Siirry suoraan sisältöön

Ship disruption campLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: VV00CZ58

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
englanti

Osaamistavoitteet

Yleistavoitteena on parantaa opiskelijan kykyä luoda liiketoiminnallista arvoa, työskennellä yrittäjämäisesti ja yhteistyössä yli tieteen- ja ammattialarajojen innovatiivisella ja design thinking - ajattelua hyödyntävällä tavalla.
Opintjakson päätyttyä opiskelija osaa
- soveltaa design thinking ja prosessimenetelmien periaatteita, esim.: ymmärtää ja hyödyntää käyttäjä/asiakas/sisosryhmä tarpeita ja oivalluksia innovaatioprosessissa, soveltaa idean kehittelyä, konseptin testaamista ja kehittämistä työprosessissa
- soveltaa oman alan työmemenetelmiä edistääkseen tiimin yhteistä tekemistä
- käyttäää sosiaalisia taitoja tiimin kehityksen edistämiseksi
- käyttää yhteistyötaitoja eri alojen, kulttuurien ja kansallisten taustojen ja erilaisten liiketoimintaympäristöjen yhteensovittamiseksi
- tehdä alakohtaisia analyysejä todellisista yritysten ongelmista ja design-sovelluksista jotka sopivat kumppaniyritykseen
- esitellä ja perustella innovaativisenratkaisun arvo
- pitsata oman ala analyysit eri alalta tulevalle yrityskumppanille ja sidosryhmille

Sisältö

Opiskelijat lähtevät pois opettajajohtoisesta luokkahuoneympäristöstä ja he asettuvat dynaamiseen opiskelu-, (paikallis)yhteisö- ja liiketoimintaympäristöön jossa toteutetaan ongelmaperusteista oppimimista yrityksen toimeksiantoihin pohjautuen. Tehtäviä ratkotaan monialaisissa tiimeissä joita tukevat tiimifasilitaattorit. Useampi päivä käytetään yrityksen ja yrityksen asiakkaiden tai sidosryhmien kanssa heidän tiloissaan.
Ensimmäisen viikon aikana keskitytään siihen miten edetä avoimesta ideasta uuteen ratkaisukonseptiin ja relevanttien ratkaisumallien luonnosteluun hyvän ratkaisun muotoilemiseksi. Työ perustuu käyttäjä- ja liiketoimintaoivalluksiin ja design thinking -menetelmiin. Toisella viikolla keskitytään parhaiden konseptien valintaan ja niiden esiin tuomiseen lopullisena ratkaisuna/konseptina. Tämä tehdään tiimin ja kumppaniyrityksen yhteistyönä ja se ratkaisu pitsataan asiantuntijapaneelillle. Esittelyssä selviää ratkaisuehdotuksen houkuttelevuus, toimivuus ja elinkelpoisuus. Esityksessä tulee esille alakohtaisen tiedon hyödyntäminen ja kyky tehdä synteesiä alojen välillä.

Arviointi

a. käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
b. arvioida käyttämiään tietolähteitä kriittisesti
c. työskennellä tiimin jäsenenä asiantuntijatehtävissä työelämässä sekä huomata ja kuvata ammattialan ongelmia
d. arvioida toimintaa asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa
e. valita tarkoituksenmukaiset mallit, menetelmät, ohjelmistot ja tekniikat ja pe-rustella valinnan
f. edistää tiimin tavoitteellista toimintaa
g. soveltaa kriittisesti oman alan eettisiä periaatteita eri tilanteissa

Edeltävä osaaminen

Opiskelijat voivat tulla eri aloilta; tekniikasta, pysykologiasta, teolllisesta muotoilusta, palvelumuotoilusta, liiketaloudesta, arkkitehtuurista, viestinnästä, tai journalismista jne. Opiskelijoiden toivotaan olevan lähellä valmistumista eli olen toiseksi viimeisen tai viimeisen vuoden opiskelijoita tai vastavalmistuneita.

Siirry alkuun