Skip to main content

Health promotionLaajuus (5 cr)

Code: AV00FK20

Credits

5 op

Objective

-You understand the social positioning of health-promoting physical activity and the possibilities of practical tools in different operating environments for health promotion and health enhancing physical activity.
-You understand the ethical principles of health promotion and can consider them at different stages of planning, implementing and evaluating health-promoting physical activity.
-You understand the theoretical and practical foundations of health behavior change and can apply them at different stages of planning, implementing and evaluating health-promoting physical activity.

Content

- How is health-promoting physical activity positioned socially?
- What are the practical tools for promoting physical activity in different health-promoting operating environments?
- What are the ethical principles of health promotion?
- How do you consider ethical principles at different stages of planning, implementing and evaluating health-promoting physical activity?
- What are the theoretical and practical foundations of health behavior change?
- How do you apply theories and tools related to health behavior change at different stages of planning, implementing and evaluating health-promoting physical activity?

Assessment criteria, good (3)

Students can
a. use professional terminology systematically.
b. look for information in the key information sources of the field.
c. identify interrelated tasks.
d. work together with clients, users and target groups.
e. choose appropriate models, methods, software and techniques according to the purpose and justify these choices.
f. work as team members in a goal-oriented way.
g. justify their actions according to the ethical principles of the professional field.

Timing

01.01.2025 - 31.12.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

RDI portion

3 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

Open UAS and Continuing education

Campus

Ecampus

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Open University
Teachers
  • Jouni Korhonen
  • Mira Tuononen
Groups
  • AVSALI25KPOV
    Avoin AMK, Savonlinna, Liikunnanohjaaja (AMK), polku, verkko

Objective

-You understand the social positioning of health-promoting physical activity and the possibilities of practical tools in different operating environments for health promotion and health enhancing physical activity.
-You understand the ethical principles of health promotion and can consider them at different stages of planning, implementing and evaluating health-promoting physical activity.
-You understand the theoretical and practical foundations of health behavior change and can apply them at different stages of planning, implementing and evaluating health-promoting physical activity.

Content

- How is health-promoting physical activity positioned socially?
- What are the practical tools for promoting physical activity in different health-promoting operating environments?
- What are the ethical principles of health promotion?
- How do you consider ethical principles at different stages of planning, implementing and evaluating health-promoting physical activity?
- What are the theoretical and practical foundations of health behavior change?
- How do you apply theories and tools related to health behavior change at different stages of planning, implementing and evaluating health-promoting physical activity?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali on sähköisesti saatavilla verkko - oppimisalustalla. Oppimistehtävissä käytetään pääosin sähköisessä muodossa olevaa lähdekirjallisuutta ja opiskelumateriaalia.

Yksilölliset oppimisväylät

Opintojakso suoritetaan itsenäisinä opintoina Learn verkko - oppimisalustalla. Opiskelija perehtyy opiskelumateriaaleihin ja suorittaa annetut oppimistehtävät erillisten tehtävänantojen mukaisesti opintojakson eri osioista: (1) terveyttä edistävän liikkumisen yhteiskunnallisen asemoinnin 1 op, (2) terveyskäyttäytymisen muutoksen teoreettiset ja työvälineelliset lähtökohdat 1 op, (3) terveyttä edistävän liikkumisen suunnittelu, toteutus ja arviointi 3 op.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakson menetelmällisiä ja sisällöllisiä tarpeita määrittelee usein oppimisen sitominen työelämän aitoihin kontakteihin ja alueelta nouseviin kehittämistarpeisiin.

Tentit ja muut määräajat

Opintojakso on avoinna Learnissä 20.1. - 12.12.2025, jonka aikana opiskelija etenee oppimistehtävissä oman suoritusaikataulunsa mukaisesti. Xamkin avoimen amk:n opiskelijalla on 3 kuukautta aikaa opintojakson kutsusähköpostissa mainitun aloituspäivämäärän jälkeen suorittaa opintojakso kokonaisuudessaan. Xamk tutkinto – ja polkuopiskelijat noudattavat opintojakson suorittamisessa erillisiä ilmoittautumisaikoja sekä opettajan sähköpostitse lähettämiä ohjeita opintojakson suorittamiseen.

Opiskelijan työmäärä

Laskennallinen opiskelijan työmäärä opintojaksolla on 135 tuntia (1 op vastaa 27 tuntia opiskelijan työtä).

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojakso koostuu 3 osiosta:
1. Terveyttä edistävän liikkumisen yhteiskunnallisen asemoinnin 1 op
2. Terveyskäyttäytymisen muutoksen teoreettiset ja työvälineelliset lähtökohdat 1 op
3. Terveyttä edistävän liikkumisen suunnittelu, toteutus ja arviointi 3 op.

Further information

Opintojakso sisältää 7 arvioitavaa oppimistehtävää ja käytännön intervention suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi.

ARVIOITAVAT OPPIMISTEHTÄVÄT:
1. Käsitteet
2. Terveyden ja liikkumisen edistämisen yhteiskunnallinen asemointi ja toimintaympäristöt
3. Terveyden edistämisen eettiset periaatteet
4. Terveyskäyttäytymisen muutosteoriat
5. Käyttäytymisen muutosta tukevat työvälineet
6-7. Mini-interventio: Terveyttä edistävän liikkumisen suunnittelu, toteutus ja arviointi (sis. Kirjallinen suunnitelma + loppuraportti)
8. Oman oppimisen reflektio

Evaluation scale

1-5

Assessment criteria, good (3)

Students can
a. use professional terminology systematically.
b. look for information in the key information sources of the field.
c. identify interrelated tasks.
d. work together with clients, users and target groups.
e. choose appropriate models, methods, software and techniques according to the purpose and justify these choices.
f. work as team members in a goal-oriented way.
g. justify their actions according to the ethical principles of the professional field.

Assessment methods and criteria

Oppimistehtävien ja opintojakson arvioidaan asteikolla 1-5/täydennettävä. Oppimistehtävien arviointikriteerit on kuvattu tehtävänannoissa XAMKin ohjeiden mukaan.