Siirry suoraan sisältöön

Sosiaali- ja terveysalan englantiLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: 888830414

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Korkeakoulu
Peppi

Osaamistavoitteet

- Opiskelija osaa toimia oman alansa viestintätilanteissa englannin kielellä vakuuttavasti ja tilanteen huomioon ottaen, myös ennakoimattomissa tilanteissa.
- Hän tuntee oman alansa englanninkielistä käsitteistöä ja pystyy hyödyntämään kielitaitoaan asiantuntijatehtävissä.

Tavoitetasona on eurooppalaisen viitekehyksen tasoa B2 vastaava osaaminen myös työtehtäviin liittyvissä tilanteissa.

Ennakkoedellytyksenä on englannin pitkän yo-kokeen cl-arvosana, lähtötasotestissä osoitettu B2-tason kielitaito tai hyväksytysti suoritettu valmentava kurssi.

Opiskelijan, joka lähtötasotestin perusteella on ohjattu Englannin valmentavalle kurssille, on suoritettava valmentava kurssi hyväksytysti ennen kuin hän voi osallistua tämän opintojakson tenttiin. Erittäin suositeltavaa on, että valmentavasta kurssista on hyväksytty arvosana jo ennen tämän opintojakson alkua.

Ydinosaaminen:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
-osaa arvioida omaa oppimistaan, arvioida englanniksi tapahtuvien viestintätilanteiden onnistumista sekä soveltaa taitojaan uusissa tilanteissa
-osaa käyttää kielellisiä apuneuvoja (esim. verkkosanakirjoja, hakukoneita ja oikolukutoimintoja) tehokkaasti
-osaa mukauttaa viestintätyyliään tilanteen, puhekumppanin ja osallistujien kielitaidon mukaantiedostaa kulttuurin vaikutuksen viestintään
- osaa englannin kielellälaatia työhakemuksen ja osallistua työpaikkahaastatteluun sekä näissä tilanteissa kuvailla omaa osaamistaan ja koulutustaan
-laatia selkeitä ja jäsentyneitä, työelämän tilanteisiin tyylillisesti sopivia sähköpostiviestejä
-viestiä puhelimessa selkeästi ja sujuvastikuvailla sosiaali- tai terveysalan organisaatioita tai yrityksiä ammattimaisesti
-laatia opinnäytetyön abstraktin Kymenlaakson AMK:n ohjeiden mukaisesti.

Täydentävä osaaminen -osaa englannin kielellä:
- ymmärtää ja selittää oman alansa hoitomenetelmiä, työelämän käytäntöjä ja apuvälineiden käyttöä ja toimintaa
- tuottaa hyvälaatuista englanninkielistä omaa alaansa käsittelevää asiatekstiä esim. tukeutuen suomenkieliseen lähdemateriaaliin
-käyttää täsmällistä ja idiomaattista ammattikieltä oman alansa suullisissa viestintätilanteissa
-etsiä tietoa, laajentaa omaa asiantuntemustaan ja tuoda sen myös ryhmän käyttöön soveltuvin osin.

Sisältö

Ydinosaaminen
oppimistaidot
kielellisten apuneuvojen käyttötyönhaku, ml. oman osaamisen ja koulutuksen kuvailu
sähköposti ja puhelinviestintä
-yrityksen/organisaation kuvailu
-opinnäytetyön abstraktin kirjoittaminen
-rakenteiden kertaus itseopiskeluna

Opinaika-sivuston ja Moodlen ohjeistuksen avulla selkeän ja luontevan ääntämistaidon vahvistaminen

Täydentävä osaaminenoman
alan käsitteitä ja osa-alueita
omaan alaan liittyvien toimintojen ja palveluiden esittely
alakohtaiset suulliset viestintätilanteet
ajankohtaisia oman alan aiheita
oman alan työympäristöjen ja ammattien kuvaus
kirjallinen tuotos, esim. raportti, muistio, tiivistelmä tai tutkielma laajahkosta materiaalista monipuolinen sosiaali- tai terveysalan yrityksen tai organisaation esittely, hoito- tai kuntoutusvälineen, palvelun tms. esittely tai muu vaativa suullinen tuotos
oman ja/tai ryhmän työn arviointi myös englannin kielen kannalta ja englanniksi
sosiaalialalla toiminta asiakastapaamisissa ja toiminta oman alan edustajana esittelytilaisuuksissa
terveysalalla anatomiaan, lääkitykseen, sairauksien hoitoon ja lääkitykseen sekä lääkityksen sivuvaikutuksiin liittyvien asioiden kuvailu

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Kuvaus arvioinnin kohteista on toteutuksen kuvauksessa. Arviointiasteikko: Kiitettävä (5), hyvä (4-3), tyydyttävä (2-1): hylätty (0). Arvosanat 3-5 edellyttävät B1 tason kielitaitoa. Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista opetukseen. Aktiivinen osallistuminen tarkoittaa seuraavaa:Opiskelija on läsnä 75 %:ssa opintojakson lähiopetuksesta, ellei opintojakson toteutuksen kuvauksessa toisin ohjeisteta. Kieltenopettajat pitävät läsnäolorekisteriä lähiopetukseen osallistumisesta. Kurssia, joka on hylätty poissaolojen takia, ei voi tenttiä, vaan kurssille on osallistuttava uudelleen.Opiskelija huolehtii että hänellä on käytössään opetussuunnitelmassa mainittu opiskelumateriaali (esim. oppikirja).

Siirry alkuun