Siirry suoraan sisältöön

Ihmisen kasvu, kehitys ja motorinen oppiminen eri ikävaiheissaLaajuus (5 op)

Tunnus: AV00DG64

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

• Osaat määritellä motorisen oppimisen peruskäsitteet.
• Tunnistat ihmisen kasvun ja kehityksen osa-alueet, kehitystehtävät sekä kehityksen ja motorisen oppimisen edellytykset eri ikävaiheissa.
• Osaat kuvailla ihmisen motorisen oppimisen vaiheet eri ikäkausina.
• Osaat kohdata toisen ihmisen ja luoda toimivan vuorovaikutussuhteen hänen kanssaan.
• Tiedät yksilön ohjaamisen perusteet.

Sisältö

• Miten ihminen kasvaa ja kehittyy?
• Mitä tarkoittaa motorinen oppiminen?
• Mitkä ovat motorisen oppimisen edellytykset eri ikävaiheissa?
• Miten ihmisen motorinen toiminta ja oppiminen muuttuvat eri ikävaiheissa?
• Mitä tarkoitetaan motorisella kontrollilla?
• Miten havainnoit eri-ikäisten ihmisten motorista toimintaa?
• Miten kohtaat toisen ihmisen?
• Mitä ominaisuuksia tarvitset toimivan vuorovaikutussuhteen muodostamiseen toisen ihmisen kanssa?
• Miten ohjaat yksilöä?

Ajoitus

16.01.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Avoin AMK ja täydennyskoulutus

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Avoin ammattikorkeakoulu, polkuopiskelijat
Opettaja
  • Elina Päykkönen
Vastuuopettaja

Elina Päykkönen

Ryhmät
  • AVSAFT24SPOM
    Avoin amk, Fysioterapeutti (AMK), polku, monimuoto

Tavoitteet

• Osaat määritellä motorisen oppimisen peruskäsitteet.
• Tunnistat ihmisen kasvun ja kehityksen osa-alueet, kehitystehtävät sekä kehityksen ja motorisen oppimisen edellytykset eri ikävaiheissa.
• Osaat kuvailla ihmisen motorisen oppimisen vaiheet eri ikäkausina.
• Osaat kohdata toisen ihmisen ja luoda toimivan vuorovaikutussuhteen hänen kanssaan.
• Tiedät yksilön ohjaamisen perusteet.

Sisältö

• Miten ihminen kasvaa ja kehittyy?
• Mitä tarkoittaa motorinen oppiminen?
• Mitkä ovat motorisen oppimisen edellytykset eri ikävaiheissa?
• Miten ihmisen motorinen toiminta ja oppiminen muuttuvat eri ikävaiheissa?
• Mitä tarkoitetaan motorisella kontrollilla?
• Miten havainnoit eri-ikäisten ihmisten motorista toimintaa?
• Miten kohtaat toisen ihmisen?
• Mitä ominaisuuksia tarvitset toimivan vuorovaikutussuhteen muodostamiseen toisen ihmisen kanssa?
• Miten ohjaat yksilöä?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali on sähköisesti saatavilla verkko - oppimisalustalla. Oppimistehtävissä käytetään pääosin sähköisessä muodossa olevaa lähdekirjallisuutta ja opiskelumateriaalia.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojakso suoritetaan itsenäisinä opintoina Learn verkko - oppimisalustalla. Opiskelija perehtyy opiskelumateriaaleihin ja suorittaa annetut oppimistehtävät erillisten tehtävänantojen mukaisesti opintojakson eri osioista: (1) lapsen kasvu ja motorinen kehitys 2 op, (2) aikuisuus 1,5 op, (3) ikääntyminen 1,5 op.

TKI ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojakso on avoinna Learnissä 16.1. - 10.12.2024, jonka aikana opiskelija etenee oppimistehtävissä oman suoritusaikataulunsa mukaisesti. Xamkin avoimen amk:n opiskelijalla on 3 kuukautta aikaa opintojakson kutsusähköpostissa mainitun aloituspäivämäärän jälkeen suorittaa opintojakso kokonaisuudessaan. Xamk tutkinto - opiskelijat noudattavat opintojakson suorittamisessa erillisiä ilmoittautumisaikoja sekä opettajan sähköpostitse lähetettämiä ohjeita opintojakson suorittamiseen.

Kansainvälinen yhteistyö

-

Opiskelijan työmäärä

Laskennallinen opiskelijan työmäärä opintojaksolla on 135 tuntia (1 op vastaa 27 tuntia opiskelijan työtä).

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojakso koostuu 3 osiosta:
1. Lapsen kasvu ja motorinen kehitys 2 op
2. Aikuisuus 1,5 op
3. Ikääntyminen 1,5 op

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso sisältää 5 arvioitavaa oppimistehtävää. Oppimistehtävien toteutustapa sekä ohjeellinen laajuus on mainittu ohessa suluissa.

ARVIOITAVAT OPPIMISTEHTÄVÄT:
1. Lapsen kasvu ja motorinen kehitys (kirjallinen tehtävä, 5 - 6 s.)
2a: Ohjaajan rooli lasten liikuntakasvatuksessa (kysymyksiin vastaaminen)
2b: Alle kouluikäisten lasten liikuntatuokion suunnittelu (liikuntatuokion suunnitelma)
3a: Aikuisen haastattelu (haastatteluraportti 3 - 4 s.)
3b: Liikkumisen suositukset ja omat liikuntatottumuksesi (reflektiotehtävä 1 s.)
4a: Ikääntymisen fysiologiset muutokset (taulukkotehtävä)
4b: Ikääntyneiden liikuntaharjoittelu (selvitysraportti 1 - 2 s.)
5. Ikääntyneen haastattelu (haastatteluraportti 2 - 3 s.)
+ oman oppimisen reflektio (1 s.)

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävien ja opintojakson kokonaisarviointi hyväksytty / hylätty (täydennettävä). Oppimistehtävien arviointikriteerit on kuvattu tehtävänannoissa.

Ajoitus

17.01.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Avoin AMK ja täydennyskoulutus

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 60

Opettaja
  • Elina Päykkönen
Vastuuopettaja

Elina Päykkönen

Ryhmät
  • AVSAFT23SPOM
    Avoin amk, Fysioterapeutti (AMK), polku, monimuoto

Tavoitteet

• Osaat määritellä motorisen oppimisen peruskäsitteet.
• Tunnistat ihmisen kasvun ja kehityksen osa-alueet, kehitystehtävät sekä kehityksen ja motorisen oppimisen edellytykset eri ikävaiheissa.
• Osaat kuvailla ihmisen motorisen oppimisen vaiheet eri ikäkausina.
• Osaat kohdata toisen ihmisen ja luoda toimivan vuorovaikutussuhteen hänen kanssaan.
• Tiedät yksilön ohjaamisen perusteet.

Sisältö

• Miten ihminen kasvaa ja kehittyy?
• Mitä tarkoittaa motorinen oppiminen?
• Mitkä ovat motorisen oppimisen edellytykset eri ikävaiheissa?
• Miten ihmisen motorinen toiminta ja oppiminen muuttuvat eri ikävaiheissa?
• Mitä tarkoitetaan motorisella kontrollilla?
• Miten havainnoit eri-ikäisten ihmisten motorista toimintaa?
• Miten kohtaat toisen ihmisen?
• Mitä ominaisuuksia tarvitset toimivan vuorovaikutussuhteen muodostamiseen toisen ihmisen kanssa?
• Miten ohjaat yksilöä?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali on sähköisesti saatavilla verkko - oppimisalustalla. Oppimistehtävissä käytetään pääosin sähköisessä muodossa olevaa lähdekirjallisuutta ja opiskelumateriaalia.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojakso suoritetaan itsenäisinä opintoina Learn verkko - oppimisalustalla. Opiskelija perehtyy opiskelumateriaaleihin ja suorittaa annetut oppimistehtävät erillisten tehtävänantojen mukaisesti opintojakson eri osioista: (1) lapsen kasvu ja motorinen kehitys 2 op, (2) aikuisuus 1,5 op, (3) ikääntyminen 1,5 op.

TKI ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojakso on avoinna Learnissä 17.1. - 10.12.2023, jonka aikana opiskelija etenee oppimistehtävissä oman suoritusaikataulunsa mukaisesti. Xamk avoimen amk:n opiskelijalla on 3 kuukautta aikaa opintojakson kutsusähköpostissa mainitun aloituspäivämäärän jälkeen suorittaa opintojakso kokonaisuudessaan. Xamk tutkinto - opiskelijat noudattavat opintojakson suorittamisessa erillisiä ilmoittautumisaikoja sekä opettajan sähköpostitse lähetettämiä ohjeita opintojakson suorittamiseen.

Kansainvälinen yhteistyö

-

Opiskelijan työmäärä

5 op (1 op vastaa 27 tuntia opiskelijan työtä)

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojakso koostuu 3 osiosta:
1. Lapsen kasvu ja motorinen kehitys 2 op
2. Aikuisuus 1,5 op
3. Ikääntyminen 1,5 op

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso sisältää 5 oppimistehtävää:
1. Lapsen kasvu ja motorinen kehitys (kirjallinen tehtävä 5 - 6 s.)
2a: Ohjaajan rooli lasten liikuntakasvatuksessa (kysymyksiin vastaaminen)
2b: Alle kouluikäisten lasten liikuntatuokion suunnittelu (liikuntatuokion suunnitelma)
3a: Aikuisen haastattelu (haastatteluraportti 3 - 4 s.)
3b: Liikkumisen suositukset ja omat liikuntatottumuksesi (reflektiotehtävä 1 s.)
4a: Ikääntymisen fysiologiset muutokset (taulukkotehtävä)
4b: Ikääntyneiden liikuntaharjoittelu (selvitysraportti 1 - 2 s.)
5. Ikääntyneen haastattelu (haastatteluraportti 2 - 3 s.)
+ oman oppimisen reflektio (1 s.)

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävien ja opintojakson kokonaisarviointi hyväksytty / hylätty (täydennettävä). Hyväksytty arviointi edellyttää vähintään H3 - tason (hyvä) osaamista. Oppimistehtävien arviointikriteerit (H3 - taso) on kuvattu tehtävänannoissa.

Ajoitus

18.01.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Vanha_Avoin AMK ja täydennyskoulutus (vanhettu)

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Miia Kierikki
Vastuuopettaja

Miia Kierikki

Ryhmät
  • AVSAFT22SPOM
    Avoin amk, Fysioterapeutti (AMK), polku, monimuoto

Tavoitteet

• Osaat määritellä motorisen oppimisen peruskäsitteet.
• Tunnistat ihmisen kasvun ja kehityksen osa-alueet, kehitystehtävät sekä kehityksen ja motorisen oppimisen edellytykset eri ikävaiheissa.
• Osaat kuvailla ihmisen motorisen oppimisen vaiheet eri ikäkausina.
• Osaat kohdata toisen ihmisen ja luoda toimivan vuorovaikutussuhteen hänen kanssaan.
• Tiedät yksilön ohjaamisen perusteet.

Sisältö

• Miten ihminen kasvaa ja kehittyy?
• Mitä tarkoittaa motorinen oppiminen?
• Mitkä ovat motorisen oppimisen edellytykset eri ikävaiheissa?
• Miten ihmisen motorinen toiminta ja oppiminen muuttuvat eri ikävaiheissa?
• Mitä tarkoitetaan motorisella kontrollilla?
• Miten havainnoit eri-ikäisten ihmisten motorista toimintaa?
• Miten kohtaat toisen ihmisen?
• Mitä ominaisuuksia tarvitset toimivan vuorovaikutussuhteen muodostamiseen toisen ihmisen kanssa?
• Miten ohjaat yksilöä?

Opiskelumateriaali

Learn-oppimisympäristö, missä verkkotehtäviä. Opintojaksolla opiskelija hyödyntää Learnissa ohjaistettua lähdekirjallisuutta sekä itsenäistä tiedonhakua.

Opiskelijan työmäärä

5 op (1 op vastaa 27 tuntia opiskelijan työtä)

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojaksolla opiskellaan lasten, työikäisten ja ikääntyneiden kasvun, kehityksen ja oppimisen erityispiirteitä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtävien arviointi hyväksytty/hylätty.