Siirry suoraan sisältöön

Terveysalan tutkimus ja kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: FT00AE06-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

16.12.2019 - 10.01.2020

Ajoitus

01.01.2020 - 31.05.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Liikunnan ja kuntoutuksen koulutusyksikkö

Toimipiste

Savonlinnan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Asta Siekkinen
  • Arja Kiviaho-Tiippana

Vastuuopettaja

Arja Kiviaho-Tiippana

Ryhmät

  • JTSA18KM
    Jalkaterapeutti, monimuoto

Tavoitteet

Osaat hankkia tietoa yleisimmistä sosiaali- ja terveystieteiden tietokannoista.
Osaat jäsentää tiedontarvettasi, ja tarkastella hakutuloksia tiedontarpeesi kannalta, sekä tarvittaessa korjata omaa toimintaasi.
Osaat lukea ja kriittisesti arvioida tieteellisiä julkaisuja huomioiden tutkimuseettiset ja luotettavuuteen liittyvät näkökulmat.
Ymmärrät tieteellisen viestinnän periaatteet, ja osaat soveltaa niitä omaan opinnäytetyöhösi.
Ymmärrät näyttöön perustuvan toiminnan (NPT) käsitteen ja sen merkityksen sosiaali- ja terveysalalla.
Ymmärrät tietoteoreettiset lähtökohdat tutkimusmenetelmille.
Tiedät keskeiset sosiaali- ja terveysalalla käytetyt tutkimusstrategiat ja –menetelmät.
Tiedät opinnäytetyön prosessin Xamkin ohjeiden mukaan.

Sisältö

Mitkä ovat keskeiset sosiaali- ja terveysalalla käytettävät tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiomenetelmät?
Mitkä ovat keskeiset sosiaali- ja terveystieteiden tietokannat ja miten niistä haetaan tietoa?
Mitä on näyttöön perustuva toiminta sosiaali- ja terveysalalla?
Miten luetaan ja arvioidaan tieteellisiä tutkimuksia?
Miten tutkimuksia analysoidaan ja miten niistä tehdään synteesi?
Mikä on opinnäytetyö ja miten prosessi etenee Xamkissa?
Mitä on tutkimusetiikka ja tutkimuksen luotettavuus ja miten niitä sovelletaan erityyppisissä tutkimusstrategioissa ja menetelmissä?
Miten raportoit oman opinnäytetyösi tieteellisen viestinnän periaatteiden mukaisesti ja miten tiedotat opinnäytetyöstäsi tarkoituksenmukaisille kohderyhmille?

Aika ja paikka

Voit nopeuttaa opintojasi opintojen keskivaiheilta alkaen esimerkiksi osallistumalla aiemmin aloittaneen ryhmän opintojaksoille tai valitsemalla opintojaksojen verkkototeutuksia kesäopintoina. Tällöin perehdyt itsenäisesti Moodlessa olevaan materiaaliin ja teet tarvittavat oppimistehtävät. Oppimistehtävät sisältävät työviikkopohjaisen oppimisväylän toteutukseen suhteutettuna enemmän itsenäistä aiheeseen tutustumista. Myös kesäaikana toteutettu työelämäharjoittelu voi nopeuttaa opintojasi. Kesäajan harjoittelut on suunniteltava hyvissä ajoin etukäteen.

Opiskelumateriaali

Tutkimusmenetelmäkirjallisuus mm.
Heikkilä T. Kvantitatiivinen tutkimus, Hirsjärvi, Sajavaara ym. Tutki, kirjoita, raportoi,
Tuomi J & Sarajärvi A. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi
Villka H. Tutki ja kehitä.
Soveltuvin osin. Uusimmat painokset
KvantiMot- ja KvaliMot-tietokannat
Theseus-opinnäytetyöt
Kirjaston kotimaiset ja englanninkieliset tietokannat

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit nopeuttaa opintojasi opintojen keskivaiheilta alkaen esimerkiksi osallistumalla aiemmin aloittaneen ryhmän opintojaksoille tai valitsemalla opintojaksojen verkkototeutuksia kesäopintoina. Tällöin perehdyt itsenäisesti Moodlessa olevaan materiaaliin ja teet tarvittavat oppimistehtävät. Oppimistehtävät sisältävät työviikkopohjaisen oppimisväylän toteutukseen suhteutettuna enemmän itsenäistä aiheeseen tutustumista. Myös kesäaikana toteutettu työelämäharjoittelu voi nopeuttaa opintojasi. Kesäajan harjoittelut on suunniteltava hyvissä ajoin etukäteen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.

Opiskelijan työmäärä

5 op, 135 h opiskelijan työtä, verkko-opintoja n. 81 h

Toteutuksen osien kuvaus

Tutkimusmenetelmät (kvantitatiivinen, kvalitatiivinen) 3 op, Arja Kiviaho-Tiippana
Seminaari 1 op, Arja Kiviaho-Tiippana
Tieteellinen viestintä 1 op, Asta Siekkinen

Lisätietoja opiskelijoille

Seminaari, kirjallisuuskatsaus
Kokoava tentti
Tutkimusreferaatti

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaaminen valmistumisvaiheessa
Opiskelija osaa
a) käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
b) arvioida käyttämiään tietolähteitä kriittisesti
c) työskennellä ryhmän jäsenenä asiantuntijatehtävissä työelämässä sekä huomata ja kuvata ammattialan ongelmia
d) arvioida toimintaa asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa
e) valita tarkoituksenmukaiset mallit, menetelmät, ohjelmistot ja tekniikat ja perustella valinnan
f) edistää ryhmän tavoitteellista toimintaa
g) edistää eettisten periaatteiden soveltamista ennakoimattomissa tilanteissa