Viestintätaidot (5 op)
Toteutuksen tunnus: KY00AA02-3128
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
15.08.2019 - 30.08.2019
Ajoitus
26.08.2019 - 13.12.2019
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kielet ja viestintä, Kouvola
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Geronomikoulutus
Opettaja
- Markus Hamunen
Vastuuopettaja
Ansa Räsänen
Ryhmät
-
GEKV19SMGeronomi, monimuoto
Tavoitteet
Tunnet korkeakoulusi opiskelukirjoittamisen ohjeet.
Osaat käyttää alasi tietokantoja ja muita tietolähteitä ja viitata niihin tekstissäsi.
Osaat tuottaa muodoltaan, sisällöltään ja kieliasultaan huoliteltuja tarkoituksenmukaisia opiskelun ja työelämän tekstejä sekä käyttää niiden tuottamisessa sopivia viestintäfoorumeita ja -välineitä.
Syvennät vuorovaikutustaitojasi ja selviydyt hyvin erilaisissa ryhmäviestintätilanteissa, kuten kokouksissa ja neuvotteluissa.Kehität esiintymisvalmiuksiasi työelämän tarpeisiin sekä harjaannut palautteen antamisen ja vastaanottamisen taidoissa.
Sisältö
Millaista kirjallisen viestinnän osaamista sinulta edellytetään opinnoissasi ja oman alasi työtehtävissä? Mitä tekstilajeja opiskelijan ja ammattilaisen tulee hallita?
Millaisia kielenhuollon ohjeita ja apuvälineitä kannattaa hyödyntää ammatillisessa viestinnässä? Millaista suullisen viestinnän osaamista sinulta edellytetään opinnoissasi ja oman alasi työtehtävissä? Millaisia esiintymis- ja vuorovaikutustaitoja tarvitset erilaisissa esiintymis-, kokous- ja neuvottelutilanteissa?
Miten arvioit omia taitojasi ja hallitset jännitystäsi?
Miten haet tietoa ja hyödynnät tietolähteitä?
Opiskelumateriaali
Tenttikirjallisuus:
Vilén ym. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. [kaikki painokset]. Helsinki: WSOY. [luvut 1?3, 126 sivua] > Kaakkuri.finna.fi
Laaksonen, R., Rantala, L., Eloniemi?Sulkava, U. 2016. Ymmärrä ? tule ymmärretyksi. Vuorovaikutus muistisairaan ihmisen kanssa. [kaikki painokset]. Helsinki: Suomen muistiasiantuntijat. [62 sivua] > Kaakkuri.finna.fi
Muu kirjallisuus:
Rauhala, L. 2014, Ihmiskäsitys ihmistyössä. [kaikki painokset]. Gaudeamus. Kaakkuri.finna.fi > e-kirja
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Tunnet korkeakoulusi opiskelukirjoittamisen ohjeet.
Osaat käyttää alasi tietokantoja ja muita tietolähteitä ja viitata niihin tekstissäsi.
Osaat tuottaa muodoltaan, sisällöltään ja kieliasultaan huoliteltuja tarkoituksenmukaisia opiskelun ja työelämän tekstejä sekä käyttää niiden tuottamisessa sopivia viestintäfoorumeita ja -välineitä.
Syvennät vuorovaikutustaitojasi ja selviydyt hyvin erilaisissa ryhmäviestintätilanteissa, kuten kokouksissa ja neuvotteluissa.
Kehität esiintymisvalmiuksiasi työelämän tarpeisiin sekä harjaannut palautteen antamisen ja vastaanottamisen taidoissa.
Opiskelijan työmäärä
5 op =
Lähitapaamiset 6 x 2 h = 12 h ? 0,5 op (1 op ? 27 h työtä)
Kirjalliset ja suulliset tehtävät ja oppimisportfolio 3,5 op
Tenttikirjallisuus ja tentti 1 op (1 op ? 150 s.)
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointiasteikko 1–5 (0 on hylätty suoritus)
Arviointi perustuu määriteltyjen kirjallisten ja suullisten yksilö-, pari- ja ryhmätehtävien hyväksyttyyn suorittamiseen, tenttiin sekä opintojakson osallistumisaktiivisuuteen.
Kaikkien pakollisten tehtävien tulee olla hyväksytysti suoritettuja, jotta opintojakso voidaan kokonaisuudessaan hyväksyä. Tehtävät ovat kotitehtäviä. Ne tehdään ja palautetaan aikataulun ja opettajan luennolla/Moodlessa antamien ohjeiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tason 3 saavuttanut opiskelija osaa
-> etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä, suhtautua tietoon kriittisesti ja hyödyntää sitä omassa suullisessa ja kirjallisessa viestinnässään
-> hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia ja suoriutua niistä aikataulussa
-> viestiä tarkoituksenmukaisesti ja vuorovaikutteisesti erilaisissa tilanteissa
-> käyttää keskeisiä opiskelukirjoittamisen malleja ja lähdeviiteohjeita sekä tekstinkäsittelyyn ja esiintymiseen liittyviä tietokoneohjelmia.