Siirry suoraan sisältöön

Hoitotyön englantiLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: 888831412

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa toimia oman alansa viestintätilanteissa englannin kielellä vakuuttavasti ja tilanteen huomioon ottaen, myös ennakoimattomissa tilanteissa. Hän tuntee oman alansa englanninkielistä käsitteistöä ja pystyy hyödyntämään kielitaitoaan asiantuntijatehtävissä. Tavoitetasona on eurooppalaisen viitekehyksen tasoa B2 vastaava osaaminen myöstyötehtäviin liittyvissä tilanteissa. Ennakkoedellytyksenä on englannin pitkän yo-kokeen cl-arvosana, lähtötasotestissä osoitettu B2-tason kielitaito, tai hyväksytysti suoritettu valmentava kurssi. Opiskelijan, joka lähtötasotestin perusteella on ohjattu Englannin valmentavalle kurssille, on suoritettava valmentava kurssi hyväksytysti ennen kuin hän voi osallistua tämän opintojakson tenttiin. Erittäin suositeltavaa on, että valmentavasta kurssista on hyväksytty arvosana jo ennen tämän opintojakson alkua. Yhteinen osuus Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa arvioida omaa oppimistaan, arvioida englanniksi tapahtuvien viestintätilanteiden onnistumista sekä soveltaa taitojaan uusissa tilanteissa osaa käyttää kielellisiä apuneuvoja (esim. verkkosanakirjoja, hakukoneita ja oikolukutoimintoja) tehokkaasti osaa mukauttaa viestintätyyliään tilanteen, puhekumppanin ja osallistujien kielitaidon mukaan tiedostaa kulttuurin vaikutuksen viestintään - osaa englannin kielellä - laatia työhakemuksen ja osallistua työpaikkahaastatteluun, sekä näissä tilanteissa kuvailla omaa osaamistaan ja koulutustaan, - laatia selkeitä ja jäsentyneitä, työelämän tilanteisiin tyylillisesti sopivia sähköpostiviestejä, - viestiä puhelimessa selkeästi ja sujuvasti, - kuvailla yritystä tai muuta organisaatiota ammattimaisesti, - laatia opinnäytetyön abstraktin Kymenlaakson AMK:n ohjeiden mukaisesti. Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee oman alansa englanninkielisiä ammattinimikkeitä ja sairaalan osastoja ja terveydenhuoltoalan työpaikkoja osaa selittää ja käyttää useita hoitotyön englanninkielisiä peruskäsitteitä  anatomian peruskäsitteitä  viestiä asiallisesti englannin kielellä hoitotyöhön liittyvissä vuorovaikutustilanteissa selvittää potilastiedot ja suorittaa tulohaastattelun englanninkieliselle potilaalle  kuvailla englanniksi suullisesti potilaalle hänen hoitoonsa ja sairauteensa liittyviä asioita huomioiden potilaan odotukset ja kielitaidon  suunnitella ja pitää selkeän, lyhyen ja asiallisen suullisen esityksen englanniksi omaan alaansa liittyvästä aiheesta mukauttaen esityksensä sisältöä ja ilmaisutapaa oman kielitaitonsa mukaan huomioiden kohderyhmän odotukset ja kielitaidon

Sisältö

yhteinen osuus oppimistaidot kielellisten apuneuvojen käyttö työnhaku, ml. oman osaamisen ja koulutuksen kuvailu sähköposti ja puhelinviestintä yrityksen/organisaation kuvailu opinnäytetyön abstraktin kirjoittaminen rakenteiden kertaus itseopiskeluna Opinaika-sivuston ja Moodlen ohjeistuksen avulla selkeän ja luontevan ääntämistaidon vahvistaminen alakohtainen osuus        mahdolliset työympäristöt, ammatit      hoitoalan peruskäsitteitä, anatomiaa      lääkitystä, ohjeita ja mahdollisia sivuvaikutuksia      oireita, sairauksia ja niiden hoitoja     suullinen esitys  

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Kuvaus arvioinnin kohteista on toteutuksen kuvauksessa. Arviointiasteikko: Kiitettävä (5), hyvä (4-3), tyydyttävä (2-1): hylätty (0). Arvosanat 3-5 edellyttävät B2- tason kielitaitoa. Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä on toteutuksen kuvauksessa eriteltyjen edellytysten lisäksi aktiivinen osallistuminen opetukseen. Aktiivinen osallistuminen tarkoittaa sitä, että: Opiskelija on läsnä 75 %:ssa opintojakson lähiopetuksesta, ellei opintojakson toteutuksen kuvauksessa toisin ohjeisteta. Kieltenopettajat pitävät läsnäolorekisteriä lähiopetukseen osallistumisesta. Kurssia, joka on hylätty poissaolojen takia, ei voi tenttiä, vaan kurssille on osallistuttava uudelleen. Opiskelija huolehtii että hänellä on käytössään opetussuunnitelmassa mainittu opiskelumateriaali (esim. oppikirja). Opiskelija ottaa osaa opettajan ohjeistamiin aktiviteetteihin lähiopetuksessa. Opiskelija tekee koti- ja etätehtävät opettajan antamien ohjeiden ja aikataulun mukaisesti.

Siirry alkuun