Siirry suoraan sisältöön

Viestintätaidot (5 op)

Toteutuksen tunnus: KY00AA02-3128

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.08.2019 - 30.08.2019

Ajoitus

26.08.2019 - 13.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kielet ja viestintä, Kouvola

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Geronomikoulutus

Opettaja

  • Markus Hamunen

Vastuuopettaja

Ansa Räsänen

Ryhmät

  • GEKV19SM
    Geronomi, monimuoto

Tavoitteet

Tunnet korkeakoulusi opiskelukirjoittamisen ohjeet.

Osaat käyttää alasi tietokantoja ja muita tietolähteitä ja viitata niihin tekstissäsi.

Osaat tuottaa muodoltaan, sisällöltään ja kieliasultaan huoliteltuja tarkoituksenmukaisia opiskelun ja työelämän tekstejä sekä käyttää niiden tuottamisessa sopivia viestintäfoorumeita ja -välineitä.

Syvennät vuorovaikutustaitojasi ja selviydyt hyvin erilaisissa ryhmäviestintätilanteissa, kuten kokouksissa ja neuvotteluissa.Kehität esiintymisvalmiuksiasi työelämän tarpeisiin sekä harjaannut palautteen antamisen ja vastaanottamisen taidoissa.

Sisältö

Millaista kirjallisen viestinnän osaamista sinulta edellytetään opinnoissasi ja oman alasi työtehtävissä? Mitä tekstilajeja opiskelijan ja ammattilaisen tulee hallita?
Millaisia kielenhuollon ohjeita ja apuvälineitä kannattaa hyödyntää ammatillisessa viestinnässä? Millaista suullisen viestinnän osaamista sinulta edellytetään opinnoissasi ja oman alasi työtehtävissä? Millaisia esiintymis- ja vuorovaikutustaitoja tarvitset erilaisissa esiintymis-, kokous- ja neuvottelutilanteissa?
Miten arvioit omia taitojasi ja hallitset jännitystäsi?
Miten haet tietoa ja hyödynnät tietolähteitä?

Opiskelumateriaali

Tenttikirjallisuus:
Vilén ym. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. [kaikki painokset]. Helsinki: WSOY. [luvut 1?3, 126 sivua] > Kaakkuri.finna.fi
Laaksonen, R., Rantala, L., Eloniemi?Sulkava, U. 2016. Ymmärrä ? tule ymmärretyksi. Vuorovaikutus muistisairaan ihmisen kanssa. [kaikki painokset]. Helsinki: Suomen muistiasiantuntijat. [62 sivua] > Kaakkuri.finna.fi

Muu kirjallisuus:
Rauhala, L. 2014, Ihmiskäsitys ihmistyössä. [kaikki painokset]. Gaudeamus. Kaakkuri.finna.fi > e-kirja

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Tunnet korkeakoulusi opiskelukirjoittamisen ohjeet.
Osaat käyttää alasi tietokantoja ja muita tietolähteitä ja viitata niihin tekstissäsi.
Osaat tuottaa muodoltaan, sisällöltään ja kieliasultaan huoliteltuja tarkoituksenmukaisia opiskelun ja työelämän tekstejä sekä käyttää niiden tuottamisessa sopivia viestintäfoorumeita ja -välineitä.
Syvennät vuorovaikutustaitojasi ja selviydyt hyvin erilaisissa ryhmäviestintätilanteissa, kuten kokouksissa ja neuvotteluissa.
Kehität esiintymisvalmiuksiasi työelämän tarpeisiin sekä harjaannut palautteen antamisen ja vastaanottamisen taidoissa.

Opiskelijan työmäärä

5 op =
Lähitapaamiset 6 x 2 h = 12 h ? 0,5 op (1 op ? 27 h työtä)
Kirjalliset ja suulliset tehtävät ja oppimisportfolio 3,5 op
Tenttikirjallisuus ja tentti 1 op (1 op ? 150 s.)

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointiasteikko 1–5 (0 on hylätty suoritus)
Arviointi perustuu määriteltyjen kirjallisten ja suullisten yksilö-, pari- ja ryhmätehtävien hyväksyttyyn suorittamiseen, tenttiin sekä opintojakson osallistumisaktiivisuuteen.
Kaikkien pakollisten tehtävien tulee olla hyväksytysti suoritettuja, jotta opintojakso voidaan kokonaisuudessaan hyväksyä. Tehtävät ovat kotitehtäviä. Ne tehdään ja palautetaan aikataulun ja opettajan luennolla/Moodlessa antamien ohjeiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tason 3 saavuttanut opiskelija osaa
-> etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä, suhtautua tietoon kriittisesti ja hyödyntää sitä omassa suullisessa ja kirjallisessa viestinnässään
-> hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia ja suoriutua niistä aikataulussa
-> viestiä tarkoituksenmukaisesti ja vuorovaikutteisesti erilaisissa tilanteissa
-> käyttää keskeisiä opiskelukirjoittamisen malleja ja lähdeviiteohjeita sekä tekstinkäsittelyyn ja esiintymiseen liittyviä tietokoneohjelmia.