Kestävä hyvinvointi muuttuvassa yhteiskunnassaLaajuus (5 op)
Tunnus: AV00FI81
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Ymmärrät kestävän hyvinvoinnin sisällön ja merkityksen alueellisella, kansallisella ja globaalilla tasolla.
Jäsennät yksilöiden, ryhmien ja yhteisöjen osallisuuden ja hyvinvoinnin välisiä yhteyksiä.
Tunnistat eriarvioisuutta ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja.
Hahmotat hyvinvointitiedon moninaisuutta ja osaat tarkastella tietoa sosionomin työn näkökulmasta.
Sisältö
Mitä tarkoitetaan kestävällä hyvinvoinnilla ja mikä on sen merkitys alueellisella, kansallisella ja globaalilla tasolla?
Miten yksilöiden, ryhmien ja yhteisöjen osallisuus ja hyvinvointi kytkeytyvät toisiinsa?
Mitkä rakenteet ja prosessit tuottavat eriarvoisuutta ja huono-osaisuutta?
Millaista hyvinvointitietoa on ja mikä on sen merkitys sosionomin työssä?
Ilmoittautumisaika
08.01.2025 - 19.01.2025
Ajoitus
25.03.2025 - 31.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Avoin AMK ja täydennyskoulutus
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Avoin ammattikorkeakoulu, polkuopiskelijat
Opettaja
- Harri Mäkinen
- Miia Jyräs
Ryhmät
-
AVKTSO25KPOVAvoin amk, Kotka, sosionomiopinnot, erillispolkuopinnot verkossa, 2025K
Tavoitteet
Ymmärrät kestävän hyvinvoinnin sisällön ja merkityksen alueellisella, kansallisella ja globaalilla tasolla.
Jäsennät yksilöiden, ryhmien ja yhteisöjen osallisuuden ja hyvinvoinnin välisiä yhteyksiä.
Tunnistat eriarvioisuutta ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja.
Hahmotat hyvinvointitiedon moninaisuutta ja osaat tarkastella tietoa sosionomin työn näkökulmasta.
Sisältö
Mitä tarkoitetaan kestävällä hyvinvoinnilla ja mikä on sen merkitys alueellisella, kansallisella ja globaalilla tasolla?
Miten yksilöiden, ryhmien ja yhteisöjen osallisuus ja hyvinvointi kytkeytyvät toisiinsa?
Mitkä rakenteet ja prosessit tuottavat eriarvoisuutta ja huono-osaisuutta?
Millaista hyvinvointitietoa on ja mikä on sen merkitys sosionomin työssä?
Opiskelumateriaali
Opettajien erikseen määrittelemä materiaali.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojaksolla työskennellään sen keskeisten sisältöjen - hyvinvointi, osallisuus, huono-osaisuus, syrjäytyminen, eriarvoisuus - parissa.
Opintojakson toteutus tapahtuu kokonaisuudessa sähköisessä Learn oppimisympäristössä. Opintojakso sisältää sen keskeisiin teemoihin liittyviä kirjallisia tehtäviä.
Opintojakso alkaa aloitusinfolla Teamsissa ti 25.3. klo. 16.00-17.30. Aloitusinfossa ei ole läsnäolovelvoitetta, mutta läsnäolo on suotavaa, koska infossa käydään opintojakson opiskeluun liittyvät perusasiat läpi.
Opintojakso sisältää lisäksi Teamsissa pidettäviä luentoja 1.4., 3.4., 8.4., sekä 10.4. Kaikkien luentojen aikataulu on sama eli 16.00-17.30. Luennoilla läsnäoloa suositellaan voimakkaasti, vaikka ne nauhoitetaankin.
Aikaan sidottujen osioiden osalta opintojakso päättyy 14.5. (16.00-20.00) pidettävään ryhmäkeskusteluun. Ryhmäkeskustelusta poissaolosta seuraa korvaava tehtävä.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Ei tarjolla.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Mikäli opiskelijalla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa osaamista, voi opintojakson hyväksilukea esim. vastaavilla opinnoilla joko kokonaan tai osittain erikseen sovittavalla tavalla. Osittaisessa hyväksilukemisessa suoritetaan ne osa-alueet, joita ei ole hyväksiluettu opettajien kanssa erikseen sovittavalla tavalla.
Opiskelijan työmäärä
Opintopistemäärään pohjautuva opiskelijan laskennallinen työmäärä.
Lisätietoja opiskelijoille
Tämä toteutus on tarkoitettu vain polkuopiskelijoille.
Arviointiasteikko
1-5
Ajoitus
20.01.2025 - 31.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Avoin AMK ja täydennyskoulutus
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Avoin ammattikorkeakoulu, polkuopiskelijat
Opettaja
- Marianne Huoponen
Vastuuopettaja
Seija Nissinen
Ryhmät
-
AVMISO25KPOAvoin AMK, Mikkeli, Sosionomipolku, erillisryhmä
Tavoitteet
Ymmärrät kestävän hyvinvoinnin sisällön ja merkityksen alueellisella, kansallisella ja globaalilla tasolla.
Jäsennät yksilöiden, ryhmien ja yhteisöjen osallisuuden ja hyvinvoinnin välisiä yhteyksiä.
Tunnistat eriarvioisuutta ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja.
Hahmotat hyvinvointitiedon moninaisuutta ja osaat tarkastella tietoa sosionomin työn näkökulmasta.
Sisältö
Mitä tarkoitetaan kestävällä hyvinvoinnilla ja mikä on sen merkitys alueellisella, kansallisella ja globaalilla tasolla?
Miten yksilöiden, ryhmien ja yhteisöjen osallisuus ja hyvinvointi kytkeytyvät toisiinsa?
Mitkä rakenteet ja prosessit tuottavat eriarvoisuutta ja huono-osaisuutta?
Millaista hyvinvointitietoa on ja mikä on sen merkitys sosionomin työssä?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali jaetaan toteutuksen aikana/julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Toteutus sisältää kaksi lähiopetuskertaa Mikkelin kampuksella sekä yhden opetuskerran verkossa (Teams) ryhmän lukujärjestyksen mukaisesti. Opetus koostuu luennoista ja pienryhmätehtävistä.
Lähitapaamisten välillä on itsenäistä opiskelua Learn -alustalla olevien tehtävien mukaisesti.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakson tehtävät ovat kytkettävissä työelämään/ omaan työhön.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Tehtävien palautusajat ilmoitetaan Learn -alustalla. Learn -tentti on viikolla 20, tarkempi ajankohta ilmoitetaan opintojakson alussa.
Opiskelijan työmäärä
1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta. 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää opetukseen osallistumista (Kampuksella ja verkossa) sekä oppimistehtävien ja tentin hyväksyttyä suorittamista. Opetus ja tehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty/ täydennettävä. Tentti arvioidaan asteikolla 0-5. Opintojakson arvosana määrittyy tentin arvosanan perusteella.