• Korkeakouluopinnot ja suomi toisena kielenä 3 (B2) VA00DM77-3001 01.08.2019-30.09.2019  5 op  (VALME19, ...) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija tuntee korkeakouluopinnoissa tarvittavien tekstilajien ominaispiirteet ja osaa kirjoittaa selkeän ja jäsentyneen tekstin. Opiskelija tuntee asiatyylisen tekstin vaatimukset ja osaa analysoida, yhdistellä ja tiivistää tietoa eri lähteiden pohjalta. Opiskelija osaa laajasti omaan tavoitealaansa liittyvää sanastoa, tietää oman tavoitealansa valintakoevaatimukset ja -materiaalin sekä tuntee niissä esiintyvät kielelliset rakenteet. Kieliopintojen taitotaso on B1.2–B2.
    Edeltävä osaaminen
    B1-tason suomen kielen taito
    Opintojakson sisältö
    Opiskelija kehittää kirjallista ilmaisuaan, argumentointitaitojaan ja korkeakouluopinnoissa tarvittavaa sanavarastoaan. Opintojaksolla harjoitellaan korkeakouluopinnoissa tarvittavien tekstilajien kirjoittamista sekä tiedonhakua ja lähdekriittisyyttä. Opintojaksolla perehdytään vaativampiin suomen kielen rakenteisiin. Opiskelija tutustuu oman tavoitealansa kirjallisiin valintakoevaatimuksiin.
    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä
    1-2
    Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja ymmärtää osaamisen kehittymisen edellytykset.
    Hyvä
    3-4
    Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa käyttää hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida omaa osaamistaan.
    Kiitettävä
    5
    Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja osaa analysoida aihepiiriin liittyviä asioita sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida alalla ja alan opinnoissa vaadittavaa osaamista ja oman osaamisensa kehittymistä.

    Opettajan/vastuuhenkilön nimi

    Miia Karttunen

    Toteutustapa

    Virtuaaliopetus

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Opiskelijan osaamista arvioidaan monipuolisesti eri arviointimenetelmien ja -kriteerien avulla. Arviointi on jatkuvaa ja oppimista tukevaa eikä se painotu ainoastaan opintojaksojen tai moduulien loppuun. Arviointia tehdään eri näkökulmista: opettaja-, vertais- ja itsearviointi. Arviointi on osa opiskelijan ohjaamista, ja arvioinnin tavoitteena on, että opiskelija tiedostaa ja osaa arvioida omaa osaamistaan sekä tietää, miten kehittää sitä edelleen. ARVIOINNIN KOHTEET, AJOITUS JA MENETELMÄ Aihe 1: valintakoemateriaaliin tutustuminen - tiedonhankinta ja esitteleminen: hyväksytty/hylätty-arviointi - tehtävänantoihin tutustuminen: hyväksytty/hylätty-arviointi Aihe 2: lukupiirityöskentely - itsenäiset lukutehtävät: hyväksytty/hylätty-arviointi - pienryhmätapaamiset: hyväksytty/hylätty-arviointi Aihe 3: essee - pieniä tehtäviä referoinnista, argumentoinnista, lähdemerkinnöistä sekä esseen rakenteesta: hyväksytty/hylätty-arviointi - lähdekritiikki: hyväksytty/hylätty-arviointi - essee prosessikirjoittamisena: opettajan numeerinen arviointi Aihe 4: kielen rakenteet - harjoituksia, joiden aiheena ovat mm. lauseenvastikkeet: hyväksytty/hylätty-arviointi - kielitaitotesti ja itsereflektio: opettajan numeerinen arviointi

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    01.08.2019 - 30.09.2019

    Ilmoittautumisaika

    28.01.2019 - 14.06.2019

    Opintopisteet

    5 op

    Ryhmä(t)
    • VALME19
    • VV2019-2020
    Paikkoja

    0 - 20

    Vastuuyksikkö

    Yhteisten opintojen koulutusyksikkö

    Opettaja(t)

    Miia Karttunen

    Lisätietoja opiskelijoille

    OPETTAJAT
    Hallinnollinen vastuuopettaja Miia Karttunen (Xamk) ja pedagoginen työpari Johanna Marjomäki (Lamk)
    PEDAGOGISET TOIMINTATAVAT
    - Tiimioppiminen: pari- ja tiimityöskentelyä
    - Yhteisopettajuus: opetus- ja ohjausvastuu jakautuu kahdelle opettajalle
    - Digioppiminen: opetus ja oppiminen tapahtuvat verkossa
    LISÄTIETOJA
    Opintojakso sisältää paljon yhteisiä verkkotapaamisia muiden opiskelijoiden ja opettajien kanssa. Verkkotapaamiset sijoittuvat arkipäivisin klo 8–16 välille. Opintojaksoa ei voi suorittaa itsenäisesti.
    Opiskeluun verkossa tarvitaan tietokone, internet-yhteys, kuuloke-mikrofoni ja web-kamera.

    Koulutusohjelma(t)

    Maahanmuuttajien valmentava koulutus

    Toimipiste

    eKampus

    Virtuaaliosuus

    5 op

    Arviointiasteikko

    1-5

    Opiskelumateriaali

    verkko-oppimisalustalla jaettava materiaali, vanhat pääsykoemateriaalit, artikkelit ja muu lähdekirjallisuus 

    Työviikkopohjainen oppimisväylä

    SISÄLTÖ JA AJOITUS - elo- ja syyskuu - lukutekniikat ja pääsykokeisiin valmistautuminen 2 op - asiatyylisen tekstin kirjoittaminen; tiedonhakutaidot, lähteiden käyttö, esseen/artikkelin kirjoittaminen 2 op - kielioppia 1 op TOTEUTUSTAPA Opintojakso sisältää paljon yhteisiä verkkotapaamisia muiden opiskelijoiden ja opettajien kanssa. Verkkotapaamiset sijoittuvat arkipäivisin klo 8–16 välille. Opintojaksoa ei voi suorittaa itsenäisesti. Opiskeluun verkossa tarvitaan tietokone, internet-yhteys, kuuloke-mikrofoni ja web-kamera. OPPIMISMENETELMÄT tehtäväperustaisuus, kriittinen tiedonhankinta, lukutekniikat, prosessikirjoittaminen, itsereflektointi

    Opiskelijan työmäärä

    OPPIMISTEHTÄVÄT JA OPISKELIJAN TYÖN MITOITUS Opiskelijan viikkotyöaika 15 tuntia kattaa yhteiset verkkotapaamiset, ryhmätapaamiset sekä itsenäisen työskentelyn. Yhdeksän viikon opintojakson aikana opiskelijan työmäärä on yhteensä 135 tuntia. Aihe 1: valintakoemateriaaliin tutustuminen 0,5 op = 14 t, tiedonhankinta ja esitteleminen, tehtävänantoihin tutustuminen Aihe 2: lukupiirityöskentely 1,5 op = 40 t, itsenäiset lukutehtävät, pienryhmätapaamiset Aihe 3: essee 2 op = 54 t, pieniä tehtäviä referoinnista, argumentoinnista, lähdemerkinnöistä sekä esseen rakenteesta, lähdekritiikki, essee prosessikirjoittamisena Aihe 4: kielen rakenteet 1 op = 27 t, harjoituksia, joiden aiheena ovat mm. lauseenvastikkeet, kielitaitotesti ja itsereflektio

    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    1-2 Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja ymmärtää osaamisen kehittymisen edellytykset.

    Hyvä

    3-4 Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa käyttää hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida omaa osaamistaan.

    Kiitettävä

    5 Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja osaa analysoida aihepiiriin liittyviä asioita sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida alalla ja alan opinnoissa vaadittavaa osaamista ja oman osaamisensa kehittymistä.