Fyysisen kunnon mittaaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: AV00FK18
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
- Ymmärrät arvioinnin ja mittaamisen työvälineellisen roolin osana ihmisen kokonaisvaltaisen terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä elämänkaaren eri vaiheissa.
- Ymmärrät arvioinnin ja mittaamisen turvallisen prosessin merkityksen osana kestävää liikunta-alan ammatillista toimijuutta.
Sisältö
- Mikä on arvioinnin ja mittaamisen työvälineen rooli osana ihmisen kokonaisvaltaisen terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä elämänkaaren eri vaiheissa?
- Millainen arvioinnin ja mittaamisen turvallinen prosessi on?
- Millainen merkitys turvallisen arvioinnin ja mittaamisen prosessin hallinnalla on osana kestävää liikunta-alan ammatillista toimijuutta?
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Osaat
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c. hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
d. toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa.
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.
f. toimia ryhmän jäsenenä tavoitteellisesti.
g. perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.
Ajoitus
01.01.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Avoin AMK ja täydennyskoulutus
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Avoin ammattikorkeakoulu, polkuopiskelijat
Opettaja
- Jouni Korhonen
- Mira Tuononen
Ryhmät
-
AVSALI25KPOVAvoin AMK, Savonlinna, Liikunnanohjaaja (AMK), polku, verkko
Tavoitteet
- Ymmärrät arvioinnin ja mittaamisen työvälineellisen roolin osana ihmisen kokonaisvaltaisen terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä elämänkaaren eri vaiheissa.
- Ymmärrät arvioinnin ja mittaamisen turvallisen prosessin merkityksen osana kestävää liikunta-alan ammatillista toimijuutta.
Sisältö
- Mikä on arvioinnin ja mittaamisen työvälineen rooli osana ihmisen kokonaisvaltaisen terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä elämänkaaren eri vaiheissa?
- Millainen arvioinnin ja mittaamisen turvallinen prosessi on?
- Millainen merkitys turvallisen arvioinnin ja mittaamisen prosessin hallinnalla on osana kestävää liikunta-alan ammatillista toimijuutta?
Opiskelumateriaali
Kaikki opiskelumateriaali ovat sähköisesti saatavilla verkko - oppimisalustalla. Oppimistehtävissä käytetään pääsääntöisesti sähköisessä muodossa olevaa lähdekirjallisuutta ja opiskelumateriaalia.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojakso suoritetaan itsenäisinä opintoina Learn verkko - oppimisalustalla. Opiskelija perehtyy opiskelumateriaaleihin ja suorittaa annetut oppimistehtävät erillisten tehtävänantojen mukaisesti opintojakson eri osioista:
- Kuormitusfysiologian perusteet
- Fyysisen kunnon osa-alueet
- Testauksen periaatteet ja testauksen suunnittelu
- Fyysisen kunnon testausmenetelmät
- Kohderyhmien erityispiirteet testauksessa
- Testauksen soveltaminen ja teknologia testauksen tukena
- Fyysisen kunnon testausprojektin toteuttaminen
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakson menetelmällisiä ja sisällöllisiä tarpeita määrittelee usein oppimisen sitominen työelämän aitoihin kontakteihin ja alueelta nouseviin kehittämistarpeisiin.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojakso on avoinna Learnissä 3.3. - 12.12.2025, jonka aikana opiskelija etenee oppimistehtävissä oman suoritusaikataulunsa mukaisesti. Xamkin avoimen amk:n opiskelijalla on 3 kuukautta aikaa opintojakson kutsusähköpostissa mainitun aloituspäivämäärän jälkeen suorittaa opintojakso kokonaisuudessaan. Xamk tutkinto - ja polkuopiskelijat noudattavat opintojakson suorittamisessa erillisiä ilmoittautumisaikoja sekä opettajan sähköpostitse tai muiden kanavien kautta lähetettämiä ohjeita opintojakson suorittamiseen.
Opiskelijan työmäärä
Laskennallinen opiskelijan työmäärä opintojaksolla on 135 tuntia (1 op vastaa 27 tuntia opiskelijan työtä).
Toteutuksen osien kuvaus
Fyysisen kunnon mittaaminen-opintojakso koostuu seuraavista osioista:
- Kuormitusfysiologian perusteet
- Fyysisen kunnon osa-alueet
- Testauksen periaatteet ja testauksen suunnittelu
- Fyysisen kunnon testausmenetelmät
- Kohderyhmien erityispiirteet testauksessa
- Testauksen soveltaminen ja teknologia testauksen tukena
- Fyysisen kunnon testausprojektin toteuttaminen
Lisätietoja opiskelijoille
Verkkototeutuksessa korostuvat itsenäisen työskentelyn sekä itsensä johtamisen taidot.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Osaat
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c. hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
d. toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa.
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.
f. toimia ryhmän jäsenenä tavoitteellisesti.
g. perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin, jotka käydään läpi opintojakson orientaatiossa. Opintojakson suorittaminen edellyttää näiden osaamistavoitteiden saavuttamista.
Oppimistehtävien ja opintojakson kokonaisarviointi tapahtuu pääsääntöisesti numeerisesti 1-5/ täydennettävä. Oppimistehtävien arviointikriteerit on kuvattu tehtävänannoissa.
Arvioitavat tehtävät:
- Osiokohtaiset verkkotentit (1 per osio)
- Käytännössä toteutettu soveltava tehtävä ja tulosten esittely (arviointi: hyv-hyl)