Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatus (5 op)

Toteutuksen tunnus: SO00AD23-3011

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.08.2020 - 31.08.2020

Ajoitus

31.08.2020 - 18.10.2020

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 50

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Johanna Jussila
  • Maija Olli
  • Virve Jussila

Vastuuopettaja

Johanna Jussila

Ryhmät

  • SOKT19SP
    Sosionomi, päivätoteutus

Tavoitteet

• Perehdyt suomalaiseen varhaiskasvatuksen ja päivähoidon palvelujärjestelmään ja lainsäädäntöön.
• Osaat huomioida lapsilähtöisyyden kasvatuksellisena lähtökohtana ja tunnet kasvatuskumppanuuden käsitteen.
• Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaista toimintaa lapsiryhmässä.
• Osaat havainnoida ja tarkastella leikkiä kehitysteoreettisesta ja vuorovaikutuksen näkökulmasta.

Sisältö

• Millainen on päivähoidon palvelujärjestelmä?
• Millainen lainsäädäntö määrittelee varhaiskasvatuksen toteuttamista päivähoidossa?
• Miten lapsilähtöisyys määritellään ja mitä se merkitsee kasvatuksellisena lähtökohtana?
• Mitä kasvatuskumppanuus tarkoittaa?
• Miten suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan toimintaa lapsiryhmässä?
• Mitä leikki on ja miten se kehittyy varhaislapsuudessa?
• Mikä on leikin rooli lapsen kehityksessä ja oppimisessa?

Aika ja paikka

Varhaiskasvatuksessa työskenteleville: Tenttipaketti ja tehtävät, kysy tarkemmin vastuuopettajalta.

Opiskelumateriaali

Annetaan kurssilla.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Työviikkopohjainen opetus sisältää luentoja, harjoituksia, oppimistehtäviä. Osa lähiopetuksesta (harjoitukset ja tutoriaali) ovat läsnäolopakollista. Näistä ilmoitetaan tarkemmin kurssin aloituksessa.

Opintoja nopeuttava sekä työhön integroitu oppimisväylä:
Varhaiskasvatuksessa työskenteleville: Tenttipaketti ja tehtävät, kysy tarkemmin vastuuopettajalta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Päiväkodissa työskentelevä voi sopia käytännöistä vastuuopettajan kanssa.

Opiskelijan työmäärä

135 h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksosta tulee numeerinen arvosana. Osa tehtävistä voidaan arvioida hyväksytty/täydennettävä/hylätty.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvioidaan, että opiskelija osaa:
a. käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
b. arvioida käyttämiään tietolähteitä kriittisesti
d. arvioida toimintaa asiakastilanteissa
e. valita tarkoituksenmukaiset menetelmät ja perustella valinnat
f. edistää tiimin tavoitteellista toimintaa
g. soveltaa kriittisesti oman alan eettisiä periaatteita eri tilanteissa

Esitietovaatimukset

Ihmisen kehitys ja oppiminen