Siirry suoraan sisältöön

Asiakaslähtöinen markkinointiLaajuus (5 op)

Tunnus: AV00EL93

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Osaat kuvata asiakaslähtöisen markkinoinnin osa-alueet ja sen tavoitteet ja tehtävät. Osaat analysoida asiakkaan ostokäyttäytymistä ja määritellä segmentointiperusteet kohderyhmien valinnassa. Osaat arvioida digitaalisen toimintaympäristön vaikutuksia organisaation asiakaslähtöiseen markkinointiin. Osaat suunnitella perustellut markkinoinnin kilpailukeinoratkaisut huomioiden tuotteen elinkaari, markkinoinnin tavoitteet ja vastuullisuus.

Sisältö

Mikä on asiakaslähtöisen markkinoinnin ja suhdemarkkinointiajattelun tavoite ja merkitys organisaation toiminnassa? Miten digitaalinen talous ja toimintaympäristö vaikuttavat markkinoinnin suunnittelussa? Miten asiakkaan ostokäyttäytyminen ja segmentointi huomioidaan tavoitteita ja kohderyhmiä määritettäessä? Mitä ovat markkinoinnin kilpailukeinot ja miten niitä käytetään organisaation tavoitteiden saavuttamiseksi?

Oppimateriaalit

Yritystoiminta ja yrittäjyys, Yrityksen talous, Asiakasymmärrys ja asiakaspalvelu

Ajoitus

30.01.2024 - 08.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Avoin AMK ja täydennyskoulutus

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Avoin ammattikorkeakoulu
Opettaja
  • Mari Hämäläinen
  • Mia Silvenius
Vastuuopettaja

Mari Hämäläinen

Tavoitteet

Osaat kuvata asiakaslähtöisen markkinoinnin osa-alueet ja sen tavoitteet ja tehtävät. Osaat analysoida asiakkaan ostokäyttäytymistä ja määritellä segmentointiperusteet kohderyhmien valinnassa. Osaat arvioida digitaalisen toimintaympäristön vaikutuksia organisaation asiakaslähtöiseen markkinointiin. Osaat suunnitella perustellut markkinoinnin kilpailukeinoratkaisut huomioiden tuotteen elinkaari, markkinoinnin tavoitteet ja vastuullisuus.

Sisältö

Mikä on asiakaslähtöisen markkinoinnin ja suhdemarkkinointiajattelun tavoite ja merkitys organisaation toiminnassa? Miten digitaalinen talous ja toimintaympäristö vaikuttavat markkinoinnin suunnittelussa? Miten asiakkaan ostokäyttäytyminen ja segmentointi huomioidaan tavoitteita ja kohderyhmiä määritettäessä? Mitä ovat markkinoinnin kilpailukeinot ja miten niitä käytetään organisaation tavoitteiden saavuttamiseksi?

Opiskelumateriaali

Bergström, Leppänen: Yrityksen asiakasmarkkinointi. Löytyy myös e-kirjana.
Muut materiaalit ilmoitetaan Learn-alustalla.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Tämä opintojakso on suunniteltu itsenäisesti suoritettavaksi verkko-opintojaksoksi, johon sisältyy erilaisia oppimistehtäviä. Opintojakso ei sisällä ryhmätöitä.

Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos esim. työskentelet ammattialaan liittyvässä yrityksessä tai organisaatiossa tai ammattialaan liittyvissä työtehtävissä. Tällöin voit suorittaa opintojakson työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Oppimistehtävien sisällöstä sinun tulee aina sopia opintojakson opettajan kanssa. Mikäli haluat soveltaa työhön integroitua oppimisväylää, ota opettajaan yhteyttä ennen opintojakson alkua.

Opiskelijalla on rajattu aika suorittaa opintojakso. Aika käynnistyy, kun opiskelija on lisätty opintojaksolle ja hänellä on pääsy Learn-alustalle. Opintojakson arvioitu suoritusaika on 2-3 kuukautta. Opiskelija voi suorittaa verkko-oppimisympäristössä olevat oppimistehtävät nopeutetusti ja saada opintojakso valmiiksi myös arvioitua suoritusaikaa lyhyemmässä ajassa.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojaksolla ei ole tenttiä. Arviointi perustuu oppimistehtäviin.

Opiskelijan työmäärä

5 op:n laajuinen opintojakso vastaa noin 135 tunnin opiskelijan työmäärää.

Toteutuksen osien kuvaus

Asiakaslähtöinen markkinointi ja suhdemarkkinointiajattelu; markkinoinnin perusteet.
Markkinoinnin kilpailukeinot.
Digitaalisen toimintaympäristön vaikutus markkinoinnin suunnitteluun.
Asiakkaan ostokäyttäytyminen ja segmentointi.
Markkinoinnin trendit.

Lisätietoja opiskelijoille

Tämä opintojakso sisältyy Xamk Pulsen tarjontaan. Tutkinto-opiskelijat eivät voi ilmoittautua tälle toteutukselle.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteena ovat määräajassa suoritetut oppimistehtävät.