Research and development in health care (5 cr)
Code: FT00AE06-3003
General information
- Enrollment
- 16.12.2019 - 10.01.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2020 - 31.05.2020
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- (Department of Sports and Rehabilitation)
- Campus
- Savonlinna Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Physiotherapy
- Teachers
- Asta Siekkinen
- Arja Kiviaho-Tiippana
- Teacher in charge
- Arja Kiviaho-Tiippana
- Groups
-
JTSA18KMPodiatry, part-time studies
- Course
- FT00AE06
Objective
You can search data from the key social and health care databases.
You can run specified searches and examine the search results in terms of how they meet your needs and, if necessary, correct your own actions.
You can critically read and evaluate scientific publications, taking into account the aspects related to research ethics and reliability.
You understand the principles of scientific writing and you can apply them to your thesis.
You understand the concept of evidence-based practice (EBP), and its importance in social and health care field.
You understand the information theoretical premises for research methods.
You know the key research strategies and methods used in social and health care.
You are familiar with the thesis process as described in Xamk instructions.
Content
What are the basic methods of research, development and innovation used in social and health care?
What are the central databases used in social and health sciences and how do you search information from them?
What is evidence-based practice in social and health care?
How do you read and evaluate scientific articles and studies?
How do you analyze research papers and how do you make a synthesis of them?
What is a Bachelor's thesis and what is the thesis process like in Xamk?
What are research ethics, validity and reliability of research and how can you apply them to different types of research strategies and methods?
How do you report your thesis according to the principles of scientific writing?
How do you inform the appropriate target groups about your Bachelor's thesis?
Evaluation
a, b, c, g (graduation-level know-how and skills)
Course material
Tutkimusmenetelmäkirjallisuus mm.
Heikkilä T. Kvantitatiivinen tutkimus, Hirsjärvi, Sajavaara ym. Tutki, kirjoita, raportoi,
Tuomi J & Sarajärvi A. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi
Villka H. Tutki ja kehitä.
Soveltuvin osin. Uusimmat painokset
KvantiMot- ja KvaliMot-tietokannat
Theseus-opinnäytetyöt
Kirjaston kotimaiset ja englanninkieliset tietokannat
Study forms and methods
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit nopeuttaa opintojasi opintojen keskivaiheilta alkaen esimerkiksi osallistumalla aiemmin aloittaneen ryhmän opintojaksoille tai valitsemalla opintojaksojen verkkototeutuksia kesäopintoina. Tällöin perehdyt itsenäisesti Moodlessa olevaan materiaaliin ja teet tarvittavat oppimistehtävät. Oppimistehtävät sisältävät työviikkopohjaisen oppimisväylän toteutukseen suhteutettuna enemmän itsenäistä aiheeseen tutustumista. Myös kesäaikana toteutettu työelämäharjoittelu voi nopeuttaa opintojasi. Kesäajan harjoittelut on suunniteltava hyvissä ajoin etukäteen.
Student workload
5 op, 135 h opiskelijan työtä, verkko-opintoja n. 81 h
Course part description
Tutkimusmenetelmät (kvantitatiivinen, kvalitatiivinen) 3 op, Arja Kiviaho-Tiippana
Seminaari 1 op, Arja Kiviaho-Tiippana
Tieteellinen viestintä 1 op, Asta Siekkinen
Further information
Seminaari, kirjallisuuskatsaus
Kokoava tentti
Tutkimusreferaatti
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Graduation-level know-how and skills
Students can
a) use professional vocabulary and concepts in an expert way in different situations.
b) evaluate information sources critically.
c) work as team members in working life expert duties and identify and describe the problems of the professional field.
d) evaluate operations in customer, user and target group situations.
e) choose appropriate models, methods, software and techniques according to the purpose and justify these choices.
f) promote teams’ goal-oriented operation.
g) apply critically the ethical principles of the professional field in different situations.