Siirry suoraan sisältöön

Oppilaitosympäristön lainalaisuudetLaajuus (2 op)

Tunnus: AV00EN49

Laajuus

2 op

Osaamistavoitteet

Hahmotat ja ymmärrät suomalaisen koulujärjestelmän toimintaperiaatteet ja perehdyt keskeiseen lainsäädäntöön. Tunnet koulu- ja oppilaitosnuorisotyön keskeiset osa-alueet ja osaat rakentaa oman työnkuvan oppilaisympäristössä. Tutustut koulun muihin ammattiryhmiin ja rooleihin kasvattajayhteisössä sekä osaat hyödyntää koulun työryhmiä, toimintaympäristöjä ja verkostoja nuorten hyvinvoinnin edistämiseksi.

Sisältö

Millainen on suomalainen koulujärjestelmä?
Miten lainsäädäntö, opetussuunnitelmat ja eri asiakirjat ohjaavat työtä oppilaitoksissa?
Millaiset ovat moniammatillisen työskentelyn mahdollisuudet oppilaitoksissa?
Millaisia tehtäviä ja rooleja eri toimijoilla/ammattilaisilla on oppilaitosympäristössä hyvinvoinnin edistämiseksi?
Millaiset ovat koulu-ja oppilaitosnuorisotyön keskeiset periaatteet?

Ajoitus

15.01.2024 - 18.03.2024

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Avoin AMK ja täydennyskoulutus

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

30 - 60

Koulutus
  • Avoin ammattikorkeakoulu, osaajakoulutus
Opettaja
  • Mirka Lähdeniemi
Vastuuopettaja

Mirka Lähdeniemi

Ryhmät
  • AVKOOPOS24
    Koulu- ja oppilaitosnuorisotyön osaaja, 30 op

Tavoitteet

Hahmotat ja ymmärrät suomalaisen koulujärjestelmän toimintaperiaatteet ja perehdyt keskeiseen lainsäädäntöön. Tunnet koulu- ja oppilaitosnuorisotyön keskeiset osa-alueet ja osaat rakentaa oman työnkuvan oppilaisympäristössä. Tutustut koulun muihin ammattiryhmiin ja rooleihin kasvattajayhteisössä sekä osaat hyödyntää koulun työryhmiä, toimintaympäristöjä ja verkostoja nuorten hyvinvoinnin edistämiseksi.

Sisältö

Millainen on suomalainen koulujärjestelmä?
Miten lainsäädäntö, opetussuunnitelmat ja eri asiakirjat ohjaavat työtä oppilaitoksissa?
Millaiset ovat moniammatillisen työskentelyn mahdollisuudet oppilaitoksissa?
Millaisia tehtäviä ja rooleja eri toimijoilla/ammattilaisilla on oppilaitosympäristössä hyvinvoinnin edistämiseksi?
Millaiset ovat koulu-ja oppilaitosnuorisotyön keskeiset periaatteet?

Opiskelumateriaali

Hännikäinen-Uutela, A-L & Penttinen, P. (toim.) 2023. Koulunuorisotyö. Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu. Xamk oppimateriaalit 2.

Kolehmainen, M., Lahtinen P. 2014. Nuorisotyötä koulussa. Yhteisen toimintakulttuurin kehittäminen. Humanistisen ammattikorkeakoulun julkaisuja.

Malm, K. 2021. ”Parempi vaihtoehto kuin 80-luvun Suomi”? Nuorisotyön tekijät, paikat ja ympäristöt vuonna 2030. Humanistinen ammattikorkeakoulu julkaisuja.

Learn -alustan materiaali.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojaksolla tutustut suomalaiseen koulutusjärjestelmään. Perehdyt keskeiseen lainsäädäntöön, opetussuunnitelmiin ja työtä ohjaaviin asiakirjoihin oppilaitoksissa.
Pohdit moniammatillisen työskentelyn mahdollisuuksia oppilaitoksissa. Kartoitat millaisia tehtäviä ja rooleja eri toimijoilla/ammattilaisilla on oppilaitosympäristössä hyvinvoinnin edistämiseksi.
Tunnet koulu-ja oppilaitosnuorisotyön keskeiset periaatteet.

TKI ja työelämäyhteistyö

Yhteistyö osaamiskeskus Nuoskan kanssa. Opiskelijoiden työelämäympäristöjen hyödyntäminen tehtävissä.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Teams -tapaamiset 15.1. klo 9-15 ja 19.3. klo 9-11.

Opiskelijan työmäärä

Opintojakson laajuus on 2 op eli 54 opiskelijan työtuntia.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointiin vaikuttaa opintojakson tehtävät ja harjoitukset.

Ajoitus

16.01.2023 - 21.03.2023

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Avoin AMK ja täydennyskoulutus

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

30 - 60

Koulutus
  • Avoin ammattikorkeakoulu, osaajakoulutus
Opettaja
  • Mirka Lähdeniemi
Vastuuopettaja

Mirka Lähdeniemi

Ryhmät
  • AVKOOPOS23
    Avoin AMK: Koulu- ja oppilaitosnuorisotyön osaaja, 30 op 2023

Tavoitteet

Hahmotat ja ymmärrät suomalaisen koulujärjestelmän toimintaperiaatteet ja perehdyt keskeiseen lainsäädäntöön. Tunnet koulu- ja oppilaitosnuorisotyön keskeiset osa-alueet ja osaat rakentaa oman työnkuvan oppilaisympäristössä. Tutustut koulun muihin ammattiryhmiin ja rooleihin kasvattajayhteisössä sekä osaat hyödyntää koulun työryhmiä, toimintaympäristöjä ja verkostoja nuorten hyvinvoinnin edistämiseksi.

Sisältö

Millainen on suomalainen koulujärjestelmä?
Miten lainsäädäntö, opetussuunnitelmat ja eri asiakirjat ohjaavat työtä oppilaitoksissa?
Millaiset ovat moniammatillisen työskentelyn mahdollisuudet oppilaitoksissa?
Millaisia tehtäviä ja rooleja eri toimijoilla/ammattilaisilla on oppilaitosympäristössä hyvinvoinnin edistämiseksi?
Millaiset ovat koulu-ja oppilaitosnuorisotyön keskeiset periaatteet?

Opiskelumateriaali

Kolehmainen, M., Lahtinen P. 2014. Nuorisotyötä koulussa. Yhteisen toimintakulttuurin kehittäminen. Humanistisen ammattikorkeakoulun julkaisuja.

Malm, K. 2021. ”Parempi vaihtoehto kuin 80-luvun Suomi”? Nuorisotyön tekijät, paikat ja ympäristöt vuonna 2030. Humanistinen ammattikorkeakoulu julkaisuja.

Learn -alustan materiaali.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojaksolla tutustut suomalaiseen koulutusjärjestelmään. Perehdyt keskeiseen lainsäädäntöön, opetussuunnitelmiin ja työtä ohjaaviin asiakirjoihin oppilaitoksissa.
Pohdit moniammatillisen työskentelyn mahdollisuuksia oppilaitoksissa. Kartoitat millaisia tehtäviä ja rooleja eri toimijoilla/ammattilaisilla on oppilaitosympäristössä hyvinvoinnin edistämiseksi.
Tunnet koulu-ja oppilaitosnuorisotyön keskeiset periaatteet.

TKI ja työelämäyhteistyö

Yhteistyö osaamiskeskus Nuoskan kanssa. Opiskelijoiden työelämäympäristöjen hyödyntäminen tehtävissä.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Teams -tapaamiset 16.1. klo 9-15 ja 21.3. klo 9-11.

Opiskelijan työmäärä

Opintojakson laajuus on 2 op eli 54 opiskelijan työtuntia.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointiin vaikuttaa opintojakson tehtävät ja harjoitukset.

Ajoitus

17.01.2022 - 07.04.2022

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Avoin AMK ja täydennyskoulutus

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

30 - 50

Koulutus
  • Avoin ammattikorkeakoulu, osaajakoulutus
Opettaja
  • Mirka Lähdeniemi
Vastuuopettaja

Mirka Lähdeniemi

Ryhmät
  • AVKOOPOS22K22S
    Avoin AMK: Koulu- ja oppilaitosnuorisotyön osaaja, 30 op

Tavoitteet

Hahmotat ja ymmärrät suomalaisen koulujärjestelmän toimintaperiaatteet ja perehdyt keskeiseen lainsäädäntöön. Tunnet koulu- ja oppilaitosnuorisotyön keskeiset osa-alueet ja osaat rakentaa oman työnkuvan oppilaisympäristössä. Tutustut koulun muihin ammattiryhmiin ja rooleihin kasvattajayhteisössä sekä osaat hyödyntää koulun työryhmiä, toimintaympäristöjä ja verkostoja nuorten hyvinvoinnin edistämiseksi.

Sisältö

Millainen on suomalainen koulujärjestelmä?
Miten lainsäädäntö, opetussuunnitelmat ja eri asiakirjat ohjaavat työtä oppilaitoksissa?
Millaiset ovat moniammatillisen työskentelyn mahdollisuudet oppilaitoksissa?
Millaisia tehtäviä ja rooleja eri toimijoilla/ammattilaisilla on oppilaitosympäristössä hyvinvoinnin edistämiseksi?
Millaiset ovat koulu-ja oppilaitosnuorisotyön keskeiset periaatteet?

Opiskelumateriaali

Kiilakoski, T. 2016. Koulu on enemmän. Nuorisotyön ja koulun yhteistyön
käytännöt, mahdollisuudet ja ongelmat. Nuorisotutkimusseura.

Malm, K. 2021. ”Parempi vaihtoehto kuin 80-luvun Suomi”? Nuorisotyön tekijät, paikat ja ympäristöt vuonna 2030. Humanistinen ammattikorkeakoulu julkaisuja.

Learn -alustan materiaali.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojaksolla tutustut suomalaiseen koulutusjärjestelmään. Perehdyt keskeiseen lainsäädäntöön, opetussuunnitelmiin ja työtä ohjaaviin asiakirjoihin oppilaitoksissa.
Pohdit moniammatillisen työskentelyn mahdollisuuksia oppilaitoksissa. Kartoitat millaisia tehtäviä ja rooleja eri toimijoilla/ammattilaisilla on oppilaitosympäristössä hyvinvoinnin edistämiseksi.
Tunnet koulu-ja oppilaitosnuorisotyön keskeiset periaatteet.

TKI ja työelämäyhteistyö

Yhteistyö osaamiskeskus Nuoskan kanssa. Opiskelijoiden työelämäympäristöjen hyödyntäminen tehtävissä.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Teams -tapaamiset 17.1. klo 9-15 ja 7.4. klo 13-15.

Opiskelijan työmäärä

Opintojakson laajuus on 2 op eli 54 opiskelijan työtuntia.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointiin vaikuttaa opintojakson tehtävät ja harjoitukset.