Kotimaiset ja kansainväliset matkakohteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: MR00AE99-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.01.2019 - 14.01.2019
Ajoitus
01.01.2019 - 31.05.2019
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Matkailu- ja palveluliiketoiminnan koulutus
Opettaja
- Marjut Kasper
Vastuuopettaja
Marjut Kasper
Ryhmät
-
MRKT18SMMatkailu- ja palveluliiketoiminta, monimuoto
Tavoitteet
Osaat -käyttää kotimaiseen ja kansainväliseen matkailuun liittyviä käsitteitä ja malleja - etsiä tietoa kotimaisen ja kansainvälisen matkailun kehityksestä, nykytilasta ja tulvaisuudennäkymistä alan keskeisistä tietolähteistä -hahmottaa matkailunkehityksen, nykytilan ja tulevaisuudennäkymien pääpiirteet -hahmottaa kansainvälisten matkailijoiden käyttämät keskeiset viestintä- ja jakelukanavat -vertailla ulkomaisten ja kotimaisten matkakohteiden kohderyhmiä, tuotteita sekä viestintä- ja jakelukanavia - tunnet tärkeimpiä alansa toimijoita sekä Suomessa että Venäjällä; osaat toimia oman alasi venäläisen kollegan kanssa
Sisältö
Mitkä ovat kotimaiseen ja kansainväliseen matkailuun liittyvät keskeiset käsitteet ja mallit? Mistä löydät tietoa matkailun kehityksestä, nykytilasta, ja tulevaisuudennäkymistä? Millaiset ovat matkailun kehityksen, nykytilan jatulevaisuudennäkymien pääpiirteet? Mitkä ovat matkailun keskeisimmät viestintä- ja jakelukanavat? Kuinka vertailet ulkomaisten ja kotimaisten matkakohteiden kohderyhmiä, tuotteita ja jakelukanavia?
Aika ja paikka
Voit suorittaa opintojakson itsenäisesti tenttimällä Xamkin yleisenä tenttipäivänä moodlessa olevan teoria-aineiston sekä teoksen Vuoristo.K & Vesterinen N. 2009. Lumen ja Suven maa: Suomen matkailumaantiede
Palauta lisäksi itsenäiset kohde-esittelyt (2 kpl) ennalta sovittuun päivämäärään mennessä sekä raportti itsenäisestä kohdevierailusta.
Opiskelumateriaali
Opettajan laatima materiaali moodlessa.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakson suoritusvaatimuksena on aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen, vierailun matkamessuilla, 3 oppimistehtävää
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Ole yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovi työpaikkasi / projektin opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi/projektissa perehdyt opintojaksolla osaamisesi teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan
Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson itsenäisesti tenttimällä Xamkin yleisenä tenttipäivänä moodlessa olevan teoria-aineiston sekä teoksen Vuoristo.K & Vesterinen N. 2009. Lumen ja Suven maa: Suomen matkailumaantiede
Palauta lisäksi itsenäiset kohde-esittelyt (2 kpl) ennalta sovittuun päivämäärään mennessä sekä raportti itsenäisestä kohdevierailusta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Ole yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovi työpaikkasi / projektin opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi/projektissa perehdyt opintojaksolla osaamisesi teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan
Opiskelijan työmäärä
135 h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa a) käyttää johdonmukaisesti kotimaiseen ja kansainväliseen matkailuun liittyviä ammattikäsitteitä b) etsiä tietoa matkailun nykytilasta, kehityksestä ja tulevaisuudennäkymistä alan keskeisistä tietolähteistä c) hahmottaa ulkomaisten ja kotimaisten matkakohteiden kohderyhmiä, tuotteita ja viestintä- ja jakelukanavia sekä vertailla niitä e) käyttää matkailua selittäviä malleja
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen lähiopetukseen ja vierailut
Oppimistehtävät 3 kpl arviointi 1-5
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija käyttää johdonmukaisesti kotimaiseen ja kansainväliseen matkailuun liittyviä ammattikäsitteitä ja matkailua selittäviä jaotteluja ja malleja
Opiskelija osaa etsiä tietoa kotimaisen ja kansainvälisen matkailun nykytilasta, kehityksestä ja tulevaisuudennäkymistä
Opiskelija hahmottaa ja tunnistaa ulkomaalaisten ja kotimaisten kohteiden eroavaisuuksia ja eri asiakasryhmiä
Opiskelija hahmottaa ja tunnistaa maantieteellisesti erilaisia matkakohdetyyppejä
Esitietovaatimukset
Matkailu- ja ravitsemispalvelut toimialana -moduuli tai vastaavat tiedot