukaiset menetelmät ja perustella valintasi.
Osaat soveltaa kriittisesti eettisiä periaatteita eri tilanteissa.

Timing

05.02.2024 - 31.05.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

RDI portion

1 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Open UAS and Continuing education

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 30

Degree programmes
  • Open University
Teachers
  • Tuula Tarhonen
Teacher in charge

Johanna Hirvonen

Groups
  • AVMIYPSOS23S
    Avoin AMK, Mikkeli, Yhteisöpedagogista sosionomiksi, 23S
  • AVERMI
    Avoimen erilliskoulutus

Objective

You know the national development policies and local emphases in developing the social service sector.
You are familiar with the development projects of the social service sector.
You are able to apply different approaches of development work and use different development methods.
You are able to develop your own research and development approach.

Content

What are the national development policies and local emphases in developing the social service sector?
What kind of development projects are currently going on in the social service sector?
What kind of approaches and development methods are used in developing the social service sector?
How do you develop your own research and development approach?

Opiskelumateriaali

1. Salonen, K. Eloranta, S. Hautala, T. & Kinos, S. (2017) Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Turun ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja 108.
2. Liukko, E. ym. (2022). Vaikuttava rakenteellinen sosiaalityö. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.

Sekä muu opintojakson verkkoalustalla opintojakson alussa ilmoitettava materiaali.

Yksilölliset oppimisväylät

Opintojakso on verkko-opintojakso, jolla opiskelijan on mahdollista edetä omassa tahdissa opintojakson aukioloaikana.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Mikäli olet töissä sosiaalialan kehittämistehtävissä, voit suorittaa opintojakson työhösi integroituna opiskelemalla opintojakson sisältöalueet omaan työpaikkaasi soveltamalla. Työpaikka voi olla sosiaali- tai kasvatusalalla (päiväkoti, erityiskoulu, koulussa kuraattori), julkisella tai yksityisellä sektorilla, järjestössä tai kehittämishankkeessa. Oleellista työhön integroidussa oppimisväylässä on mahdollisuus soveltaa opintojakson sisällöt kehittämistyöhön. Ennen opintojakson suorittamista ole yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan ja esitä hänelle suunnitelma, miten saavutat opintojakson tavoitteet ja miten opiskelu edistää sinun ammatillista osaamista sosiaalialan kehittämisessä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoon sisältyy kehittämisosuuden oppimistehtävä, joka on työelämään suuntautuva tehtävä. Tehtävässä opiskelija perehtyy valitsemaansa sosiaalialan kehittämishankkeeseen.

Tentit ja muut määräajat

Opintojaksoon sisältyy Learn-verkkoympäristössä tehtävä yksilötentti. Opintojakson alkaessa vastaava opettaja ilmoittaa opintojakson Learn-alustalla tentin ja oppimistehtävien ajankohdat.

Opiskelijan työmäärä

Opintojakson työmäärä 5 op eli 135 tuntia vastaa yli kolmea täyttä työviikkoa.

Toteutuksen osien kuvaus

1. Sosiaalialan kehittämisen perusteet -tentti (1 op)
2. Kehittämisosaamisen oppimistehtävä (2 op)
3. Vaikuttamistehtävä (2 op)

Further information

Verkko-opintoina Learn-alustalla opiskeltavaan opintojaksoon ei sisälly lähiopetustunteja.

Saat ennen opintojakson alkamista opiskelijasähköpostiisi infon opintojakson Learn-verkkoalustasta ja kirjautumisavaimen verkkoalustalle. Opintojakso avautuu Learn-alustalla 5.2.2024.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Opintojakson kaikki kolme osasuoritusta arvioidaan. Opintojakson hyväksyminen edellyttää kaikkien osasuoritusten hyväksyttyä suorittamista.

Arviointi osa-alueittain:
1. Perusteet-osa (1 op): hyväksytty - hylätty
2. Kehittämisosaamisen oppimistehtävä (2 op): numeerinen arviointi 1 - 5
3. Vaikuttamisosaamisen oppimistehtävä (2 op): numeerinen 1 - 5

Opintojakson kokonaisarvosana lasketaan numeerisesti arvioiduista tehtävistä.

Opintojakson arviointi perustuu seuraaviin Xamkin arviointikriteereihin:
Osaat käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä kehittämistyössä.
Osaat arvioida käyttämiäsi tietolähteitä kriittisesti.
Osaat havaita ja kuvata ammattialan kehittämistarpeita.
Osaat valita tarkoituksenmukaiset menetelmät ja perustella valintasi.
Osaat soveltaa kriittisesti eettisiä periaatteita eri tilanteissa.

Timing

01.08.2023 - 31.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

RDI portion

2 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Open UAS and Continuing education

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Open University
Teachers
  • Johanna Hirvonen
Teacher in charge

Johanna Hirvonen

Groups
  • AVMIYPSOS22S
    Avoin AMK, Mikkeli, Yhteisöpedagogista sosionomiksi, 22S

Objective

You know the national development policies and local emphases in developing the social service sector.
You are familiar with the development projects of the social service sector.
You are able to apply different approaches of development work and use different development methods.
You are able to develop your own research and development approach.

Content

What are the national development policies and local emphases in developing the social service sector?
What kind of development projects are currently going on in the social service sector?
What kind of approaches and development methods are used in developing the social service sector?
How do you develop your own research and development approach?

Opiskelumateriaali

1. Salonen, K. Eloranta, S. Hautala, T. & Kinos, S. (2017) Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Turun ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja 108.
2. Lanne-Eriksson, M & Rousu, S. (2021) Työyhteisöjen ja palvelujen kehittäminen. Teoksessa Rousu, S. & Lanne-Eriksson, M. (toim.) Lähijohtaminen sosiaalialalla. Metropolian amk. Oiva-sarja 39. s. 127 - 185.
3. Liukko, E. ym. (2022). Vaikuttava rakenteellinen sosiaalityö. THL, Raportti 1/2022.

sekä tehtävien yhteydessä opettajan ilmoittama materiaali.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Verkkototeutus, jossa opiskelusi rytmittyvät tentin ja tehtävien takarajojen mukaisesti.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Mikäli olet töissä sosiaalialan kehittämistehtävissä, voit suorittaa opintojakson työhösi integroituna opiskelemalla opintojakson sisältöalueet omaan työpaikkaasi soveltamalla. Työpaikka voi olla sosiaali- tai kasvatusalalla (päiväkoti, erityiskoulu, koulussa kuraattori) voi olla julkisella tai yksityisellä sektorilla, järjestössä tai kehittämishankkeessa. Oleellista työhön integroidussa oppimisväylässä on mahdollisuus soveltaa opintojakson sisällöt kehittämistyöhön. Ennen opintojakson suorittamista ole yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan ja esitä hänelle suunnitelma, miten saavutat opintojakson tavoitteet ja miten opiskelu edistää sinun ammatillista osaamista sosiaalialan kehittämisessä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Työhön integroidussa oppimisväylässä oma työpaikka

Tentit ja muut määräajat

Opintojakson alkaessa vastaava opettaja ilmoittaa opintojakson Learn-alustalla tentin ja oppimistehtävien ajankohdat.

Opiskelijan työmäärä

Opintojakson työmäärä 5 op eli 135 tuntia vastaa yli kolmea täyttä työviikkoa.

Toteutuksen osien kuvaus

1. Perusteet-osa (1 op): kirjatentti Learn-yksilötenttinä
2. Sosiaalialan kehittämisen valtakunnalliset linjaukset ja alueelliset painopistealueet sekä kehittämisosaaminen (2 op): yksilötehtävä
3. Vaikuttamisosaaminen (2 op): vaikuttamisharjoitus yksilötehtävänä

Further information

Verkko-opintoina Learn-alustalla opiskeltavaan opintojaksoon ei sisälly lähiopetustunteja.

Saat ennen opintojakson alkamista opiskelijasähköpostiisi infon opintojakson Learn-verkkoalustasta ja kirjautumisavaimen verkkoalustalle.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Opintojakson kaikki kolme osasuoritusta arvioidaan. Opintojakson hyväksyminen edellyttää kaikkien osasuoritusten hyväksyttyä suorittamista.

Arviointi osa-alueittain:
1. Perusteet-osa (1 op): hyväksytty - hylätty
2. Kehittämisen menetelmät, valtakunnalliset linjaukset sekä paikalliset ja alueelliset painopisteet (2 op): numeerinen arviointi 1-5
3. Vaikuttamisosaaminen ja loppureflektio (2 op): numeerinen arviointi 1-5

Opintojakson kokonaisarvosana lasketaan numeerisesti arvioiduista tehtävistä.

Opintojakson arviointi perustuu seuraaviin Xamkin arviointikriteereihin:
Osaat käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä kehittämistyössä.
Osaat arvioida käyttämiäsi tietolähteitä kriittisesti.
Osaat havaita ja kuvata ammattialan kehittämistarpeita.
Osaat valita tarkoituksenmukaiset menetelmät ja perustella valintasi.
Osaat soveltaa kriittisesti eettisiä periaatteita eri tilanteissa.

Enrollment

06.04.2022 - 16.04.2022

Timing

15.08.2022 - 31.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Vanha_Open UAS and Continuing Education (vanhettu)

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Open University
Teachers
  • Tuula Tarhonen
Groups
  • AVMIYPSOS21S
    Avoin AMK, Mikkeli, Yhteisöpedagogista sosionomiksi, 21S
  • AVKTYPSOS21S
    Avoin AMK, Kotka, Yhteisöpedagogista sosionomiksi

Objective

You know the national development policies and local emphases in developing the social service sector.
You are familiar with the development projects of the social service sector.
You are able to apply different approaches of development work and use different development methods.
You are able to develop your own research and development approach.

Content

What are the national development policies and local emphases in developing the social service sector?
What kind of development projects are currently going on in the social service sector?
What kind of approaches and development methods are used in developing the social service sector?
How do you develop your own research and development approach?

Yksilölliset oppimisväylät

Opintojakson toteutus tapahtuu ryhmän SOMI20SP opintojakson kanssa yhdessä. Tällöin sosiaalialan kehittämisen opintojaksotunnus myös ryhmällä AVMiYPSOS21S on SO00DT50-3002.

Evaluation scale

1-5