Siirry suoraan sisältöön

Liiketalouden ala ja suomi toisena kielenä 1 (B1) (5 op)

Toteutuksen tunnus: VA00DM67-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

05.04.2019

Ajoitus

01.05.2019 - 31.05.2019

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Yhteisten opintojen koulutusyksikkö

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 20

Koulutus

  • Maahanmuuttajien valmentava koulutus

Opettaja

  • Miia Karttunen

Vastuuopettaja

Miia Karttunen

Ryhmät

  • VALME19
    Maahanmuuttajien valmentava koulutus
  • VV2018-2019
    Valinnaiset opinnot 2018-2019

Tavoitteet

Opiskelija tietää perusasioita liiketalouden alasta Suomessa. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää liiketalouden yleisimpiä käsitteitä. Opiskelija osaa etsiä tietoa suomenkielisistä lähteistä ja jakaa oppimaansa. Kieliopintojen taitotaso on B1.1.

Sisältö

Opintojaksolla tutustutaan liiketalouden keskeisiin käsitteisiin sekä tiedonlähteisiin. Hankitaan perustietoa yrityksistä ja organisaatioista sekä viranomaisten roolista liike-elämässä. Opintojaksolla opiskellaan ammatillista sanastoa ja vahvistetaan kieliopin keskeisiä rakenteita.

Opiskelumateriaali

- Webinaarit/videotallenteet
- Opettajien jakama muu materiaali
- Opiskelijoiden etsimä ja itse tuottama materiaali

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
SISÄLTÖ JA AJOITUS
Opiskellaan liiketalouden alan peruskäsitteitä sekä vahvistetaan suomen kielen ja viestinnän taitoja, mikä valmentaa opiskelijaa alan korkeakouluopintoihin ja työelämään.
Vko 1: Orientaatio, ennakkotiedot ja käsitykset liiketalouden alasta
Vko 2: Mitä liiketalous tarkoittaa, toimialat
Vko 3: Yritys osana yhteiskuntaa: sidosryhmät
Vko 4: Kansantalouden käsitteitä
Vko 5: Liiketalouden alan työtehtäviin tutustuminen
TOTEUTUSTAPA
Opintojakso sisältää paljon yhteisiä verkkotapaamisia muiden opiskelijoiden ja opettajien kanssa. Verkkotapaamiset sijoittuvat arkipäivisin klo 8–16 välille. Opintojaksoa ei voi suorittaa itsenäisesti.
Opiskeluun verkossa tarvitaan tietokone, internet-yhteys, kuuloke-mikrofoni ja web-kamera.
OPPIMISMENETELMÄT
Opiskelija toimii pääasiassa Moodle-oppimisympäristössä, erilaisilla verkkosivuilla sekä verkkotapaamisissa. Opiskelija työskentelee sekä itsenäisesti paikasta riippumatta että yhteisöllisesti muun opiskelijaryhmän kanssa. Opiskelija tekee kirjallisia ja suullisia tehtäviä yksilö- ja ryhmätyönä. Opiskelija on yhteydessä myös liiketalouden alalla työskentelevään henkilöön joko verkossa tai vierailemalla hänen työpaikallaan.

Opiskelijan työmäärä

OPPIMISTEHTÄVÄT JA OPISKELIJAN TYÖN MITOITUS
Teema 1, vko 18–19 Mitä liiketalous on? Toimialat.
Yhteensä noin 40 tuntia, joista verkkotapaamisia noin 8 t
- alkutesti Moodlessa
- esseen kirjoittaminen
- tehtävä toimialoista
- tulosten jakaminen ja raportointi pienryhmässä
- sanasto- ja rakenneharjoituksia
Teema 2, vko 20, Yritys osana yhteiskuntaa
Yhteensä noin 30 tuntia, joista verkkotapaamisia noin 8 t
- tehtävä sidosryhmistä
- opitun jakaminen pienryhmässä ja tulosten raportointi
- sanasto- ja rakenneharjoituksia
Teema 3, vko 21, Kansantalouden keskeisiä käsitteitä
Yhteensä noin 30 tuntia, joista verkkotapaamisia noin 8 tuntia
- terminselitystehtävä
- tietotekstin lukeminen ja referointi pienryhmätapaamisessa
- sanasto- ja rakenneharjoituksia
Teema 4, vko 22, Liiketalouden alan työtehtäviin tutustuminen
Yhteensä noin 30 tuntia, joista verkkotapaamisia noin 8 tuntia
- liiketalouden alalla työskentelevän henkilön haastatteleminen
- tiedonhaku valitun tehtävän tai alan osaamisvaatimuksista, palkkauksesta ym.
- hankitun tiedon jakaminen pienryhmätapaamisessa
- loppukoe Moodlessa

Lisätietoja opiskelijoille

VASTUUOPETTAJAT
- Tuula Jäppinen, Haaga-Helia AMK: suomen kieli (vastuuopettaja)
- Ilkka Malinen, Haaga-Helia AMK: liiketalous
- Antti Vähäkangas, Oulun AMK: liiketalous
HALLINNOLLINEN VASTUU
Miia Karttunen (Kaakkois-Suomen AMK)
PEDAGOGISET TOIMINTATAVAT
Opetus toteutuu suomen kielen opettajan ja ammattiaineiden opettajien yhteisopettajuutena niin, että kielitaidon ja muun ammatillisen osaamisen kehittyminen tukevat toisiaan. Opiskelijoita kannustetaan ja ohjataan itseohjautuvuuteen, aktiivisuuteen, oman oppimisen reflektointiin ja yhteisölliseen oppimiseen. Opiskeltavat sisällöt ovat ammatillisia ja työelämälähtöisiä.
LISÄTIETOJA
Opintojakso sisältää paljon yhteisiä verkkotapaamisia muiden opiskelijoiden ja opettajien kanssa. Verkkotapaamiset opettajien kanssa sijoittuvat arkipäivisin klo 8–16 välille. Opintojaksoa ei voi suorittaa itsenäisesti. Opiskeluun verkossa tarvitaan tietokone, internet-yhteys, kuuloke-mikrofoni ja web-kamera.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja ymmärtää osaamisen kehittymisen edellytykset.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa käyttää hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida omaa osaamistaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja osaa analysoida aihepiiriin liittyviä asioita sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida alalla ja alan opinnoissa vaadittavaa osaamista ja oman osaamisensa kehittymistä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelijan osaamista arvioidaan monipuolisesti eri arviointimenetelmien ja -kriteerien avulla. Arviointi on jatkuvaa ja oppimista tukevaa eikä se painotu ainoastaan opintojaksojen tai moduulien loppuun.
Arviointia tehdään eri näkökulmista: opettaja-, vertais- ja itsearviointi. Arviointi on osa opiskelijan ohjaamista, ja arvioinnin tavoitteena on, että opiskelija tiedostaa ja osaa arvioida omaa osaamistaan sekä tietää, miten kehittää sitä edelleen.
ARVIOINNIN KOHTEET, AJOITUS JA MENETELMÄT
- vko 18: Alkutesti Moodlessa; automaattinen pisteytys
- vko 18: Kirjoitelma ammatillisista toiveista; sanallinen palaute suomen opettajalta
- vko 19: Tehtävä toimialoista; opettajat arvioivat tuloksen ja raportoinnin, opiskelijat itse- ja vertaisarvioivat prosessin
- vko 19: Kieliharjoitukset; automaattinen palaute
- vko 20: Tehtävä sidosryhmistä; opettajat arvioivat tuloksen ja raportoinnin, opiskelijat itse- ja vertaisarvioivat prosessin
- vko 20: Kieliharjoitukset; automaattinen palaute
- vko 21: Tehtävä kansantaloudesta; opettajat arvioivat
- vko 21: Tekstin referointi ja keskustelu luetusta; vertais- ja opettaja-arviointi
- vko 21: Kieliharjoitukset; automaattinen palaute
- vko 22: Esitys haastattelun ja tiedonhakutehtävän pohjalta; vertais- ja opettaja-arviointi
- vko 22: Loppukoe Moodlessa; automaattinen pisteytys ja opettajan arviointi kirjoitelmasta
Kurssiarvosanaan vaikuttavat
- Yksilö- ja ryhmätehtävät 40 %
- Aktiivinen osallistuminen 20 %
- Loppukoe 40 %

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1-2
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja ymmärtää osaamisen kehittymisen edellytykset.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3-4
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa käyttää hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida omaa osaamistaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja osaa analysoida aihepiiriin liittyviä asioita sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida alalla ja alan opinnoissa vaadittavaa osaamista ja oman osaamisensa kehittymistä.

Esitietovaatimukset

B1-tason suomen kielen taidot