Siirry suoraan sisältöön

Pedagoginen osaaminen ja kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: JN00CV14-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

16.12.2019 - 10.01.2020

Ajoitus

01.01.2020 - 31.05.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Nuorisokasvatuksen johtamisen ja kehittämisen koulutus (ylempi amk)

Opettaja

  • Sari Miettinen

Vastuuopettaja

Sari Miettinen

Ryhmät

  • NKMI19SY
    Nuorisokasvatuksen johtaminen ja kehittäminen, ylempi

Tavoitteet

Osaat jäsentää järjestö- ja nuorisotyön kenttää pedagogisena toimintaympäristönä.
Osaat käyttää järjestö- ja nuorisotyötä pedagogisesti jäsentäviä käsitteitä asiantuntevasti.
Tunnistat nuoriso- ja järjestötyössä pedagogisia ja ohjauksellisia kehittämiskohteita ja osaat esittää niihin teoriapohjaisia soveltavia ratkaisuja.

Sisältö

Millaista pedagogista osaamista Järjestö- ja nuorisotyön kehittäminen vaatii?
Millaisia kehittämismahdollisuuksia sosiaalipedagoginen viitekehys, yksilöohjauksen menetelmät tai kokemukselliseen oppimiseen perustuvat pedagogiset menetelmät tarjoavat järjestö- ja nuorisotyön kentälle?
Miten ohjausta ja pedagogiikkaa koskevan teoreettisen tiedon avulla voidaan kehittää työorganisaatiota tai ammattialaa?

Aika ja paikka

Opintojakso on mahdollista suorittaa itsenäisesti tutustumalla alan tutkimukseen ja teoriaan sekä suunnittelemalla ja toteuttamalla pedagogisen tai ohjauksellisen kehittämistehtävän.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opetus toteutetaan kolmena intensiivilähipäivänä. Lähipäiven välissä toteutetaan työelämään integroituva pedagoginen tai ohjauksellinen kehittämistehtävä,.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa tutustumalla alan tutkimukseen ja teoriaan sekä suunnittelemalla ja toteuttamalla pedagogisen tai ohjauksellisen kehittämistehtävän omalla työpaikalla.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa itsenäisesti tutustumalla alan tutkimukseen ja teoriaan sekä suunnittelemalla ja toteuttamalla pedagogisen tai ohjauksellisen kehittämistehtävän.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso on mahdollista suorittaa tutustumalla alan tutkimukseen ja teoriaan sekä suunnittelemalla ja toteuttamalla pedagogisen tai ohjauksellisen kehittämistehtävän omalla työpaikalla.

Opiskelijan työmäärä

24 tuntia lähiopetusta + 111 tuntia itsenäistä työtä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, hyvä (3)

a. Osaat hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti pedagogisiin kehittämiskohteisiin liittyvää tietoa ja menetelmiä järjestö- ja nuorisotyön alalla.
b. Osaat ratkaista vaativia työyhteisön tai ammattialan haasteita pedagogisella kehittämistoiminnalla.
c. Osaat vastata pedagogisten ratkaisujen kehittämisestä itsenäisesti.
Opintojakson arviointi asteikolla 0-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opettajan suorittama arviointi tehtävistä, itse ja ryhmän arviointi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Osaat käyttää asiantuntevasti pedagogisia ammattikäsitteitä eri tilanteissa.
Osaat arvioida käyttämiään tietolähteitä kriittisesti .
Osaat työskennellä tiimin jäsenenä pedagogiikan ja ohjauksen asiantuntija-tehtävissä työelämässä sekä huomata ja kuvata ammattialan ongelmia .
Osaat arvioida toimintaasi erilaisissa pedagogisissa ja ohjauksellisissa tilanteissa .
Osaat valita tarkoituksenmukaiset menetelmät tilannekohtaisesti ja perustella valinnan .
Osaat edistää tiimin toimintaa pedagogisesti.
Osaat soveltaa kriittisesti oman alan eettisiä periaatteita eri tilanteissa.