Manager in social mediaLaajuus (5 cr)
Code: AV00EV44
Credits
5 op
Teaching language
- Finnish
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
-ymmärtää viestinnän merkityksen työyhteisössä
-ymmärtää eri sosiaalisen median palveluiden merkityksen strategisista lähtökohdista
-tietää mitä erilaisia sosiaalisen median palveluita on olemassa sekä miten ja miksi sosiaalista mediaa voitaisiin hyödyntää johdon ja johtamisen välineenä eri tilanteissa
-osaa perustaa ja päivittää blogia sekä käyttää muutamaa muuta sosiaalisen median palvelua esimiehen ominaisuudessa.
Content
- Työyhteisöviestintä
- Sosiaalisen median strategia viestinnän ja työyhteisön näkökulmista
- Blogi esimiehen viestintävälineenä
- Sisäiset ja ulkoiset some-palvelut
- Sosiaalisen median ohjeistukset
- Henkilöstön osallistaminen
Qualifications
-
Materials
Strateginen esimiestyö, Esimies ja tietoturva, Asiakkuuksien johtaminen digiliiketoiminnassa.
Further information
Opintojakson taso on YAMK, ylempi ammattikorkeakoulu.
Tämä on Xamkin avoimen AMK:n tarjontaan sisältyvä opintojakso.
Xamkin tutkinto-opiskelijat eivät voi ilmoittautua avoimen AMK:n opintojaksoille.
Enrollment
02.07.2022 - 31.07.2022
Timing
14.10.2024 - 31.12.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
RDI portion
1 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Open UAS and Continuing education
Campus
Ecampus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 50
Degree programmes
- Avoin ammattikorkeakoulu, korkeakouludiplomi
Teachers
- Kirsi Soulamo
Teacher in charge
Kirsi Soulamo
Groups
-
AVKKDIPLJOHT24KJohtamisen ja esihenkilötyön korkeakouludiplomi, 60 op
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
-ymmärtää viestinnän merkityksen työyhteisössä
-ymmärtää eri sosiaalisen median palveluiden merkityksen strategisista lähtökohdista
-tietää mitä erilaisia sosiaalisen median palveluita on olemassa sekä miten ja miksi sosiaalista mediaa voitaisiin hyödyntää johdon ja johtamisen välineenä eri tilanteissa
-osaa perustaa ja päivittää blogia sekä käyttää muutamaa muuta sosiaalisen median palvelua esimiehen ominaisuudessa.
Content
- Työyhteisöviestintä
- Sosiaalisen median strategia viestinnän ja työyhteisön näkökulmista
- Blogi esimiehen viestintävälineenä
- Sisäiset ja ulkoiset some-palvelut
- Sosiaalisen median ohjeistukset
- Henkilöstön osallistaminen
Opiskelumateriaali
1. Kirjat, artikkelit ja muu aineisto, joka on saatavilla Xamkin kirjastosta joko painettuna tai e-aineistona:
Jäppinen, T. 2023. Sanojen voima: Ammattilaisen salaisuudet : kuinka kirjoitat tekstiä, joka myy. Helsinki: Readme.fi.
Saksi, J. 2016. Johtaja on media! Kauppakamari.
Juholin, E. 2009. Viestinnän vallankumous: Löydä uusi työyhteisöviestintä. 2. p. Helsinki: WSOYpro : Haaga-Helia ammattikorkeakoulu.
Juholin, Elisa: Communicare! Viestinnän tekijän käsikirja. Infor, 2017.
Kankkunen, O. 2023. Kasvua somesta: Kehitä liiketoimintaasi sosiaalisen myynnin avulla. 1. painos. [Helsinki]: Bonfire Books.
Metsäaho, T. 2023. Ystävällisiä viestejä: Työelämän sähköpostit. Helsinki: Books on Demand.
Seppälä, Piritta. 2014. Kuuntele ja keskustele - Näin järjestösi toimii tavoitteellisesti sosiaalisessa mediassa. Sivistysliitto kansalaisfoorumi.
Kananen. 2018. Yrittäjän sosiaalisen median strategiaopas: 20 päivässä some-osaajaksi.
Kortetjärvi-Nurmi, S. & Murtola, K. 2015. Areena: Yritysviestinnän käsikirja. 1. p. Helsinki: Edita.
Kuusela. 2013. Esimiehen vuorovaikutustaidot (myös e-kirja).
Isotalus & Rajalahti. 2017. Vuorovaikutus johtajan työssä (myös e-kirja).
Hurmerinta, J. 2015. On aika muuttua: menestysopas sosiaalisen aikakauden johtajille 2015
Isotalus, P., Jussila, J., Matikainen, J. & Boedeker, M. 2018. Twitter viestintänä: ilmiöt ja verkostot.
Järvinen, P. 2022. Digiajan tietosuoja: Turvaa henkilötietosi, torju identiteettivarkaudet, suojaudu urkinnalta. Helsinki: Tammi.
Ollanketo, A., Rajahonka, M., Saali, H., Julin, J., Kosonen, M., Kärki, K., . . . Sciences, S. F. U. o. A. 2023. Menesty verkossa: Huippuasiantuntijoiden tehovinkit. Digiportaat 2.0. Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu.
Handley, A. & Habeshian, V. 2014. Everybody Writes: Your Go-To Guide to Creating Ridiculously Good Content. Wiley (myös e-kirja).
Kerpen, D., Rosenbluth, M. & Riedinger, M. 2015. Likeable social media: how to delight your customers, create an irresistible brand, and be amazing on Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, Pinterest, and more.
E-kirjat:
Pääkkönen, L. 2017. Social Selling : henkilöbrändi, verkostot ja sosiaalinen media B2B-myynnissä.
Siniaalto, M. 2014. Sosiaalisen median menestysreseptit.
Kortesuo, K. 2014. Sano se someksi (1+2=3) : sosiaalisen median suuri laskuoppi.
Kortesuo, K. 2014. Sano se someksi. 1, Ammattilaisen käsikirja sosiaaliseen mediaan.
Forsgård, C. & Frey, J. 2010. Suhde: sosiaalinen media muuttaa johtamista, markkinointia ja viestintää.
2. Muut opiskelumateriaalit ovat käytettävissä Learnissa
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjaisessa väylässä
Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.
Työhön integroidussa väylässä
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos voit työtehtävissäsi kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
• onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen.
• millaisia näyttöjä osaamisestasi sinun on mahdollista antaa.
• mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti lisäksi suorittaa opetukseen osallistuen.
Opintoja nopeuttavana vaihtoehtona
- voit esimerkiksi ilmoittautua aikaisemmin opintonsa aloittaneelle ryhmälle tarjottavalle vastaavalle toteutukselle.
Opintoja nopeuttavassa väylässä
TKI ja työelämäyhteistyö
Opiskelijat paneutuvat erilaisiin sosiaalisen median välineisiin ja vaikuttajiin. He myös perustavat oman blogin/vlogin/podcastin. Tuuletusparvekkeilla Zoomissa mukana eri organisaatioiden edustajia kertomassa somen hyödyntämisestä esimiestyössä.
Vuorovaikutus opiskelijakavereiden kanssa eli vertaisoppiminen.
Aloitusinfo
Tuuletusparveke
Tuuletusparveke
Tentit ja muut määräajat
1. Yritysviestinnän essee
2. Blogin, vlogin tai podcastin luominen ja tuottaminen säännöllisesti opintojakson aikana itse valitulla alustalla
3. Itsereflektio (essee) opintojakson päätteeksi
Opiskelijan työmäärä
1. Itsenäinen opiskelu ja tehtävät 40 h
2. Blogin, vlogin tai podcastin luominen, perustaminen ja esihenkilön someviestintään liittyvien artikkelien tuottaminen opiskelijan valitsemalla alustalla 80 h
3. Tuuletusparvekkeille osallistuminen ja toisten blogeihin/vlogeihin/podcasteihin tutustuminen ja niiden kommentointi 15 h
Toteutuksen osien kuvaus
- Työyhteisöviestintä
- Sosiaalisen median strategia viestinnän ja työyhteisön näkökulmista
- Blogi/vlogi/podcast esihenkilön viestintävälineenä
- Sisäiset ja ulkoiset some-palvelut
- Sosiaalisen median ohjeistukset
- Henkilöstön osallistaminen
Further information
Lisätietoja antaa lehtori Kirsi Soulamo kirsi.soulamo@xamk.fi
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Opintojakson tehtävien arvioinnissa kiinnitetään huomiota erityisesti seuraaviin osa-alueisiin:
- Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti monialaista sosiaaliseen mediaan ja esimiestyöhön liittyvää tietoa
- Opiskelija osaa vastata ja kehittää sosiaaliseen mediaan ja esimiestyöhön liittyviä toimintoja itsenäisesti
- Opiskelija osaa arvioida someviestinnän strategisia lähestymistapoja ja perustella niiden käyttöä johtamisen ja kehittämisen näkökulmasta
- Opiskelija osaa työskennellä itsenäisesti alan asiantuntijatehtävissä tai yrittäjänä
- Opiskelija osaa viestiä asiantuntevasti sekä johdonmukaisesti suullisesti ja kirjallisesti
Arviointi perustuu
1) kahteen esseetyyppiseen kirjoitustehtävään (yritysviestintä ja itsereflektio) 50 %
Arviointikriteereinä teoriatiedon soveltaminen, esihenkilön viestintään ja erityisesti sosiaaliseen mediaan liittyvien käsitteiden käyttö, esseen kattavuus ja laajuus, tasapainoinen rakenne, lähteiden monipuolisuus, kirjoittajan oman ajattelun näkyminen, selkeys ja sujuvuus, viimeistelyaste sekä annetun aikataulun noudattaminen.
2) opiskelijan perustaman ja tuottaman blogin/vlogin/podcastin sisältöön (ml. opettajan antaman ohjeistuksen noudattamiseen), monipuolisuuteen, laajuuteen, tyyliin sekä teknisen toteutuksen onnistumiseen 50 %
Arviointikriteereinä teoriatiedon soveltaminen, esihenkilön viestintään ja erityisesti sosiaaliseen mediaan liittyvien käsitteiden käyttö, kattavuus ja laajuus, tasapainoinen rakenne, lähteiden monipuolisuus, opiskelijan oman ajattelun näkyminen, selkeys ja sujuvuus, viimeistelyaste sekä annetun aikataulun noudattaminen.
Qualifications
-
Further information
Opintojakson taso on YAMK, ylempi ammattikorkeakoulu.
Tämä on Xamkin avoimen AMK:n tarjontaan sisältyvä opintojakso.
Xamkin tutkinto-opiskelijat eivät voi ilmoittautua avoimen AMK:n opintojaksoille.