Siirry suoraan sisältöön

Lastensuojelun asiakkaanaLaajuus (5 op)

Tunnus: AV00FI35

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

• Osaat tarkastella lastensuojelun asiakkuutta asiakaskokemuksen näkökulmasta
• Tunnet työotteita ja menetelmiä, jotka tukevat asiakkaan osallisuutta erilaisissa lastensuojelun asiakastilanteissa
• Osaat arvioida lapsen tarpeita ja työskennellä lapsilähtöisesti
• Osaat tukea asiakkaan ja hänen lähiverkostonsa motivoitumista ja sitoutumista työskentelyyn

Sisältö

• Miltä lastensuojelun prosessin eri vaiheet näyttävät lapsen ja hänen lähiverkostonsa näkökulmista?
• Mitä osallisuus tarkoittaa konkreettisesti lastensuojelussa?
• Miten arvioit lapsen/nuoren tarpeita ja työskentelet lapsilähtöisesti?
• Millaisia menetelmiä hyödynnät lapsen tilanteen arvioinnissa?
• Millaisten työotteiden ja menetelmien avulla tuet asiakkaan ja hänen lähiverkostonsa motivoitumista ja sitoutumista työskentelyyn?

Ajoitus

03.03.2025 - 15.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Avoin AMK ja täydennyskoulutus

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Avoin ammattikorkeakoulu, osaajakoulutus
Opettaja
  • Johanna Jussila
  • Hanna Haatainen
  • Marianne Huoponen
  • Perttu Noponen
Vastuuopettaja

Hanna Haatainen

Ryhmät
  • AVLASOS25K
    Lastensuojelun osaaja

Tavoitteet

• Osaat tarkastella lastensuojelun asiakkuutta asiakaskokemuksen näkökulmasta
• Tunnet työotteita ja menetelmiä, jotka tukevat asiakkaan osallisuutta erilaisissa lastensuojelun asiakastilanteissa
• Osaat arvioida lapsen tarpeita ja työskennellä lapsilähtöisesti
• Osaat tukea asiakkaan ja hänen lähiverkostonsa motivoitumista ja sitoutumista työskentelyyn

Sisältö

• Miltä lastensuojelun prosessin eri vaiheet näyttävät lapsen ja hänen lähiverkostonsa näkökulmista?
• Mitä osallisuus tarkoittaa konkreettisesti lastensuojelussa?
• Miten arvioit lapsen/nuoren tarpeita ja työskentelet lapsilähtöisesti?
• Millaisia menetelmiä hyödynnät lapsen tilanteen arvioinnissa?
• Millaisten työotteiden ja menetelmien avulla tuet asiakkaan ja hänen lähiverkostonsa motivoitumista ja sitoutumista työskentelyyn?

Opiskelumateriaali

Opintojakson opiskelumateriaalit ilmoitetaan opintojakson alussa ja ne tulevat olemaan nähtävillä opintjakson Learn-alustalla. Luento-opetusten tallenteet ovat myös saatavilla Learn-alustalla.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opiskelu tapahtuu verkossa, käsittäen mm. luento-opetusta teamsilla, kirjallista ja mahdollisesti audiovisuaalista materiaalia ja kirjallisia tehtäviä. Kaikki opiskeluun liittyvät ohjeistukset löytyvät opintojakson Learn-alustalta.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

opetukset 9.00–12.00
* vko 10 ti 4.3.
* vko 12 ti 18.3.

Opiskelijan työmäärä

Opintojakson laajuus on 5 op. 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelumenetelmistä ja aiemmasta osaamisesta.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelija osaa:
a) käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
b) arvioida käyttämiään tietolähteitä kriittisesti
c) työskennellä tavoitteellisesti tiimin jäsenenä työelämässä sekä huomata ja kuvata ammattialan ongelmia
d) arvioida toimintaa asiakastilanteissa
e) valita tarkoituksenmukaiset menetelmät ja perustella valinnat
f) soveltaa kriittisesti oman alan eettisiä periaatteita eri tilanteissa